Птахи наші друзі
Мета:
- впізнавати птахів за істотною ознакою, порівнювати їх;
- аналізувати ілюстрації, знаходити в них необхідну інформацію і робити висновки, розповідати отриману інформацію, доводити свою думку;
- класифікувати зображення птахів і пояснювати сутність класифікації;
- працювати в парі.
Обладнання: комп’ютер, таблиці, пазли з зображенням птахів, картки, колекція пір’я, пташині гнізда, кросворд.
Хід уроку:
І. Організація класу.
- Усміхнімося один одному, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, адже : «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося – спочатку усміхнися сам життю».
- Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно,
Не крутитись на уроці
Як папуга чи сорока.
Сказати хочеш – не кричи,
А лише руку підніми.
ІІ. Хвилинка спостережень.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Ігровий момент.
- Сьогодні до нас на урок завітала моя колега – вчителька з лісової школи тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні, і тому приготувала для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота в парах. Складання пазлів птахів.
- Діти, мудра Сова підготувала наступне завдання. На ваших партах лежать файли, в яких знаходяться порізані частинки однієї картинки. Ваше завдання – скласти картинку і дізнатися, хто на ній зображений.
(Діти складають картинки на яких зображені птахи).
- Хто зображений на картинці?
- Як їх назвати одним словом? (Птахи).
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжуємо подорожувати царством тварин; дізнаємося багато цікавого про групу птахів; навчимося розпізнавати їх за істотною ознакою, познайомимося з їх будовою; поговоримо про те , яке значення вони мають для людей.
3. Бесіда.
- Хто це? Відповідь починайте так:
- Це не комаха тому що - … у нього 2 ноги.
- Це не риба тому що - … у нього тіло не покрите лускою.
- До якої групи тварин належить ця тварина?
- Це птах.
- Яких птахів ви знаєте?
- Які птахи зображені на слайді? (Синиця, лебідь, сова).
- До речі тітонька Сова – теж належить до групи птахів.
- Хто такі птахи? Вони тварини, які літають? Так, чи ні?
- Подумайте, чи всі птахи літають?
- Назвіть тих, які не літають.
- Так хто ж такі птахи? Щоб дати відповідь на це запитання давайте розглянемо будову птаха.
4. Будова голуба.
- Хто це?
- Давайте назвемо частини його тіла.
- А чим вкрите тіло голуба? (Пір’ям).
- Отже птахи – це тварини, тіло яких вкрите пір’ям. І саме пір’я - є їх істотною ознакою.
- Так, що є істотною ознакою птахів?
- Навіщо птахам пір’я?
- Пір’я розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха – різне. Одне пір’я – захищає птахів від холоду, інше – допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, як луска – тіло риби, називають покривним. Покривне пір’я полегшує політ птаха. (Показ зразків).
- Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. (Показ зразків).
- Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.
Підсумок.
- Яку ж будову має пташка?
- Що відрізняє пташку від інших тварин?
- Як називають пір’я, що допомагає пташці літати? (Покривне).
- Як називають пір’я, що захищає птаха від холоду? (Пухове).
5. Фізкультхвилинка.
Пташенята ми – чудові.
Маєм крильця кольорові.
Над квітами літаємо –
Втоми ми не знаємо.
Дощику – злякалися,
Під квітку – заховалися.
6. Бесіда з елементами розповіді про страуса і пінгвіна.
А) Відгадування загадок і бесіда про страуса.
- А зараз спробуйте відгадати загадки.
Довгошиїй, довгоногий,
Мчить, як вітер, край дороги,
Тільки куряви здіймає.
Птах, однак цей не літає.
Має голову маленьку
Вкриту пухом, всю чорненьку.
(Страус)
- Що ми можемо про нього сказати?
- Страус має довгі ноги, довгу шию і не літає, проте – дуже швидко бігає. На нашій планеті існує два види страусів – це Ему і Нанду. Подивіться яке пір’я у страуса, і які він несе яйця. (Показ пір’я і яєць.)
Б) Відгадування загадок і бесіда про пінгвіна
- А зараз спробуйте відгадати іншу загадку.
Я живу у Антарктиді.
На цім зимовім материці.
І такий чудовий звиду
В чорно-білім сюртуці.
(Пінгвін)
- Що ви можете сказати про пінгвіна?
- Пінгвіни – це птахи, у яких дуже маленьке чорне піря, вони не літають, дуже повільно рухаються, але надзвичайно плавають бо їдять – рибу.
Підсумок.
- Cтраус і пінгвін – не літають. Чому ж ми відносимо їх до групи «Птахи»?
7. Живлення птахів.
- Яких ви ще знаєте птахів?
- Чим вони живляться? (Насінням, ягодами, комахами, рибою.)
- Що допомагає їм добувати їжу? (Дзьоб і кігті.)
- До речі: за допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.
- Діти, а де живуть птахи? (У лісах, на полях, поблизу водойм, у пташнику.)
- На які дві групи поділяються птахи? (На диких і свійських.)
- Назвіть, яких ви знаєте, свійських птахів.
- Діти, дикі птахи живуть у лісах, на полях, біля водойм і найважче їм доводиться взимку. Адже: зникають комахи, зелені рослини – усе вкривається снігом. Тому перелітні птахи відлітають до теплих країв, де є корм. Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому залишаються зимувати в наших краях.
- Назвіть птахів, які відлітають до теплих країв. (Дикі гуси, журавлі, качки, ластівки, шпаки…)
- Назвіть зимуючих птахів.
- А ось подивіться, які гнізда будують птахи. (Показ гнізд.)
Підсумок.
- Чим же живляться птахи?
- Що допомагає їм добувати їжу?
- Що відбувається з птахами взимку?
8. Значення птахів.
- Яке значення для людей мають птахи?
- Птахи - дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського господарства. А також розносять насіння на великі відстані, де з нього виростають нові рослини. Пташине м'ясо, яйця – дуже цінні харчові продукти.
Підсумок.
- Яке значення для людей мають птахи?
9. Робота з прислів’ям.
- Люди шанують пташок. Взимку їх підгодовують. Не дарма в народі говорять…, а що говорять ви скажете склавши слова прислів’я в речення, які знаходяться у вас на партах. (Де багато пташок – там нема комашок.)
- Як ви розумієте це прислів’я?
V. Узагальнення знань, умінь і навичок.
1. Розповіді про птахів за планом.
- Діти, мудра Сова приготувала нам ще одне зав дання. Дивлячись на малюнок слайду ви повинні розповісти про даного птаха за планом:
План
1. Назва.
2. Свійський чи дикий?
3. Перелітний чи зимуючий?
4. Де мешкає?
5. Чим живиться?
6. Чим корисний?
- Отже, що ви можете розповісти про… (горобця, синицю, дятла, індика, гуску)?
2. Робота з підручником (с.81).
А). Відгадування загадки.
Б). Хто де живе. Робота з ілюстраціями.
3. Робота в зошитах (с. 30).
- Діти, розмістіть птахів за місцем їх проживання, і поставте відповідну цифру в кружечок.
- А доки ви будете працювати, я пропоную вам прослухати спів пташок. Я гадаю, що саме він вам допоможе виконати дане завдання. (Спів птахів.)
4. Гра «Риба, птах, комаха?»
- Мудра Сова підготувала вам ще одну гру. Якщо на малюнку слайду зображено птаха – ви повинні змахувати руками, імітуючи крила; якщо комаху – повинні дзижчати; а якщо рибу – показуєте руками, як вона пливе.
5. Робота з картками
- А зараз давайте попрацюємо парами з картками. Їх три види:
ü Плутанка. Дізнатися кого спіймала кішка.
ü Впізнати зображення птахів і написати їх назви.
ü Знайти і обвести зайвого в кожному ряду.
VІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
- Вам було цікаво?
- Що нового ви дізналися?
- Яких птахів запам’ятали?
- Яка істотна ознака птахів?
- Де ви зустрічалися з птахами?
- Чому треба оберігати птахів?
- Як люди піклуються про птахів?
- Героями яких казок є птахи? («Дюймовочка», «Курочка Ряба», «Півник і двоє мишенят», «Лисичка і Журавель», «Про котика і півника», байка «Лебідь, щука і рак».)
2. Вікторина у віршах.
На землі білосніжна корона,
Біле все, лише чорна … (ворона).
Вже безлисте гілля, наче палка,
А на ньому сидить сонна … (галка).
На тополі високо-високо
Стрекотить білобока … (сорока).
От було б менше снігу, якби
Були б ситі усі … (голуби).
А ось тут на малім деревці,
Ніби кульки сидять … (горобці).
Все замерзло, немає водички.
Між гілками літають … (синички).
В пору цю їсти пташечка хоче,
Он на дереві дятел … (стукоче).
З-під кори добуває личинки,
Все ж їда для малої … (пташинки).
Все поснуло: жук, муха, комар,
А в ялинах господар – … (шишкар).
Зараз стужа, мороз і зима.
Корму доброго птахам … (нема).
Та у вирій вони не літають
Вони мужньо тут зиму … (стрічають).
Над усе вони люблять свій край,
Тож пташкам… (допомагай).
3. Робота з батьками.
- Виготуйте з батьками годівничку і підгодовуйте птахів насінням соняшника, гарбуза, крихтами хліба. Поспостерігайте, які птахи прилітають до годівнички? Як вони себе поводять?
4. Розгадування кросворда.
- Діти, а зараз останнє завдання від мудрої Сови – це кросворд. Розгадавши його ми отримаємо оцінку нашої роботи.
|
|
1. |
о |
м |
е |
л |
ю |
х |
|
|
2. |
с |
о |
в |
а |
|
|
|
3. |
г |
о |
л |
у |
б |
|
|
|
|
4. |
в |
о |
р |
о |
н |
а |
|
|
|
5. |
д |
я |
т |
е |
Л |
6. |
с |
и |
н |
и |
ц |
Я |
|
|
|
|
7. |
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
5. Зачитування вірша вчителем.
- Діти, а завершити наш урок я хочу такими словами:
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.