19 травня о 18:00Вебінар: Організація підсумкового повторення з предметів гуманітарного циклу наприкінці навчального року

Урок "Профілактика шкільних хвороб"

Про матеріал
Мета: - формувати поняття «постава», «сколіоз», «сутулість», «гострота зору»; - активізувати знання учнів про ознаки правильної постави; - мотивувати школярів до профілактики порушень постави, гостроти зору; - розвивати важливі життєві навички, зокрема навички дотримання правил, що дозволяють зберегти правильну поставу, гостроту зору; - виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

1

 

5 клас

Урок_____

ТЕМА: ПРОФІЛАКТИКА «ШКІЛЬНИХ ХВОРОБ»

Мета:

- формувати поняття «постава», «сколіоз», «сутулість», «гострота зору»;

- активізувати знання учнів про ознаки правильної постави;

- мотивувати школярів до профілактики порушень постави, гостроти зору;

- розвивати важливі життєві навички, зокрема навички дотримання правил, що дозволяють зберегти правильну поставу, гостроту зору;

-  виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку:  комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

Хто здоровий – той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини –

Це  чудово для людини.

 

І. ОРГАНІЗАЦІНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Фронтальне опитування

1. Спрогнозуй наслідки для здоров’я людини, яка перевтомилася

2. Який відпочинок краще обрати після уроків, щоб відновити працездатність? Чому?

3. Чому потрібно чергувати навчання й відпочинок?

4. Для чого необхідний сон?

5. Назви правила здорового сну. Чи дотримуєшся ти цих правил?

6. Чим корисні активні види відпочинку?

7. Які небезпеки можуть очікувати на тебе в Інтернеті? Як цьому запобігти?

8. Спрогнозуй, як може змінитися здоров’я дитини, яка постійно сидить перед телевізором з бутербродом, колою і чіпсами?

9. Скільки часу в день можна дивитися телевізор у твоєму віці?

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ

Вхідна вправа

Подивіться один на одного. Зверніть увагу на те, як хто сидить.
           Чи завжди ви замислюєтеся над тим, як сидите за письмовим столом, за шкільною партою або працюючи на комп’ютері?

Чи завжди дотримуєтесь оптимальної відстані, коли пишете чи читаєте книгу?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Факти

Численні дослідження останніх років показують, що близько 25-30% дітей, що приходять у перші класи, мають ті чи інші відхилення у стані здоров’я. Серед випускників шкіл вже більше 80% не можна назвати абсолютно здоровими.

Сьогодні ми з вами повинні з’ясувати, як впливає неправильна                                                       постава на здоров’я, як запобігти порушенню постави і зберегти гостроту
зору.

 

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

До основних «Шкільних хвороб»  належать:

1) порушення постави;

2) зни­ження гостроти зору.

 

Постава і здоров’я

Поставаце звичне положення людини в спокої і русі.

Хребет людини складається з 33 хребців, кожен з яких лежить на міжхребцевому диску, що нагадує мішечок з желе. Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися.

Та якщо хребет часто й неприродно викривлюється, може виникнути порушення постави. У дітей 10-14 років лікарі дуже часто фіксують порушення постави або сколіоз - викривлення хребта.

Запам’ятайте!

Правильна постава є важливою умовою нормального розвитку й формування внутрішніх органів, а отже, працездатності організму. Правильна постава формується в процесі росту й розвитку та робить людину привабливою.

 

ХВОРОБИ ХРЕБТА

Метод «ПРЕС»   

Чому одні люди мають гарний вигляд, а інші  - ні? Які на вашу, думку ознаки правильної постави?

 

Ознаки правильної постави

Вправа «Стартове завдання»

Завдання:

1. Обміркуйте правильні і неправильні способи:

а) сидіння за робочим столом;

б) вибору й носіння рюкзака.

2. У вигляді пантоміми продемонструйте це у класі.

 

Робота з малюнком

Розглянь малюнки. Зверни увагу, що надто низький (1) чи надто високий стілець (2) або стіл (3) призводять до порушення постави. Щоб не бути суту­лим, сиди так, як показано на малюнку (4).

Потренуймося

Потренуйся правильно сидіти:

1. Постав ноги на підлогу.

2. Тримай лікті на одному рівні.

3. Плечі тримай на однаковій висоті.

4. Не згинайся та не опускай голови.

5. Коли пишеш, відстань від поверхні стола до очей має приблизно дорівню­ вати довжині руки від ліктя до кисті.

6. Коли читаєш, спирайся на спинку стільця.

 

Робота з підручником «Оздоровча хвилинка»

Що можна зробити за одну чи кілька хвилин?

Виявляється, доволі багато! Можна випити води або перемовитися з кимось, а можна виконати вправи, які допоможуть зміцнити м’язи торса і запобігти порушенням постави.

У підручнику на сторінці 91 на малюнку 54 уважно прочитайте завдання та виконайте вправи для запобігання порушень постави.

 

 

 

Вправа 1

Вправа 2

Вправа 3

 

Вправа 4

Після виконання цих вправ поклади руки на парту і зосередься на диханні. Так ти допоможеш м’язам розслабитися.

Робота з підручником

Для формування правильної постави школярам корисно викону­вати спеціальні вправи, шо зміцнюють м’язи спини, наприклад такі, як у підручнику на малюнку 55, сторінка  92 .

Роби їхпотрібно щодня після школи, і вони не лише збере­жуть твоє здоров’я, а й допоможуть вирости на кілька сантиметрів.

Примітка: Кожну вправу виконуйте 30 разів (2 підходи по 15 разів або 3 підходи  по 10 разів з нетривалим перепочинком між підходами).

Вправа 1. Візьмися за спинку стільця і повільно нахиляй­ся вперед, вигинаючи спину. Утримуй це положення 5—10 секунд.

Вправа 2. Стань на коліна, руками упрись у підлогу. Вдихни й одночасно витягни ліву руку і праву ногу. Повернись у вихідне положення, видихни. Те саме зроби іншою рукою і ногою.

 

Вправа 3. Стань на коліна, руками упрись у підлогу. Прогнись і на зігнутих ліктях подайся вперед, імітуючи кішку. Дихання вільне.

Вправа 4. Лежачи на животі, піднімай одночасно руки і ноги.

Тест «Чи правильна в мене постава?»

Пропоную вам стати прямо у звичному для вас положенні й визначити, якими частинами тіла ви торкаєтеся стіни.

Норми правильної постави: потилиця, лопатки, сідниці, литки, п’яти – торкаються стіни.

Зробіть висновки.

 

 

Вправа «Похвали себе»

Завдання:

1. Похваліть себе одним словом.

2. Підніміть носик догори.

3. «Напишіть» носом своє ім’я

4. «Напишіть» носом своє ім’я і те слово, яким ви себе похвалили.

 

Зір

Зір — важливий канал інформації з навколишнього світу. Недарма, маючи на увазі щось цінне, кажуть: «Бережи як зіницю ока».

Учені вважають, що людина за допомогою зору одержує 70–80 % інформації

У школі на уроках доводиться читати, писати, удома — виконувати домашні завдання, дивитися телевізор, працювати за комп’ютером тому відбувається велике навантаження на очі.

Через це за відносного відпочинку інших органів очам доводиться працювати чи не найбільше. Тому вони можуть утомлюватись або навіть хворіти

 

Робота з підручником

У підручнику на сторінках 93-94 прочитайте «Поради які допоможуть зберегти зір».

«ПОРАДИ ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ ЗБЕРЕГТИ ЗІР»

Як правильно читати:

1. Сядь зручно, розслаб м'язи спини і шиї.

2. Тримай книжку нижче від підборіддя (мал. 56, а).

3. Кліпай очима двічі на кожний рядок тексту (наприклад, на початку і в кінці кожного рядка).

4. Не читай на сонці, коли ти хворий або втомлений.

Як правильно писати:

1. У процесі письма не перечитуй щойно написаного. Стеж поглядом за кінчиком стержня ручки. Щоб навчитися цьо­го, прикривай написаний текст аркушем паперу.

2. Частіше кліпай очима.

Як правильно дивитися телевізор:

1. Сядь так, щоб підборіддя було злегка підняте, очі напів­заплющені й розслаблені.

2. Не дивись надто пильно на екран.

3. Частіше кліпай очима.

4. Час від часу переводь погляд у темряву, потім на екран (у лівий кут, середину, правий кут).

5. Намагайся не затримувати дихання навіть у напружені моменти фільму.

Як правильно працювати за комп’ютером:

1. Найкраще використовувати сучасні пласкі монітори.

2. Розташуй монітор нижче від рівня очей.

3. Постарайся не напружуватись.

4. Частіше кліпай очима.

5. Не працюй за комп'ютером, коли ти хворий або втомлений.

 

VІІ. ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Практичне завдання 1 «Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей»

Тренувальні вправи для збереження зору

Вправа 1. Міцно примружте очі на 3-5 секунд. Відкрийте очі. Повторіть 6-8 разів.

Вправа 2.  Повільно водіть поглядом у різних напрямках:

1) з підлоги на стелю,

2) праворуч і ліворуч,

3) потім у зворотному порядку, не змінюючи при цьому положення голови.

Повторіть 8-12 разів.

Вправа 3.  Закрити очі й уявити перед собою великий циферблат. Виконати кругові рухи очними яблуками (20 разів за годинниковою стрілкою і 20 разів — у зворотному напрямі), залишаючи при цьому голову нерухомою.

Вправа 4.  Витягніть уперед вказівний палець правої руки. Протягом 3-5 секунд подивіться двома очима на кінчик пальця, потім закрийте праве око й дивіться лише лівим оком ще 3-5 секунд.

Далі змінюємо порядок – 3-5 секунд дивіться на палець двома очима, потім закрийте ліве око й дивіться лише правим оком ще 3-5 секунд.

