Урок "Профілактика захворювань нервової системи"

Про матеріал
План-коспект уроку містить ключові моменти з даної теми, "родзинки",які роблять урок яскравим і цікавим
Перегляд файлу

Тема: Профілактика захворювань нервової системи

Мета уроку:

Навчальна : ознайомити учнів з найбільш поширеними захворюваннями нервової системи та чинниками, що порушують її роботу;

визначити їх симптоми, наслідки та способи профілактики.

Розвиваюча: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, уміння працювати в парах, продовжити формувати уміння працювати з підручником та додатковою літературою.  установлювати  причинно-наслідкові  зв’язки.  Застосовувати  біологічні  знання  для пояснення процесів  життєдіяльності власного організму; здійснювати спостереженя  за станом власного організму;  усвідомлювати   значимість  профілактики  захворювань  нервової системи ,  травматизму, уникнень  шкідливих звичок.

 Виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Матеріали та обладнання: таблиці «нервова система людини», «будова головного мозку людини», «будова спинного мозку».

Основні поняття: нервова система, нерви, хронічні, спадкові, інфекційні захворювання, неврастенія, істерія, психастенія,   неврози, психози.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 Епіграф: 

“Похмурі думки та емоції ослаблюють нас, роблять хворими, а позитивні – сильними та здоровими!”

                                                                                                                    Ганс Сельє

                                                  Хід уроку

I Організаційний момент……………………

II Актуалізація опорних знань

1.Учитель пропонує назвати структуру нервової системи та її головну функцію. Таким чином учні пригадують усі структури НС та їх функції. (прийом «ланцюжок»)

Пригадайте:

1)Що таке нервова система? (Нервова система - це сукупність структур (рецептори, нерви, мозок) в організмі людини, що здійснюють взаємозв'язок окремих органів між собою і всього організму з навколишнім середовищем.)

2)Які функції вона виконує?(Нервова система передає імпульси по всьому організму, забезпечуючи злагоджену роботу всіх його органів. Вона сприймає інформацію, яка надходить ззовні та від внутрішніх органів, координує функції організму й поведінку людини в цілому.)3)Як називається структурна одиниця нервової системи?(Нейрон — це нервова клітина, у якій розрізняють тіло й відростки.)

4)Які  є види нейронів?( За функціями нейрони поділяють на вставні, чутливі та рухові)

 

2. Виконати тести

1.Гіпоталамус є частиною якого мозку

 А) довгастого мозку                                В) мосту   

 Б) проміжного мозку                               Г) кори великих півкуль

                                                                                                                                            2.Центральну нервову систему утворює:

 А )нейрон                                                В) периферична нервова система   

 Б) головний та спинний мозок              Г) чутливі та рухові нейрони

 

  3.За координацію рухів відповідає

А) проміжний мозок                                 В) довгастий мозок

Б) мозочок                                                  Г)середній мозок

 

4. Поверхня півкуль головного мозку вкрита сірою речовиною.Вона утворює -

 А) нервовий центр                                  В) кору мозку                    

 Б) гіпоталамус                                         Г) таламус

 

5. Частину нервової системи, утворену нервами, нервовими вузлами, що з'єднують ЦНС із органами і забезпечують передачу імпульсів, називають:

А) кора великих півкудь                           В) центральна нервова система    

Б) периферична нервова система            Г) соматична нервова система

 

6. До стовбура мозку належить:

 А) мозочок, таламус, гіпоталамус              Б) довгастий мозок, міст, середній мозок           В)сіра речовина, біла речовина, нейрон     Г)кора головного мозку,  підкірка

 

 

ІІI.  Повідомлення теми уроку

До моменту народження у дитини уже є вся кількість нейронів. Ще Гіппократ знав, що значні пошкодження великих півкуль спри­чиняють параліч руки і ноги протилежного боку тіла. Зв’язок між роз­ладами мови і порушенням лівої півкулі виявив вперше французький анатом антрополог Поль Брока (1824-1880 p.), а німецький психолог Карл Верніке (1848-1905 р.) довів, що в задній частині скроневої зви­вини лівої півкулі є ділянка, що відповідає за мову.                                                                          

Згодом вчені з’ясували, що ліва півкуля забезпечує читання, писання, рахування, мислення, запам’ятовування, а права — образну пам’ять. При захворюваннях останньої у хворих спостерігаються порушення вони плутають кольори, світ стає для них сірим. Для нормального існування організму необхідне збереження цілісності всіх відділів ЦНС і периферичної нервової системи, їх узгоджена спільна робота.

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо для чого потрібно берегти свою нервову систему та тренувати головний мозок.

  • Обговорення фотографії (прийом «мозковий штурм»)

      Що впливає на поведінку людини, на її різні стани?

Одне з найбільш часто поширених виразів — «нервові клітини не відновлюються". І з’явилось воно не на порожньому місці — нервова система відіграє провідну роль у функціонуванні організму. Саме нервова система відповідає за роботу всіх органів і систем, починаючи від биття серця і закінчуючи зростанням нігтів і волосся. Звичайно ж, роль всіх інших внутрішніх органів недооцінювати не можна, але самостійно жоден орган функціонувати не буде.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Нервова система пронизує весь наш організм і забезпечує його взаємодію з навколишнім середовищем, поєднує  в єдине ціле всі частини організму, сприяє розумовій діяльності людини. З допомогою нервової системи відбувається управління рухами і регуляція всіх функцій, які виконують різні органи. Але, на жаль, і нервова система під впливом будь-яких несприятливих факторів може дати збій в роботі і тоді виникають захворювання нервової системи, які потрібно обов’язково лікувати, бо  як  відомо  для   хворої  людини  втрачається  сенс  життя. «Усі хвороби від нервів», «Хворобу легше попередити,аніж вилікувати»-ці вислови стали крилатими. Чи відповідає це дійсності? Від чого залежить здоров’я нервової системи?

 

  • За якими ознаками ми можемо сказати, що людина має вади здоров’я?

( висловлювання учнів)

Отож, сьогодні ми будемо говорити про захворювання нервової системи та їх профілактику.

 Ознайомлення учнів з класифікацією захворювань нервової системи:

  1. Захворювання нервової системи:
  •    Травматичні патології – наслідки забоїв, пошкоджень, або стискання спинного та головного мозку.
  •    Захворювання периферичної нерврвої системи : радикуліт ,невралгії, невропатії
  •    Інфекційні – енцефаліт, менінгіт, поліомієліт
  •    Хронічні прогресуючі – склероз, міастенія, патології будови нервової системи
  •    Спадкові – синдром Дауна, епілепсія, хвороби Паркінсона, Альцгеймера
  •    Судинні захворювання мозку – судинно-мозкова недостатність, наслідки інсультів, атеросклерозу

2. 1. Причинами порушень нервової системи є зовнішні або внутрішні чинники.

Зовнішні чинники — це травми (удари та поранення), ураження електричним струмом, надмірне перегрівання або переохолодження організму, інфекції та отрути, а також перевтома й шкідливі звички.

 

 Внутрішні чинники — це розлади кровопостачання ділянки нервової системи та пов’язані з ними кисневе й білкове «голодування», дефіцит вітамінів, запальні процеси тощо.

 

На сьогоднішній день ми часто зустрічаємося з такою проблемою як нервові розлади. Вони спричиняють порушення нормальної роботи всіх внутрішніх органів. Зараз існує величезна кількість таких захворювань, оскільки щодня ми стикаємося з різноманітними ситуаціями, які не завжди є приємними.

Сьогоднішній ритм життя призводить до емоційних перенавантажень, стресів, хронічної втоми, відчуття тривоги, дратівливості.

Це призводить в свою чергу до зниження працездатності, неврозів та нервових зривів, головного болю тощо.

На домашнє завдання вам потрібно було підготувати повідомлення про найпоширеніші нервові захворювання.

 

2. 2 Повідомлення учнів:

  • Депресія
  • Неврастенія
  • Істерія
  • Неврологічні розлади
  • Психози
  • Розсіяний склероз
  • Хвороба Паркінсона

 

Захворювання

Причини, механізм утворення

Наслідки

Енцефаліт

Віруси, деякі бактерії, грибки, що передаються через укуси кліщів, комарів, алергени або токсини.

Запалення головного мозку: зниження пам’яті, розлад психіки, зниження інтелекту, сильні і тривалі головні болі.

Менінгіт

Мікроорганізми: віруси (герпес, паротит, грип); бактерії (стафілокок, стрептокок, менінгокок); грибків (кандида)

Запалення оболонок головного мозку, може призвести до таких ускладнень: порушененя координації, судоми,ішемічний інсульт, глухота, сліпота.

Поліоміеліт

Поліовірус, що поширюється через фекалії або слину ( погано вимиті руки, або їжа, забруднена вода).

Вражаючи нервову систему може призвести до незворотних рухових розлоадів і навіть смерті людини протягом кількох годин.

Неврит

Віруси, бактерії, травмування, тривалий наркоз, переохолодження.

Запалення периферичних нервів що супроводжуються болем та онімінням, порушенням функціонування м’язів.

 

2. 3. Робота з таблицею

Захворювання нервової системи інфекційного походження.

 

Мозковий штурм: Яким чином можна уникнути інфекційних захворювань?

 

 

V.  Узагальнення та систематизація знань та умінь учнів

Звичайно, що світ без хвороб існувати не може, але їхню кількість можна зменшити.

Вправа «Вибір»

Виберіть заходи профілактики захворювань нервової системи:

 

активний відпочинок,  туризм, голодування,  музика, створення конфліктних ситуацій, прогулянки на свіжому повітрі, частий перегляд телепередач, творча діяльність, уникнення травмувань спини  та голови, перебування в людних місцях під час різних епідемій, загартовування, шкідливі звички, профілактичні щеплення, уникнення  контактів з алергенами та токсинами; уникнення застуд, стресів, перевтоми, недосипання, нераціональне використання комп’ютера.

Бесіда:

  • Чи впливає на нервову систему тривале перебування за комп’ютером?
  • Чи можна посиденьки за телефоном та комп’ютером назвати шкідливими звичками?
  • Від кого, в першу чергу, залежить стан нервової системи?

Науково доведено, що негативні емоції теж провокують появу різних хронічних захворювань. Позитивні емоції сприяють швидшому одужанню.

Обговорення народної мудрості: «Гроші втратив – нічого не втратив, час втратив – багато втратив, здоров’я втратив – усе втратив».

 

Поради

Рослини — «друзі» нервової системи.

  • Броколі протидіє стресам.
  • Брюссельська капуста сприяє правильному розвитку нервової системи та зменшенню ризику вроджених вад у дітей.
  • Цвітна капуста допомагає виводити токсини з організму.
  • Зелений горошок покращує розумову діяльність.
  • Кукурудза захищає організм від розладів роботи нервової системи, пов’язаних зі старінням.
  • Картопля та вишня знижують ризик тромбоутворення і запобігають інсультам.
  • Слива усуває безсоння, покращує настрій.
  • Мигдаль активізує пам’ять.
  • Яблука знімають втому мозку.

 

Вправи для нервової системи

       Помасуйте руки

Наше тіло часто саме дає нам сигнали і підказки у боротьбі зі стресом. Можна часто побачити, як люди під час сильного напруження, потирають руки, або стискають кулаки. Справді, глибокий масаж долонь приводить нашу нервову систему в стан спокою.

Закрийте очі

80% сенсорної стимуляції йде від очей. Закриваючи їх хоча б на деякий час, ми даємо мозку перепочинок.

Вдих і видих

Глибоке і рівномірне дихання, також, діє на нас заспокійливо.

Обніміть себе

Десятисекундні обійми можуть знизити ризик хвороби серця, перемогти стрес, зняти втому, зміцнити імунну систему. Якщо біля вас немає нікого, з ким можна було б пообніматись, зробіть це самі.

          Притисніться до стіни

Дивно, але правда, якщо ви переносите вагу свого тіла на тверду, нерухому поверхню і відчуваєте силу гравітації, ваша нервова система відновлює контроль над тілом.

 

  Підсумок уроку

  • Оцінювання учнів;

VІІ Домашнє завдання

1)§40

2)Вивчити конспект уроку

3) Відповісти на контрольні запитання в кінці параграфу на с.192

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 лютого
Переглядів
268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку