ВИРАЖЕННЯ РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВЕРТАНЬ, ЇХ ЕМОЦІЙНО- ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР

Про матеріал
матеріал має вправи та завдання , що формують вміння визначати стилістичну роль звертань у реченнях; розвивають творчу уяву, мислення, пунктуаційну грамотність, виховують загальнолюдські цінності
Перегляд файлу

ВИРАЖЕННЯ РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВЕРТАНЬ,  ЇХ ЕМОЦІЙНО- ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР

Мета: поглибити  знання  учнів  про звертання, його  роль у реченні; дослідити стилістичну роль  звертань; формувати вміння визначати особливості вираження смислових значень за допомогою звертань; удосконалювати навички синтаксичного розбору; розвивати  мислення, увагу, уяву, пам'ять; виховувати грамотну мовну особистість. Розрізняти  різноманітні  смислові  значення,  виражені у звертаннях, знаходити в тексті  стилістично  забарвлені  звертання, правильно розставляти розділові  знаки  в  простому  реченні  й  обґрунтовувати  їх.

Тип уроку: урок  засвоєння  нових  знань  (формування  мовної  компетенції).

                                 ХІД УРОКУ

I. Організаційна  частина

II. Актуалізація  опорних   знань

 - Сьогодні  ще одна зустріч на синтаксичному перехресті рідної мови. На уроці ми  продовжимо здобувати знання  з  синтаксису й  пунктуації.

  • Теоретична  розминка.

-Назвіть суму правильних відповідей (Відповідь: 23).

-Назвіть номери з неправильними  твердженнями(Відповідь:1,2,3,7).

1. За наявністю  другорядних  членів  речення  поділяються  на  односкладні і двоскладні .

2. За характером граматичної  основи  речення  бувають поширені і непоширені. 

3.Існують  такі  види  односкладних  речень: поширені й непоширені.

4. У неозначено-особових  реченнях  головний  член  найчастіше виражено у формі  3 особи множини теперішнього й майбутнього часу та дієсловами минулого часу)

5. Граматичні  способи  вираження  головного  члена  безособового  речения—це безособове  дієслово,  інфінітив, прислівник, дієслівна  форма на -но, -то .

6. Неповні  речення — це речення,  у яких пропущено один  чи декілька потрібних для його структури  членів, що встановлюється  з попереднього  речення  чи  ситуації мовлення .

7. Якщо в реченні є лише один головний член, виражений у формі  дієслова І або II особи однини чи множини  теперішнього  або  майбутнього  часу  чи  наказового способу, то таке  речення  називається  узагальнено- особовим . 

8. Складне  речення  може  мати  такі  елементи  ускладнення: .однорiднi  члени   речення,   вiдокремленi  другоряднi  члени  речення,  вставнi   i   вставленi   конструкцiï, звертання.

III. Повідомлення  теми,  мети  й  завдань  уроку.  Мотивація  навчальної діяльності

Учитель. До вашої  уваги  речення. Завдання: перепишіть  речення,  розставте розділові знаки. Які використано  слова, граматично не  зв’язані  з членами речення,? О земле рідна! Знаєш ти свій час у бурі у негоди.

  • Отже, тема уроку: ВИРАЖЕННЯ  РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ  ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ  ЗВЕРТАНЬ,  ЇХ  ЕМОЦІЙНО - ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР
  • Сформулюйте мету уроку

- дослідити  стилістичну роль звертань

- учитися  розрізняти  різноманітні  смислові  значення,  виражені  у  звертаннях,

- знаходити в тексті стилістично забарвлені  звертання

- удосконалювати  навички  використовувати  звертання  в потрібній  формі та правильно ставити розділові знаки

-Епіграфом  до уроку  є вислів  відомого  українського  рок-музиканта  та громадського  діяча  Святослава Вакарчука.

C:\Users\User\Desktop\Звертання - копия\ДО УРОКУ\ВАКАРЧУК.jpg

 

- Працюємо за планом

1.Лінгвістичне  повідомлення

2.Творче завдання

3.Відкритий мікрофон

4.Відновлення  синтаксичних  конструкцій

5.Робота в  парах

6.Діалог  культур

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Наполеон говорив: «Хороша  схема цінніша від довгого пояснення».

До вашої уваги лінгвістичне повідомлення, підготовлене ученицею

     Лінгвістичне повідомлення на тему « ВИРАЖЕННЯ  РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ  ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВЕРТАНЬ,  ЇХ  ЕМОЦІЙНО - ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР»

  • Звертання  вживаються  здебільшого в розмовному,  художньому, публіцистичному,   конфесійному  та  офіційно-діловому  стилях  мовлення. Найчастіше  вони  виражають  назви осіб, н-д: Можна  все на світі  вибирати, сину, вибрати  не можна  тільки  Батьківщину(В. Симоненко.)
  • Хоча існує група так званих риторичних  звертань, що можуть  називати й неживі предмети. Звертання  може входити  як  до складу речення, так і стояти  поза його межами: Україно! Україно!Серце моє, ненько! Як згадаю твою долю, заплаче серденько(Т.Ш.)
  • Називаючи  особу  або  предмет,  до якого звернена мова, звертання  може виражати  радість,  захоплення , повагу,  докір,  презирство,  іронію, співчуття,  ніжність.

Ці  відтінки  думок  і почуттів  розкриваються  різними  засобами,  а саме:

• шляхом  уживання  слів у переносному  значенні, за допомогою   стилістично  забарвлених  суфіксів:  Умивайтесь,  дівчатонька молоді,  цвіт-калину розпускайте  по воді.

• за допомогою  означень  і прикладок,  що  стоять  при  звертанні:

Оставайтеся  здорові, мої  високії  тополі  і  хрещатий  барвіночку;

• повторенням  звертання: Вітре  буйний,  вітре  буйний,  з морем  ти  говориш;

• уживанням при звертанні  вигуків: О земле рідна, б'ю тобі чолом.

Звертання  досить  часто  використовуються  в  питальних  і спонукальних  реченнях,  що  пояснюється  їх  синтаксичною  природою.

   Бесіда

-У яких стилях здебільшого вживаються звертання?

-Які  смислові значення виражають звертання? (Радість, захоплення, повагу, докір, іронію, співчуття і тд.)

-Якими засобами розкриваються різні відтінки думок і почуттів?

  • Інтерактивне завдання
  • Учитель.
  • У ці дні по  всій  Україні  люди  вшановують  пам’ять  загиблих і згадують  події, що  кардинально  змінили країну і кожного з нас. Україна заплатила високу ціну за свій європейський вибір на Майдані і продовжує платити у війні на Донбасі. Ця ціна показує нам, що ми здобуваємо щось найцінніше, що не вимірюється безвізовим  режимом  чи  зоною  вільної  торгівлі. Ми відвойовуємо  власну  розтоптану  гідність, Богом нам дану і свідчимо про неї  світові.
  • Що таке гідність?
  • Із якими подіями в нашій країні пов’язані поняття  Євромайдан  або Революція Гідності?
  • Що означає « Небесна Сотня»?  До слова.
  • Творче  завдання.  Випишіть  речення  із  звертаннями  з пісні Тіани Роз «Мамо,не плач»

Мaмo, нe плaч. Я пoвeрнусь вeснoю.

У шибку птaшинкoю вдaрюсь твoю.

Прийду нa світaнні в сaдoк із рoсoю,

A, мoжe, дoщeм нa пoріг упaду.

Приспів:

Мaмoчкo, вибaч зa чoрну xустину

Зa тe, щo віднині будeш сaмa.

Тeбe я любив. I любив Укрaїну

Вoнa, як і ти, булa в мeнe oднa.

Приспів:

Гoлубкo, нe плaч.

Тaк судилoся, нeнькo,

Вжe слoвo, мaтусю, нe будe мoїм.

Прийду і пoпрoшуся в сoн твій тиxeнькo

Рoзкaжу, як мaється в дoмі нoвім.

Приспів:

Мeні кoлискoву aнгeл співaє

I рaнa смeртeльнa ужe нe бoлить.

Ти знaєш, мaтусю, й тут сумнo бувaє

Душa зa тoбoю, ріднeнькa, щeмить.

  • Дослідження-відновлення.

Запишіть, виконавши  пунктуаційне  оформлення  речень.

Єднайся  рідна  Україно

Єднайся  Північ  Південь Захід Схід

Єднаймось  браття -українці

Поки живий вкраїнський рід!

 

Сусіде  брате і синочку й тату

Чому на небо вас пішло багато?

- Тепер небесна сотня ми крилата

Щоб зберігати вас й оберігати!..

 

- Почуйте люди

наше слово бринить в імлі

Ми на Майдані  безстроково

ми – вартові!

 

Нехай же вам   герої  віддає
Святий Петро ключі  від того раю
де убієнний  ангелом стає
бо  він герой. Герої не  вмирають.

 

-Якою темою об’єднані речення?

-Запрошую до відкритого мікрофона. У вас є  право висловити власну думку у формі звертання до Матері-України, Героїв Євромайдану,  своїх ровесників.

  • Учитель.

Таким чином, звертаючись до нагальних  подій сьогодення, ми з вами дослідили й розглянули  різноманітні смислові  значення  звертань,  їхній  емоційно- експресивний  характер.

 Учитель. Повернімося  до  епіграфа,  як  ви  його  розумієте?

  • Поважаючи  минуле  своїх  батьків,  ми,  молоде покоління,  повинні  дбати  про сьогодення,  зважати на те,  що  залишимо  у спадок  своїм  дітям.  Памятати, Україна - понад усе.

(Повторення  теоретичних  відомостей, вивчених  на  уроці)

Виставлення й коментування  оцінок.

VII. Домашнє  завдання

1. Вивчити теоретичний  матеріал  підручника.

2. Написати лист до улюбленого  літературного   персонажа,   уживаючи  звертання.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Давиденко Алла
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
29 березня 2022
Переглядів
491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку