УРОК
Конспект уроку з української мови для учнів 3 класу на тему:
«Пряме і переносне значення слів»
Підготувала вчитель початкових класів
Колій Таїсія Володимирівна
Комунальний заклад «Гетьманівський
ліцей селищної ради»
Куп’янського району Харківської області
Урок. Тема уроку. Пряме і переносне значення слів.
Мета уроку: формувати в учнів уявлення про пряме і переносне значення слів; спостерігати за вживанням їх у прямому і переносному значенні; удосконалювати орфоепічні навички, вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; розвивати навички учнів зв’язного висловлювання своєї думки; виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи; повагу до великого Кобзаря, вірного сина України – Т.Г. Шевченка.
Обладнання: малюнок сонечка, таблиця, картки, підручник, зошит, ноутбук, телевізор.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування умінь та творче засвоєння їх на практиці.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Створення емоційного настрою. (Вітання з учнями жестами та мімікою)
1. Прочитайте.
(задоволення)
2. Запис дати, класної роботи.
(буквосполучення „ться“, слово „усміхається“)
(Діти усміхаються, сонечко усміхається)
5. Мотивація навчальної діяльності.
(в першому реченні слово „усміхається“ вжито в прямому значенні, а в другому – в переносному значенні)
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
„Мозковий штурм“.
Очікувані результати:
(Тому, що людина може усміхатися, а сонечко ні)
Колективна робота.
Прочитати словосполучення в першому стовпчику, потім в другому.
Золота монета Золота дитина
Гострий ніж Гострий біль
Дівчинка спить Берізка спить
Читання правила в підручнику ст.50
ІІІ. Первинне застосування набутих знань.
- З яким почуттям автор описує осінню природу? Чому ви так думаєте?
IV. Фізкультхвилинка.
Виконання фізкультхвилинки під музичний супровід.
2. Робота в групах „Обличчям до обличчя“.
(Виконання вправи 2, ст. 50)
V. Застосування набутих знань.
1. Вибірковий диктант Виписати словосполучення, вжиті в переносному значенні.
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає,
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину. ( Т. Шевченко)
- Діти, хто є автором цих рядків? Вірно, це вірш Тараса Григоровича Шевченка.
Тарас Шевченко - символ чесності, правди і безстрашності, великої любові до людини. Вся творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов'ю до Батьківщини, пройнята священною ненавистю до ворогів і гнобителів народу. Його думи, його пісні, його полум'яний гнів, його боротьба за світлу долю трудового люду були думами, піснями, гнівом і боротьбою мільйонів.
(Для дітей, які вже добре засвоїли матеріал скласти текст із 4 речень, використовуючи словосполучення:
стежина кличе, заховався боровик, причаїлись підберезники)
Перевірка самостійної роботи.
VI. Домашнє завдання.
ст. 51, вправа 3 (скласти і записати речення), повторити правило ст.50. Додаткове завдання для бажаючих – скласти 4-5 речень про осінній ліс , вживаючи слова в переносному значенні.
VIІ. Підсумок уроку.