Тема Психологічна характеристика підліткового віку. Умови, що сприяють психологічному розвитку підлітка. Розвиток інтелектуальних задатків.
Мета: - сформувати у школярів поняття про особливості психологічного розвитку;
Обладнання й матеріали: ІКТ, плакати, фотографії, роздатковий матеріал, що дозволяють ілюструвати основні моменти теми.
Базові поняття й терміни: пам'ять, інтелект, увага, творчі здібності.
Тип уроку вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Привітання учнів, створення позитивного настрою.
2. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
«Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Перегляд інтерактивної презентації «Підлітковий вік. Знайомство і коментарі».
Коментарі та пояснення учителя.
IV. Вивчення нового матеріалу
Проблемне запитання
- Які характеристики підліткового віку вам відомі?
- Спробуйте уявити ці характериститики та зобразити їх у вигляді схеми або малюнка.
Поточне закріплення матеріалу (узагальнення учителя)
Характеристики підліткового віку:
* процес статевого дозрівання;
* збільшення самостійності;
* самоствердження;
* поява власних поглядів, точки зору на різні події;
* поява ситуацій вибору та незгоди;
* невиправдана самовпевненість;
* загострення потреби в дружбі;
* поява першого почуття – кохання.
Пояснення нового матеріалу
Підлітковий вік – непростий період у житті людини. Кожний із вас поступово змінюється і дорослішає, але щоб ці зміни були успішними, мають дотримуватися певні умови:
- підліток має дослухатися до порад дорослих (батьків, учителів), довіряти їм, мати можливість і бажання відвертого спілкування;
- опіка дорослих має бути помірна, щоб не гнітити підлітка, не викликати бажання звільнитися та жити самостійно;
- кожний підліток може спілкуватися із однолітками, але чітко усвідомлюючи ризики, що можуть виникнути у «поганій компанії», обирати в друзі людей позитивних та цікавих.
Вправа «Хто твій друг?»
Учні на отриманих картках підкреслюють (або виписують в зошит) риси людини, яку б вони могли назвати своїм другом.
Веселий |
Спортивний |
Хитрий |
Сміливий |
Чесний |
Байдужий |
Щирий |
Правдолюб |
Прикольний |
Рибалка |
Відмінник |
Симпатичний |
Відданий |
Рокер |
Ледачий |
Турист |
Сильний |
Добрий |
Роботящий |
Хакер |
Меломан |
Прискіпливий |
Брехун |
свою на вибір... |
Учні за бажанням зачитують та пояснюють обрані варіанти.
Вправа «Моя компанія»
Учні малюють схему своєї компанії (найближчих друзів), у якій собі та кожному другові чи подрузі замість імені підбирають прикметник, що влучно характеризує підлітків.
Наприклад:
Пояснення нового матеріалу
Психологічний розвиток підлітка залежить від багатьох умов:
Проблемне запитання
Які умови чи фактори, на вашу думку, можуть заважати нормальному психічному розвитку підлітка?
Пояснення нового матеріалу
Кожний із вас неповторний, проте, ця індивідуальність заключається не тільки у зовнішніх відмінностях, а й різних здібностях та задатках. Хтось – гарний спортсмен, а у когось хороший музичний слух та гарний голос, хтось із легкістю вирішує логічні задачі, а у когось – здібність до віршування. Головне, що має усвідомити кожен із вас – завдяки цілеспрямованим заняттям, спеціальним вправам людина може стати інтелектуальнішою та талановитішою.
Для того щоб розвивати пам'ять, інтелект, увагу – потрібно виконувати спеціальні вправи, тести, багато читати та переказувати прочитане.
Пам'ять – психофізичний процес, під час якого людина здатна фіксувати в мозку, зберігати і відтворювати в потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід.
Пам'ять буває:
Пам'ять складається з трьох процесів:
Робота з підручником
Прочитайте і прокоментуйте «Сходинки успішного навчання» (с.110)
Пояснення нового матеріалу
Увага – це стан активної готовності виділити головне і виконати відповідну дію.
Увага буває:
Однією із складових щастя і успіху людини є реалізація творчих здібностей, здатності самостійно створювати щось нове, неповторне. Для цього бажано відвідувати гуртки та секції за інтересами, шукати однодумців.
V. Фізкультхвилинка
VI. Закріплення нових знань та умінь
Робота в малих групах (завдання на картках)
ПИТАННЯ |
ТАК |
НІ |
Потреба у збільшенні самостійності – риса характерна для підліткового віку |
|
|
Здатність людини мислити – це пам'ять |
|
|
Інтелект людина отримує при народженні, він не розвивається протягом життя |
|
|
Увага – це зосередження, спрямованість органів чуття, думки, свідомості на кого-, що-небудь |
|
|
Уміння гарно танцювати, малювати – це творчі здібності |
|
|
Пам'ять можна розвинути вправами |
|
|
VIІ. Підсумок уроку
Розповідь учителя
Психологічний розвиток підлітка має свої особливості та відповідає загальнолюдським критеріям і ознакам психічно здорової людини. Кожний підліток повинен створювати сприятливі умови для свого психологічного та інтелектуального розвитку.
Виставлення оцінок та загальні зауваження щодо роботи класу на уроці.
VIІІ. Домашнє завдання
1.Вивчити §19, 20
2.Диференційоване завдання :
І-ІІ рівень – придумати чи знайти і описати вправу для розвитку пам’яті.
ІІІ- IV рівень – знайти і виконати тест на визначення рівня IQ для своєї вікової категорії
3. Випереджаючі завдання на наступний урок.