1
Тема. «Зі злоби любов єдина встала»
Конфлікт справжнього почуття і забобонів
В. Шекспір «Ромео і Джульєтта»
Мета: формування предметних компетентностей на основі дослідження композиційно-смислових особливостей трагедії В. Шекспіра, з’ясувавши специфіку конфліктів; прослідкувати за розвитком подій у творі, представити художню модель світу на основі трагедії; формувати аналітичне і критичне мислення, ціннісні духовні орієнтири, розуміння справжніх людських почуттів і життя загалом (слайд 3, 4).
Обладнання: презентація до уроку, буктрейлер, фрагмент із фільму кінорежисерів Франко Дзеффіреллі (1968) та База Лурмана (1996); фінал увертюри-фантазії П. І. Чайковського «Ромео і Джульєтта», ілюстративний матеріал – панорама Верони, роздатковий матеріал, таблиці з написами «Площа», «Будинок Капулетті».
Тип уроку: урок-дослідження.
Однаково шляхетні дві сім'ї…
Збували в ворожнечі дні свої.
Сумніших оповідей не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти. В.Шекспір
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя про Шекспіра (слайд 2)
Завдання: розгадайте криптограму та дізнайтеся, що означають слова, які були написані на театрі, в якому грав та для якого писав В. Шекспір. Латиною це звучить так: “Totus mundus agit histrionem”. А в цьому вам допоможе український алфавіт.
24 |
3 |
7 |
22 |
33 |
|
|
22 |
3 |
12 |
23 |
|
||
16 |
11 |
27 |
7 |
6 |
12 |
8 |
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Усно складіть асоціативний ряд до слова «Шекспір» - англієць, Відродження, «Ромео і Джульєтта», сонет, драматург, талант, смаглява леді, друг, «Глобус», Лондон, Єлизавета…..
Цифровий диктант: визначити, які події у житті та творчості В. Шекспіра пов’язані з цими числами-датами?
1616, 154, 1612, 1590 – 1600, 1595, 5 (дій), 14 (років)
Отже, останні числа мають безпосереднє відношення до одного з найвидатніших творів Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
ІІІ. Оголошення теми, мета уроку
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
* Глосарій (слайд 5)
- Артур Брук
- Матео Банделло (в Англії – суперечка Ланкастерів і Тюдоров)
- В.Шекспір
-Трагедія – драматичний твір, який ґрунтується на гострому непримиренному конфлікті особистості, що закінчується переважно загибеллю головного героя або декількох героїв. –Ознаки трагедії (ремарки, діалоги, монологи, дії, сцени тощо)
- Комедія – драматичний твір, у якому висміюються вади і вчинки героїв, ситуації, у які вони потрапляють, негативні явища суспільного життя.
- Пролог – Епілог
- Забобони - 1. Віра в існування надприродних сил, у долю, ворожіння, віщування і т. ін., в основі якої лежать релігійні уявлення; передсуди. / Віра в прикмети, в те, що деякі дії, явища, істоти, маючи надприродні сили, є запорукою удачі чи невдачі в чому-небудь. Передсуд, що ґрунтується на такій вірі. — Щоб бути щасливою, — говорить італійський забобон, — треба стільки-то разів обняти і поцілувати горбаня.
2. Помилкові погляди на що-небудь, які стали звичними в житті певних верств населення.
* Постер до твору «Ромео і Джульєтта» (слайд 6)
1. Історія створення - 1595
2. Жанр – трагедія (Доведіть, що цей твір трагедія.)
3. Тема: розповідь про любов Ромео і Джульєтти, котрі загинули внаслідок феодальних міжусобиць.
* Кроссенс. Сюжет (слайд7)
4. Дійові особи (слайд 8): На які групи можна розділити всі дійові особи? (Робота з підручником).
- Веронська влада: князь Ескал
- Веронська знать: Монтеккі, Капулетті і їхні родичі
- Ченці: брат Лоренцо, брат Джованні
- Слуги: Балтазар, Самсон; Грегорі, П'єтро, Абрам
- Жінки: сеньйора Капулетті, сеньйора Монтеккі, Джульєтта, мамка.
- Чому серед дійових осіб жінки займають останнє місце? (Відображення особливостей часу: роль жінки мізерна. На неї ніхто не зважає. Середньовічне ставлення церкви до жінки як до диявольського поріддя. Шекспір відкидає таке ставлення і виносить ім’я Джульєтти у заголовок і робить її головною героїнею).
5. Художній простір: Верона
- Уявімо це місто, яке подарувало нам всесвітньо відомих героїв?
* Індивідуальна робота. Репортаж з міста Верона. Звучить увертюра П. І. Чайковського і відбувається демонстрація фотографій Верони. Учень розповідає:
«Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти», - такими словами зустрічає мандрівників Верона.
(1) Верона (італ. Verona) - місто на північному сході Італії, що розкинулося на берегах річки Адідже (італ. Adige). Верона відома, в першу чергу, як місце дії трагедії "Ромео і Джульєтта" Вільяма Шекспіра. Рухаємося прямо до головної площі міста - П'яцци Бра (італ. Piazza Bra). Головний вхід на площу відкривають Портоні дела Бра (італ. Portoni della Bra) - дві (2) старовинні арки - залишки давніх міських стін.
Пройшовши зовсім трохи, бачимо Арену ді Верона - античний римський (3) амфітеатр, побудований близько 30-го року для проведення гладіаторських боїв та циркових вистав. У Середньовіччя на його сцені спалювали єретиків, влаштовували турніри та фестивалі, згодом - бої з биками. Сьогодні ж в амфітеатрі проводяться регулярні оперні спектаклі.
(4) У Вероні знаходиться так званий Дім Джульєтти, побудований в 13 ст. Його ототожнюють з домом головної героїні п'єси Вільяма Шекспіра. Дім Джульєтти належав роду Даль Капелло (праобраз сім'ї Капулетті). Вулички самі приведуть нас до нього. Мабуть всі шляхи у Вероні ведуть до Джульєтти .
(5) Потрапивши всередину дворика, нас зустрічає Джульєтта – це (6) скульптурне зображення юної сеньйорини. В 1972-му році у внутрішньому дворику була встановлена бронзова статуя головної героїні.
(7) А ось і балкончик, під яким Ромео очікував на свою кохану Джульєтту. Бажаючі можуть пройти навіть і в (8) кімнати, де жила героїня.
(9) Будинок Ромео, помешкання 14 століття, не є місцем поклоніння. Весь будинок оточений зовнішньо (10) зубчатою стіною, за якою розташований дворик з арочною галереєю.
(11, 12, 13) Є ще одне місце в Вероні, яке приваблює тисячі паломників – це гробниця Джульєтти. Це місце, куди принесли сплячу дівчину і де відбувається фінальна трагічна сцена твору. Гробниця – це саркофаг ХІІІ століття із мармуру, який знаходиться в церкві. На дворі біля гробниці – (14) бюст Шекспіра. П’ять днів дії п’єси увічнили і драматурга, і його персонажів, і місто Верону, у якому сам автор ніколи не бував. А я бажаю вам усім відвідати це славне італійське місто.
6. Композиція (слайд 9)
* Робота в міні-групах. Завдання (нагадати етапи композиції: зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розвиток дії, розв’язка).
Робота мінігруп: визначити за текстом, які сюжетні фрагменти відповідають зав’язці, розвитку дії, кульмінації, розв’язці, епілогу.
- В якій композиційній частині твору основні конфлікти не вирішуються?
- Чи залишають вони такими до кінця твору?
Пролог
Дія І – 5 сцен
Дія ІІ – пролог – 6 сцен
Дія ІІІ – 5 сцен
Дія 4 – 4 сцени
Дія 5 – 3 сцени
Епілог або кінцівка
- Пролог. Чому? (Своєрідна данина ренесансної драматургії античній трагедії. Хор виконує роль іншу, ніж в Античність – у стислій формі подає весь сюжет). ( Виходить хор - зачитати )
Хор Однаково шляхетні дві сім'ї
В Вероні пишній, де проходить дія,
Збували в ворожнечі дні свої.
Аж враз кривава скоїлась подія.
Коханців двоє щирих, запальних
Ворожі ці утроби породили;
Нещастя сталося у сім’ях тих, -
Вони одвічні звади припинили.
Життя коротке і сумну любов,
Трагічну смерть, що потрясла родини,
Як змила ту ненависть чиста кров,
Ми вам покажемо за дві години.
Даруйте нам недоліки пера,
Всі хиби виправить старанна гра.
- Яка головна інформація міститься у Пролозі? (Виділяються основні конфлікти на основі дійових осіб).
Головний конфлікт – ворожнеча веронської знаті Монтеккі і Капулетті (слайд 10).
І конфлікт: Монтеккі і Капулетті ===Ворожнеча // Забобони
* Еврістична бесіда
- Яка причина конфлікту між двома родинами? (Старшини сімей уже й не можуть згадати, чому ворогують. Але у цих сім’ях панують родові середньовічні традиції, звичаї, забобони, людиноненависницька мораль, де нормою поведінки вважається ненависть до ворожого роду, бажання його смерті).
- Хто ж бере участь у цій кривавій бійні? Доведіть, підтверджуючи текстом.
( Дія розпочинається на міському майдані Верони суперечкою між слугами Монтеккі і Капулетті)
* Фрагмент із фільму «Ромео і Джульєтта» (Бійка слуг на вулиці Верони). * Аналітичне дослідження
- Чому дія винесена саме на майдан, де ворогують не тільки пани, а навіть слуги?
(Складається враження, що через суперечки між Монтеккі й Капулетті вся Верона охоплена ворожнечею. Ніби всі городяни тільки й чекають, аби ворогували, сперечалися, принижували одне одного, проливали кров).
- Чи є надія на примирення? Який спосіб вирішення конфлікту ворожнечі пропонує автор? (Веронський князь Ескал видає указ про заборону ворожнечі. Але силою влади конфлікт можна призупинити, однак вирішити повністю неможливо.)
- Який спосіб вирішення проблеми запропонуєте ви?
- Хто і чому не бере участі у сутичці? (Ромео. Він за межами Верони, він на самоті страждає від нерозділеного кохання, точніше від його відсутності. Його не цікавлять родинні чвари, він прагне особистого щастя. Ромео зразу сприймається як людина ренесансної доби – хоче бути коханим і щасливим).
ІІ конфлікт: Діти з їхнім коханням Батьки з їхньою ворожнечею// забобони. (Вічна проблема батьків і дітей)
- Який конфлікт головніший: перший чи другий ? (Другий). Вияснити причини його?
- Як сприйняли Ромео і Джульєтта новину про те, що вони обоє з ворогуючих сімей?
- Чи відступилися закохані одне від одного, дізнавшись про те, що вони з ворожої родини? Доведіть текстом.
* Робота з таблицею (слайд 10). – У чому полягає сутність забобонів?
Цитати , які свідчать про конфлікт справжніх почуттів і забобонів.
Справжні почуття |
Забобони |
Ромео: «Я присягнув Джульєтті, - Люблю дочку синьйора Капулетті.» |
Хор: «Однаково шляхетні дві сім’ї в Вероні пишній….збували в ворожнечі дні свої» |
Ромео: «Я за любов – любов і ласку маю…» |
Самсон: «Кожен пес із дому Монтеккі мене дратує.» |
Ромео: «Я зв’язаний і пут не розірвати. Я падаю під тягарем любові.» |
Грегорі: «Адже ж сваряться наші господарі, а ми – тільки їхні слуги.» Самсон: «Дарма» |
Джульєтта: «Злоба єдина у душі буяла, і зі злоби любов єдина встала!... …Ох, не на радість ти, любов моя, Бо ворога кохаю ніжно я!» |
Тібальт: «Меч у руках, а мир на язиці?!» |
Ромео: «Он владарка моя, моє кохання! Дізналася б вона, як я люблю!» |
Князь: «Ти, Капулетті, й запальний Монтеккі, тривожите ви чварами все місто!» |
Джульєтта: «Тобі до ніг складу я свою долю – з володарем піду хоч на край світу!» |
Капулетті: «Так, нас обох - Монтеккі і мене – покарано, щоб в злагоді жили». |
Джульєтта: «Не забуду, як з тобою любо!» |
Тібальт: «На святі в нас негідник. Його я не стерплю». |
Брат Лоренцо: «І через шлюб ваш злоба та родинна у дружбу обернутися повинна». |
Ромео: «Де ж вороття! У ворога в руках моє життя!» |
Композиція (виступ учнів міні-групи)
1 гр. Зав’язка – висновок
2 гр. Розвиток дії – висновок
3 гр. Кульмінація – висновок
4 гр. Розв’язка - висновок
Епілог (фінальний елемент твору, що слідує за розв’язкою). (Можна вважати репліку князя Ескала, що нібито підсумовує:) Учні зачитують.
Не визирає сонце з-поза хмар…
Похмурий мир приніс світанок нам.
Ходім звідсіль. Все треба з’ясувати.
Ще доведеться вирішити нам,
Кого помилувать, кого скарати…
Сумніших оповідей не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти.
(переклад Ірини Стешенко)
* Мікрофон - Висновок: - Чи варто було пожертвувати стількома життями молодих людей, щоб зникли забобони?
V. Рефлексія (слайд 11)
* Скласти сенкан до твору або до вибраного героя
«Ромео і Джульєтта»
Зворушлива, оптимістична
Заставляє переживати, страждати, вірити
Найсумніша історія в літературі
Трагедія
* Слово учителя. Хочу цей урок завершити словами:
Любов – не кара, але й не гра.
Вона не квітка, що зів’яне швидко.
Любов – це дар. І бог сам вибира.
Хто заслужив оце пізнати диво.
VI. Закріплення вивченого
* Бліц-опитування (слайд 12)
1. У якому місті розгортаються події, описані в трагедії “Ромео та Джульєтта”? (У місті Верона.)
2. На фоні якого основного конфлікту змальовуються події твору “Ромео та Джульєтта”? (На фоні ворожнечі двох сімей: Монтеккі та Капулетті).
3. Кого з персонажів п’єси “Ромео та Джульєтта” сеньйора Капулетті характеризує як “найкращу квітку в квітниках Верони”? (Паріса).
4. Де відбувається перша зустріч Ромео та Джульєтти? ( На святі у будинку Капулетті.)
5. Скільки дітей у Родині Капулетті? (1)
6. Назвіть кузена Джульєтти. (Тібальт)
7. Хто з дійових осіб трагедії на початку твору так характеризує Ромео?
Він мовчазний і потайний безмірно,
Так неохоче розкриває серце… (Бенволіо).
8. Кому з героїв трагедії належать ці слова?
– Лише твоє ім’я – мій ворог лютий;
– А ти – це ти… (Джульєтті).
9. Хто з героїв твору “Ромео та Джульєтта” виступає проти міжусобиць та родової помсти? (Князь Ескал, брат Лоренцо, міщани.)
10. За що князь Ескал засудив Ромео на вигнання з Верони? (За вбивство Тібальта.)
11. Хто розповів мешканцям Верони всю правду про Ромео та Джульєтту? (Брат Лоренцо.)
12. Кому з дійових осіб трагедії належать ці слова: «Кохання принесло мене на крилах, І не змогли цьому завадить мури; Кохання може все і все здолає…» (Ромео).
13. Хто обвінчав Ромео і Джульєтту? (брат Лоренцо)
14. Хто є найбільш комічним персонажем трагедії В. Шекспіра “Ромео та Джульєтта”? (Мамка Джульєтти).
15. Хто здійснив переклад трагедії українською мовою? (Ірина Стешенко)
* Театральний реквізит
- Чи зустрічаються ці речі у трагедії В. Шекспіра і де?
Пляшечка з отрутою, букет квітів, лист, маска, перстень.
VII. Домашнє завдання: (слайд 13) І група – написати фанфік; скласти таблицю порівняння: як змінилися? ІІ гр. - Ромео – до і після зустрічі з Джульєттою; ІІІ гр. Джульєтта – до і після зустрічі з Ромео:
Список використаних джерел (слайд 14)
2. Гузь, О. Трагедія “Ромео і Джульєтта” В. Шекспіра / О. Гузь // Зарубіжна література в школах України : Науково-методичний журнал. – 2016. - № 12. – 22 - 42 с.
3. Зарубіжна література [Текст] : 8 клас з мультимедійними додатками – навчально- методичний посібник / за заг. редакцією Н. В. Химери. – Біла
Церква : ФОП Сидоренко С. Д., 2016. – 249 с.
4. Куцевол, О. М. Світ Шекспіра [Текст] : посібник для вчителя / О. Куцевол. – Харків : Веста : Видавництво Ранок, 2003. – 288 с.
5. Шекспір, В. Вибране [Текст] : для середнього та старшого віку / В. Шекспір. – Київ : Школа, 2003. – 365 с.