Урок ": Публій Вергілій Марон. «Енеїда». Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією".

Про матеріал
Розробка уроку містить різноманітні інтерактивні види і форми роботи з учнями, що сприяють формуванню предметних та ключових компетентностей. Проведення такого уроку передбачає попередню підготовку та групову роботу учнів. Конспект може бути використаний учителями зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

Урок №

Тема: Публій Вергілій Марон. «Енеїда». Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави

Мета: формування предметних компетентностей: розглянути життя і творчість Вергілія; ознайомити з історією створення поеми «Енеїда», розвивати словниковий запас учнів, навички аналізу художніх творів; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати толерантне ставлення до думок інших; загальнокультурної: виховувати інтерес до римської літератури

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет письменника, відео

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Самоналаштування

Покладіть руки на парту, закрийте очі і промовіть собі:

  • Я сьогодні буду уважним на уроці,
  • Я активно працюватиму
  • Я зможу засвоїти тему уроку
  • Я бажаю всім моїм однокласникам успіху на уроці і якнайшвидше мирного неба

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з постаттю поета, до якого з великою приязню ставився Октавіан Август; розпочнемо знайомитися зі змістом твору, в якому утверджується ідея необхідності побудови сильної держави.

ІІІ. Робота по темі уроку

  1.               «Асоціативний кущ»

Діти, назвіть асоціації, пов’язані із Давнім Римом. Пригадайте вивчене на уроках мистецтва та історії

Рим – Колізей, мости, тосканський, композитний ордер, Пантеон, тріумфальні арки, Помпеї, Юпітер, Венера, війни…

  1.               Перегляд відео про «Золоту добу» давньоримської літератури

3.Виразне читання вірша Миколи Зерова «ВЕРГІЛІЙ»

Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,
З дитинства ніжного колисаний селом,
Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,
І знявся до вершин нечуваної слави,

Бо крізь огонь і дим усобиці іржавий
Побачив кращий вік і проспівав псалом,
Як спочиває світ під цезарським орлом
У лагіднім ярмі безсмертної держави.

Той час минув – і Рим, і цезарів діла
Рука історії до трун поволокла,
Де сплять усіх часів ілюзії й корони.

Та він живе, і дзвін гучних його поем
Донині сниться нам риданнями Дідони,
Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.

12.03.1933

  1. Бесіда за прослуханим
  • Які  бібліографічні відомості про Вергілія, ви можете підтвердити рядками поезії відомого перекладача М.Зерова?
  • Яким постає Вергілій у сонеті М.Зерова?
  • Яким ви його уявляєте?
  1. Вправа «Ти – мені, я – тобі» (перевірка вивченого про життєвий і творчий шлях Вергілія)
  2. Повідомлення учня про задум  поеми «Енеїда»

У  вступі  до  III  книги  «Георгік»  (рядок  46)  Верґілій  обіцяв  написати  воєнно-героїчну поему про подвиги Августа. Але згодом він облишив цей свій задум і  взявся за епопею,  яка,  зв’язуючи  міфічні  розповіді  з  новим  політичним  ладом  —Принципатом — прославила б увесь римський народ, його легендарних предків та історію і  водночас підносила  б  і   заслуги  імператора  та  всього  роду  Юліїв.  Ідеальною  для такої  мети здавалася  історія  мандрів  і   воєн  троянського  героя  Енея,  який  начебто заснував  на латинській землі царство, що стало основою Римської держави. Так була взята легенда про родовід римлян від поєднання італійців з  нащадками троянців.

  1. Слово вчителя. Композиція поеми «Енеїда»

Поема складається з так званих 12 «книг» (глав), які налічують 9996 віршів. Вона чітко поділяється на 2 частини, кожна з яких уміщує по 6 книг: 1-6 книги — це розповідь про мандри Енея (схожі на мандри Одіссея); 7—12 книги — опис битв у Італії (на кшталт «Іліади»).

Вергілій продовжує поетичну традицію Гомера, оскільки «Енеїда» підкреслено зорієнтована на «Одіссею» й «Іліаду». Відповідності між цими трьома поемами пронизують усі рівні тексту. Як Гомер докладно описує мандри Одіссея від Трої до Ітаки, так і Вергілій дає опис шляху Енея від того ж Іліону (Трої) до Італії. Як Одіссей на бенкеті у базилевса феаків Алкіноя докладно розповідає про свої пригоди, так само Еней на бенкеті у Дідони описує загибель Трої й тривалі мандри. Як Одіссея не хоче відпускати закохана в нього німфа Каліпсо, так і Енея затримує закохана в нього Дідона. І Одіссей, і Еней відвідують царство мертвих і повертаються звідти живими. Навіть бурі й шквали на морі під час їхнього плавання — схожі.

Чимало відповідностей можна також знайти, зіставляючи «Енеїду» з «Іліадою». І там, і там війна починається через жінок — відповідно Єлену й Лавінію. Еней у поемі Вергілія виконує ту ж функцію, що Ахілл в «Іліаді»: вони найсильніші й найхоробріші з-поміж героїв, і навіть залишення ними поля бою (хоч і з різних причин) викликають схожі наслідки: війська ахейців і троянців опиняються в критичному стані. Знаменитий «каталог кораблів» у «Іліаді» перегукується з переліком племен, які виступили проти Енея. Як нічну вилазку здійснювали хоробрі Одіссей і Діомед, так саме вночі прокралися до табору ворогів друзі-троянці Нис і Евріал. Як Гефест, на прохання Фетіди, зробив Ахіллові щита, так щита Енеєві зробив Вулкан на прохання Венери. В обох поемах війни, сутички призводять до двобоїв ватажків, і в обох випадках перемагають головні герої поеми, спочатку вагаючись: вбивати чи помилувати ворога (Гектора й Турна), але в обох поемах головні герої пригадують, що їхні супротивники вбили їхніх найкращих друзів (Патрокла й Палланта) і помстилися за загиблих, таки вбиваючи того ж Гектора та Турна. У творах Гомера й Вергілія великою є роль «божественної волі», втручання небожителів у справи смертних. Як в «Одіссеї» Посейдон, так в «Енеїді» Юнона є запеклими ворогами відповідно Одіссея та Енея, а їхнє втручання в розвиток дії надає оповіді гостросюжетного забарвлення. Список відповідностей можна продовжити.

Між «Іліадою» та «Енеїдою» водночас існує суттєва різниця: друга явно політизована, в ній звеличується колишня римська доблесть, скромність, честь, давньоримський спосіб життя — основа могутності майбутньої світової держави.

  1. Робота в групах

1 група – знаходить та записує в зошит спільне для поем Гомера і Вергілія

2 група – знаходить відмінності між поемами «Іліада», «Одіссея» та «Енеїда».

Поеми Вергілія та Гомера

Подібність

Відмінність

1.    Використання міфологічних сюжетів, образів, вилив богів на долю героїв.

2.    Подорожі Енея — подорожі Одіссея.

3.    Битви Енея — битви Ахілла.

4.    Традиції героїчного епосу.

1.    Ідея утвердження Римської держави.

2.    Еней — ідеал героя-римлянина.

3.    Використання фактів, легенд, діячів римської історії.

4.    Падання міфам сучасного змісту.

 

  1.               Вправа «Кола Вена».

10.Коментоване виразне читання «Заспіву» поеми «Енеїда».

ЗВИТЯ́ЖЕЦЬ, жця, чол., уроч.

1. Той, хто переміг у бою, у війні. (Словник української мови)

  1.               Бесіда за прочитаним

  З  чого  починається  поема?    прославлення  Енея,  засновника  майбутньої могутньої держави.)

  •       З чиєї волі  «Горя він досить зазнав, суходолами й морем блукавши…», «Лиха він досить зазнав у бою…» (з волі безсмертних богів і Юнони)
  • Чому ж розгнівалася Юнона на Енея? (Бажала, щоб Карфаген був «паном народів», а римляни неодноразово його перемагали)
  • Яким описаний Еней?

(«збройного… звитяжця», «побожного духом»)

  • Якою постає Римська держава? Зачитайте рядки

«З’явиться люд, підкоритель земель, войовничий та гордий».

  • Які традиції античної літератури збереглися в поемі? (звертання до Музи, мотив Долі). Підтвердіть рядками твору.

12.Поема «Енеїда» Вергілія  і Україна

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1.               Вправа «Чистий листок»

(На дошці прикріплені листки з написами, які треба пояснити відповідно до теми уроку. Якщо правильне пояснення, то листок прибирається із дошки)

ІІІ ст.. до н.е., «Золота доба», Вергілій, «Георгіки», 3,12, Гомер, Еней, Юнона,Рим, М.Зеров.

  1.               «Продовж  речення»

    На уроці я дізнався…

    Мені було цікаво…

   В мене викликало затруднення…

  1.               Самооцінювання

V. Домашнє завдання Для всіх: Прочитати  уривки  з  книги  6  («Пророцтво  Анхіза  в  Аїді  про майбутню  славу  Риму»)  та  8  («Щит  Енея»).  Індивід.завд.: Прочитати  уривки  з  книги  12 («Поєдинок   Енея із Турном»)

 

 

Використана  література

1.https://ukrainian-poetry.com 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Банул Лена
    Дякую, змістовно та зрозуміло!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Половец Инна
    Дякую Вам за допомогу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 листопада 2022
Переглядів
6285
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку