Урок "Прості рішення проти зміни клімату"

Про матеріал
поглибити та розширити знання учнів з проблеми глобальних змін клімату, можливим наслідкам для нашої країни, регіону, і практичним заходам, які можна вжити на індивідуальному рівні; створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії; стимулювати інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення учнів.
Перегляд файлу

ДНЗ «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»

 

 

 

 

 

 

Міжнародний конкурс

 молодіжних проектів 

    з енергоефективності

 «Енергія і середовище»

                                                                                                     Номінація 5А 

 

 

 

 

 

Урок – подорож

 

Прості рішення проти зміни клімату

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила вчитель хімії

ДНЗ «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»

Горбачова Юлія Валеріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік


Тема. Прості рішення проти зміни клімату

Мета: поглибити та розширити знання учнів з проблеми глобальних змін клімату, можливим наслідкам для нашої країни, регіону, і практичним заходам, які можна вжити на індивідуальному рівні; створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії; стимулювати інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення учнів.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: плакати з цитатами

Земля не належить нам -

Це ми належимо Землі

                            Вождь індіанців сіу (1854)

Перемогти труднощі можна лише тоді,коли про них знаєш

                                                                           Л.М. Гумільов

Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля.

Знищити її легко, відновити неможливо.

                                                                           І.П. Бородін

Хід уроку

 

Учитель: Сьогодні ми вирушаємо у подорож, яка поглибить та розширить наші знання з проблеми глобальної зміни клімату. Допоможуть нам у цій подорожі наші гіди – найкращі спеціалісти з екологічних проблем людства. Вони познайомлять нас із екологічною ситуацією, що склалася на планеті.

І  гід: Добрий день усім, хто з нами

Познайомимося з вами

ІІ гід: Ми

Всі разом: … захисники природи!

ІІІ гід: Бережемо ґрунти і води

 І несемо слово в люди

Хай воно повчальним буде

І гід:   Хай чиюсь зупинить руку.

ІІ гід:  Хай буде всім нам  за науку.

ІІІ гід: Хай вчить в природі жити.

ІV гід: Світ прекрасний захистити

            Від людських жорстоких дій.

Учитель: Шановні гіди! Чи готові ви вирушити у подорож? Дуже добре. Перша зупинка "Глобальному потеплінні – ні!"

І гід: За останні 200 років людство збільшило вміст вуглекислого газу в атмосфері на 25 %  за рахунок спалювання палива і знищення лісів. Вуглекислий газ – причина парникового ефекту. Якщо темпи збільшення вуглекислого газу не зміняться, то в найближчі 50 років середньорічна температура на планеті збільшиться на 2-5о С, почнуть  танути льодовики Антарктиди і Арктики, і рівень води на планеті збільшиться на 1,5 – 2 м. 1990-2017 роки на Землі були самими теплими з тих пір, коли люди почали виміряти температуру на поверхні Землі. Шість із семи самих теплих років, починаючи із 1850 року, приходяться на період після 1990 року.

Учитель: Так, загрозливе становище на планеті. Давайте запитаємо  поради у жителів станції "Глобальному потеплінні – ні!" як на практиці та у повсякденному житті можна зарадити цій проблемі.

І житель: Всі джерела енергії можна поділити на традиційні (вугілля, нафта, газ) і  нетрадиційні (енергія вітру, сонця, води). Ми пропонуємо використання нетрадиційних джерел енергії . Наприклад , морські хвилі які несуть з собою колосальну енергію. Щоб її перетворити в електричну треба довгий ряд поплавків з'єднати.  Поплавки при коливанні на хвилях передають ці рухи насосу, який нагнітає воду до турбини. Турбіна обертає генератор , який виробляє струм.

Учитель: На жаль цей спосіб не можна використовувати в нашій місцевості.

ІІ житель: Нічого, існують і інші види нетрадиційного джерела енергії, які можна використовувати на Україні та Запорізькій області. Використання енергії  вітру – екологічно чистий процес, який не потребує палива. Вітродвигуни сполучені з електрогенераторами працюють сьогодні скрізь – від Північної Америки до Криму. Ротор діаметром 50 м може генерувати 1 мегават електроенергії, так що теоретично тисяча таких  вітрогенераторів може замінити одну велику електростанцію. Сумарна потужність вітрових електростанцій на планеті склала на початок ХХІ століття більше 4000 мегават.

Учитель: Дуже цікава і повчальна розповідь. Будемо сподіватися , що в найближчий час, вітрові електростанції будуть звичним явищем і у нас.

ІІІ житель: Із всіх альтернативних джерел, енергія сонця є найбільш чистою та безпечною. Сонце - джерело енергії для всього живого на Землі. Його енергії, яка надходить на планету за 40 хвилин  вистачить, щоб задовольнити енергетичні проблеми всіх землян на протязі року. Сонячні елементи - це електронні пристрої в яких за рахунок фотоелектричного ефекту світло перетворюється в електричну енергію. Кожний елемент виробляє не багато енергії, тому їх об'єднують в батареї. Елемент складається з тонкого шару напівпровідникового матеріалу кремнію. Сонячні батареї дуже надійні. Після встановлення вони практично не потребують догляду і можуть багато років працювати без обслуговування. Крім того, електроенергія, отримана від сонячних елементів, залежить не від тепла. а від світла, тому робота сонячної батареї не залежить від пори року.

Учитель: Дякуємо за цікаву інформацію та поради.  А нам треба  вирушати далі. Наступна наша зупинка "Екологічно чистий транспорт". Шановний гід,  що ви можете нам розповісти про цю станцію?

ІІ гід:  Їдемо в автомобілі

            І радіємо, як гарно!

            Хмари диму білі

            Залишаємо всюди.

            Автомобілі сприяють глобальному потеплінню клімату, викидаючи в атмосферу 20% всього вуглекислого газу. Вони також поглиблюють проблему кислотних дощів, викидаючи в атмосферу 34 % Нітроген оксидів. На кожні 6,5 тисяч км, які проїжджає автомобіль, в повітря потрапляє одна тонна вуглекислого газу. Близько 40% забруднення водоймищ відбувається через потрапляння в них машинного мастила. Один літр машинного мастила здатний забруднити 1 мільйон літрів питної води.

Учитель: Жахлива картина. Як гарно подорожувати на автомобілі! Чи є вихід з цієї екологічної ситуації? Давайте запитаємо мешканців станції "Екологічно чистий транспорт".

Житель станції "Екологічно чистий транспорт". Альтернативою бензину та дизельному пальному є еталон. В Бразилії сотні тисяч автомобілів працюють на "новому паливі" спирт можна одержувати із сахаристих (цукрова тростина та цукровий буряк) та крохмальовмістних (маніок) рослин і  деревини. Зміни в будові автомобіля при переході з традиційного пального на еталон будуть незначними. Крім того, джерела виробництва еталону, на відміну від нафти та кам'яного вугілля, постійно відновлюються і мають велике майбутнє!

Учитель: Дякуємо за цікаву розповідь, а нам час вирушати до станції "Життя без сміття".

ІІІ гід: Кількість відходів, що збільшується, та нестача засобів для їх переробки є однією з головних проблем нашого часу. Ця проблема посилюється тим, що багато товарів народного споживання  приречені на короткочасну службу людині. Зараз багато пакунків містять пластик, який майже не розкладається в природі. Зверніть увагу на таблиці.

Таблиця 1.

Час розкладання матеріалів у наземному середовищі

Папір – 2 – 4 тижні

Бананова шкірка           -      3-4 тижні

Натуральні тканини        -      1-5 тижнів

Цигарковий недопалок       -       2-5 років

Консервні бляшанки      -       200 – 300 років

Пластик      -      400 – 500 років

Скло       -      понад 1 млн. років

 

Таблиця 2.

Час розкладання матеріалів у водному середовищі

Скло – 1 тис. років

Цигарковий недопалок –  5 років

Поліетиленові мішки –  10 – 20 років

Нейлонові вироби –  30 – 40 років

Консервні бляшанки –  300 років

 Учитель: Ось ми наближаємося до нашої станції. Зверніть увагу на плакат:

                   Хто в кишенях носить бруд,

                   Покладе  в мішок хай тут.

                   А не кине у траву,

                   У зелену мураву,

                   У лісок, ярок, гайок,

                   Річку , море і ставок.

                   У дворі чи на поляні…

                   Хай гниє сміття у ямі.

       Погляньте! Ніде немає сміття! Давайте запитаємо у місцевих жителів, як вони вирішили цю проблему.

Житель станції "Життя без сміття": Вирішити проблему накопичення сміття можна кількома напрямками:

1) харчові та сільськогосподарські відходи складають 25 % сміття. Їх можна переробляти в високоякісне добриво – компост.

2) вторинна переробка ресурсів; переробка металевих, паперових, скляних, пластмасових відходів зменшує потреби в енергії і сировині. Так у виробництві алюмінію із скрапу замість бокситів витрати енергії та забруднення повітря зменшуються на 95 %. На виробництво 1 тони паперу з макулатури витрачається вдвічі менше води та на 75 % зменшуються витрати енергії, зберігаються ліси.

3) "біогазові реактори" можуть вирішити проблему утилізації тваринних фекалій. За одну добу від 1 корови або 10 свиней збирається 45 літрів фекалій. З цієї кількості можна отримати 2 м3 біогазу (метану). Щодня від 34000 свиней накопичується 300 м3  фекалій. Утилізація такої кількості екскрементів викликає труднощі. 5 біореакторів, в яких містяться  мікроорганізми, перетворюють їх на біогаз об'ємом 3500 м3, що економить  4 тонни вугілля .

 


 

Учитель: Нажаль, наша подорож завершилася. Сподіваюсь, що вона не була марною і деякі отримані поради ви будете використовувати вдома.

Підбиття підсумків уроку.

Рефлексивний тест (у випадку погодження з твердженням ставиться значок "+")

1. На цьому уроці я дізнався (- лась) багато нового.

2. Я вважаю деяку інформацію життєво важливою.

3. Я сумлінно працював (- ла) на уроці.

4. Інформація уроку дала змогу поглибити знання з хімії.

5. Я хочу підготувати доповідь на тему "Можливі наслідки зміни клімату для нашої місцевості та шляхи їх подолання" та уявляю, як саме це зроблю.

Учитель: Підніміть, будь ласка, руку ті, хто поставив позначку "+" до пунктів 4 і 5 (це і є оцінка цього уроку учнями).

Релаксація (флешмоб)

- Якщо ви переконані у необхідності ощадливого поводження з водою,

                                сплесніть у долоні.

- Якщо ви закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби,

                                сплесніть у долоні над головою.

- Якщо ви не кидаєте сміття на вулиці,

                                      підморгніть.

- Якщо ви завжди вимикаєте світло, коли виходите з кімнати,

                                 затуліть праве око долонею.

- Якщо ви переконані, що кожен повинен піклуватись про збереження навколишнього середовища,

                                   простягніть обидві руки своїм сусідам.

- Розгляньте це як вияв єдності у прагненні зберегти наше довкілля.

Домашнє завдання.

Підготувати листівку, буклет " Енергозаощадливі технологія вдома".

Література

  1. Відкриті та нестандартні уроки хімії у 11 класі./ Упоряд. К.М. Задорожний  - Х: Вид. група "Основа" 2006, - 192 с.
  2. Гранкина Т.М.  Химия 10 класс. Планы конспекты уроков / Т.М.Гранкина, А.В. Григорович. – Х: Веста: Издтельство "Ранок" 2003 год, - 280с.
  3. Костина В.В. Предметная неделя в школе. Химия (Методическое пособие для учителей) – Х: Ч.Ф. "Антизва" 2002 год – 88 с.
  4. Нетрадиційні уроків хімії. 9-11 клас /Упоряд. К.М. Задорожний – Х: Вид. група "Основа" 2006, - 280с.
  5. Позакласні заходи з хімії. Випуск 2 / Упоряд. К.М. Задорожний. – Х: Вид. група "Основа" 2006, - 160 с.
  6.  Позакласні заходи з хімії Випуск 3 Упоряд. К.М. Задорожний. – Х: Вид. група "Основа" 2007, - 144 с.
  7.  Реннеберг Р., Реннеберг І. От пекарни до биофабрики; Пер. с нем. – М.: Мир, 1991 год, - 112 с.
  8. Тиждень хімії в школі. Випуск 2 / Упоряд. К.М. Задорожний. Л.М. Заламанюк, - Х: Вид група. "Основа",  2007 год. – 144с.
  9.  Экологическая антология. Экологические произведения западных авторов. –  Бостон "Goludka" 1992, - 272с.
  10. Зміна клімату в Україні http://necu.org.ua/climate/ (дата звернення 20.10.2019)
  11. Енергоефективність в Україні http://saee.gov.ua/uk/activity/plany-rozvytku/energoefectyvnist (дата звернення 22.10.2019)
  12. Локальні приклади підвищення енергоефективності в Україні https://medium.com/@UNDPUkraine/ (дата звернення 04.11.2019)
  13. Система енергоефективності в Україні http://www.minregion.gov.ua/ (дата звернення 28.10.2019)


РЕЄСТРАЦІЙНА КАРТКА УЧАСНИКА КОНКУРСУ

1. Назва конкурсної роботи  Урок «Прості рішення проти зміни клімату»

2. Номінація, за якою виконана робота _________________________

3. Прізвище, ім’я (для педагогів по батькові) Горбачова Юлія Валеріївна

4. Клас навчання (для учнів) ___________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­__________________________

Курс навчання (для студентів) ____________________________________

Місце роботи (для педагогів)  ДНЗ «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»

5.Повна назва навчального закладу Державний навчальний заклад «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»

6. Прізвище, ім’я, по батькові, посада та місце роботи керівника (для молоді)

7. Контактна інформація автора:

Місто\селище  Місто Мелітополь____________________________________

Район _______________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________

Область Запорізька_______________________________________________

Телефон (з кодом) (0619)44-43-48___________________________________

Мобільний телефон 0982127550____________________________________

Електронна пошта автора або керівника gorbachovajv78@gmail.com

8. Анотація на роботу ( не більше 150 слів)

Урок – подорож, мета якого поглибити та розширити знання учнів з проблеми глобальних змін клімату, можливим наслідкам для нашої країни, регіону, і практичним заходам, які можна вжити на індивідуальному рівні. Залучення учнівської молоді до навчально - практичної діяльності з проблем енергоефективності та раціонального використання ресурсів як найбільш ефективних шляхів зменшення викидів парникових газів, а отже, й боротьби з глобальним потеплінням та зміною клімату. Створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії; стимулювати інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення учнів.

9. Дата заповнення реєстраційної картки 28 листопада 2019 року

Подання роботи на конкурс автоматично надає згоду на обробку

персональних даних учасника в процесі проведення конкурсу

doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку