Урок "Профілактика захворювань дихальної системи людини"

Про матеріал
Розробка уроку для застосування на уроках біології в 8 класі з використанням проблемного навчання та розвитком здоров'язберігаючою компетентності учнів
Перегляд файлу

Профілактика захворювань дихальної системи (урок з проблемним навчанням для 8 класу).

1.                        Висунення логічної суперечності. Ми вивчили, що дихальна система людини має багато захисних механізмів від можливих захворювань, але ж вони все ж таки виникають все одно. Треба знайти причини цих захворювань.

2.                        Постановка проблеми. Наше завдання не тільки знайти причини захворювань дихальної системи людини, але й знайти способи їх профілактики.

3.                        Розв’язування проблеми. Згадуємо захисні механізми дихальної системи (одночасно це є і узагальненням понять про дихальну систему людини). Робота у парах. Учитель називає для пари номер органу по схемі дихальної системи людини, учні називають орган та характеризують захисні механізми цього органу.

image

Результати обговорення оформлюються таблицею:

Орган дихальної системи

Захисні механізми органу

Ефект захисту

Відомі захво-

рювання органу

Носова порожнина

війки епітелію

 

кровоносні капіляри слизової

оболонки слизові залози

рухаючись, затримують та виводять назовні пил та

мікроорганізми

зігрівають або охолоджують повітря, що вдихає людина слиз зволожує повітря, знижує життєдіяльність бактерій, що потрапляють з повітрям.

 

 

рецептори рефлексу чихання

із порожнини носа видаляються різні подразнювальні агенти

 

Ротова порожнина

_______

________

 

Носоглотка, глотка

мигдалики

війки епітелію слизові залози

подібні до лімфатичних залоз, є захисним бар’єром всього

організму, в тому числі дихальних шляхів

 

Гортань

рецептори рефлексу кашлю

видалення ротовою порожниною пилу, сторонніх частинок

 

Трахея

секреторні клітини епітелію

рецептори рефлексу кашлю війки епітелію

продукують слиз, у якому осідають частини пилу і містяться макрофаги, що захоплюються та перетравлюють різні мікроорганізми.

 

Бронхи

секреторні клітини епітелію рецептори рефлексу кашлю війки епітелію

 

 

Легені

______

_______

 

Таким чином, учні визначають, що причиною захворювань є те, що деякі органи дихальної системи не мають захисних механізмів (легені, ротова порожнина), або ці процеси не досконалі.

В таблиці залишене місце для згадування відомих захворювань дихальної системи, учні називають найвідоміші з них та визначають місце їх локалізації. (риніт, ангіна, грип, бронхіт, трахеїт, пневмонія, туберкульоз).

4.                        Аналіз проблеми, висунення гіпотез. Робота у групах. Кожна група вивчає надану інформацію про окреме захворювання дихальної системи та приймає участь у заповнені таблиці по слідуючим графам:

Інфекційні захворювання дихальної системи:

захворювання

збудник захворювання та місце локалізації

який механізм повинен стримувати розвиток захворюван ня

чому не стримується захворювання захисними механізмами організму

симптоми захворювання

 

застуда (риніт)

краплинки з вірусами, які потрапляють через руки,одяг, повітря вражає верхні дихальні шляхи

(особиливо носову порожнину)

захисні менанізми верхніх дихальних шляхів, імунітет

переохолодження організму що знижує захисні                        механізми організму (імунітет), тому активуються                 збудники інфекцій                     верхніх

дихальних шляхів

нежить

грип

вірус, що знаходиться у повітрі та легко заходить з ним, частіше ушкоджуються верхні зихальні шляхи, може проникати в нижні

захисні механізми носової порожнини, глотки, що повинні знезаражувати повітря

вірус може потрапити

через

ротову                      порожнину, імунітет (захист), що виникає до одного вірусу, неефективний до іншого, так як існують різні форми вірусу

гарячка, озноб, головний біль, біль у м’ кашель

язах,

бронхіт трахеїт

віруси, що потрапляють у дихальні шляхи, розвиваються в нижніх дихальних шляхах

(трахеї, бронхах)

захисні механізми носової порожнини

гортані, бронхів

 ці захворювання часто є ускладненням інших інфекцій верхніх

дихальних шляхів

  вологий    

гарячка, хрипи

кашель,

пнемонія

бактерії, віруси, грибки, най прості-

  ші,            що

потрапили в             легені, вражає легені

захисні менанізми  дихальних шляхів, імунітет

захворювання є ускладненням інших інфекцій верхніх та нижніх дихальних шляхів, якщо їх занадто багато і захисні механізми  не справляються з такою

кількістю збудників

озноб,                       гарячка, пітливість, біль у м’язах, суглобах, головний біль, кашель, задишка, біль у грудях

туберкульоз

бактеріятуберкульозна паличка (паличка Коха), що оселяється в легенях

захисні менанізми  дихальних шляхів, імунітет

хворіють люди зі зниженою опірністю організму, не загартовані, які погано харчуються, не дотримуються гігієнічних норм життя, зловживають шкідливими звичками

як            у        кожного

захворювання дихальних шляхів

В результаті заповнення таблиці учні звертають увагу на розповсюджені причини інфекційних захворювань дихальної системи.

5.                        Роздуми, задуми, народження нового. Учні в результаті обговорення таблиці приходять до висновку, що причинами захворювань дихальної системи є слідуючи:

1)                        Велика кількість збудників різних видів, які легко передаються від людини до людини повітряно-крапельним шляхом;

2)                        Зниження імунітету людини в результаті переохолодження, порушення гігієни, харчування, шкідливих звичок;

3)                        Дуже часто захворювання одних органів дихальної системи є ускладненням інших органів дихальної системи.

З цих причин можна представити профілактичні дії щодо запобігання хворобам дихальної системи:

1)                        Лікування хворих людей, спостереження й обстеження членів їх сімей, застосування методів раннього виявлення захворювань, використання профілактичних вакцин, засобів тимчасового захисту дихальної системи.

2)                        Підвищення імунітету людини за допомогою харчування, загартовування, дотримання правил гігієни, відмова від шкідливих звичок.

3)                        Якщо людина захворіла, вона потребує якісного і кваліфікованого лікування.

6.                        Творче моделювання. Розробка буклетів щодо профілактики захворювань дихальної системи.

7.                        Критичний аналіз.         Учням пропонується матеріал щодо

неінфекційних хвороб дихальної системи. Учням ставиться питання: До яких висновків ви прийшли, засвоївши наданий матеріал? Учні повинні зрозуміти, що інколи профілактика захворювань дихальної системи може не діяти, тому що причиною їх можуть бути порушення роботи інших систем (зокрема нервової, що приводить до бронхіальної астми), травми (пневмоторакс), шкідливі звички та забруднення навколишнього середовища (емфізема, рак легенів, тощо). На це треба звернути увагу.

8.                        Експериментальна перевірка результатів (знань) може бути в дослідженні рівня захворюваності в різних класах, де існує різний рівень профілактичних захворювань дихальної системи (це може стати темою проектів).

   

pdf
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку