Урок №
Тема: Публій Вергілій Марон. «Енеїда». Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави
Мета: формування предметних компетентностей: розглянути життя і творчість Вергілія; ознайомити з історією створення поеми «Енеїда», розвивати словниковий запас учнів, навички аналізу художніх творів; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати толерантне ставлення до думок інших; загальнокультурної: виховувати інтерес до римської літератури
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет письменника, відео
Хід уроку
І. Організаційний момент
Самоналаштування
Покладіть руки на парту, закрийте очі і промовіть собі:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з постаттю поета, до якого з великою приязню ставився Октавіан Август; розпочнемо знайомитися зі змістом твору, в якому утверджується ідея необхідності побудови сильної держави.
ІІІ. Робота по темі уроку
Діти, назвіть асоціації, пов’язані із Давнім Римом. Пригадайте вивчене на уроках мистецтва та історії
Рим – Колізей, мости, тосканський, композитний ордер, Пантеон, тріумфальні арки, Помпеї, Юпітер, Венера, війни…
Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,
З дитинства ніжного колисаний селом,
Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,
І знявся до вершин нечуваної слави,
Бо крізь огонь і дим усобиці іржавий
Побачив кращий вік і проспівав псалом,
Як спочиває світ під цезарським орлом
У лагіднім ярмі безсмертної держави.
Той час минув – і Рим, і цезарів діла
Рука історії до трун поволокла,
Де сплять усіх часів ілюзії й корони.
Та він живе, і дзвін гучних його поем
Донині сниться нам риданнями Дідони,
Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.
12.03.1933
У вступі до III книги «Георгік» (рядок 46) Верґілій обіцяв написати воєнно-героїчну поему про подвиги Августа. Але згодом він облишив цей свій задум і взявся за епопею, яка, зв’язуючи міфічні розповіді з новим політичним ладом —Принципатом — прославила б увесь римський народ, його легендарних предків та історію і водночас підносила б і заслуги імператора та всього роду Юліїв. Ідеальною для такої мети здавалася історія мандрів і воєн троянського героя Енея, який начебто заснував на латинській землі царство, що стало основою Римської держави. Так була взята легенда про родовід римлян від поєднання італійців з нащадками троянців.
Поема складається з так званих 12 «книг» (глав), які налічують 9996 віршів. Вона чітко поділяється на 2 частини, кожна з яких уміщує по 6 книг: 1-6 книги — це розповідь про мандри Енея (схожі на мандри Одіссея); 7—12 книги — опис битв у Італії (на кшталт «Іліади»).
Вергілій продовжує поетичну традицію Гомера, оскільки «Енеїда» підкреслено зорієнтована на «Одіссею» й «Іліаду». Відповідності між цими трьома поемами пронизують усі рівні тексту. Як Гомер докладно описує мандри Одіссея від Трої до Ітаки, так і Вергілій дає опис шляху Енея від того ж Іліону (Трої) до Італії. Як Одіссей на бенкеті у базилевса феаків Алкіноя докладно розповідає про свої пригоди, так само Еней на бенкеті у Дідони описує загибель Трої й тривалі мандри. Як Одіссея не хоче відпускати закохана в нього німфа Каліпсо, так і Енея затримує закохана в нього Дідона. І Одіссей, і Еней відвідують царство мертвих і повертаються звідти живими. Навіть бурі й шквали на морі під час їхнього плавання — схожі.
Чимало відповідностей можна також знайти, зіставляючи «Енеїду» з «Іліадою». І там, і там війна починається через жінок — відповідно Єлену й Лавінію. Еней у поемі Вергілія виконує ту ж функцію, що Ахілл в «Іліаді»: вони найсильніші й найхоробріші з-поміж героїв, і навіть залишення ними поля бою (хоч і з різних причин) викликають схожі наслідки: війська ахейців і троянців опиняються в критичному стані. Знаменитий «каталог кораблів» у «Іліаді» перегукується з переліком племен, які виступили проти Енея. Як нічну вилазку здійснювали хоробрі Одіссей і Діомед, так саме вночі прокралися до табору ворогів друзі-троянці Нис і Евріал. Як Гефест, на прохання Фетіди, зробив Ахіллові щита, так щита Енеєві зробив Вулкан на прохання Венери. В обох поемах війни, сутички призводять до двобоїв ватажків, і в обох випадках перемагають головні герої поеми, спочатку вагаючись: вбивати чи помилувати ворога (Гектора й Турна), але в обох поемах головні герої пригадують, що їхні супротивники вбили їхніх найкращих друзів (Патрокла й Палланта) і помстилися за загиблих, таки вбиваючи того ж Гектора та Турна. У творах Гомера й Вергілія великою є роль «божественної волі», втручання небожителів у справи смертних. Як в «Одіссеї» Посейдон, так в «Енеїді» Юнона є запеклими ворогами відповідно Одіссея та Енея, а їхнє втручання в розвиток дії надає оповіді гостросюжетного забарвлення. Список відповідностей можна продовжити.
Між «Іліадою» та «Енеїдою» водночас існує суттєва різниця: друга явно політизована, в ній звеличується колишня римська доблесть, скромність, честь, давньоримський спосіб життя — основа могутності майбутньої світової держави.
1 група – знаходить та записує в зошит спільне для поем Гомера і Вергілія
2 група – знаходить відмінності між поемами «Іліада», «Одіссея» та «Енеїда».
Поеми Вергілія та Гомера |
|
Подібність |
Відмінність |
1. Використання міфологічних сюжетів, образів, вилив богів на долю героїв. 2. Подорожі Енея — подорожі Одіссея. 3. Битви Енея — битви Ахілла. 4. Традиції героїчного епосу. |
1. Ідея утвердження Римської держави. 2. Еней — ідеал героя-римлянина. 3. Використання фактів, легенд, діячів римської історії. 4. Падання міфам сучасного змісту. |
10.Коментоване виразне читання «Заспіву» поеми «Енеїда».
ЗВИТЯ́ЖЕЦЬ, жця, чол., уроч.
1. Той, хто переміг у бою, у війні. (Словник української мови)
— З чого починається поема? (З прославлення Енея, засновника майбутньої могутньої держави.)
(«збройного… звитяжця», «побожного духом»)
«З’явиться люд, підкоритель земель, войовничий та гордий».
12.Поема «Енеїда» Вергілія і Україна
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
(На дошці прикріплені листки з написами, які треба пояснити відповідно до теми уроку. Якщо правильне пояснення, то листок прибирається із дошки)
ІІІ ст.. до н.е., «Золота доба», Вергілій, «Георгіки», 3,12, Гомер, Еней, Юнона,Рим, М.Зеров.
На уроці я дізнався…
Мені було цікаво…
В мене викликало затруднення…
V. Домашнє завдання Для всіх: Прочитати уривки з книги 6 («Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму») та 8 («Щит Енея»). Індивід.завд.: Прочитати уривки з книги 12 («Поєдинок Енея із Турном»)
Використана література
1.https://ukrainian-poetry.com ›