Урок-проєкт з інформатики "Пошук інформації в Інтернеті", 5 клас

Про матеріал
Методична розробка уроку інформатики з елементами STEM-освіти за темою «ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ»
Перегляд файлу

Міністерство  освіти  і науки України

Відділ освіти Мирноградської міської ради Донецької області

НВК «загальноосвітня школа І ступеня-гімназія»

Мирноградської міської ради Донецької області

 

 

Педагогічний практикум                                                                      «Сучасний урок: традиційні та інноваційні підходи»

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ІНФОРМАТИКИ

З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ

ЗА ТЕМОЮ «ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ»

(УРОК-ПРОЕКТ, 5 КЛАС)

 

 

Автор: Доценко Валерія Валеріївна,

учитель інформатики

Мирноградського НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік


План-конспект

уроку інформатики в 5 класі

 

Тема: Пошук інформації в Інтернеті.

Мета: формування інформативної компетентності учнів на основі засвоєння знань щодо способів пошуку та обробки інформації, визначення ключових слів для пошукових систем та презентації результатів роботи; застосування функцій онлайн-перекладача,  веб-сервісів для створення колажів та пазлів, електронних презентацій; удосконалення дослідницьких та проектних навичок учнів, умінь групової взаємодії, колективного пошуку альтернативних рішень навчальної проблеми;

розвиток креативного мислення учнів, формування уміння інтегрувати предметні знання для комп’ютерного моделювання та мейкерства;

формування європейського світогляду, ціннісних життєвих орієнтирів, екологічної культури учнів.

Тип уроку: урок-проект з елементами STEM-освіти.

Предметні галузі: інформатика, природознавство, англійська мова, трудове навчання.

Обладнання: комп’ютери з пакетом Microsoft Office, підключені до глобальної комп’ютерної мережі Інтернет, 3D-принтер, матеріал для мейкерства (пластилін, глина тощо), підручник.

Методи роботи на уроці: словесні, наочні, практичні, пошуково-дослідницькі.

Форми організації навчальної діяльності: індивідуальна, групова.

Прийоми: «Знайди пару», «Закінчи речення», «Зроби вибір» «Пазли», «Колаж», «Шкала думок».

Хід уроку

Подорож як найбільша наука і серйозна наука

допомагає нам знову набути себе.

Альбер Камю

Етап 1. Організаційний етап уроку

Доброго дня!

Пролунав дзвінок –

Починається урок.

Попрацюємо  старанно,

Щоб урок пройшов немарно.

І прийшли ми всі сюди,
Щоб учитись і рости.

Тож, шановні учні, сподіваюсь на плідну співпрацю і нехай урок принесе вам радість спілкування і позитивні емоції.

Етап 2. Мотиваційний етап уроку

Учитель. Діти, кожен наш урок – це подорож у країну знань, умінь, досвіду.

- А чи любите ви подорожувати?

- Чому люди люблять подорожувати?

 Дійсно, подорож – це завжди відкриття. Подорожуючи, ми відкриваємо для себе світ, а себе – світові. Тільки вирушивши у подорож, ми можемо побачити своїми очима далекі країни та міста, про які так багато чули або читали. Подорожуючи, ми зустрічаємо нових людей і дізнаємося про їхній спосіб життя і мислення. Подорож – це яскраві враження, незабутні моменти буття, веселі спогади і безцінний досвід. 

- Як ми можемо подорожувати?

(Передбачувані відповіді учнів: транспорт, піша прогулянка, Інтернет).

  • А чи потрібні спеціальні вміння для подорожі Інтернетом?

         Отже, подорожуючи Інтернетом, ми переміщуємося веб-сайтами, знаходимо потрібні відомості. І маємо робити це ефективно.

  • Тож, про що, по-вашому, піде мова на уроці?

Дійсно, тема нашого уроку  «Пошук інформації в Інтернеті». Саме на важливості здійснення подорожі для пізнання себе і світу наголошував Альбер Камю, говорячи про те, що подорож як найбільша наука і серйозна наука допомагає нам знову набути себе.

Етап 3. Етап актуалізації знань

Безумовно, ви вже знайомі з правилами пошуку даних в Інтернеті, поняттям «авторське право» тощо. Сьогодні ми пригадаємо їх, визначимо, як взагалі відбувається пошук відомостей у мережі Інтернет. А розв’язати цю задачу ви зможете з певним багажем знань, який наповниться тоді, коли ви виконаєте вправу 1 з «Інструктивної картки» на Робочому столі вашого комп’ютера.

Робота учнів з «Інструктивною карткою»:

Вправа 1

  1.               Робота з веб-сервісом LearningApps.org щодо виконання інтерактивної вправи «Знайди пару»: https://learningapps.org/view7070748.
  2.               На основі утворених пар закінчи речення:
  1.               Комп’ютерна мережа – це сукупність комп’ютерів, які ________ .
  2.               Комп’ютерні мережі бувають ______________________________.
  3.               Локальна мережа (Local Area Network, LAN) – група комп‛ютерів або інших пристроїв, з‛єднаних між собою високошвидкісними каналами передавання даних в межах однієї або декількох сусідніх будівель.
  4.               Глобальна мережа – це сукупність комп’ютерів, розташованих _____________________________.
  5.               Глобальна комп’ютерна мережа називається _________________ .
  6.               Програма для роботи в Інтернеті називається ________________  .

(Учні «струмочком» озвучують відповіді)

Ви правильно уклали багаж і готові до продовження подорожі.

Ви вже знаєте, що в Інтернеті всі відомості розміщено на веб-сторінках, які тематично об’єднані у веб-сайти. Якщо адреса потрібної веб-сторінки відома, слід ввести її в рядку адреси браузера. Після завантаження веб-сторінки можна переглядати її вміст. Якщо ж користувачеві необхідно знайти деякі відомості з певної тематики, а адреса веб-сторінки невідома, то можна скористатися спеціальними засобами пошуку. Пошук в Інтернеті здійснюється за допомогою пошукових систем. Використовуючи підручник (§ 9, с. 77), дайте визначення пошукової системи.

Для того, щоб скористатися пошуковою системою, наприклад, Google або Мета, потрібно зайти на її веб-сторінку, ввести ключові слова в рядку пошуку та натиснути клавішу Enter. За допомогою пошукових систем за ключовими словами можна шукати різні об’єкти: не лише текстові дані на веб-сторінках, а й зображення, географічні об’єкти на карті, відео тощо. Здійснюючи пошук в Інтернеті, спробуємо розв’язати проблему забруднення повітря автомобільним транспортом, яким ми здійснюємо подорожі найчастіше.

Етап 4. Робота над проектом «Екопростір»

Для продовження подорожі нам необхідно об’єднатися у дослідницькі групи (прийомом «Зроби вибір»).

Демонстрація презентації. Учні обирають число від 1до 15, кружечок з яким набуває певного кольору. Згідно з кольором учні утворюють групу:

 

 

 

 

 

Природознавці

Лінгвісти

Історики

Художники

Аналітики

Надалі кожна група подорожуватиме за своїм напрямком, який визначать для вас пропоновані квест-завдання.

Одночасна групова дослідницька робота з послідовною постановкою завдань для груп та обговоренням результатів.

Група 1. Природознавці

Завдання. Виконайте вправу 2 «Інструктивної картки»:

Вправа 2

Створіть веб-довідничок, що містить відповіді на запитання, спираючись на знання з природознавства та використовуючи матеріали веб-сайтів:

  1.               Які головні причини підвищеного забруднення атмосферного повітря автомобільним транспортом?

Адреса веб-сайту ________________________________________

  1.               Які шкідливі речовини знаходяться у викидах автомобілів?

Адреса веб-сайту ________________________________________

  1.               Скільки вуглекислого газу в рік викидає середній легковий автомобіль?

Адреса веб-сайту ________________________________________

  1.               До яких наслідків для людини призводять вихлопні гази?

Адреса веб-сайту ________________________________________

  1.                   Електромобілі: преваги та недоліки машин майбутнього.

Адреса веб-сайту ________________________________________

Учитель. Дійсно, викиди автотранспортних засобів не тільки псують людське здоров’я, а й завдають непоправної шкоди природному та міському середовищам. Вони особливо небезпечні тому, що здійснюються в безпосередній близькості від тротуарів у зоні активного пішохідного руху (для міст та сіл) та впродовж трас (зелені зони доріг).

-  Тож, у якому напрямку ви рухалися? Що для  себе відкрили?

Група 2. Лінгвісти

Завдання. Виконайте вправу 3 «Інструктивної картки»:

Вправа 3

1) Перегляньте відео «Загальна будова легкового автомобіля» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=tjN6l3FKKRg.

2) Перекладіть назви частин будови автомобіля з української мови на англійську мову та навпаки, використовуючи https://pereklad.online.ua/, оскільки відсутня загальна технічна документація, і ми маємо здійснити переклад за наведеним зразком:

http://from-ua.com/upload/ae313075d8f0048.jpg

http://www.strani.ru/st/ev/uk/ukflagb.gif

Автомобіль

 

Легковий автомобіль

 

Вантажний автомобіль

 

Двигун

 

Шасі

 

Кузов

 

 

Transmission

 

Clutch

 

Gearbox

 

Cardanjoint

 

Maingears

 

Differential

 

Wheelsdrive

Ходова частина

 

Передня підвіска

 

Задня підвіска

 

Амортизатор

 

Колесо

 

Диск

 

Механізми керування

 

Рульове керування

 

Гальмівна система

 

 

Учитель. Ви тепер не лише знаєте, як негативно впливають на стан довкілля відходи автотранспортних засобів, які утворюються в процесі їхньої експлуатації (відпрацьовані мастила, фільтри, акумулятори, шини, деталі та корпуси автомобілів тощо, утилізацію яких належним чином ще не налагоджено), а й на основі знань щодо будови автомобіля можете запобігти цьому та керувати своїм транспортом упевнено і безпечно для навколишнього середовища.

Саме тому щороку  22 вересня в багатьох країнах світу проводиться Всесвітній День без автомобіля (World Carfree Day), девіз якого «Місто як простір для людей, простір для життя».

Група 3. Історики

Дізнатися про історію започаткування акції ви зможете, виконавши вправу 4 «Інструктивної картки».

Завдання. Виконайте вправу 4 Інструктивної картки:

Вправа 4

Створіть комп’ютерну презентацію  «Всесвітній День без автомобіля: історія і досвід різних країн», використовуючи матеріал сайту https://poradumo.com.ua/ (за посиланням https://poradumo.com.ua/239337-vsesvitnii-den-bez-avtomo/) та  здійснюючи пошук в Інтернеті за ключовими словами.

Учитель. Акція «Всесвітній день без автомобіля» закликає всіх водіїв в цей день відмовитися від своїх чотириколісних улюбленців і пройтися пішки. Мета даного заходу – довести людям, що місто створене для людей, а не для машин. Кожна людина, виходячи на вулицю, хоче дихати свіжим повітрям, а не пилом і вихлопами від машин. Саме тому в цей день у всьому світі можна побачити активістів з плакатами, малюнками.

Група 4. Художники

Пропоную вам виявити свою громадянську позицію та погляд на проблему забруднення середовища автомобільним транспортом та створити колаж.

Завдання. Виконайте вправу 5 «Інструктивної картки»:

Вправа 5

Створити екологічний колаж “Задоволення без автомашин” із завантажених з Інтернету графічних зображень, використовуючи веб-сервіс https://mycollages.ru, наприклад:

Учитель. Поза сумнівом, автомобілі негативно впливають на навколишнє середовище. Чи є альтернатива автомобільному транспорту? Тролейбуси, трамваї, електромобілі транспорт з використанням електроенергії та без викидів. Гіроборд, гіроскутер, електросамокат або електроскутер – усе це з огляду на раніше зазначене «нешкідливі машини», які сподобаються тим, хто завжди тримає руку на пульсі гаджетів і усіляких технологічних новинок. Вони не лише дозволять з комфортом добратися до місця призначення, а й сприятимуть оволодінню інноваційних технологій.

Група 5. Аналітики

Завдання. Виконайте вправу 6 «Інструктивної картки»:

Вправа 6

1) Зберіть пазл

(https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=35db4ba2ba82)

2) Знайдіть та завантажте з Інтернету графічне зображення електромобіля або іншого альтернативного автомобілю транспортного засобу. Використовуючи веб-сервіс https://www.jigsawplanet.com, створіть  пазл на основі завантаженого зображення, наприклад:

Етап 5. Експериментальний етап

Учні здійснюють пошук в Інтернеті та аналіз необхідних матеріалів відповідно до завдань проекту; створення текстових документів, презентацій, колажів, пазлів з цікавими відомостями та малюнками про вплив на атмосферу автомобільного транспорту, пошук альтернативних рішень.

Етап 6. Мейкерство

Учитель. Пройдений квест збагатив нас знаннями та інформацією, що допоможуть зараз виготовити модель безпечного транспортного засобу, яким можемо подорожувати за своєю мрією. У створенні моделі нам допоможуть комп’ютер та 3D-принтер. Пропоную розглянути створену учнями 9-го класу НВК комп’ютерну модель електромобіля та модель, роздруковану на 3D-принтері. Оскільки ви ще тільки початківці, то створюватимете свої моделі з підручних засобів.

Завдання. Створіть з пластиліну модель будь-якого альтернативного автомобілю транспортного засобу. 

Етап 7. Виставка-ярмарок учнівських робіт

Створення умов для демонстрації досягнень ко­манд-учасників проекту: роздруковані текстові повідомлення, графічні зображення, таблиці, пазли, колажі, показ презентацій, створених транспортних моделей. Виставку можна провести у коридорах або в кабінеті інформатики, зробити фото та розмістити слайд-шоу на шкільному сайті з метою висвітлення процесу дослідження  та результату роботи над проектом.

Етап 8. Підсумковий етап

Учитель. Цицерон говорив: «Замало опанувати премудрість, слід також уміти користуватися нею».

Обговорення в загальному колі учнів за прийомом «Шкала думок»:

1) Чи отримали ви сьогодні новий досвід? Який саме?

2) Що нового ви дізналися на уроці?

3) Про що ви хотіли б дізнатися більше?

4) Які думки, почуття викликала у вас ця робота?

Отже, кожна група у свій спосіб намагалась дослідити шкідливий вплив автомобільного транспорту та запропонувати своє рішення цієї проблеми, здійснюючи пошук інформації в Інтернеті як за відомими адресами веб-сайтів, так і за ключовими словами для пошукових систем. Інтернет –  це океан інформації. Як в реальному океані плавають і чудові, і небезпечні створіння, що можуть завдати шкоди, так і в глобальній комп’ютерній мережі можуть зустрічатися непотрібні, неправдиві або навіть небезпечні сайти. Тому нам слід навчитися аналізувати і критично оцінювати відомості і вибирати з переліку гіперпосилань ті, яким можна довіряти. Для цього важливо розуміти, хто є автором веб-сайту, яка організація чи людина його спонсорує, чи призначений він для публічного спілкування, чи можна його вважати надійним джерелом. Бажаю вам цікавих та небезпечних подорожей Інтернетом щодо пошуку корисної інформації й пропоную вам виконати наступне домашнє завдання.

Етап 9. Домашнє завдання

1. Здійснюючи пошук в Інтернеті, підготуйте повідомлення за темою «Класифікація моделей».

2. § 9, стор. 84, вправа 5.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.               Морзе Н. В. Підручник з інформатики для 5 класів закладів загальної середньої освіти / Н. В. Морзе, В. П. Вембер, О. В. Барна, О. Г. Кузьмінська. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018. – 256 с.:іл.
  2.               Інтерактивні модулі https://learningapps.org 
  3.               Колаж https://mycollages.ru
  4.               Пазл https://www.jigsawplanet.com
  5.               Веб-додаток для створення 3D моделей та підготовки їх до друкуhttps://www.tinkercad.com
  6.               Видавництво педагогічної преси та літератури «Шкільний світ» http://www.osvitaua.com/
  7.               Вікіпедія https://uk.wikipedia.org/

 


ДОДАТКИ

 

Рис. 1. Комп’ютерна модель електромобіля

 


 

Рис. 2. Модель електрокара, роздрукована на 3D-принтері

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Старунська Інна Павлівна
    Чітко викладений матеріал, структуровано, сформована мета та в результаті успішного виконання буде досягнута
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 червня 2021
Переглядів
3146
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку