Урок-проект з природознавства на тему "Дніпро - найбільша річка України"

Про матеріал

Конспект уроку-проекту з природознавства на тему "Дніпро - найбільша річка України" містить етапи уроку, результати роботи домашніх груп "Пошуковці", "Біологи", "Екологи", "Митці", акровірш, інші власні назви. Результат уроку - лепбук під назвою "Дніпро - найбільша річка України", який допоможе майбутнім першокласникам дізнатися про Дніпро та переконатися, що навчання - цікава, з реальним результатом, справа.

Перегляд файлу

 

 

 

C:\Users\A4F7~1\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.499\DSC09052.JPG

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ

ДНІПРО – НАЙБІЛЬША РІЧКА УКРАЇНИ

Тип проекту за домінуючою діяльністю: інформаційний, пошуково-пізнавальний, творчий.

За змістом: міжпредметний (природознавство, навчання грамоти (читання), образотворче мистецтво, музичне мистецтво).

За тривалістю: середньої тривалості. 

За кількістю учасників: груповий.

Мета та завдання  проекту: навчати учнів здійснювати проектну діяльність, знаходити і систематизувати інформацію про найбільшу річку України, формувати дослідницьку компетенцію, розвивати допитливість, спостережливість, пізнавальний інтерес, естетичні почуття, зв’язне мовлення, уміння логічно мислити. Формувати компетенцію виступати перед аудиторією, висловлювати думки, добирати факти. Удосконалювати компетенцію працювати в групах, парах, вчити створювати лепбук, спостерігати, порівнювати, робити висновки. Виховувати в учнів любов до природи, бережне ставлення до водойм, їх економне використання.              

Обладнання. Презентація до уроку, фізична карта України, малюнки учнів, сигнали до гри "Світлофор", сторінки для проекту, ілюстрації для проекту, записи уривка "Чудовий Дніпро у тиху погоду..." Миколи Гоголя, пісні "Реве та стогне Дніпр широкий...",  звуки падаючої води.

Хід уроку

Організація класу


  Чи до уроку ви готові?

– Так, готові!

– Шановні гості, вітає вас

Наш дружний 1клас!


– Вітаю вас на уроці природознавства, який починаємо зі спостережень за погодою, тому слово - класному синоптику.

– Сьогодні - 12квітня - погода сонячна, температура - 10градусів тепла, вітру нема, опадів нема.

– 12квітня - Міжнародний день польоту людини в космос. 57років тому перший космонавт Юрій Гагарін побачив Землю з космосу. Хочете побачити, як виглядає наша країна з космосу?

– Це кордон нашої країни, на півдні - Чорне та Азовське моря, а з півночі на південь через всю Україну тягнеться стрічка до Чорного моря. Це ... (Дніпро).

Етапи навчального проекту

І етап. Організація проекту

Визначення теми, мети проекту, навчального предмету, виду проекту та його тривалості.

– Сьогодні ми підготуємо навчальний проект у вигляді книжечки, яка називається лепбук, і подаруємо її майбутнім першокласникам, щоб вони переконалися в тому, що  навчання - це цікава, весела, реальна справа. Тема проекту зашифрована на дошці ("Дніпро - найбільша річка України").

– Мета проекту - дізнатися багато цікавого про Дніпро: походження назви, положення річки, через які країни протікає, які міста розташовані на Дніпрі, рослини й тварини Дніпра, збереження вод. Вдома ви разом з батьками працювали в домашніх групах, кожна група готувала свій матеріал. На уроці ви ним поділитеся, навчите всіх нас, а потім створите свою сторінку до лепбуку.

ІІ етап. Презентація роботи домашніх груп.

  Першою презентує свою роботу група "Пошуковці".

Група "Пошуковці": історія назви річки, Дніпро на карті України.

  Ми досліджували історію походження назви Дніпро, працювали з картою України і дізналися, що Дніпро отримав назву від  слова "Донапріс", що в перекладі означає "річка" і "глибокий", бо Дніпро - глибока річка. У давні часи він мав ім‘я Борисфен, Славутич, Узу.

Дніпро починається із джерела в Росії, тече по території Білорусі, України і впадає в Чорне море. Сучасна довжина річки - 2201км, з них 981км - Україною.

На Дніпрі розташовано п‘ять великих міст: Київ, Черкаси, Дніпро, Запоріжжя, Херсон.

Дніпро має багато приток, серед них Прип’ять, Десна і наша Ворскла.

На Дніпрі штучно створено 6 великих озер (водосховищ), Київське навіть називають морем.

Інтерактивна вправа "Продовж речення"

  Інші назви Дніпра  - це ... (Борисфен, Славутич.)

  Довжина Дніпра в Україні складає ... (981км).

  Притоки Дніпра ... (Прип‘ять, Десна, Ворскла).

  Київ, Черкаси, Дніпро, Запоріжжя, Херсон - це великі ... (Міста на Дніпрі).

  Водосховищ на Дніпрі ... (6).

  Другою презентує свої дослідження група "Біологи".

Група "Біологи": рослинний і тваринний світ річки.

  Ми досліджували рослинний і тваринний світ Дніпра. Серед дерев найпоширеніші верби, багато кущів верболозу (котиків), найбільше трав’янистих рослин: очерет, рогіз, глечики жовті, латаття біле, занесене до Червоної книги України, серед водоростей - добре відомий кушир або водяна кропива.

Тваринний світ дуже багатий. Представниками земноводних є ропуха, озерна жаба, плазунів - вуж,  комах - бабка та водомірка.

До створення водосховищ у Дніпрі було багато риби, яка пливла з моря в річку, щоб відкласти ікру: білуга, осетер, лосось, які занесені до Червоної книги України, оселедець, було багато линків та вугрів.

Зараз у Дніпрі переважає озерна риба: щука, сом, короп, лящ, карась, зустрічається окунь-зебра, занесений до Червоної книги України.

Серед птахів поширені сіра чапля, дика качка, гуска, в очереті зустрічається очеретянка, зустрічаються руда чапля та лебеді, занесені до Червоної книги України.

Біля води живуть такі звірі: бобер, нутрія, ондатра, до Червоної книги України занесені видра, хохуля, норка, яка зустрічається на берегах Дніпра.

Гра "Впізнай тварину"

  Вусата риба ... (сом).

  Річковий вертоліт ... (бабка).

  Хижа риба ... (щука).

  Білі гуси ... (лебеді).

  Звір з довгим носом ... (хохуля).

  Зебра серед риб -... (окунь-зебра)

МУЗИЧНА ХВИЛИНКА

Група "Екологи": значення, забруднення й охорона Дніпра.

  Ми досліджували значення Дніпра, забруднення та збереження

На Дніпрі створено 6 водосховищ, які забезпечують водою двох із трьох українців,  споруджено 6 гідроелектростанцій для забезпечення електроенергією.

По Дніпру перевозять пасажирів та вантажі.

У Дніпрі є багато риби, яку споживають люди.

Воду Дніпра використовують для поливу посушливих земель.

Люди забруднюють воду Дніпра, коли викидають сміття після відпочинку, зливають промислові стічні води, комунальні стічні води, стоки з оброблених хімікатами полів, розливають нафтопродукти. Це веде до загибелі риби та водоростей, отруєння води

Для збереження вод Дніпра треба саджати дерева та кущі, щоб не руйнувався берег, не викидати у воду сміття під час відпочинку, не залишати після себе сміття на берегах річки, не мити поблизу річки машини, не зливати у воду бензин, мастила.

Гра "Світлофор".

  Якщо дія людини допомагає зберегти природу Дніпра, ви показуєте зелений сигнал, якщо шкодить - червоний:

  викидає сміття у воду;

  миє машини біля річки;

  саджає дерева та кущі на берегах;

   зливає нафтопродукти у воду;

   зливає стічні води;

   прибирає сміття на берегах річок.

 – Могутній Дніпро з давніх-давен виконує роль джерела не тільки прісної води, а й натхнення для поетів, музикантів, художників.             


Група "Митці": Дніпро в поезії, музиці, живописі.

   Багато письменників оспівували Дніпро у своїх творах. Микола Гоголь оцінив красу спокійного Дніпра. Тарас Шевченко у вірші "Заповіт" назвав Дніпро ревучим, а вірш "Реве та стогне Дніпр широкий..." навіть став піснею.

Учениця:

   Я з бабусею написала акровірш. Це - вірш - загадка, в якому перші букви рядків складають відгадку.

Ріка України

До моря Чорного несе він води.

На берегах ріки - розмай природи.

І в тихий час, і в дощову негоду

Прекрасний він для кожного народу.

Ріка ця - радість кожної родини,

Окраса, слава й гордість України.

 Найвідомішими з усіх художніх зображень Дніпра є картини українського майстра Архипа Куїнджі «Дніпро вранці» та «Місячна ніч на Дніпрі».

 Костянтин Трутовський створив картину  “Тарас Шевченко з кобзою над Дніпром”.

 Ми з батьками створили малюнки за картинами українських художників.

    Я також підготувала сторінку для лепбуку. Це - вірш за легендою "Дніпро й Десна"


Колись Дніпро й Десна були людьми

І батько їх Лиманом звався.

Як час настав до спадку стати,

Домовились разом до тата йти.

- Хто першим землю зміряє мою,

Тому на ній хазяйнувати, -

Озвучив волю він свою.

Брат і сестра вляглися спати.

Але Дніпро прокинувся раніше,

Й благословення татове отримав,

І через гори і поля

Земельку міряти полинув.

Десна проспала, а тому,

Як тільки в слід Дніпра ступила

Перетворилась в річку ту,

Що доганя його щосили.


 – А ще я дізналася, що у Дніпра є День народження. Його відзначають вже 15-й рік в першу суботу липня. Цього року це буде 7липня. На річці Дніпро розташоване місто Дніпро, а у місті Дніпро є стадіон "Дніпро-Арена", на якому тренується  футбольна команда "Дніпро", у Києві є станція метро "Дніпро" та готель "Дніпро",  навіть ракета-носій "Дніпро", яка відправляє космонавтів у космос.

ІІІ етап. Оформлення сторінки проекту.

– Розмістіть на сторінці інформацію відповідно до назв, приклейте, якщо потрібно, слова, покладіть до кишеньок зображення. Група, яка виконала завдання, подає умовний сигнал.

ІV етап. Оформлення лепбуку.

– Ми закінчили роботу, отримали чудові книжку - лепбук - для майбутніх першокласників і просимо вихователя передати її у групи "Казка" (вихователі Світлана Миколаївна, Олена Анатоліївна) та "Веселка" (вихователі Людмила Миколаївна, Руслана Олексіївна) дитячого садка "Орлятко".

V етап.  Рефлексія.

 Учасники діляться власними враженнями.

  •                 Якими джерелами користувалися для отримання нових знань? (Книга, бібліотека, Інтернет)
  •                 Чого навчились під час роботи над проектом?
  •                 Що в роботі було найскладнішим? А що найцікавішим?
  •                 А результатом задоволені?
  •                 Шумить Дніпра дзвінка вода, могутнього, сильного, величного. Бажаю вам бути сильними, величними, як наш Дніпро.

 

 

docx
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
2979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку