Тема: Радість – всесвіту пружина, радість – творчості душа…
(за повістю Е. Портер “Поліанна” 5 клас)
Мета:
Тип уроку: урок художнього вивчення твору
Обладнання: портрет письменниці, виставка книг, ілюстрації до книги, епіграф, презентація.
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям,
Їх в простори пориває,
Невідомі мудрецям.
Ф. Шиллер. Ода “До радості”
у перекладі М. Лукаша
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Слово вчителя. Сьогодні ми продовжуємо нашу подорож у країну, яка подарувала нам героя книги Марка Твена Тома Сойєра.
2.Бесіда.
- Згадаємо, чому «невзірцевий хлопець» Том Сойєр так полюбився усім дітям світу?
- Якою є визначна риса Тома?
- Чи чули ви що-небудь про Дівчинку Полліанну?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Слово вчителя. Як ви вважаєте, чого в житті людини більше – радості, відпочинку, розваг чи неприємностей, важкої, обтяжливої роботи, складних обставин? (Мабуть, останнього.) невже ж тоді доводиться весь вік сумувати й страждати?
Відомий американський психолог Д. Кангері вчить, що треба намагатися перетворити кислий лимон на солодкий приємний напій – лимонад. Тобто знаходити в складних життєвих ситуаціях щось приємне,повертати собі на користь.
Героїню, яка вміла в усьому бачити радість і навчила цього інших людей, змінивши при цьому життя цілого містечка, створила американська письменниця Елеонор Портер. З її творчістю ми й ознайомимося сьогодні на уроці.
ІV. Оголошення теми та мети, епіграфа уроку.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя. Народилася майбутня письменниця у 1868 році в штаті Нью-Гемпшир. Із дитинства маленька Еллі над усе любила співати. Кілька років Елеонор вчилася музики в Бостоні. Вона грала на фортепіано, співала у церковному хорі, виступала з концертами. Їй пророкували славу великої артистки. Але не склалося.
Як вона стала письменницею, ви дізнаєтеся, прочитавши статтю підручника.
2. Виразне читання статті «Елеонор Портер. Сторінки життя та творчості» підручника ст.. 191-192.
3. Бесіда
4. Опрацювання статей рубрик «Культура різних народів», «Цікаво знати», «Полліанна. Історія створення» підручника ст.. 192-193.
VІ. Підсумок уроку
«Перше знайомство з героями роману «Полліанна» Е. Портер мене вразило тим, що…»
VІІ. Мотивація оцінок
VІІІ. Домашнє завдання