Тема: Просте ускладнене речення
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок
Мета: систематизувати й узагальнити знання здобувачів освіти про ускладнюючі елементи простого речення; перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності; формувати вміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової інформації; розвивати повагу й увагу до слова, логічне та образне мислення, пам’ять, емоційну та естетичну сфери; виховувати культуру спілкування, прищеплювати любов до державної мови.
Обладнання уроку: ІКТ (комп’ютер, кроссенс, презентація); схема «Просте ускладнене речення»
Інтерактивні технології: робота в групах, «хвилинка з мистецтвом», «мозковий штурм», метод «прес», гра «хрестики нулики»
Основні компетентності, що формуються в процесі роботи на уроці: інтелектуальна, комунікативна, інформативна
Технології: інтерактивна, проблемного навчання, ігрова, тестова.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
1. Слово вчителя, створення «Ситуації успіху».
- Доброго ранку, діти. Я дуже рада, всіх бачити, сьогодні у нас прекрасна нагода з вами поспілкуватися, обмінятися думками та емоціями.
Сьогодні ми переконаємося, що рідне слово є схованкою людського духу, його багатою скарбницею.
Нам знадобляться ваші наполегливість, творчість, ясний розум і гарний настрій.
- А який у вас зараз настрій?
- Чи зміниться він до кінця уроку?
2. Вправа "Очікування" (Написати свої очікування від уроку і по черзі наклеїти їх на плакаті із заздалегідь намальованим кораблем у нижній його частині, нібито утворюючи море).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Вплив на емоційну сферу учня)
Епіграф
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова. Д. Павличко
- Хто знає, хто автор цих слів?
- Назвіть пунктограми, які є в реченні.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
- Сьогодні у нас урок узагальнення й систематизації знань з теми «Просте ускладнене речення».
- Метою уроку є систематизувати й узагальнити знання про ускладнюючі конструкції простого речення, перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності.
ІV. Закріплення та узагальнення вивченого.
Робота в групах (учні заздалегідь поділені на чотири групи)
Принцип гри:
Ігрове поле
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Учні команди називають цифру, учитель задає їм питання під № цифри. Даючи правильну відповідь, діти отримують можливість вибирати іншу цифру. У разі поразки право ходу переходить іншій команді. А далі за принципом гри «Хрестики – нулики»:
(Просте ускладнене речення – виражає закінчену думку – є синтаксичною конструкцією – Розділові знаки в простому ускладненому реченні – чим можуть ускладнюватися прості речення – однорідні члени речення – звертання – вставні слова та вставлені конструкції – відокремлені члени речення, як ускладнюючі конструкції).
І група:
День, залитий сонячним теплом, поволі згасав.
Досвітні огні, переможні, урочі, прорізали темряву ночі.
Окрилений, покидаю своє весняне пристанище й вирушаю додому.
ІІ група:
Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
О слово, будь моїм мечем!
Не треба сліз, не хмур, кохана, брови й не схиляй лице своє сумне.
ІІІ група:
І роси, і птиці, і трави з зорею вітають мене.
Серед хвиль і піни, й шуму чайка утлая несеться.
Кожна професія цікава, потрібна, захоплююча.
ІV група:
Там, кажуть, з гір усю країну видно.
Перебування в Києві, уяви собі, багато дало мені для п'єси.
Радика мама(тата в нього не було) була вчителька музики.
(представники кожної групи коментують виконані завдання)
1. Виділіть речення із поширеним звертанням:
а) Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали,.
б) Плач же, серце, плачте очі, поки не заснули.
в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним.
2. Як називають виділену конструкцію, ужиту в реченні:
Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима) княгиня почала дітей навчати.
а) вставне словосполучення,
б) вставне речення,
в) вставлене речення.
3. Вставні та вставлені конструкції в реченні виділяють:
а) комами,
б) комами, тире, дужками,
в) тире, комами.
4. Яка схема правильно передає вживання розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом:
а) / / , ОС.
б) ОС / /.
в) ОС , / /, …
5. Установіть відповідність: (2 б.)
а) Не стукай, Морозе, посохом своїм. 1 речення з уточнювальними членами,
б) Стояв світанок, туман піднявши 2 речення зі звертанням,
до води.
в) Поволі, нога за ногою, йду я по 3 речення зі вставним словом,
снігу.
г) Кажуть, юність нерозсудлива. 4 речення з дієприслівниковим зворотом.
6. Однорідними означеннями ускладнене речення (розділові знаки пропущено):
A) Весна була рання дружна.
Б) Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер, ішов сніг…
B) Після теплих літніх дощів хліба налилися колосом, пополовіли, а десь за тиждень взялися бронзою.
Г) Сподом попід ті стіни вузькою щілиною шумів і пінився студений гірський потік.
7. Поширеним звертанням ускладнене речення:
A) Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги
Б) Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така.
B) «Слава тобі, Дніпре!» – нодумки зашепотів ніби молитву Андрій.
Г) Я люблю тебе, поле, простір твій, широчінь, твої пахощі й цвіт.
8. Помилки відсутні в реченні:
A) Гуляючи в лісі, ми милувалися красою природи, збирали квіти та ягоди.
Б) Побувавши в Єгипті, Лесею Українкою було написано вірш «Напис в руїні».
B) Розквітаючі дерева наповнювали сад тонкими пахощами весни.
Г) Не дивлячись на несприятливі погодні умови, експедиція продовжувала свій шлях.
9. Відокремлений член є обставиною в реченні:
A) Пішов Гонта, похилившись.
Б) Часом, злякана нами, з дерева з шурхотом спурхувала птиця.
B) Особливе місце в літературі для дітей займає поезія, зокрема для наймолодших читачів.
Г) Членом «Гарту» я був і сам, як книжковий ілюстратор.
10. Вставне слово є в усіх рядках, окрім (деякі розділові знаки вилучено)
А Може всьому цьому надали іншого смислу зірки, що сповнили твою душу й тим
відчуттям полегкості, якого ти начебто напився отам, серед золотих роїв, і якого ще не встиг розтратити.
Б Саме ці чорно-білі красені-лелеки приносили за повір’ям до оселі немовлят.
В Та найбільше мабуть ми любимо лелек тому, що вони символізують любов до рідної землі, рідного дому.
Г Вже дев’ять століть людям здається, що бані Софійського собору, увінчані золотими хрестами, сягають неба.
Д Здається відлунює загадковий і заспокійливий рай, де висохнуть сльози й загояться найболючіші рани.
11. Поширене означення не треба відокремлювати комами в реченні (деякі розділові знаки вилучено)
А Шуміла річка вкрита білими сережками піни.
Б Чубаті закудлані підібравши високо сорочечки з сирового полотна вони виробляли такі вихиляси що все подвір’я розлягалось дужим реготом.
В Яскраві квіти умиті літнім дощем ніби випромінювали духмяні пахощі.
Г Тихий і скромний капітан під час небезпеки діяв рішуче і впевнено.
Д Рівний залитий сонцем степ одразу принишк.
(перевірка завдання між групами)
V Підсумок уроку.
«Незакінчене речення».
- Сьогодні на уроці ми узагальнили й систематизували…..
- Я відкрив (-ла) для себе…
- Я вважаю…
VI Оцінювання (індивідуально)
- в групах,
- індивідуальне.
VII Домашнє завдання (на вибір):
- Заключне слово вчителя.
Вправа «Очікування». Діти, на початку уроку ви писали свої очікування від уроку і по черзі клеїли їх на плакаті із заздалегідь намальованим кораблем у нижній його частині, нібито утворюючи море. Якщо Ващі очікування від уроку виправдалися, будь ласка, перенесіть Ваші стікери на вітрила.
-Діти, я всім вдячна за роботу на уроці. Не забувайте, що мова – це наше багатство, це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості.
Урок закінчено, до побачення!