Урок "Просте ускладнене речення"

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок учнів. Мета уроку: систематизувати й узагальнити знання здобувачів освіти про ускладнюючі елементи простого речення; перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності; формувати вміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової інформації; розвивати повагу й увагу до слова, логічне та образне мислення, пам’ять, емоційну та естетичну сфери; виховувати культуру спілкування, прищеплювати любов до державної мови.
Перегляд файлу

Тема:  Просте ускладнене речення

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок

Мета: систематизувати й узагальнити знання здобувачів освіти про ускладнюючі елементи простого речення; перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності; формувати вміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової інформації; розвивати повагу й увагу до слова,  логічне  та образне мислення, пам’ять, емоційну та естетичну сфери; виховувати культуру спілкування,  прищеплювати любов до  державної мови.

Обладнання уроку:  ІКТ (комп’ютер, кроссенс, презентація); схема «Просте ускладнене речення»

Інтерактивні  технології: робота в групах,  «хвилинка з мистецтвом», «мозковий штурм», метод «прес», гра «хрестики нулики»

 Основні компетентності, що формуються в процесі роботи на уроці: інтелектуальна, комунікативна, інформативна

Технології: інтерактивна, проблемного навчання, ігрова, тестова.

 

ХІД  УРОКУ:

 

І. Організаційний момент.

 

   1. Слово  вчителя, створення «Ситуації успіху».

 - Доброго ранку, діти. Я дуже рада, всіх бачити, сьогодні у нас прекрасна  нагода з вами поспілкуватися, обмінятися думками та емоціями.

 Сьогодні ми переконаємося, що рідне слово є схованкою людського духу, його багатою скарбницею.

 Нам знадобляться ваші наполегливість, творчість, ясний розум і гарний настрій.

 - А який у вас зараз настрій?

 - Чи зміниться він до кінця уроку?

 

   2. Вправа "Очікування"  (Написати свої очікування від уроку і по черзі наклеїти їх на плакаті із заздалегідь намальованим  кораблем  у нижній  його частині, нібито утворюючи море).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

           (Вплив на емоційну сферу учня)

 Епіграф

                                          Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.                                                                                                       Д. Павличко

 -  Хто знає, хто автор цих слів?

 - Назвіть пунктограми, які є в реченні.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

 

 - Сьогодні у нас урок узагальнення й систематизації знань з теми    «Просте ускладнене речення».

 -  Метою   уроку є систематизувати й узагальнити знання про ускладнюючі конструкції простого речення, перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності.

  

ІV. Закріплення та узагальнення вивченого.

Робота в групах (учні заздалегідь поділені на чотири групи)

  1. Бесіда з учнями за схемою (метод «прес»):

Речення, ускладнені однорідними членами, вставними словами, звертаннями ( І  ) | Тест з української мови – «На Урок»

 

  1. Гра «Хрестики-нулики» (кросенс - візуальний асоціативний ланцюжок ):

 

Принцип  гри:

 

          Ігрове поле

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 Учні команди називають цифру, учитель задає їм питання під № цифри. Даючи правильну відповідь, діти отримують можливість вибирати іншу цифру. У разі поразки право ходу переходить іншій команді. А далі за принципом гри «Хрестики – нулики»:

(Просте ускладнене речення – виражає закінчену думку – є синтаксичною конструкцією – Розділові знаки в простому ускладненому реченні – чим можуть ускладнюватися прості речення – однорідні члени речення – звертання – вставні слова та вставлені конструкції – відокремлені члени речення, як ускладнюючі конструкції).

 

  1. Проблемно – пошукове завдання «Хто перший?»  (робота в групах – кожна  група отримала по три речення та наступне завдання:
  1. Записати речення.
  2. Визначити ускладнюючу конструкцію.
  3. Пояснити  вживання розділових знаків.
  4.  Дослідити, з якою інтонацією вимовляються ці ускладнюючі елементи.
  5. Зробити повний синтаксичний розбір одного з трьох поданих речень (на вибір).

І група:

День, залитий сонячним теплом, поволі згасав.

Досвітні огні, переможні, урочі, прорізали темряву ночі.

Окрилений, покидаю своє весняне пристанище й вирушаю додому.

ІІ група:

Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

О слово, будь моїм мечем!

Не треба сліз, не хмур, кохана, брови й не схиляй лице своє сумне.

ІІІ група:

І роси, і птиці, і трави з зорею вітають мене.

Серед хвиль і піни, й шуму чайка утлая несеться.

Кожна професія цікава, потрібна, захоплююча.

ІV група:

Там, кажуть, з гір усю країну видно.

Перебування в Києві, уяви собі, багато дало мені для п'єси.

Радика мама(тата в нього не було) була вчителька музики.

(представники кожної групи коментують виконані завдання)

  1. Тести на закріплення вивченого матеріалу.

1. Виділіть речення із поширеним звертанням:

а) Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали,.

б) Плач же, серце, плачте очі, поки не заснули.

в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним.

2.  Як називають виділену конструкцію, ужиту в реченні:

Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима) княгиня почала дітей навчати.

а) вставне словосполучення,

б) вставне речення,

в) вставлене речення.

3. Вставні та вставлені конструкції в реченні виділяють:

а) комами,

б) комами, тире, дужками,

в) тире, комами.

4. Яка схема правильно передає вживання розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом:

а) /                / , ОС.

б) ОС /                /.

в)  ОС , /                /, …

5. Установіть відповідність:  (2 б.)

     а) Не стукай, Морозе, посохом своїм.            1 речення з уточнювальними членами,

    б) Стояв  світанок, туман піднявши               2 речення зі звертанням,

        до води.

    в) Поволі, нога за ногою, йду я по                  3 речення зі вставним словом,

       снігу.

    г) Кажуть, юність нерозсудлива.                     4 речення з дієприслівниковим зворотом.

6. Однорідними означеннями ускладнене речення (розділові знаки пропущено):

A) Весна була рання дружна. 
Б) Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер, ішов сніг… 
B) Після теплих літніх дощів хліба налилися колосом, пополовіли, а десь за тиждень взялися бронзою. 

Г) Сподом попід ті стіни вузькою щілиною шумів і пінився студений гірський потік. 

7. Поширеним звертанням ускладнене речення:

A) Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги 
Б) Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така.
B) «Слава тобі, Дніпре!» – нодумки зашепотів ніби молитву Андрій.
Г) Я люблю тебе, поле, простір твій, широчінь, твої пахощі й цвіт. 

8. Помилки відсутні в реченні:

A) Гуляючи в лісі, ми милувалися красою природи, збирали квіти та ягоди.

Б) Побувавши в Єгипті, Лесею Українкою було написано вірш «Напис в руїні».

B) Розквітаючі дерева наповнювали сад тонкими пахощами весни.

Г) Не дивлячись на несприятливі погодні умови, експедиція продовжувала свій шлях.

9. Відокремлений член є обставиною в реченні:

A) Пішов Гонта, похилившись.

Б) Часом, злякана нами, з дерева з шурхотом спурхувала птиця.

B) Особливе місце в літературі для дітей займає поезія, зокрема для наймолодших читачів.

Г) Членом «Гарту» я був і сам, як книжковий ілюстратор.

10. Вставне слово є в усіх рядках, окрім (деякі розділові знаки вилучено)

А Може всьому цьому надали іншого смислу зірки, що сповнили твою душу й тим

відчуттям полегкості, якого ти начебто напився отам, серед золотих роїв, і якого ще не встиг розтратити.

Б Саме ці чорно-білі красені-лелеки приносили за повір’ям до оселі немовлят.

В Та найбільше мабуть ми любимо лелек тому, що вони символізують любов до рідної землі, рідного дому.

Г Вже дев’ять століть людям здається, що бані Софійського собору, увінчані золотими хрестами, сягають неба.

Д Здається відлунює загадковий і заспокійливий рай, де висохнуть сльози й загояться найболючіші рани.

11. Поширене означення не треба відокремлювати комами в реченні (деякі розділові знаки вилучено)

А Шуміла річка вкрита білими сережками піни.

Б Чубаті закудлані підібравши високо сорочечки з сирового полотна вони виробляли такі вихиляси що все подвір’я розлягалось дужим реготом.

В Яскраві квіти умиті літнім дощем ніби випромінювали духмяні пахощі.

Г Тихий і скромний капітан під час небезпеки діяв рішуче і впевнено.

Д Рівний залитий сонцем степ одразу принишк.

 

(перевірка завдання між групами)

 

        V  Підсумок уроку.

 

      «Незакінчене речення».

  - Сьогодні на уроці ми узагальнили й систематизували…..

  - Я відкрив (-ла) для себе…

  - Я вважаю…

        VI  Оцінювання (індивідуально)

       -  в групах,

        -  індивідуальне.

VII Домашнє завдання (на вибір):

  1. Підготувати презентацію за темою «Просте ускладнене речення».
  2. Підготувати кроссенс за темою «Просте ускладнене речення».

    -  Заключне слово вчителя.

Вправа «Очікування». Діти, на початку уроку ви писали свої очікування від уроку і по черзі клеїли їх на плакаті із заздалегідь намальованим  кораблем  у нижній  його частині, нібито утворюючи море. Якщо Ващі очікування від уроку виправдалися, будь ласка, перенесіть Ваші стікери на вітрила.

 -Діти, я всім вдячна за роботу на уроці. Не забувайте, що мова – це наше багатство, це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості.

 Урок закінчено, до побачення!

 

 

 

 

doc
Додано
21 березня 2022
Переглядів
6612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку