ВИРАЖЕННЯ РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВЕРТАНЬ, ЇХ ЕМОЦІЙНО- ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР
Мета: поглибити знання учнів про звертання, його роль у реченні; дослідити стилістичну роль звертань; формувати вміння визначати особливості вираження смислових значень за допомогою звертань; удосконалювати навички синтаксичного розбору; розвивати мислення, увагу, уяву, пам'ять; виховувати грамотну мовну особистість. Розрізняти різноманітні смислові значення, виражені у звертаннях, знаходити в тексті стилістично забарвлені звертання, правильно розставляти розділові знаки в простому реченні й обґрунтовувати їх.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні ще одна зустріч на синтаксичному перехресті рідної мови. На уроці ми продовжимо здобувати знання з синтаксису й пунктуації.
-Назвіть суму правильних відповідей (Відповідь: 23).
-Назвіть номери з неправильними твердженнями(Відповідь:1,2,3,7).
1. За наявністю другорядних членів речення поділяються на односкладні і двоскладні .
2. За характером граматичної основи речення бувають поширені і непоширені.
3.Існують такі види односкладних речень: поширені й непоширені.
4. У неозначено-особових реченнях головний член найчастіше виражено у формі 3 особи множини теперішнього й майбутнього часу та дієсловами минулого часу)
5. Граматичні способи вираження головного члена безособового речения—це безособове дієслово, інфінітив, прислівник, дієслівна форма на -но, -то .
6. Неповні речення — це речення, у яких пропущено один чи декілька потрібних для його структури членів, що встановлюється з попереднього речення чи ситуації мовлення .
7. Якщо в реченні є лише один головний член, виражений у формі дієслова І або II особи однини чи множини теперішнього або майбутнього часу чи наказового способу, то таке речення називається узагальнено- особовим .
8. Складне речення може мати такі елементи ускладнення: .однорiднi члени речення, вiдокремленi другоряднi члени речення, вставнi i вставленi конструкцiï, звертання.
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. До вашої уваги речення. Завдання: перепишіть речення, розставте розділові знаки. Які використано слова, граматично не зв’язані з членами речення,? О земле рідна! Знаєш ти свій час у бурі у негоди.
- дослідити стилістичну роль звертань
- учитися розрізняти різноманітні смислові значення, виражені у звертаннях,
- знаходити в тексті стилістично забарвлені звертання
- удосконалювати навички використовувати звертання в потрібній формі та правильно ставити розділові знаки
-Епіграфом до уроку є вислів відомого українського рок-музиканта та громадського діяча Святослава Вакарчука.
- Працюємо за планом
1.Лінгвістичне повідомлення
2.Творче завдання
3.Відкритий мікрофон
4.Відновлення синтаксичних конструкцій
5.Робота в парах
6.Діалог культур
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Наполеон говорив: «Хороша схема цінніша від довгого пояснення».
До вашої уваги лінгвістичне повідомлення, підготовлене ученицею
Лінгвістичне повідомлення на тему « ВИРАЖЕННЯ РІЗНОМАНІТНИХ СМИСЛОВИХ ЗНАЧЕНЬ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВЕРТАНЬ, ЇХ ЕМОЦІЙНО - ЕКСПРЕСИВНИЙ ХАРАКТЕР»
Ці відтінки думок і почуттів розкриваються різними засобами, а саме:
• шляхом уживання слів у переносному значенні, за допомогою стилістично забарвлених суфіксів: Умивайтесь, дівчатонька молоді, цвіт-калину розпускайте по воді.
• за допомогою означень і прикладок, що стоять при звертанні:
Оставайтеся здорові, мої високії тополі і хрещатий барвіночку;
• повторенням звертання: Вітре буйний, вітре буйний, з морем ти говориш;
• уживанням при звертанні вигуків: О земле рідна, б'ю тобі чолом.
Звертання досить часто використовуються в питальних і спонукальних реченнях, що пояснюється їх синтаксичною природою.
Бесіда
-У яких стилях здебільшого вживаються звертання?
-Які смислові значення виражають звертання? (Радість, захоплення, повагу, докір, іронію, співчуття і тд.)
-Якими засобами розкриваються різні відтінки думок і почуттів?
Мaмo, нe плaч. Я пoвeрнусь вeснoю.
У шибку птaшинкoю вдaрюсь твoю.
Прийду нa світaнні в сaдoк із рoсoю,
A, мoжe, дoщeм нa пoріг упaду.
Приспів:
Мaмoчкo, вибaч зa чoрну xустину
Зa тe, щo віднині будeш сaмa.
Тeбe я любив. I любив Укрaїну
Вoнa, як і ти, булa в мeнe oднa.
Приспів:
Гoлубкo, нe плaч.
Тaк судилoся, нeнькo,
Вжe слoвo, мaтусю, нe будe мoїм.
Прийду і пoпрoшуся в сoн твій тиxeнькo
Рoзкaжу, як мaється в дoмі нoвім.
Приспів:
Мeні кoлискoву aнгeл співaє
I рaнa смeртeльнa ужe нe бoлить.
Ти знaєш, мaтусю, й тут сумнo бувaє
Душa зa тoбoю, ріднeнькa, щeмить.
Запишіть, виконавши пунктуаційне оформлення речень.
Єднайся рідна Україно
Єднайся Північ Південь Захід Схід
Єднаймось браття -українці
Поки живий вкраїнський рід!
Сусіде брате і синочку й тату
Чому на небо вас пішло багато?
- Тепер небесна сотня ми крилата
Щоб зберігати вас й оберігати!..
- Почуйте люди
наше слово бринить в імлі
Ми на Майдані безстроково
ми – вартові!
Нехай же вам герої віддає
Святий Петро ключі від того раю
де убієнний ангелом стає
бо він герой. Герої не вмирають.
-Якою темою об’єднані речення?
-Запрошую до відкритого мікрофона. У вас є право висловити власну думку у формі звертання до Матері-України, Героїв Євромайдану, своїх ровесників.
Таким чином, звертаючись до нагальних подій сьогодення, ми з вами дослідили й розглянули різноманітні смислові значення звертань, їхній емоційно- експресивний характер.
• Учитель. Повернімося до епіграфа, як ви його розумієте?
(Повторення теоретичних відомостей, вивчених на уроці)
Виставлення й коментування оцінок.
VII. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Написати лист до улюбленого літературного персонажа, уживаючи звертання.