Урок "Птахи взимку. Допомога людей птахам в холодну пору року."

Про матеріал
Тема. Птахи взимку. Допомога людей птахам в холодну пору року. Мета:ознайомити учнів з видовим різноманіттям зимових птахів,допомогти сформувати уявлення про те,як зимують птахи,показати зв'язок змін у житті птахів із настанням холодів, вчити наводити приклади перелітних і осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій, розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, виховувати гуманне ставлення до пташок, мотивувати до їх охорони.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з теми:  Птахи взимку.

Допомога людей птахам в холодну пору року.

вчителя 2-Г класу

Навчально-виховного комплексу №1

м.Покровська

Карпук Катерини Сергіївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Птахи взимку. Допомога людей птахам в холодну пору року.

Мета:ознайомити учнів з видовим різноманіттям зимових птахів,допомогти сформувати уявлення про те,як зимують птахи,показати зв'язок змін у житті птахів із настанням холодів, вчити наводити приклади перелітних і осілих птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій, розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, виховувати гуманне ставлення до пташок, мотивувати до їх охорони.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

1.Привітання.

У нас сьогодні урок незвичайний.

Урок, наче свято, буде у нас.

Важливе й цікаве заняття почнімо!

Сідаймо за парти!Увага,клас!

2.Фенологічні спостереження.

  • Який стан неба?
  • Чи є опади?
  • Яка температура повітря?
  • Чи є вітер?
  1. Актуалізація опорних знань
  1. Читання вірша «Чого сполошились синички»

- Ті-ті-ті – сполошились синички. –

Густо снігом весь ліс замело.

І незатишно так,і незвично,

Хоч до білки просись у дупло.

Як поживу з-під снігу дістати?

До тепла пересидіти де?

Може,десь біля теплої хати

Хоч зернинка на сніг упаде…

-  Чому сполошилися синички? Що їх турбує?

- Який настрій вірша? Чим це можна підтвердити?

- Поміркуй, що ти можеш зробити для пташок узимку?

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Гра «»Чия це пісенька?»

Чик-чирик! (горобчик)

Кар-ко-кх! (ворона)

Чек-чек! (сорока)

Чи-чи-ку!(синиця)

Тр-тррр!(дятел)

  • Діти, сьогодні на уроці ми ознайомимося з різновидами осілих та перелітних пташок, навчимося їх розрізняти, зрозуміємо причини перельоту птахів у вирій, а також дізнаємось про необхідність людської допомоги пернатим.

Нашу з вами роботу назвемо «Допоможи птахам узимку» (під час уроку виготовляємо колаж про птахів).

  1. Вивчення нового матеріалу.

1.Загадки про птахів.( загадки разом з малюнками перелітних та осілих зимуючих птахів розміщуємо на колажі).

Для мисливця допомога

Як летить – птахам тривога!

Має дуже гострий зір,

Ціниться із давніх пір! (сокіл)

На моє віконечко
Прилетить, мов сонечко,
Мила пташка жовтогруда,
Запищить — і день розбудить!
Як горобчик невеличка.
Хто це, діточки? …
(Синичка)

На даху моєї хати

Оселився птах цибатий.

Довгий дзьоб і ноги має,

Мишок,жабок полюбляє.

Чемних діток іздалека

В кожен дім несе…(Лелека)

По асфальту чимчикує,

Із людьми про щось воркує…

Сизокрилий, добрий птах,

Знається він на листах! (Голуб)

По дворах стрибає,
Крихти збирає,
Ростом він маленький,
Сірий, чепурненький.
Справжній молодець!
Хто він?…
(Горобець)

Вдень вона лягає спати,ловить мишок,гризунів,

З нею їм вже не до снів!(Сова)

  1. Робота з матеріалами підручника.

Розповідь вчителя про життя птахів з настанням холодів.

З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Дедалі менше корму залишається для пернатих. Тому наприкінці літа й восени більшість птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі. Багато пташок відлітає ще до того, як зникне для них корм. Вони ніби заздалегідь дізнаються про наближення голодної пори. Як це їм вдається? Перелітні птахи помічають що ближче до осені, то коротші дні. Це і є для них сигналом — час у дорогу. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами: ластівки, солов’ї, стрижі. Пізніше — птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки, і ті, що живуть на водоймах: качки, гуси, лебеді. До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи. В листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості — снігурі, чечітки, омелюхи.

Осілі птахи — сороки, горобці, сизі голуби, ворони — залишають ліси та поля і переселяються ближче до житла людей, де можуть прогодуватися.

 

Турбуйтеся про птахів. Розпочніть заготовляти корм уже з кінця літа. Ми із задоволенням ласуємо кавунами, а насіння викидаємо. Утім насіння кавуна — чудовий корм для синиць. Ці пташки також полюбляють насіння дині та гарбуза. Насіння треба помити, висушити на папері й зберігати в сухому місці. Ще синиці люблять насіння соняшнику, але не смажене.

3. Виступи підготовлених учнів про птахів.

Омелюх –перелітний  птах,родич горобця. Має  на диво м'яке пір'я. Усі види омелюхів носять на голові чубчики. Чубчик омелюха звичайного має сірувато-червоне забарвлення. Основний тон оперення бурувато-сірий.

Синички – красиві пташки. Вони мають білі щічки і грудку, жовте черевце, а на голові чорна шапочка, спинка зелена, а крила сіро-блакитні. Синиці належать до самих веселих і невгамовних птахів. 

Вони цілий день невтомно перелітають з дерева на дерево, перестрибують з гілки на гілку. При цьому пташки постійно щебечуть.

Снігурі — червоногруді пташки з чор­ною шапочкою на голові. На голівці в снігура чорна шапочка. Спинку прикрашає бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майорять, наче жар, червоний фартушок і червона сорочка.

Живуть снігурі переважно в хвойних лісах Півночі. До нас прилітають пізно восени й оселяються недалеко від людського житла. 

  1. Робота в зошиті.
  • Продовж речення:

Снігур – птах, а муха….(комаха).

Бджола – комаха,а заєць - …(тварина).

Кріт – звір, а сова …(пташка).

  • Які зміни відбуваються в житті птахів восени?(обрати правильну відповідь)
  • Обрати птахів,що не відлітають у теплі краї та птахів,що відлітають.(визначити за допомогою цеглинок лего: жовтий- птахи,що не відлітають у вирій,зелений-перелітні пташки,синій- пташки,які прилітають до нас зимувати).
  • Продовж речення:

Першими відлітають птахи,які…(живляться комахами).

  1. Узагальнення та систематизація знань.

1.Опитування.

-  Які зміни відбуваються у житті птахів восени?

  • Яких птахів називають осілими?
  • Яких птахів називають перелітними?
  • Назвіть птахів,які прилітають до нас на зимівлю з далекої півночі?
  • Які птахи відлітають восени у вирій? Як ви думаєте,чому?
  1. Гра «Оплески»
  • Чим можна підгодовувати пташок?( розміщення на колажі елементів годівнички,підкормки для птахів)

Солоне сало, підсмажене соняшникове насіння, гарбузове насіння, крихти хліба, не смажений арахіс, пшоно, зерно, цукерки, насіння клена,кавуна, дині, конопель.

  1. Гра «Посади пташок до годівнички» (розміщення на колажі зимуючих перелітних та осілих пташок).
  2. Робота з прислів’ями та прикметами про птахів. (розміщення їх на колажі).

Учні зачитують прислів’я та прикмети. Пояснюють їх зміст. Висловлюють власну думку щодо своїх спостережень за птахами.

Снігурі під вікном цвірінькають – на відлигу.

Кімнатні птахи затихають – на мороз.

Синиця до хати – зима у двір.

Горобці ховаються в укриття – на мороз або заметіль.

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія.

 

  1. Читання вірша вчителем.

Поспіши,дитино мила!

 Поспіши,дитино мила,

Глянь на світ навкруг:

Все зима запорошила,

Снігом все покрила –

І поля,і луг.

Ні зігрітись у промінні,

Ні знайти зерна,

Ось лежить там на камінні

Пташка нежива.

А тут друга прилетіла,

Жалібно квилить:

-Поможи,дитино мила,

Сю зиму прожить.

Обережно,о дитятко,

Стіл щодня змети –

І кришини пред хатку

Пташці принеси. (І.Кравченко)

  • До чого закликає цей вірш?
  • Навіщо потрібно підгодовувати пташок з настанням холоду?
  • Який корм ви покладете до годівниці?
  1. Виставка годівничок.
  • Домовтеся, як узимку допомагатиме птахам,що прилітають на шкільне подвір*я, у сад.
  • Узимку життя птахів залежить від того,чи знайдуть вони корм. Кожен з нас може допомогти птахам пережити голодні часи.

 

 

Використані матеріали:

  1. Підручник Я досліджую світ. 2 клас/ Т.Гільберг,С.Тарнавська.- Київ: «Генеза»,2019.
  2. Укр.мова та читання: підручник для 2 класу./О.Вашуленко. – К. : Видавничий дім «Освіта»,2019.
  3. Я досліджую світ: зошит: навч.посіб. для 2-го кл. ЗЗСО; Ч1/ Т.Гільберг, С.Тарнавська. – 2-ге вид. – Київ : Генеза,2020.
  4.  Майхрук М.І., Митохір Н.Б. Я і Україна. Навколишній світ і я. 2 клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан,2003.
  5. Природознавство. 2 клас. Навчальне видання. /Володарська М.О. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007.
  6. http://korusno-znatu.in.ua/malyuvannya/yak-namalyuvaty-synychku-poetapno-krok-za-krokom/
  7. Джерело: https://dovidka.biz.ua/opis-snigura
  8. https://megaznaika.com.ua/zahadky-pro-horobtsya/
  9. https://ppt-online.org/728240

 

 

docx
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку