Урок-проєкт "Ялинка"

Про матеріал
Інтегрований урок включає чотири предмети: читання, укр.мову, Я досліджую світ, дизайн і технології, об'єднані спільною темою: "Ялинка -- лісова красуня". Мета уроку: сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень, розвивати уяву, творчість, мовлення, виховувати відповідальність за екологічний стан навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Тема. Ялинка – лісова красуня.

Читання. О.Носань «Ялинка», О.Олесь «Ялинка».

Українська мова. Зв’язок іменників з прикметниками.

Я досліджую світ. Охорона природи.

Дизайн і технології. Аплікації ялинок, новорічні ялинкові букети.

Мета. Сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень;

            вчити  дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати          

            результати роботи, шукати різні джерела інформації;

            вчити дітей працювати в групах;

            розвивати мовлення учнів, уяву, творчість, спостережливість;

            виховувати любов до природи, відповідальність за екологічний стан   

            навколишнього середовища.

Обладнання. Малюнки, поробки, твори про ялинку.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

Я вітаю сонечко «Здрастуй, золоте!»

Я вітаю квіточку «Хай собі росте!»

Я вітаю дощичок «Лий, як із відра!»

Діти, вас вітаю, зичу вам добра.

-         Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей. Роботи  в нас дуже багато і тому пропоную – не просто слухати, а чути; не просто дивитись, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно і плідно працювати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні у нас звітний урок за проектом «Ялинка», про свої здобутки звітуватимуть наші групи: «Дослідники», «Трударики», «Пошуковці».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-         Що таке природа?

-         Як можна завдати природі лиха?

-         Сьогодні урок у нас незвичайний ще й тим, що ми вирушаємо назустріч веселого свята, а якого, ви здогадаєтесь, коли  складете з розсипанки слів речення.

-         (Діти складають речення «Незабаром Новий рік»).

ІV. Постановка проблеми.

-         Усі діти люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарним? Відгадайте загадку.

    Зелену сукню маю,

  Ніколи не міняю.

           Один єдиний раз на рік

Її я прикрашаю.

- Який настрій викликають слова ялинка, Новий рік?

(Піднесений, радісний, святковий).

Створення проблемної ситуації.  

-         Виникає проблема: як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй лихо?

Сьогодні працюємо над цією проблемою.

V. Фронтальна робота.

«Асоціативний кущ».

-         Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово ялинка.

                                                       Ліс

                    Здравниці                                                       Птахи 

                          Парк                     Ялинка                         

                                                                                                             

                       Свято                                                           Тварини 

                                           Кисень            Краса   

                    

-         Молодці, багато знаєте про ялинку. Проте навряд чи хтось серйозно замислюється про те, чому ми прикрашаємо її, водимо хороводи, рубаємо саме її, а не, наприклад, дуба чи березу. Де витоки цієї традиції?

-         Група «Дослідники» приготувала цікаві повідомлення.

 1-ий учень. Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що у перекладі з                давньослов’янської мови ялинка означає колюча. Листя-хвоя живе на дереві 5-7 років, а в місті – лише один-два роки. Взимку хвоїнки закривають продихи смоляними грудочками, щоб дерево не загинуло від надлишкового випаровува-

ння під час морозів. Ялинка живе до 500 років.

   Учитель. Чому ми святкуємо Новий рік з ялинкою?

   Перша згадка про ялинку пов’язана з релігійною постаттю ченця Святого Боніфація. Одного разу він читав проповідь про Різдво та, щоб переконати людей в тому, що дуб не є священним і недоторканим деревом, він зрубав один з них. Коли дуб падав, то повалив на своєму шляху всі дерева, окрім молодої ялини. Боніфацій представив виживання ялини як диво і вигукнув: «Хай буде це дерево – деревом Христа». 

2 учень. Мода на ялинку спалахнула миттєво та швидко завоювала майже всі верстви населення буквально за 5-7 років. Спочатку вічнозелені красуні з’явили ся в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії, Норвегії, Данії, Росії. Надбанням простого люду ялинка стала лише в другій половині ХІХ ст.

Взагалі, традиція прикрашати ялинку дуже стародавня,-- їй понад 2 тисячі років. Раніше люди вважали, що всі дерева наділені добрими силами, що в них живуть добрі духи. Вони прагнули задобрити цих духів, розвішували на деревах пригощання і подарунки.

Вічнозелена ялинка посідала серед усіх дерев особливе місце: вона була священним центром, «світовим древом», символізуючи саме життя і нове відродження з темноти і мороку.

3 учень. Спочатку ялинкові прикраси були лише їстівними: яйця, солодощі, горіхи. Та з ХVІІ ст. їх почали виготовляти з неїстівних матеріалів: золотили ялинкові шишки, порожні яєчні шкаралупки покривали тонким шаром карбованої латуні. Також використовували паперові квіти, штучні вироби з вати, срібна фольга і навіть дріт.

Учитель. Діти, які можна дібрати слова-родичі до слова «ялинка»?

Робота в групі «Два-чотири-всі».

-         Якими словами можна описати ялинку? Працюємо 1 хв. Потім у парі, в четвірках.

-   Робота в групах.

-   Складання сенкану, яка розкриває зміст теми (1-ий рядок – одне слово іменник, 2-ий рядок – два прикметники, 3-ий – дієслова, 4-ий – фраза із 4 слів, 5-ий рядок – одне слово-асоціація.

Учитель. Молодці, змістовні речення навчилися складати. Бачу, любите ви ялиночку і чекаєте зустрічі з нею.

Руханка.

Звіт групи «Пошуковці». 

-         Ми провели пошукову роботу і дізналися про твори письменників і поетів про ялинку. Прочитали вірші, оповідання, знайшли пісні про новорічну красуню, легенди.

-         Про різдвяну ялинку існує безліч легенд. Згідно з однією із них, одного разу ватажок німецької Реформації Мартін Лютер у ясний і морозний святвечір ішов додому через ліс. Раптом він звернув увагу на ялинку, крізь лапи якої красиво просвічували зірки. Це справило на Лютера таке велике враження, що вдома він поставив ялинку для своєї сім’ї і прикріпив до її гілочок свічки, вогники яких нагадували йому зірки на небі.

-         А ось і легенда про походження срібної мішури. Колись давно жила добра бідна жінка, у якої було багато дітей. Якось напередодні Різдва вона прикрасила ялинку, але прикраси були скромні. Уночі на ялинці побували павуки і, переповзаючи з гілки на гілку, залишили по собі павутину. Знаючи доброту жінки, Христос вирішив її нагородити і благословив дерево. У результаті павутина перетворилася на сяюче світло.

-         Учитель. Прослухайте вірш «Лісова ялинка», який підготували наші пошуковці.

-         От бачите, як звірята і пташата люблять Новий рік і ялиночку.

Робота над текстом С.Носаня «Ялинка». 

Короткі відомості про письменника.

Сергій народився на Черкащині, рано залишився сиротою. Батько не повернувся з війни, а мати, згорьована, рано відійшла на той світ. Хлопчик був дуже спостережливим. Перший твір «Горобчик» написав ще в 5 класі. Своїми творами закликав до збереження рідної природи, нагадуючи, що в світі ще дуже багато жорстокості й байдужості.

-         Послухайте уважно оповідання. Читання в особах.

Учитель. Коли відбулася розмова автора з дядьком Карпом?

Яка розмова відбулася між ними?

Чому лісник був незадоволений?

Прочитайте виділені слова. Як їх розуміти?

Що вирішив зробити автор після розмови?

Яка головна думка твору?

-         А ось цей віршик напевно знають всі. (Вірш О.Олеся «Ялинка» читає напам’ять учень).

-         Чи сподобався вам вірш? На що він схожий? Хто головні герої вірша?

-         Чи правильно вчинив зайчик, коли почав відбирати ялинку?

-         Чим подібні вірш та оповідання про ялинку?

-         Як про це сказано у вірші?

-         А хто знає, чим закінчився  вірш?

-         Чи зрозумів хлопчик зайчика і свою провину.

Виставка літератури про ялинку, яку організували «Пошуковці».

Вчитель. А ось який віршик про ялинку склав один хлопчик. Я його надрукувала на дошці, але деякі слова за ніч втекли. Спробуємо відновити їх.

                                                  Новий рік, Новий рік

                                                  Скоро у нас буде.

                                                   А ялинку лісову

                                                   Ми рубати (не будем).

                                                   Купимо ялинку

                                                   В магазині штучну

                                                   Пишненьку та гарну

                                                   Ніби (натуральну).

-         Молодці! Що ж повчального ви почули у віршах?

Учень. Не рубайте ялинку!

Вчитель. Незабаром свято, якого з нетерпінням чекають і дорослі, і діти –Новий рік. Головним атрибутом новорічних свят була й досі є ялинка. Саме в цей час активізують свою діяльність бракон’єри. Адже кожна родина традиційно при –

крашає свою оселю ялинкою. А чи задумувались ви, скільки це коштуватиме нашій природі? Хвойний ліс – не тільки джерело наснаги, радості й світлих почуттів. Це й чудовий біологічний фільтр повітря. Він «виловлює» з атмосфе-

ри азот, фториди, окиси магнію, кіптяву, свинець. Так, 1 га соснового бору за рік вбирає з повітря 36 тонн пилу, а виділяє 3 тонни кисню. У лісовому повітрі бактерій у 300 разів менше, ніж у міському. Цьому сприяє велика кількість фі-

тонцидів, які виділяють хвойні рослини. Ліс -- це і скарбниця вологи, яка пот- рібна живим організмам ( 1 га лісу вбирає 2240 тонн вологи). Знайте, що треба 12 років, щоб ялинка виросла.

Учень.                                    Не рубай ялинку, бережи ялинку,

                                                Хай пташки співають в її вітах дзвінко.

                                                Хай маленька білка тут гризе горішки,

                                                А вухастий зайчик відпочине трішки.

- Діти, то ж яку відповідь ми дамо ялиночці? Давайте звеселимо ялиночку, заспокоїмо її і заспіваємо їй пісеньку. То чи є у нашої ялиночки альтернатива?

Звіт групи «Трударики».

Альтернатива є! І навіть не одна. Якщо ви молода людина і бажаєте оригінально відсвяткувати початок Нового року, ви можете поїхати з друзями на одну з численних туристичних баз у Карпатах або просто на дачу і відсвяткувати Новий рік ближче до природи і справжніх ялинок.

За наявності грошей, можете купити штучну ялинку, яка слугуватиме вам багато років, тим більше, що вибір штучних «новорічних красунь» зараз чималий. Цікаво, що в європейських країнах штучна ялинка дешевша за живу, тому що виростити ялинку – це не проста справа і потребує багато часу.

Маючи свій будинок та двір, можна виростити свою власну ялинку чи сосну і прикрашати на новорічні свята.

Останнім часом з’явилася нова послуга – продаж ялинок у горщиках. Живу ялинку навесні можна висадити в грунт. Крім того, можна прикрасити оселю оригінальним ялинковим букетом, не рубаючи все дерево, адже, щоб ялинка виросла на 1 метр, необхідно 3-6 років.

Якщо ви все таки вирішили придбати зрубану ялинку, то принаймні купуйте у тих продавців, які мають документи, що засвідчують право на продаж.

Група «Трударики» демонструє свої новорічні букети, поробки ялинок.

Вчитель. Новий рік – це веселе свято для всіх. Але не кожна людина розуміє, що зрубування дерев призводить до непоправних наслідків. Потрібно садити дерева, а не рубати. Цим ми очистимо повітря, дбатимемо про воду, землю, її красу. Отже, ялинки, як і інші дерева, треба берегти від знищення.

Я впевнена, що новорічні красуні залишаться в лісі, а Новий рік принесе в наш дім радість, щастя, добро та здоров’я.

VІ. Підсумок уроку.  

Чи є користь від отриманого результату? Чи розв’язали проблему?

Саморефлексія. 

На кульках діти записують:

-         У мене з’явилось бажання зберегти ялинку чи сосну.

-         Стала краще читати, декламувати вірші.

-         Більше спілкувалася з мамою, татом, бабусею, дідусем. Вони підтримали наш задум.

-         Навчились виготовляти новорічні букети та ялинки-сувеніри.

-         Навчились оцінювати свою роботу та роботу інших.

-         Ознайомився з енциклопедією та навчився знаходити відомості.

-         Навчився працювати з комп’ютером і дізнався, що таке Інтернет.

Цими кульками діти прикрашають ялинку на дошці. 

doc
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку