Урок "Пряме і переносне значення слів".

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу. В ході уроку використовується впровадження нових освітніх технологій, використання інноваційних форм та методів у роботі з дітьми - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.
Перегляд файлу

УРОК

 

 

Конспект уроку з української мови для учнів 3 класу на тему:

 

 

«Пряме і переносне значення слів»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

Колій Таїсія Володимирівна

Комунальний заклад «Гетьманівський

                                                                                        ліцей селищної ради»

Куп’янського району Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок. Тема уроку. Пряме і переносне значення слів.

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про пряме і переносне значення слів; спостерігати за вживанням їх у прямому і переносному значенні; удосконалювати орфоепічні навички, вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; розвивати навички учнів зв’язного висловлювання своєї думки; виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи; повагу до великого Кобзаря,  вірного сина України – Т.Г. Шевченка.

Обладнання:  малюнок сонечка, таблиця, картки, підручник, зошит, ноутбук, телевізор.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування умінь та творче засвоєння їх на практиці.

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу. Створення емоційного настрою. (Вітання з учнями жестами та мімікою)

1. Прочитайте.

  •          Сьогодні видався погожий ранок. Сонечко усміхається нам. Усміхнемося ж, ми йому та один одному.
  •          Хай це додасть нам гарного настрою, бо від нього залежатиме продуктивність роботи на уроці.

 

 

 

 

 

                 (задоволення)

2. Запис дати, класної роботи.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  •          Яка орфограма в слові „усміхається“?  (вимовляємо [ц´ц´а], а пишемо [ться]
  •          Та яке ж буквосполучення запишемо на каліграфічній хвилинці?

(буквосполучення „ться“, слово „усміхається“)

  1. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
  •          З якими словами вжили слово „усміхається“?

(Діти усміхаються, сонечко усміхається)

  •          Складіть з цими словосполученнями речення.
  •          Як ви розумієте перше речення? А друге?

5. Мотивація навчальної діяльності.

  •          У якому реченні слово „усміхається“ вжито так, як буває в дійсності?

(в першому реченні слово „усміхається“ вжито в прямому значенні, а в другому – в переносному значенні)

  •          А де можна вжити друге речення?  (У казці, в художньому творі)

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

„Мозковий штурм“.

  •          То в якому значенні вжито слово „усміхається“ в першому реченні? А в другому?
  •          Отже, тема уроку: „Пряме і переносне значення слів“.
  •          Запис теми уроку в зошиті.

Очікувані результати:

  •          навчитися розрізняти слова, вжиті в переносному значенні;
  •          самостійно вживати слова в переносному значенні.
  1. Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
  •          А тепер давайте поміркуємо, чому слово „усміхається“ в першому реченні вжите в прямому значенні, а в другому – в переносному.

(Тому, що людина може усміхатися, а сонечко ні)

  •          Тобто, властивість людини усміхатися перенесена на сонце. Звідси й назва – переносне значення слова.

Колективна робота.

Прочитати словосполучення в першому стовпчику, потім в другому.

Золота монета                                 Золота дитина

Гострий ніж                                     Гострий біль

Дівчинка спить                                Берізка спить

  •          Доведіть, що слова в другому стовпчику вжиті в переносному значенні.
  •          Чи правильно ви довели, дізнаєтеся, коли прочитаєте правило. Усно скласти речення з двома словосполученнями на вибір.

Читання правила в підручнику ст.50

ІІІ. Первинне застосування набутих знань.

  1. Вправа 1, ст. 50  – коментовано (з розгорнутим міркуванням дітей про словосполучення, вжиті в переносному значеннях).

- З яким почуттям автор описує осінню природу? Чому ви так думаєте?

IV. Фізкультхвилинка.

Виконання фізкультхвилинки під музичний супровід.

2. Робота в групах „Обличчям до обличчя“.

(Виконання вправи 2, ст. 50)

  •          Перша група складає речення зі словом «плаче» в прямому значенні, а друга – в переносному значенні. Взаємоперевірка складених речень.
  •          - Діти, де ще ви чули слово «плаче», вжите в переносному значенні?
  •          Хто перший з групи складе та прочитає приховане речення? (ст. 51 – Заплаче жовтень холодними сльозами) Назвати слова, вжиті в преносному значенні.

       V. Застосування набутих знань.

1. Вибірковий диктант Виписати словосполучення, вжиті в переносному значенні.

За сонцем хмаронька пливе, 
Червоні поли розстилає, 
І сонце спатоньки зове 
У синє море: покриває 
Рожевою пеленою, 
Мов мати дитину. ( Т. Шевченко)

- Діти, хто є автором цих рядків? Вірно, це вірш Тараса Григоровича Шевченка.

Тарас Шевченко - символ чесності, правди і безстрашності, великої любові до людини. Вся творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов'ю до Батьківщини, пройнята священною ненавистю до ворогів і гнобителів народу. Його думи, його пісні, його полум'яний гнів, його боротьба за світлу долю трудового люду були думами, піснями, гнівом і боротьбою мільйонів.

  1. Самостійна робота впр. 3, ст.51 – виписати словосполучення в прямому та переносному значенні.

(Для дітей, які вже добре засвоїли матеріал скласти текст із 4 речень, використовуючи словосполучення:

стежина кличе, заховався боровик, причаїлись підберезники)

Перевірка самостійної роботи.

VI. Домашнє завдання.

ст. 51, вправа 3 (скласти і записати речення), повторити правило ст.50. Додаткове завдання для бажаючих – скласти 4-5 речень про осінній ліс , вживаючи слова в переносному значенні.

  VIІ.  Підсумок уроку.

  •          Що нового дізналися ви на уроці?
  •          Як дізнатися, коли слово вжите в прямому значенні, а коли в переносному?
  •          В яких текстах найчастіше вживаються слова в переносному значенні?
  •          Що на уроці було виконувати найцікавіше, а що найважче?
  •          Діти, подаруйте одне одному смайлик, який відображеє ваш настрій від уроку. (Діти показують свої смайлики)

 

 

docx
Додано
11 жовтня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку