Розробка містить відеоматеріали, конспект уроку та презентацію. Урок-дослідження створений з метою залучити учнів до дослідницької діяльності під керівництвом учителя в галузі народознавства під час вивчення творчості М.В.Гоголя.
Конспект уроку зарубіжної літератури
Клас 6 Урок №____
Тема: М.В. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.
Мета:
поглибити знання учнів про життя та творчість М.В.Гоголя, розповісти про особливості святкування Різдва в Україні;
формувати життєві компетентності шестикласників;
розвивати уважність, вміння критично мислити, висловлювати свої думку, вести дискусію;
виховувати любов і повагу до рідної землі, до свого народу.
Обладнання: портрет М. В. Гоголя, тексти «Вечорів на хуторі біля Диканьки», фільм, відеосюжет, презентація.
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уже декілька тижнів у нас гостює зима. І принесла вона нам не тільки морз та сніг, а й багато свят.
- Які зимові свята ви знаєте?
- А які з них святкують у вашій родині?
- Які традиції існують у вас?
Пропоную вам переглянути сюжет про зимові святкування.
Перегляд сюжету 1.
https://youtu.be/bfMb4fypZM4
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-Яке відношення має цей сюжет до творів, що ми останнім часом вивчали на уроках зарубіжної літератури?
-Як називаються ці твори? Автор?
-- Що таке повість?
-Що ще спільного між ними?
- Поясніть особливість жанру «різдвяне оповідання, повість»(Це твір, написаний до різдвяних свят, має щасливий фінал, повчання).
- Чому в таких творах завжди присутні елементи фантастики?(Особливості свята, диво, реалізація мрій, казка).
Різдво - свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це один з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням. Не випадково багато поетів, письменники, художники звертаються знову і знову до теми Різдва.
Не залишився байдужим до цієї теми і видатний російський письменник, який народився на Україні, М. В. Гоголь. Одна з повістей, що входять до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», так і називається: «Ніч перед Різдвом».
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Уривок з фільму 2.
Бесіда:
Повідомлення учнів.
Народні традиції та звичаї у творі.
Святвечір. Під час Святої Вечері не можна було вставати з-за столу (це могла робити лише господиня, яка сідала перед столом), розмовляли поважно і не голосно. Напередодні Святої Вечері не можна було ходити в гості, а також нічого позичaти. Всі намагалися бути вдома разом і навіть мандрівники вважали за краще цього дня повернутися додому. Починаючи Святу Вечерю, господар з молитвою набирав з горщика в нову макітру кутю, додавав тертого маку і ставив на стіл, де горіла свічка, лежав книш. Насамперед годували худобу і домашніх тварин. Потім господар брав ложкою кутю і читав молитву за покійних дідів і батьків, запрошуючи їх на вечерю. Для них і відсутніх членів сімї на столі спеціально ставили дві чарки і тарілки (з них ніхто не їв, і туди насипали кутю). Потім господар підносив чарку і виголошував молитву за сущих членів сім’ї. Упродовж вечері чарка по черзі обходила всіх дорослих родичів, а страви вживали із загальних мисок. Вважалося доброю прикметою, якщо на Святу Вечерю приходили самотні, бідні люди їх щедро приймали і догоджали.
За традицією на Святвечір має бути «багатий стіл» - 12 пісних страв: кутя, узвар, горох, капусняк, рибні страви, голубці, борщ, вареники, млинці, каша, пиріжки, гриби. Після вечері, яка тривала декілька (3-4) годин, кутю і деякі інші страви не прибирали зі столу, а залишали для духів, які сідатимуть за Святу Вечерю вдруге. Для них також ставили склянку води і клали чистий рушник.
Після Святої Вечері і пригощань не можна було спати, особливо господареві і господині, які лягали відпочити одягненими, щоб не заснути. Намагалися без потреби не виходити з будинку або з двору і ніщо не позичати до ранку. Віконця в будинку всю ніч виблискували світлом, тому що свічки не гасили на Святий Вечір, вони самі повинні були догоріти повністю. Всі розмови велися спокійно, поважно і стосувалися вони пращурів роду і господарства. Не можна було злитися, сваритися, говорити щось погане, тому що це могло збутися.
Після вечері починались забави. Старші діти несли вечерю дідусям та бабусям і починали колядувати. Колядують діти, дорослі парубки та дівчата. В українському фольклорі «коляда» означає Різдво і пов’язаний з цим звичай славити господарів, дарувати подарунки колядникам. Дорослі парубки ходять ватагами із «звіздою» і дзвоником. Дівчата ходять з ліхтарем у вигляді зірки або місяця.
Колядування - позацерковний звичай, що дійшов до нас ще з язичницьких часів, однак з часом він християнізувався.
Зображення нечистої сили.
У ніч проти Різдва, згідно з народними уявленнями, активізується нечиста сила. Це час боротьби темних сил із силами добра. Тому в повісті М.Гоголя є образи «відьми і чорта», загальні обриси яких не дуже відрізняються від народних уявлень.
Саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Розширимо наші знання щодо біографії М.Гоголя , пов’язаної з Україною, будемо характеризувати героїв , розглянемо структуру збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», розвивати свої здібності.
Перегляд презентації.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Земля України, це вона вигодувала, виховала Гоголя і то не лише фізично, а що важливіше —духовно, з дитинства наділивши його красою своєї поезії, буянням пісенної творчості, епічною
величавістю дум, фантастикою казок, переказами й легендами, барвистою образністю — всіма багатющими плодами народного духу.
(О.Гончар про М.В.Гоголя)
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання
Запишіть або намалюйте різдвяні традиції українського народу, зокрема ті, що зображені в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом»
1