Тема проекту. Природа і ми.
Тип проекту: пошуковий, колективний, середньої тривалості.
Об’єкт пізнання: природа.
Провідна проблема: розширити знання про різноманітність природи;
узагальнити знання учнів про значення природи в житті людей та їх вплив на довкілля;
ознайомити із заходами по охороні природи, поглибити знання про різноманітність тіл та етапи у яких вони перебувають;
розвивати спостережливість та мислення шляхом розв’язання пізнавальних засобів;
виховувати почуття стурбованості за сучасний стан природи, уважне та бережливе ставлення до неї.
Спосіб вирішення проблеми: власні спостереження, Червона книга України, плакат «Заповідники України, ілюстрації із зображенням живої і неживої природи, слайди..
Освітній продукт: Висадити алею берізок біля школи.
Хід проекту
І етап Організаційний.
Дзвіночку шкільний, веселий наш друже.
Дзвениш: «День—дзелень»
До праці, до парти пора?
ІІ етап Пошук інформації.
Чи ми з природою єдині,
Чи вірно спрямували крок?
Ми кожну річку і горбок
від лиха зберегти повинні!
Ганна Черінь
Буду я природі другом.
Йтиму садом, полем, а чи люгом
буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй:--Зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти,
теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті.
С. Жупанин
Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)
Куди вступиш—всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
Всю ніч бродить навмання, прокладає шлях до дня. (Місяць)
Хоч не шию я ніколи, а голок завжди доволі. (Їжак)
Гарне, добре, по небу гуляє.
На всіх дивиться,
А на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
3. Прислів’я.
- Багато лісу—не губи, мало лісу—бережи, нема лісу—посади.
- Діброви та ліси—нема в краї більшої краси.
- Зрубали дерева—прощайте птахи.
- Рослини—окраса землі.
4. Евристична бесіда.
5. Постановка проблеми.
- Чи може людина існувати без природи? Чому?
- Яка цінність природи для людини?
6. Екскурсія в природу.
ІІІ етап Дослідницький.
1 група—заповни схему «Природа». Наведи приклади.
1. Сонце 1. Яблуня 1. Вівця 1. Бабуся
2. _______ 2. _______ 2. ______ 2. _______
3. _______ 3. _______ 3. _______ 3. ________
4. _______ 4. _______ 4. _______ 4_________
5. _______ 5. _______ 5. ______ 5. ________
2 група—заповни схему «Тіла». Наведи приклади.
____________ ______________ _____________ __________
____________ ______________ _____________ _________
____________ ______________ _____________ __________
____________ ______________ _____________ __________
____________ ______________ _____________ __________
Червона книга України стала сигналом турботи і символом боротьби за збереження живої природи. За час, що прийшов після виходу першого видання, знання про рідкісні й зникаючі види значно зросли, їх список поповнився. У 1944 році вийшло друге видання Червоної книги України. До нього занесено 155 видів хребетних (41 ссавець, 67 птахів, 8 плазунів, 5 земноводних, 32 риби, 2 круглоротих). Рослини і гриби складають 541 вид.
За останні роки значно зріс заповідний природний фонд Хмельницької області і тепер складає: 15 заказників загально-державного і 51—місцевого значення, 4 пам’ятки природи і 200 пам’яток природи місцевого значення, один ботанічний сад, 8 парків садового паркового мистецтва загально-державного значення, 19 місцевого значення, 8 заповідних урочищ. А всього 306 природних об’єктів з площею понад 23 тисячі гектарів
Чималу роботу проведено і в нашому Чемеровецькому районі по розширені мережі природно-заповідного фонду, що в даний час складає 17 об’єктів загальною площею 890 гектарів.
По категорії: 3 заказники загального державного значення, зокрема—товтра «Сокіл», «Івахновецькі товтри», «Циківська лісова дача». Маєм 6 заказників місцевого значення. Це товтри—«Бугаїха», «Чернецька товтра», «Буковий ліс», «Товтри Садова та Деренова», «Івахновецький ліс», «Сорочинські товтри». Є одна пам’ятка природи загально-державного значення. Це товтра «Самовита».
Фізкультхвилинка
Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаєм—
все ж повітря споживаєм.
Комашка по землі повзе—
І та повітрям дихає.
ІVетап Презентація.
Запишіть про яку властивість рідини ти дізнався?
7.Розгляд плакату «Заповідники України».
8. Складання схеми.
9. Гра «Жива і нежива природа».
(Соняшник, сонце, ячмінь, білка, півень, повітря, капелюх, жовтень, суниця, кожушок, плугатар, автобус, береза, дощ, явище, син, земля, вода, небо, батько, онук, море, сад, кінь, віл, долина, соловей, буряк).
10. Кросворд «Бережи».
1. Як називається людське житло? (Будинок).
2. Що будують люди на річках, щоб мати світло? (Електростанцію).
3. Що люди виробляють з дерева? (Папір).
4. Чим перевозять нафту морями? (Танкерами).
5. Що виникає в лісі, якщо не загасити вогнище? (Пожежа).
6. Що роблять у лісі, коли прокладають дорогу? (Вирубку).
11 Гра «Поміркуй!».
Будинок називають виробом, а огірок предметом природи. Чому?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
V етап Оформлення результатів проекту.
Вірш «Звернення».
До вас, мої рідні, звертаюся я—
найменший у нашій сім’ї:
Стоїть на узліссі ялинка моя—
не зрубайте її!
Яскріє на небі зірка моя—
не згасіте її!
Світ-казку будує мрія моя—
не спиняйте її.
(Д. Павличко)
Завдання. Усім класам висадити алею берізок біля школи.