Вправа 5.  Покладіть кінчики вказівних пальців на скроні, злегка стисніть їх. 10 разів швидко покліпайте очима, не закриваючи їх. Потім закрийте очі й розслабте повіки, зробіть 2-3 глибоких вдихи. Повторіть тричі.

Вправа 6.  Швидко та легко кліпайте очима протягом 1 хвилини. Ця вправа сприяє кращому кровообігу ока.

Вправа 7. Міцно примружте очі на 3-5 секунд, далі потримайте очі відкритими 3-5 секунд. Повторіть 7 разів. Ця вправа укріплює м’язи повік, покращує кровообіг, допомагає розслабити м’язи ока.

 

Практичне завдання 2 «Розрахунокмаксимальної  маси портфеля»

Завдання:

Обчисліть масу портфеля за нормою:

1. Маса рюкзака не має перевищувати 15 % твоєї ваги, тобто має важити майже у 7 разів менше ніж ти.

Примітка: Для спрощення розрахунків можна поділити свою масу тіла на 7. Отже, якшо хтось важить 35 кг, маса його рюкзака не повин­на перевишувати 5 кг.

2. Визнач максимальну масу потрфеля

3. Вдома визначте реальну масу свого портфеля.

4. Зробіть висновки.

 

VІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ

Вправа «Вибираймо правильний портфель»

Без портфеля не обходиться жоден школяр. Отже, він має бути зручним, щоб не настрою і здоров’я.

Завдання: Дайте відповіді на запитання та навчіться обирати правильний портфель.

Запитання 1. Портфель, сумка чи рюкзак?

Відповідь: Сумки і портфелі не дуже зручні й іноді можуть навіть зашкодити здоров’ю. У школярів, які носять важкий порт­фель в одній руці, сумку або рюкзак на одному плечі, згодом формується неправильна постава, викривлюється хребет. Тому слід обирати рюкзак, який можна вдягати на обидва плеча. Тоді вага рівномірніше розподіляється на найсильніші м’язи тіла.

Запитання 2. З вузькими лямками чи з широкими?

Відповідь: Найкраще з широкими м’якими  лямка­ми. Вузькі врізаються в плечі, пере­тискають судини, спричиняють біль і заніміння рук.

Запитання 3. З одним чи багатьма відділеннями?

Відповідь: З багатьма. Тоді у рюкзаку буде більше порядку. Для всього знайдеться місце, і вага розподілиться рівномірніше.

Запитання 4. Шкіряний чи синтетичний?

Відповідь: Краше синтетичний. Він дешевший і значно легший. Це важливо! Щоб не зашкодити собі, не перевантажуй рюкзак.

Запам’ятайте!

Синтетичний рюкзак з двома широкими м’якими лямками і багатьма відділеннями — найкращий вибір!

 

Робота з малюнком

Розглянь малюнки. Назви ознаки правильної постави. Вибери малюнки, де є ознаки неправильної постави

 

Гра «Замри»

За моєю командою завмріть на декілька хвилин.

Завдання: Зверніть увагу на те, як сидять ваші однокласники.

Обговорюють, хто припустивсь яких порушень, дояких наслідків це може призвести.

 

Робота в групах

Об'єднання у три групи та розіграйте пантоміми праильного і неправильного положення тіла, коли людина:

група 1 — ходить;

група 2 — сидить;

група 3 — спить.

 

Робота з малюнком

Розглянь малюнок. Кого з дітей треба наслідувати? Чому?

Обговорення

Пригадай і поясніть:

1. Чому не слід бігати з олівцем, ручкою, палицею або іншим загостреним предметом у руках?

2. Чому треба бути особливо обережним поблизу відкритого вогню — вогнища або каміна?

3. Які процедури догляду за очима слід виконувати щоранку?

4. Що треба зробити, коли в око попала порошинка?

5. Чому небезпечно терти очі брудними руками?

6. Чому писати, читати, малювати, вишивати, ліпити або вирізати краше за нормального освітлення?

7. Для чого носять сонячні окуляри?

8. Чому не можна дивитися прямо на сонце?

9. Кому треба сказати про те, що ти став гірше бачити?

 

Гра «Кольорові сни».

Завдання:

1. Нахиліть голови, заплю­щіть очі і затуліть їх долонями.

2. Слухайте назви кольорів  та спробуйте уявити щось заданого ко­льору.

Наприклад, синій — небо, червоний квітка.

3. Той, до кого торкається вчитель, не підводячи голови, називає те, що він уявив.

 

Рефлексія

Продовжіть речення: «Сьгодні на уроці я навчився .....»

 

ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ

Висновок: Для розвитку сколіозу достатньо півроку, а на його лікування підуть роки. Хвора спина – причина багатьох порушень в організмі. Профілактика сколіозу проста – правильне сидіння та максимум руху.

Очі – це не тільки дзеркало душі, але і важливий орган, за допомогою якого людина може бачити навколишній світ. Профілактика погіршення зору повинна стати регулярною процедурою для збереження здоров’я очей

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

1. Вивчити параграф 17 с.90-97

Додаткове (за бажанням, на вибір):

1. Скласти схему-­сходинки «Що потрібно для правильної постави».

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку