Урок Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий трунок». (тести)

Про матеріал
Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму у захисті національних цінностей. Символіка твору.
Перегляд файлу

Дата 09.10.2018

Клас 7-А

Урок № 11

Тема: Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму у захисті національних цінностей. Символіка твору.

Мета: розширити знання учнів про літературну баладу;розвивати навички аналітико-інтерпретаційної діяльності;дослідити структуру художньої моделі твору, його основний конфлікт, символічний підтекст;виховувати  патріотизм, прагнення до свободи, любов до рідного краю. виховувати патріотизм, прагнення до свободи, почуття власної  гідності.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Роберта Льюїса  Стівенсона, тексти балади, роздатковий матеріал (тести)

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності «Проблемне питання»

Як ви розумієте значення словосполучення «національні цінності»?

Які з них для українців стоять на першому місці? (воля, свобода, незалежність).

Чи готові сьогодні  українці за них віддати життя? (Так, уже віддали.  Герої Небесної Сотні, воїни АТО) .

Сьогодні на уроці ми переконаємося в тому, що не лише для українців воля, свобода, незалежність були  і є основними національними цінностями. А допоможе нам у цьому твір шотландського письменника Р. Стівенсона «Балада про вересовий трунок».

 

III. Повідомлення теми,мети. Запис у зошити.

ІV. Актуалізація опорних знань

Літературна розминка

  1.      Які два різновиди балад ви знаєте?(Народна та літературна).
  2.      Які народні балади ми вивчали? («Балади про Робіна Гуда»). 
  3.      Дайте визначення літературній баладі. (Це авторський віршований ліро – епічний твір фантастичного, історико – героїчного чи соціально – побутового змісту, в якому напруженість сюжету зумовлена внутрішнім конфліктом героя).
  4.      Чим літературні балади відрізняються від народних? (В літературній баладі звучить голос автора).

 

IV. Вивчення нового матеріалу          

 На уроці не обійдемося без фахівців. До нас сьогодні завітали географи, історики, біологи, біографи.Вони допоможуть нашій роботі. Сподіваюсь, що завдяки нашій спільній праці урок буде повчальним та цікавим.

Вчитель

Отже, наша сьогоднішня подорож до Шотландії. Що ж ми знаємо про цю дивовижну країну? Чим славиться Батьківщина славнозвісного поета. Давайте послухаємо короткий коментар нашого географа.

         Виступ географів.Робота з картою.

Подивіться на карту. Це Шотландія. Це країна гір, гордих і волелюбних людей.  Вона розташована на півночі Великобританії. ЇЇ площа 78 тисяч кілометрів. В давнину цю гірську місцевість населяли кельтські племена пиктів, від яких і досі залишилися нерозшифровані написи. В VVI столітті землі захопили кельтські племена скоттів. Шотландців дуже холодна погода. Символами цієї країни, звичайно ж, є картата матерія і волинка. (Слайд 3) Тут під відкритим небом знаходиться поселення кам’яного віку. (Слайд 4)  Мабуть, тільки в Шотландії можна якнайкраще пройнятися атмосферою Середньовіччя…

Так звучить вона у перекладі як “земля скоттів”

 

Балада про вересовий напій

         В основі балади Р. Л. Стівенсона “Вересовий трунок” лежить легенда про те, як на південному заході Шотландії в VI-IX ст. жили маленькі на зріст люди, що їх називали піктами.

Це найдавніший з відомих народів, які населяли Шотландію. Пікти боролися проти різних ворогів. Інколи вони програвали великі битви, втрачали величезні території, але вперто знову воювали за свою землю. У ІX(9 ст.) столітті пікти були підкорені  скоттами, тобто шотландцями, після чого змішалися з представниками інших народностей, втратили мову і перестали існувати як окремий народ.

  Пікти славилися своєю магією, вмінням виготовляти чарівні напої . Стівенсон використав народну легенду про напій з вересу, який повертав силу, енергію, бадьорість духу і давав силу воїнам-піктам.

 

Слово вчителя

Дійсно, Шотландія – країна з неймовірною багатою історією та мальовничою природою, де скелясті гори змінюють просторові низини, де вересові долини простягаються до самого горизонту, а за ними зливаються з пагорбами. Саме у цій країні, за давньою легендою, жили маленькі та сміливі люди, які боролися за свою незалежність проти завойовників. Саме ця легенда надихнула Стівенсона на створення балади «Вересовий трунок».                                       

Хто ж він, цей славнозвісний поет, який зумів створити такий чудовий твір? (Слайд12)

Слово біографу.

Виступ біографа. Знайомство з письменником (презентація учнів)

 

Запитання анкети (записані на дошці)

Роки життя:

Дата і місце народження:

Освіта:

Літературна діяльність:

 

Виразне читання твору учнями

 

Фізкультхвилинка (відео)

 

Лексичний коментар

Верес – вічнозелений низенький кущик з дрібним листям та рожево-ліловими або червоними дрібними квіточками.

Трунок – напій.

Пікти – народ, що населяв територію Шотландії і чинив запеклий опір завойовникам. За легендами, пікти  були маленькими на зріст, але дуже волелюбними.

Бровар – майстер з виготовлення пива. 

Можновладець – володар

Нурт – вир.

Буруни – навальні пінисті хвилі.

Васал – у  середньовічній Європі феодал, який одержував від могутнішого феодала земельні ділянки й заступництво, за що виконував для нього ряд повинностей.

 

Що ж це за дивовижна рослина, красою та властивостями якої захоплювались багато людей? Познайомить нас з нею біолог.

Виступ біолога

Верес – це вічнозелений кущик з дрібним листям та рожево – ліловими дрібними квіточками. Живе він 40 років і за цей час настільки збагачує малоплідні землі, що робить їх придатними для вирощування культурних рослин. Недарма люди кажуть : «Оселився верес – нам буде де жити». Лікувальні властивості вересового меду звеличувалися в піснях і легендах. Зацвітає він у липні і продовжує радувати аж до снігів. Поетична краса квіткових чагарників з давнини надихала творчих людей і вони оспівували її в своїх творах.

 

VI. Аналіз ідейно-художнього змісту балади. Метод «Прес»

Бесіда за прочитаним

Яке символічне значення вересового трунку у баладі?

Вересовий трунок – символ національної незалежності, пролитої за неї крові, духовної єдності піктів, вільнолюбивого духу народу,  символ любові до батьківщини (запис у зошити)

Тема твору – розповідь про  боротьбу піктів проти завойовників та героїчну смерть батька і сина.

Ідея – уславлення єдності та стійкості піктів, утвердження права кожного народу на свободу та незалежність.

 

Гра «Асоціативний ланцюжок»

Завдання: назвати риси характеру героїв, продовжити асоціативний ряд.

Броварі – життєрадісні…

Старий пікт - сміливий …

Шотландський король – жорстокий…

 

Відео 4 хвилини (переклад С. Я. Маршака)

VII.Підсумок . Рефлексія. Оцінювання

Розкриття проблемного питання.

Метод «Мікрофон»

Тести 2 варіанта

VI.Домашнє завдання. 

  1. Виразно читати баладу стор.51-53
  2. Художні засоби – традиційні епітети, метафори, порівняння.
  3. Написати відгук на твір Р.Л.Стівенсона  «Балада про вересовий трунок»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести  Р. Стівенсон « Вересовий трунок»

1 варіант


 

1.Р.Л.Стівенсон – це ..

А) відомий французький письменник;

Б) відомий шотландський письменник; 

В) відомий польський поет.

 

2 Про що попросив пикт-батько англійців?

А) дати води

Б) залишити йому життя

В) вбити сина.

 

3.Скільки років прожив Р.Л.Стівенсон?

А) 49 ;Б) 44 ;В) 54.

 

4.Що таке верес?

А) птах;

Б) кущ;

В) напій.

 

5.Яким на смак був вересовий трунок?

А) солодкий;

Б) гіркий;

В) терпкий.

 

6.Де жили пікти ?

А) в замках;

Б) в підземеллях;

В) в дерев’яних будинках

 

 

7.Чому вже більше ніхто не вмів варити вересовий трунок?

А) бо забули технологію;

Б) бо лінувалися;

В) бо не залишилося броварів – майстрів.

 

8.Хто і про кого сказав такі слова?

« Смерть його не лякає,

Життя не цінує він

А) шотландський король про свого воїна;

Б) батько пікт про свого сина;

В) королівський васал про пікта.

 

9.Які на зріст були пікти?

А) високі на зріст воїни;

Б) карликового зросту;

В) середнього зросту.

 

10. Тема балади "Вересовий трунок"?

дружба

А) боротьба за незалежність

Б) краса природи

В) тваринний світ

 

11.Хто виступає переможцем у творі?

А) шотландський король;

Б) васал короля;

В) пікт.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести  Р. Стівенсон « Вересовий трунок»

2 варіант


 

1. Хто вмів варити напій із вересу?

А) Пикти.

Б) Білоруси.

В) Татари.

 

2. Хто знищив маленький народ вересового краю?

А) Руський князь.

Б) Шотландський король.

В) Король Річард Левове Серце.

 

3. Яким був на смак вересовий трунок?

А) Несмачний.

Б) Нагадував кислиці.

В) Солодкий.

 

4. Чому був засмучений король?

А)  Йому стало жаль пиктів.

Б) У нього не було спадкоємців.

В) Він  не знав таємниці вересового напою.

 

5. Що пообіцяв король броварам за розкриття таємниці?

А) Віддати частину своїх володінь.

Б) Зберегти життя.

 В) Багато золота.

 

6. Що знайшов васал в розколині між камінням?

А) Таємний хід до замку.

Б) Оазис.

В) Двох броварів.

 

 

 

 

7.Чому пикти не хотіли розказати таємницю свого народу королю?

А)  Вони не могли зрадити свій народ.

Б)  Вони хотіли гарну нагороду, але король не погодився на умови пиктів.

 В) Їм не була відома таємниця приготування трунку.

 

8. Чи хотів король, щоб знайдені пикти жили на завойованих ним землях?

А) Ні.

Б) Так.

В) Лише декілька років.

 

9.Чому батько попросив вбити свого сина?

А) Не хотів із сином ділити гроші, які дасть йому король.

Б) Не хотів, щоб син бачив, як катуватимуть батька; не хотів, щоб син видав таємницю.

В) Батько збожеволів через страшні поневіряння.

 

10.Що зробили вороги із сином пикта? 

А) Скинули з кручі.

Б) Закатували до смерті.

В) Відпустили на волю.

 

11. Як  король дізнався таємницю вересового трунку?

А) Перед стратою промовився син пикта.

Б) Видав старий пикт за обіцянку короля зберегти йому життя.

В) Йому не вдалось розкрити  таємницю.


 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радиш Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 вересня
Переглядів
1072
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку