Клас: 5 Дата:
Тема уроку: Соціальна небезпека інфекційних захворювань та запобігання дискримінації людей, що мають (ВІЛ, туберкульоз) та інвалідністю.
ХІД УРОКУ
Мета уроку:
Освітня: ознайомити з умовами інфікування інфекційними захворюваннями, визначити збудників, шляхи передачі та умови розвитку захворювань, методи і способи захисту від них.
Розвиваюча: розвиток уявлень про хвороби та їх ознаки, про небезпеку та можливість попередження інфекційних захворювань. Формувати практичні вміння особистої безпеки від ВІЛ та туберкульозу.
Виховна: виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я та толерантне ставлення до людей, які мають інфекційні хвороби.
Базові поняття і терміни уроку: імунітет, туберкульоз, ВІЛ, СНІД.
Обладнання: підручник, робочий зошит.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
№ етапу |
Етап уроку |
Час(хв) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка виконання домашнього завдання |
5 |
3 |
Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів |
2 |
4 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку |
3 |
5 |
Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
20 |
6 |
Узагальнення і систематизація знань |
11 |
7 |
Підведення підсумків уроку |
2 |
8 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання учнів та перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання
Робота в групах. Обговорення ситуацій
1. Вова гуляв у дворі з водяним пістолетом. Троє хлопців підійшли до нього, й один почав відбирати пістолет. Решта сміялися. Дві жінки сиділи на лавочці і не звертали на це уваги. Лише одна старенька бабуся захистила Вову.
- Хто у цій ситуації агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник?
2. У Наталки старшокласники постійно забирають гроші, які мама дає на обід, і погрожують, що коли розповість – поб’ють. Наталка весь тиждень ходить голодна, а батькам сказати боїться.
- Запропонуйте вихід із цієї ситуації.
Бесіда
1. Що таке дружба?
2. Які Ви знаєте правила дружби?
3. Що таке насильство?
4. Що таке агресія?
5. Як протидіяти насильству в шкільному колективі?
4. Хто такий агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник?
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
За допомогою наведеного тесту давайте перевіримо, чи твій спосіб життя є здоровим.
Зараховуй собі щоразу 2 бали, якщо:
- робиш уранці зарядку;
- миєш руки перед їдою, після туалету і коли приходиш з вулиці;
- щоранку й щовечора вмиваєшся і чистиш зуби;
- дотримуєшся режиму дня;
- дивишся телевізор і граєш на комп'ютері не більш як 2 години на день;
- споживаєш багато овочів і фруктів;
- займаєшся спортом, любиш рухливі ігри;
- лягаєш спати у 21-й годині.
Порахуй , скільки маєш балів.
А тепер щоразу віднімай 3 бали, якщо:
- хоч раз пробував палити;
- забуваєш мити руки;
- споживаєш не миті овочі та фрукти;
- споживаєш багато солодощів;
- споживаєш багато солоного, жирного, смаженого.
Порахуй, скільки залишилось балів.
Проаналізуй свій результат.
Якщо у підсумку в тебе залишилося більш як 14 балів – це означає, що тим ведеш здоровий спосіб життя.
Якщо менше – подумай про те, що захворіти набагато легше, ніж вилікуватися.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання
- Чому лікарі рекомендують частіше провітрювати та робити вологе прибирання в помешканні?
Кожному від народження дається найцінніший дар – життя. І найдорожче, що є в житті – це здоров’я. Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. Здоров’я людини значною мірою залежить від того, чи вміє вона захищатися від небезпечних інфекційних захворювань, насамперед від туберкульозу та захворювання на ВІЛ-інфекцію.
Тому тема уроку «Соціальні небезпеки інфекційних захворювань». Ми з вами продовжуємо говорити про здоров’я, як найважливішу цінність людського життя.
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного
1. Туберкульоз
Туберкульоз – інфекційне захворювання легень, кісток та інших органів, збудником якого є бактерія – паличка Коха. Хворі на туберкульоз обов’язково повинні лікуватися, тому що вони є небезпечними для оточуючих, і, крім того, без лікування туберкульоз є смертельною хворобою.
Туберкульоз належить до так званих соціальних хвороб, виникнення яких, як правило, пов’язане з поганими умовами життя.
- Як ви вважаєте, де і як можна заразитися на туберкульоз?
Заразитися туберкульозом можна при контактах з хворою людиною. Під час кашлю та чхання бактерії розлітаються на відстань 5-7 метрів. Тому потрібно закривати під час чхання і кашлю рот хусткою або долонею. Найбільшу небезпеку для оточуючих становлять хворі з відкритою формою хвороби (мокроти виділеннями з рештками крові). Інфікування також може відбутися через продукти харчування. Тому для того, щоб не захворіти на це небезпечне захворювання, необхідно вести здоровий спосіб життя.
Ця інфекційна паличка стійка до холоду, тепла, вологи та світла. У вуличному пилу, на сторінках книг зберігається живою впродовж трьох місяців.
На ранній стадії зараження не проявляється жодних ознак захворювання. Тільки в разі подальшого розвитку захворювання у людини з’являються ознаки хвороби.
Основними ознаками туберкульозу органів дихання є: нездужання, підвищена стомлюваність, погіршення апетиту, погіршення сну, схуднення, холодний піт уві сні, підвищення температури, кашель.
- Чому збудник туберкульозу особливо небезпечний для ВІЛ-інфікованих?
Якщо імунітет знижується, то мікобактерії починають активно розмножуватися та руйнувати організм людини. Туберкульоз може уражати різні органи і тканини людини: кістки, очі, шкіру, нирки тощо. Але частіше – органи дихання.
Якщо людина добре харчується, має нормальні побутові умови, імунна система її організму, як правило, справляється з інфекцією. А от куріння тютюну і вживання алкоголю значно знижують захисні сили організму. Найбільший ризик захворіти туберкульозом є у хворих на алкоголізм, наркоманію, безпритульних та людей, які перебували в місцях позбавлення волі.
Робота з підручником
Відкрийте сторінку 119. Та прочитайте про те як уберегтися від туберкульозу.
- Які заходи слід вживати, щоб не захворіти на туберкульоз?
1.Уникати прямих контактів з хворими на туберкульоз людьми і тваринами.
2. Користуватися особистими предметами гігієни.
3. Вести здоровий спосіб життя: регулярно відпочивати, виконувати фізичні вправи, не палити, не вживати алкоголю.
4. Їжа кожної людини має бути поживною, багатою на вітаміни, білки, жири і вуглеводи, мінеральні речовини для підвищення імунітету.
5. Регулярно провітрювати приміщення.
Щоб виявити туберкульоз дорослим роблять флюорографію - знімок легень, а для дітей застосовують щеплення - реакцію Манту.
Нажаль, через поширеність цієї хвороби ніхто не застрахований від зараження нею. Однак, інфікується далеко не кожен. Все залежить від стану твоєї імунної системи. Адже імунітет – могутня зброя проти збудників туберкульозу.
2. Імунітет організму
- Що ж таке імунітет?
В організмі людини є система, яка захищає від різноманітних інфекцій, вірусів і бореться з ними. Її називають імунною системою.
Імунітет організму – система, що забезпечує захист організму від впливів зовнішнього середовища та зберігає основні функції життєдіяльності організму. Наприклад, ми легенько пошкодили палець. Ми, може, і не помітимо, а наші захисники – клітини крові, що називаються лімфоцитами, вже вступили в бій. Наступного дня навколо ранки з'являється почервоніння, згодом – гній. Гнійник проривається, ранка загоюється. Так працюють лімфоцити: кров'яними руслами вони поспішають до місця «аварії». Тобто сама система організму спрямована на те, щоб знешкодити або прогнати «чужинця».
Існує безліч людей, які день у день руйнують ці захисні споруди свого організму.
- Як Ви думаєте, що послаблює імунітет?
Чинники, що ослаблюють імунітет:
- Несприятливі умови життя, шкідливі звички.
- Пасивний відпочинок.
- Неправильне й незбалансоване харчування.
- Недоступність лікарських засобів.
- Перевтома.
- Які Ви знаєте способи підвищення імунітету?
Чинники, що підвищують імунітет:
- Здоровий спосіб життя, дотримання правил гігієни, правильне харчування.
- Активний руховий режим та загартовування.
- Дотримання розпорядку дня, чергування праці і відпочинку.
Імунітет – це твоя зброя проти мікробів і вірусів. Він не лише захищає організм від зараження, а й допомагає одужати, якщо ти захворів.
Робота в групах «Як зміцнити імунітет»
Дітей об’єднують у 5 груп: гігієна, харчування, рух, загартовування, відпочинок.
Кожній групі потрібно підготувати презентації про задані складові здорового способу життя.
3. Небезпечне захворювання – СНІД
Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) поступово руйнує імунну систему. Якщо до організму потрапляє ВІЛ, уражає імунітет і робить людину беззахисною перед мікробами і вірусами.
Коли починається остання стадія хвороби – СНІД (синдром набутого імунодефіциту) людина може померти від будь – якої інфекції, наприклад від запалення легень чи туберкульозу. Ефективних ліків від СНІДу на сьогодні не існує.
Для того, щоб дізнатися, як уберегтися від зараження ВІЛ/СНІД, потрібно знати шляхи передачі цієї хвороби.
Робота з підручником
Відкрийте підручник на сторінці 121 та розглянь схеми «Шляхи інфікування ВІЛ» та «Інфікування ВІЛ не відбувається через» та дайте відповіді на запитання.
- Якими шляхами передається ВІЛ?
ВІЛ передається 3 шляхами:
- Через кров.
- Від матері до дитини (під час пологів та грудне молоко).
- Статевим шляхом.
- Якими шляхами людина не може заразитися ВІЛ – інфекцією?
ВІЛ не передається:
- Через обійми.
- Через рукостискання.
- При проживанні в одній квартирі, використанні спільної ванни або туалету, спільного посуду для їжі.
Оскільки ВІЛ-інфекція невиліковна, головним заходом у боротьбі з її поширенням є профілактика зараження:
- інформованість про шляхи передачі вірусу.
- застосування одноразових шприців і систем переливання крові.
- використання індивідуальних або стерильних інструментів для манікюру.
4. Запобігання дискримінації людей, які живуть з ВІЛ
Кожен із вас мабуть найбільше цінує в людях вірність, повагу, доброту, терпимість.
- Чи завжди ми ставимося до інших так, як хотіли б, щоб ставилися до нас?
Дискримінація - це порушення прав людини (будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав).
ВІЛ-інфіковані люди живуть серед нас. Вони так як і ми мають почуття, бажання, надії. Але часто, замість підтримки вони отримують негативне ставлення до них. Вони мають такі ж права, як і всі інші люди.
Тож не потрібно давати хворому приводу думати, що його бояться оточуючі, а навпаки, ставитись до нього з повагою, йому це якраз дуже необхідно. Таким хворим потрібна тільки підтримка.
1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом. Символом цього дня стала «Червона стрічка».
Вправа «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД»
Для виконання цієї вправи пригадайте все, що ви чули сьогодні про СНІД. Якщо твердження, які я буду читати, вам здаються правильними, ви піднімаєте руки, якщо ж ні то нічого не робите. Якщо сумніваєтесь – поясніть, чому.
- ВІЛ — це вірус, що викликає СНІД.
- Можна заразитися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований.
- Можна заразитися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові.
- Комарі можуть бути переносниками ВІЛ.
- Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ, СНІДу.
- Можна заразитися ВІЛ через користування спільним туалетом.
- Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становлять загрозу для суспільства.
- ВІЛ уражає тільки дорослих людей.
- Можна заразитися ВІЛ при лікуванні зубів нестерильними інструментами.
- Можна заразитися ВІЛ при користуванні спільним шкільним приладдям.
- Можна заразитися ВІЛ при сидінні за одною партою з ВІЛ-інфікованим.
- ВІЛ не можна заразитися при плаванні в одному басейні.
- ВІЛ не можна заразитися роблячи пірсинг у нестерильних умовах.
- Можна заразитися ВІЛ коли їсиш те, що приготував ВІЛ-інфікований.
- Можна заразитися ВІЛ торкаючись кров’яних плям на предметах хворого.
Ви бачите, що не так багато ситуацій, коли можна інфікуватися, але їх потрібно уникати, щоб не захворіти. Варто пам’ятати, що кожна людина має однаковий ризик заразитись вірусом імунодефіциту. Тому потрібно знати про ВІЛ/СНІД та як себе поводити.
VI. Узагальнення і систематизація знань
Тест «Соціальна небезпека інфекційних захворювань»
1. Туберкульоз - це захворювання:
А) органів травлення
Б) захворювання крові
В) органів дихання - легень
Г) захворювання печінки
2. Туберкульоз передається через:
А) одяг
Б) продукти харчування
В) повітряно-крапельним шляхом
Г) через обійми
3. Чому інфікується туберкульозом не кожен, хоча хвороба поширена?
А) Все залежить від імунітету
Б) Не вживають певних продуктів
В) Мало спілкуються з оточуючими
4. У дорослих туберкульоз виявляють за допомогою:
А) Аналізу крові
Б) Реакції Манту
В) Флюорографії
5. Чи може туберкульоз стати причиною смерті людини?
А) Так
Б) Ні
6. Вірус імунно-дефіциту людини позначається як:
А) СНІД
Б) ВІЛ
В) ВІЛД
Г) СНУД
7. Остання стадія хвороби, людини, враженої ВІЛ-інфекцією називається:
А) Туберкульоз
Б) ВІЛ
В) СНІД
8. Чи є ліки або вакцини які захищають від зараження ВІЛ інфекцією?
А) так
Б) ні
9. Чи передається ВІЛ-інфекція через укуси комах?
А) так
Б) ні
10. Чи можна їсти з одного посуду з ВІЛ-інфікованою людиною?
А) так
Б) ні
11 . Через нестерелізовані інструменти може передатись:
А) туберкульоз
Б) бронхіт
В) ВІЛ-інфекція
Г) СНІД
12. Що необхідно для підтримки імунітету?
А) Повноцінно харчуватися і вчасно відпочивай
Б) Достатньо рухайся, уникай стресів
В) Не їздь громадським транспортом, не ходи в кінотеатри в метро.
Г) Не вживай алкоголю, наркотиків, не займайся тютюнопалінням.
Робота з підручником
Клас ділиться на 3 групи. Кожній групі треба підготувати наступну інформацію:
І група. «Захисники». Інфікування ВІЛ не відбувається (с. 123).
ІІ група «Загарбники». Шляхи інфікування ВІЛ ( стор.122)
ІІІ група «Здоров’я». Профілактика ВІЛ-інфікування (Інструктивний лист).
Проблемні ситуації
1. Одна дівчинка забула взяти із собою в похід зубну щітку й попросила її у подруги. Та відмовила дівчинці у проханні. Дівчинка назвала подругу скупою й образилася на неї.
- Хто з дівчаток, на вашу думку, має рацію?
2. Коли хлопчики грали у дворі у гру, один із них упав і поранив лікоть. Інший хлопчик хотів своєю рукою затиснути рану товариша, щоб допомогти зупинити кровотечу, але той йому не дозволив.
- Як ви думаєте, чому?
3. Юрі 15 років, він інфікований ВІЛ, який викликає СНІД. Юра не виглядає хворим, але швидко стомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно розповідати комусь про те, що він ВІЛ-інфікований.
- Чи повинен Юра і далі відвідувати школу? Якщо «так» (або «ні»), то чому?
- Чи повинен він розповісти комусь про те, що він ВІЛ-інфікований? Якщо так, то кому?
- Як ви відреагуєте, якщо він розповість про це вам?
- Який ступінь ризику для вас, якщо Юра сидітиме поруч у школі?
VII. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацюйте §23
Використовуючи матеріал підручника і уроку підготуйте пам’ятку про:
І варіант – туберкульоз.
ІІ варіант - ВІЛ/СНІД.
1