Урок - проект ознайомлює з результатами проектної діяльності учнів класу по темі «Захисти ялинку»; надає можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну листівку ; вчить працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; розвиває особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Освітні галузі: Трудове навчання (3 клас)
Тема: Урок – проект «Захисти ялинку». Виготовлення новорічної листівки
Мета : Ознайомити з результатами проектної діяльності учнів класу батьків, вчителів по темі «Захисти ялинку»; надати учням можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну листівку ; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, милосердя; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.
Проблемне питання уроку : Як захистити зелених красунь від бездумного знищення?
Обладнання : тематична виставка книг, дитячих журналів, енциклопедій, дитячі роботи, комп’ютер, штучна ялинка, аудіозапис музики Моцарта, зразок виконання ялинки з гофрованого паперу, заготовки листівок
Асистенти проекту : батьки учнів, бібліотекар, працівники лісгоспу
Хід уроку
I.Організаційний момент
- Давайте привітаємося з гостями, які завітали до нас.
У нас сьогодні незвичайний урок – урок захисту ялинки. Ви старанно до нього готувалися і з хвилювання чекали. З яким настроєм ми розпочнемо урок?
II. Оголошення теми уроку.
- З посмішкою розпочнемо урок. На ньому ми почуємо відповіді на ті питання, що нас хвилювали під час підготовки уроку, підведемо підсумки вашої дослідницької роботи, зробимо чудові новорічні листівки. Чи цікавим буде урок? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.
III. Актуалізація опорних знань
Вистава «Збережи ялинку»
Лисичка. А ти, котику, вмієш відгадувати загадки?
Котик. Найкраще від усіх!
Лисичка. Добре! Спробуй відгадай!
- Дорога біла стелиться,
І краю їй нема.
Сніжок мете . Метелиця.
Прийшла до нас ( зима)
Котик. Та це...це…
Лисичка. Ех, ти, хвалько ! Діти допомагайте!
- Візерунки на вікні він намалював мені,
Я по вулиці гуляю, він за ніс мене щипає.
Хто впізнає невидимку, того, хто поруч ходить взимку?
(Мороз)
На сніжку біленькому, на сніжку.
Вибивали лапками гопака,
Хоч мела хурделиця ще й яка.
Гарно побігайчики – стриб та скік –
Зустрічали зайчики (Новий рік)
Котик. Ой! Лишенько!Ой! Ой! Ой!
Лисичка. Та що трапилося?
Котик. Ми зовсім забули, що скоро Новий рік!
Лисичка. Я так люблю це свято! Подарунки, вогники, ялинка! Але у нас
немає ялинки!
Котик. У лісі є така красуня – ялинка. Ходімо швидше до лісу!
Зрубаємо і принесемо її додому.
Лисичка. Ми до лісу підемо,
І ялинку там знайдем.
Виберем зелену, пишну
Та й додому принесем!
- Бери, котику,сокиру та швидше йдемо до лісу!(Виходять на галявину)
Котик. Яка краса! Зрубаймо ось цю! ( Котик хоче зрубати ялинку, та на галявину вискакує Зайчик)
Зайчик. Стійте! Не рубайте!
Лисичка. Чому не можна рубати? Нам дуже потрібна ялинка на свято! Ми її прикрасимо вогниками,
іграшками, цукерками. Діти до нас на свято завітають.
Котик. Та без ялинки ніякого Нового року не буде. Ми ж зрубаємо тільки одну ялиночку!
Зайчик. Ой! Ой! (плаче). Не можна її рубати!
Лисичка. Що ж нам робити? Що ми скажемо нашим друзям, які чекають на ялинку? І як Новий рік ми
тепер зустрінемо?
Зайчик. Дітки, допоможіть! Захистіть ялинку!
IV. Мотивація навчальної діяльності
- Ось яку історію розповіли нам лісові друзі. Всі діти у класі не тільки замислилися над тим, як захистити лісову красуню, але й почали активно діяти.
- А яку мету ви перед собою поставили? ( Вчитися бути дбайливими господарями, зберегти ліс від знищення, стати друзями ялинки)
- Учні розподілилися на групи, намітили план роботи . І сьогодні крок за кроком простежемо шлях просування до мети і я думаю, що ми зможемо захистити і зберегти нашу ялинку.
V. Звіт учнів про хід виконаної справи
- Ми добре підготувалися, зібрали різноманітний матеріал. Інформацію ми знайшли в енциклопедіях, дитячих журналах, книжках. Деякі з них представлені на виставці. Багато корисної інформації прочитали в шкільній бібліотеці. На основі цих пошуків ми створили відеогазету, з якою хочемо вас ознайомити.
Відеогазета «Лісова красуня»
1 учень
З давніх - давен оспівують в легендах, піснях,казках красу ялинки. Найбільш поширена на Україні, у Карпатах, де висота ялинки сягає до 50 метрів. Хвойні ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими.(слайди) Але ялинка не втратила своєї привабливості і краси.
2 учень
Давньослав’янська назва ялинки означає – колюча. Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік -500 років.
А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті 9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком більше 8000 років.
3 учень
Хвойні ліси – легені планети. 1га ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні і понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам.
Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність.
З ялини бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду. (слайд).
Ялинка підгодовує і звірів, і пташок.(відео «Життя тварин»)
З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк,фанеру для літакобудування і інше. А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С.(слайд)
4 учень
Ми побували на екскурсії у лісгоспі м. Прилук. (фотослайди)
Скільки цікавого нам розповіли! На території Прилуцького району поширені 2 види ялинки: колюча і сиза. Щоб мати ялинові ліси працівники лісового господарства, вирощують з зерняток малюки – саджанці, за ними добре доглядають, а потім саджають з них ліс. І щоб захистити, зберегти ялинові ліси від вирубування, спеціально вирощують новорічні ялинки для жителів нашого міста кожного року 8 000 – 10000 дерев. Ці ялинки можна буде придбати до новорічних свят по вулиці Київська 288, «Лісове господарство». (слайди)
Але, друзі, замисліться, скільки ялиночок гине щороку?! Тисячі! А для чого? Щоб лісова красуня декілька днів прикрашала наш дім на свято, а потім викинути її на сміття?!(слайд)
5 учень
Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками?(слайд)
На Русі Новий рік розпочинався з 1 вересня. Російський цар, Петро I, видав наказ про зміну дати Нового року – з 1 вересня на 1січня 1700 року і прикрашати ялиновими гілками, ялинками вулиці і домівки. Цей звичай він побачив у Німеччині. Хоча ще раніше у Німеччині на Новий рік не рубали ялинові деревця, а навпаки саджали їх у свято.
6 учень
Не дивно, що краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться і сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюється, скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні. Тому ми закликаємо захистити ялинку і поміркувати, як прикрасити наші оселі святково, щоб дарувати лісовій красуні життя.(слайд)
7 учень
1. Замінити живу ялинку штучною.(результати анкетування)
2. На Новий рік можна створити новорічну композицію із гілочок ялинки, які залишаються на місцях санітарної рубки лісу.
3. Використати для прикраси живу ялинку у горщиках або ж рослини з квіткового магазину, які схожі на ялинову зелень.
Вчитель
- Розгляньте слайди, які допоможуть вам пофантазувати на тему « Яка може бути новорічна ялинка» (Ялинки з жерстяних бляшанок, створені майстринями - в’язальницями, ялинки з ламп, ялинкова книжкова шафа, новорічна драбинка тощо)
2. Презентація індивідуальних проектів учнів
- Всі учні доклали до сьогоднішнього уроку багато зусиль .Перед вами «Творча майстерня» - малюнки « Чарівна ялинка».
Діти крім роботи,проведеної у групах, працювали індивідуально, творчо, залучаючи до цього і своїх батьків. ( презентація дитячих робіт: ялинка з пластика, новорічні ікебани, ялинка з корбочок з-під сирка «Растішка», десерт желе – ялинка, власні вірші)
- Чим замінити живу ялинку на Новий рік?
Хвилинка релаксації
- Хоч і багато розповіли ми про ялинку, але вона ще трішки сумна. Вона мабуть заскучала за пухким сніжком, біленькими сніжинками, матінкою –зимою.
А якою для вас є зима? Скажіть одним словом?(Сніжною, блискучою, веселою…)
Ми запросимо у гості справжню морозну зиму, порадуємо і ялинку, і гостей, і всіх, всіх чарівною зимою.(показ слайдів зимових пейзажів під музичний супровід)
VI. Виготовлення новорічної листвіки
- Щоб допомогти ялинці ми вирішили зробити вітальні листівки від імені ялинки, потім розмістивши їх на сайті нашої школи, на дошці повідомлень школи, дитячого садочку, бібліотеках для дітей і дорослих. Ми думаємо, що жителі нашого міста не залишаться байдужими і збережуть не одну лісову красуню.
- Для роботи на уроці потрібен гофрований папір, клей , ножиці, заготовки листівок і звісно ваші працьовиті руки і фантазія.
1. Робота за технологічною карткою та алгоритмом
1-й етап. Попередньо на кожному аркуші ми розмістимо текст листівки із заготовок.
Любі друзі!
Вітаю всіх із Новим роком!
Бажаю веселих свят і здійснення мрій.
Я звертаюсь до вас з проханням :
« Збережіть красу нашої землі, не рубайте ялиночки, залишіть нас у рідному лісі! А ми з нетерпінням чекатимемо вас у гості»
Ваша ялиночка
Технологічна картка (слайди)
2- й етап. Обведіть шаблон ялинки. Намітьте місце для святкових кульок.
3 – етап. Розріжте папір на квадратики.
4- й етап. Роботу розпочинаємо з наклеювання на ялинку прикрас.
Обтягніть папером, наприклад, червоним незагострений кінець олівця.
5- й етап. Налийте у посудину клей ПВА і вмочіть обтягнутий кінчик паперу.
6 – й етап. Притисніть олівець на місце кружечка – це буде святкова кулька.
7 – й етап. Потім клей зелені квадрати – ялинку якомога тісніше.
- Можете пофантазувати і прикрасити листівку.
Червоний колір на Україні здавна вважався найактивнішим, енергійним.
Він символізує життя, урочистість. Тому підходить для урочистих подій.
Жовтий – теплий колір, що символізує життя, радість.
Білий – символ чистоти і невинності.
( на картках ТБ на уроках трудового навчання)
Працюємо у групах. Пригадали про повагу до кожного члена групи, вміння домовлятися.( звучить музика, слайди зимових пейзажів)
VII. Підсумок уроку
Представники кожної групи демонструють свою роботу.
- Любі звірятка вам сподобалися листівки?
- А ви задоволені роботою на уроці? Що найбільше вдалося? Можливо ви хотіли б попрацювати ще над якимсь питанням?
- Як ви вважаєте ми змогли сьогодні захистити ялинку? Чи примножили ми своєю працею добро і милосердя?
- А яка ваша думка, звірята? ( Так, всі молодці.)
Котик. Ми ялинку не зрубаєм –
збережем!
На її гілках заспівають
пташки дзвінко.
Полохливий зайчик
знайде тут хатинку.
А смачний сніданок –
веселунка – білка.
Лисичка. Не рубай ялинки!Збережи!
- Наша ялинка засяяла вогниками, вона вам дуже вдячна за співчуття, доброту і справжню творчість.
( Прибирання робочих місць).
Підготувала : Скупневська Л.В.