Урок ( Птахи наші друзі )

Про матеріал
- впізнавати птахів за істотною ознакою, порівнювати їх; - аналізувати ілюстрації, знаходити в них необхідну інформацію і робити висновки, розповідати отриману інформацію, доводити свою думку;
Перегляд файлу

                      Птахи наші друзі

 

Мета:

-         впізнавати птахів за істотною ознакою, порівнювати їх;

-         аналізувати ілюстрації, знаходити в них необхідну інформацію і робити висновки, розповідати отриману інформацію, доводити свою думку;

-         класифікувати зображення птахів і пояснювати сутність класифікації;

-         працювати в парі.

 

Обладнання: комп’ютер, таблиці, пазли з зображенням птахів, картки, колекція пір’я, пташині гнізда, кросворд.

 

 

 

                             Хід уроку:

 

 І. Організація класу.

- Усміхнімося один одному, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, адже : «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося – спочатку усміхнися сам життю».

 

- Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно,

Не крутитись на уроці

Як папуга чи сорока.

Сказати хочеш – не кричи,

А лише руку підніми.

 

ІІ. Хвилинка спостережень.

-         Яка зараз пора року?

-         Який місяць?

-         Яке число?

-         Тепло чи холодно надворі?

-         Який стан неба?

-         Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

 ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1.     Ігровий момент.

 

-         Сьогодні до нас на урок  завітала моя колега – вчителька з лісової школи тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні, і тому приготувала для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота в парах. Складання пазлів птахів.

 

- Діти, мудра Сова підготувала наступне завдання. На ваших партах лежать файли, в яких знаходяться порізані частинки однієї картинки. Ваше завдання – скласти картинку і дізнатися, хто на ній зображений.

 

(Діти складають картинки на яких зображені птахи).

 

-         Хто зображений на картинці?

-         Як їх назвати одним словом?  (Птахи).

 

 

 

2.     Повідомлення теми і мети уроку.

-         Сьогодні на уроці ми продовжуємо подорожувати царством тварин; дізнаємося багато цікавого про групу птахів; навчимося розпізнавати їх за істотною ознакою, познайомимося з їх будовою; поговоримо про те , яке значення вони мають для людей.

 

 

 

3.     Бесіда.

-         Хто це? Відповідь починайте так:

-         Це не комаха тому що - … у нього 2 ноги.

-         Це не риба тому що - … у нього тіло не покрите лускою.

-         До якої групи тварин належить ця тварина?

-         Це птах.

-         Яких птахів ви знаєте?

-         Які птахи зображені на слайді? (Синиця, лебідь, сова).

-         До речі тітонька Сова – теж належить до групи птахів.

-         Хто такі птахи? Вони тварини, які літають? Так, чи ні?

-         Подумайте, чи всі птахи літають?

-         Назвіть тих, які не літають.

-         Так хто ж такі птахи? Щоб дати відповідь на це запитання давайте розглянемо будову птаха.

 

 4.     Будова голуба.

-         Хто це?

-         Давайте назвемо частини його тіла.

-         А чим вкрите тіло голуба? (Пір’ям).

-         Отже птахи – це тварини, тіло яких вкрите пір’ям. І саме пір’я - є їх істотною ознакою.

-         Так, що є істотною ознакою птахів?

-         Навіщо птахам пір’я?

 

-         Пір’я розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха – різне. Одне пір’я – захищає птахів від холоду, інше – допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, як луска – тіло риби, називають покривним.  Покривне пір’я полегшує політ птаха. (Показ зразків).

-         Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я.  (Показ зразків).

-         Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.

 

Підсумок.

-         Яку ж будову має пташка?

-         Що відрізняє пташку від інших тварин?

-         Як називають пір’я, що допомагає пташці літати? (Покривне).

-         Як називають пір’я, що захищає птаха від холоду? (Пухове).

 

 5.     Фізкультхвилинка.

Пташенята ми – чудові.

Маєм крильця кольорові.

Над квітами літаємо –

Втоми ми не знаємо.

Дощику – злякалися,

Під квітку – заховалися.

 

6.     Бесіда з елементами розповіді про страуса і пінгвіна.

 

А) Відгадування загадок і бесіда про страуса.

- А зараз спробуйте відгадати загадки.

Довгошиїй, довгоногий,

Мчить, як вітер, край дороги,

Тільки куряви здіймає.

Птах, однак цей не літає.

Має голову маленьку

Вкриту пухом, всю чорненьку.

(Страус)

 

-         Що ми можемо про нього сказати?

-         Страус має довгі ноги, довгу шию і не літає, проте – дуже швидко бігає. На нашій планеті існує два види страусів – це Ему і Нанду. Подивіться яке пір’я у страуса, і які він несе яйця. (Показ пір’я і яєць.)

 

Б) Відгадування загадок і бесіда про пінгвіна

- А зараз спробуйте відгадати іншу загадку.

Я живу у Антарктиді.

На цім зимовім материці.

І такий чудовий звиду

В чорно-білім сюртуці.

(Пінгвін)

 

-         Що ви можете сказати про пінгвіна?

-         Пінгвіни – це птахи, у яких дуже маленьке чорне піря, вони не літають, дуже повільно рухаються, але надзвичайно плавають бо їдять – рибу.

Підсумок.

-         Cтраус і пінгвін – не літають. Чому ж ми відносимо їх до групи «Птахи»?

 

7.     Живлення птахів.

-         Яких ви ще знаєте птахів?

-         Чим вони живляться? (Насінням, ягодами, комахами, рибою.)

-         Що допомагає їм добувати їжу? (Дзьоб і кігті.)

-         До речі: за допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.

-         Діти, а де живуть птахи? (У лісах, на полях, поблизу водойм, у пташнику.)

-         На які дві групи поділяються птахи? (На диких і свійських.)

-         Назвіть, яких ви знаєте, свійських птахів.

-         Діти, дикі птахи живуть у лісах, на полях, біля водойм і найважче їм доводиться взимку. Адже: зникають комахи, зелені рослини – усе вкривається снігом. Тому перелітні птахи відлітають до теплих країв, де є корм. Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому залишаються зимувати  в наших краях.

-         Назвіть птахів, які відлітають до теплих країв. (Дикі гуси, журавлі, качки, ластівки, шпаки…)

-         Назвіть зимуючих птахів.

-         А ось подивіться, які гнізда будують птахи. (Показ гнізд.)

 

Підсумок.

-         Чим же живляться птахи?

-         Що допомагає їм добувати їжу?

-         Що відбувається з птахами взимку?

 

8.     Значення птахів.

-         Яке значення для людей мають птахи?

-         Птахи - дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського господарства. А також розносять насіння на великі відстані, де з нього виростають нові рослини. Пташине м'ясо, яйця – дуже цінні харчові продукти.

 

Підсумок.

-         Яке значення для людей мають птахи?

9.     Робота з прислів’ям.

-         Люди шанують пташок. Взимку їх підгодовують. Не дарма в народі говорять…, а що говорять ви скажете склавши слова прислів’я в речення, які знаходяться у вас на партах. (Де багато пташок – там нема комашок.)

-         Як ви розумієте це прислів’я?

 

V. Узагальнення знань, умінь і навичок.

 

1. Розповіді про птахів за планом.

- Діти, мудра Сова приготувала нам ще одне зав дання. Дивлячись на малюнок слайду ви повинні розповісти про даного птаха за планом:

План

1.     Назва.

2.     Свійський чи дикий?

3.     Перелітний чи зимуючий?

4.     Де мешкає?

5.     Чим живиться?

6.     Чим корисний?

-         Отже, що ви можете розповісти про… (горобця, синицю, дятла, індика, гуску)?

 

2.     Робота з підручником (с.81).

А). Відгадування загадки.

Б). Хто де живе. Робота з ілюстраціями.

 

3.     Робота в зошитах (с. 30).

-         Діти, розмістіть птахів за місцем їх проживання, і поставте відповідну цифру в кружечок.

-         А доки ви будете працювати, я пропоную вам прослухати спів пташок. Я гадаю, що саме він вам допоможе виконати дане завдання. (Спів птахів.)

 

4.     Гра «Риба, птах, комаха?»

-         Мудра Сова підготувала вам ще одну гру. Якщо на малюнку слайду зображено птаха – ви повинні змахувати руками, імітуючи крила; якщо комаху – повинні дзижчати; а якщо рибу – показуєте руками, як вона пливе.

 

5.     Робота з картками

-         А зараз давайте попрацюємо парами з картками. Їх три види:

ü Плутанка. Дізнатися кого спіймала кішка.

ü Впізнати зображення птахів і написати їх назви.

ü Знайти і обвести зайвого в кожному ряду.

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

 

1.     Бесіда.

-         Вам було цікаво?

-         Що нового ви дізналися?

-         Яких птахів запам’ятали?

-         Яка істотна ознака птахів?

-         Де ви зустрічалися з птахами?

-         Чому треба оберігати птахів?

-         Як люди піклуються про птахів?

-         Героями яких казок є птахи? («Дюймовочка», «Курочка Ряба», «Півник і двоє мишенят», «Лисичка і Журавель», «Про котика і півника», байка «Лебідь, щука і рак».)

 

2.     Вікторина у віршах.

На землі білосніжна корона,

Біле все, лише чорна … (ворона).

Вже безлисте гілля, наче палка,

А на ньому сидить сонна … (галка).

На тополі високо-високо

Стрекотить білобока … (сорока).

От було б менше снігу, якби

Були б ситі усі … (голуби).

А ось тут на малім деревці,

Ніби кульки сидять … (горобці).

Все замерзло, немає водички.

Між гілками літають … (синички).

В пору цю їсти пташечка хоче,

Он на дереві дятел … (стукоче).

З-під кори добуває личинки,

Все ж їда для малої … (пташинки).

Все поснуло: жук, муха, комар,

А в ялинах господар – … (шишкар).

Зараз стужа, мороз і зима.

Корму доброго птахам … (нема).

Та у вирій вони не літають

Вони мужньо тут зиму … (стрічають).

Над усе вони люблять свій край,

Тож пташкам… (допомагай).

 

3.     Робота з батьками.

 

-         Виготуйте з батьками годівничку і підгодовуйте птахів насінням соняшника, гарбуза, крихтами хліба. Поспостерігайте, які птахи прилітають до годівнички? Як вони себе поводять?

4.     Розгадування кросворда.

 

-         Діти, а зараз останнє завдання від мудрої Сови – це кросворд. Розгадавши його ми отримаємо оцінку нашої роботи.

 

 

 

 

1.

о

м

е

л

ю

х

 

 

2.

с

о

в

а

 

 

 

3.

г

о

л

у

б

 

 

 

 

4.

в

о

р

о

н

а

 

 

 

5.

д

я

т

е

Л

6.

с

и

н

и

ц

Я

 

 

 

 

7.

п

і

в

е

н

ь

 

 

 

 5.     Зачитування вірша вчителем.

 

-         Діти, а завершити наш урок я хочу такими словами:

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю

Нехай звеселяють природу –

Співають для нас у гаю.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гентош Сніжана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
1455
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку