Урок "Пряме і переносне значення слова."

Про матеріал
Вчитель початкових класів Уніят Марія Михайлівна. Пропоную розробку уроку української мови для учнів 4 класу НУШ.
Перегляд файлу

Клас: 4

Предмет: українська мова

Вчитель класу: Уніят Марія Михайлівна

Тема. Пряме і переносне значення слова.

Мета: ознайомити учнів із прямим та переносним значенням слова; сформувати навички розрізнення цих значень; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу; виховувати охайність, пізнавальний інтерес.

Навчальні цілі:

- знає визначення поняття «пряме» і «переносне» значення слова;

- вміє розрізняти пряме і переносне значення слова;

- володіє навичками виділення слів з прямим і переносним значенням з тексту.

Обладнання: таблиця, тематичні зображення.
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку
  1. Привітання

На уроці української мови вас я вітаю!

Всім хорошого настрою бажаю!

Сьогодні будемо ми працювати,

Висновки робити, міркувати!

А щоб урок пройшов на користь вам,

Навчатись кожен буде сам!

  1. Актуалізація і корекція опорних знань
  1. Перевірка готовності учнів до уроку

- Учні, перевірмо вашу готовність до уроку. Нам потрібен буде ось такий підручник, зошит у широку лінійку та ручка.

  1. Тематична бесіда

- Для початку пригадаймо, як називають слова, що мають декілька значень?

(Слова, які мають декілька значень називають багатозначними.)

У вас на екрані зараз з’явиться перелік слів. Вам потрібно визначити, які з них є однозначними, а які є багатозначними.

Для зручності відео можете зупинити. Коли закінчите виконувати завдання, то продовжуйте перегляд.

- Перевіримо чи вдалось вам правильно виконати завдання!

Однозначні слова:

  1. Школяр
  2. Чорнобривці
  3. Калина
  4. Снігур

Багатозначні слова:

  1. Корінь
  2. Вушко
  3. Лисички
  4. Крило
  1. Повідомлення теми уроку

Безліч багатозначних слів ви назвали. Цікаво те, що вони можуть вживатись у прямому та переносному значенні.

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо навчитись розрізняти, у яких випадках слова вживаються у прямому значенні, а в яких – у переносному.

  1. Вивчення нового навчального матеріалу
  1. Створення проблемної ситуації

- Учні, послухайте такі два словосполучення:

1. Кришталева ваза

2. Кришталева вода

- У якому із цих словосполучень прикметник «кришталева» вказує на реальну ознаку. (У словосполученні «кришталева ваза», тобто ваза, яка створена з кришталю.)

- А на що вказує прикметник «кришталева», вжитий в другому словосполученні? (Кришталева вода, тобто чиста, прозора.)

Отже у першому словосполученні прикметник вжитий у прямому значенні – кришталева ваза, а у другому він вжитий в переносному значенні – кришталева вода.

  1. Опрацювання правил

- Пряме значення слова – це його основне значення.

Наведемо приклад:

Слово «крило» є багатозначним.

Спробуймо вжити це слово у прямому значенні!

  1. Крило літака
  2. Крило птаха

- Переносне значення слова – це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого значення.

Наведемо приклад:

  1. Узяти під своє крило (захищати)

- Отож підсумуймо!

Слово в прямому значенні – це реальна назва чи ознака чогось.

Слово в переносному значенні – це образна назва чи ознака чогось, тобто та, яка не є реальною.

  1. Робота з підручником

- Учні, тепер повправляймось у виконанні вправ. Розгорніть свої підручники на 39 сторінці.

Завдання

- Спробуємо побути у ролі дослідників та дослідити, як утворюється переносне значення поданих в підручнику слів.

Зачитуємо словосполучення по черзі з обох колонок і говоримо, у якому значенні вжиті слова.

  1. Зачитайте першу пару словосполучень. (Золоті сережки та золоте волосся)

Яке зі словосполучень вжите у прямому значенні? (Золоті сережки, тобто сережки, які виготовлені із золота)

У якому значенні вжите словосполучення «золоте волосся»? (В переносному. Золоте волосся, тобто волосся, колір якого, схожий на золотий)

  1. Зачитайте наступну пару. (Дитина спить та клен спить)

Яке зі сполучень слів вжите у прямому значенні? (Дитина спить)

У якому значенні вжите сполучення слів «клен спить»? (В переносному. Клен спить, тобто його листя не рухається.)

  1. Зачитайте третю пару! (Танцює артист і танцює листок)

Яке із сполучень вжите у прямому значенні? (Танцює артист)

У якому значенні вжите сполучення слів «танцює листок»? (В переносному. Листок танцює, тобто хитається на вітрі)

  1. Зачитайте четверту пару словосполучень. (Сталевий ніж і сталеві нерви)

Яке із словосполучень вжите в прямому значенні? (Сталевий ніж, тобто ніж, який виготовлений зі сталі)

У якому значенні вжите словосполучення «сталеві нерви»? (В переносному. Сталеві нерви, тобто стійкі)

Завдання №5

Тепер розгорніть свої зошити в широку лінійку і запишіть дату та класна робота.

- Гляньте на завдання під номером 5. Треба прочитати уривок тексту та виписати сполучення слів, у яких слова вжито в переносному значенні.

  1. Зачитайте перше речення. (Темна мрячлива осінь.)

Яке сполучення слів, вжите у переносному значенні, випишемо? (Темна осінь)

Запишемо його з нового рядка. Після нього ставимо кому.

  1. Зачитайте друге речення. Назвіть сполучення слів, яке вжите у переносному значенні? (Сиплеться лист)

Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з  маленької літери.

  1. Зачитайте третє речення. Подумайте, якого слова можуть стосуватись зазначені у цьому реченні дієслова: спадає та сідає. (Слова лист, яке вказане в попередньому реченні)

Тож, яке сполучення слів, вжите в переносному значенні, можете назвати? (Лист спадає, лист сідає)

Запишемо їх! Продовжуємо писати у тому самому рядку з  маленької літери.

У цьому реченні ще вказані слова: золотий, мокрий. Як думаєте, на ознаку чого вони вказують? (На ознаку листка)

Тож, яке сполучення слів, вжите в переносному значенні, можете назвати? (Золотий лист, мокрий лист)

Запишемо їх! Продовжуємо писати у тому самому рядку з  маленької літери.

  1. Зачитайте наступне речення. Сполучення слів «золотий лист» та «мокрий лист» ми вже записували. Проте у цьому реченні вказане ще одне слово «заплаканого». Як гадаєте, ознаку якого слова виражає цей прикметник? (Слова лист)

Тож, яке сполучення слів, вжите у переносному значенні, можете назвати? (Заплаканий лист)

Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з  маленької літери.

 

  1. Зачитайте наступне речення. Назвіть сполучення слів, вжите у переносному значенні? (Стоїть сяйво)

Чи можна ще назвати сполучення слів, вжите в переносному значенні, у цьому реченні? (Так, золоте сяйво)

Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з  маленької літери.

- Отже, зробимо висновок! Сполучення слів, які ми записали, вжиті у переносному значенні, бо вказані ознаки листка, осені, сяйва не є властивими їм у реальності.

---Пальчикова гімнастика---

- Учні, ви вправно попрацювали. Якщо ви втомилися, то на екрані з’явиться посилання. Перейшовши за ним, ви зможете виконати пальчикову гімнастику, щоб кисті ваших рук відпочили від письма.

Після цього продовжіть перегляд відео.

Завдання№6

- Виконаймо завдання під номером 6.

Треба утворити сполучення слів і записати ті, у яких слова вжито у прямому значенні.

Наприклад:

Солодкий сон – це переносне значення, бо так ми кажемо, коли маємо на увазі, що наснилось щось хороше, приємне.

Солодкий цурок – це пряме значення, бо насправді цукор на смак є солодким. Тому це сполучення слів запишемо.

Наступні сполучення записуєте самостійно. Відео зупиніть! Коли закінчите виконання завдання, то продовжіть перегляд.

Звірте записані вами сполучення слів із тими, що з’являться на екрані!

1. Сміється дитина

2. Мріє дитина

3. Гострий меч

4. Крапля дощу

- Чому ми виписали саме ці сполучення слів? (Бо в реальності дитина може і сміятись, і мріяти. Меч насправді може бути гострим, а дощ має форму краплі.)

- А в якому значенні вжиті сполучення слів:

  1. Сміється сонечко
  2. Мріє берізка
  3. Гострий біль
  4. Крапля надії? (У переносному значенні)

- Чому? (Бо вказані ознаки не є властиві цим об’єктам в реальності)

  1. Фізкультхвилинка

- Учні, якщо ви стомились, можете відпочити. На екрані у вас з’явиться посилання. Перейшовши за ним, ви зможете виконати фізкультхвилинку, щоб трохи відпочити.

Після цього продовжіть перегляд відео.

  1. Закріплення і систематизація знань
  1. Продовження роботи з підручником

Завдання №7

- Спробуймо з вами побути казкарями.

Складемо усно невеличку казку «Летів кленовий листочок». При цьому треба використати слова в переносному значенні. Відео зупиніть! Після того, як складете казку, продовжіть перегляд!

- Послухайте, яку казку вдалось скласти мені!

У парку ріс великий клен. Завітала туди осінь і розфарбувала листочки клена в гарячі кольори. Один за одним листя злітало з дерева, але один листочок продовжував міцно триматись гілки.  Одного разу налетів сильний вітер і зірвав його. Закружляв листочок над землею, злетівши аж до хмар.

- Які сполучення слів, вжиті в переносному значенні, ви запам’ятали з моєї казки? (Завітала осінь, осінь розфарбувала, гарячі кольори, листя злітало, листочок тримався, налетів вітер, сильний вітер, вітер зірвав, закружляв листочок, листочок злетів)

- Чому ми говоримо, що ці сполучення слів вжиті в переносному значенні? (Бо такі характеристики листя, осені, вітру насправді їм не властиві)

- Назвіть сполучення слів, вжите у прямому значенні. (Ріс клен, великий клен)

- Чому ми говоримо, що ці сполучення слів вжиті в прямому значенні? (Бо у реальності клен може рости, він буває великим)

  1. Повідомлення домашнього завдання

- На домашнє завдання вам потрібно буде виконати вправу №8.

Треба скласти та записати речення зі словом добрий, вжитим у прямому та переносному значенні.

Наприклад:

Мій друг Сашко — добрий хлопчик. (Пряме значення, бо це риса його характеру)

Добрий вчинок завжди прикрашає людину. (Переносне значення. Добрий вчинок, тобто позитивний)

  1. Підсумок уроку
  1. Вправа «Незакінчене речення…»

Я розпочинаю речення, а ви його закінчуєте!

  1. На уроці я дізнався/дізналась…
  2. На уроці я навчився/навчилася…

Наш урок підійшов до завершення. Мені було приємно з вами працювати! До нових зустрічей!

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
5 травня 2022
Переглядів
9308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку