Урок "Радянізація західноукраїнських земель після Другої світової війни"

Про матеріал

Тема радянізації західноукраїнських земель завжди була найбільш суперечливою, тому в конспекті уроку автор прагне показати, як негативні так і позитивні сторони радянізація, хоча негативу, як завжди, більше. Конспект складений так, що використання презентації не обов'язкове,також до розробки додаються два фільми.

Перегляд файлу

Тема: Відновлення політики радянізації   в західних областях України

Після цього уроку учні зможуть:

  • характеризувати процеси радянізації на західноукраїнських землях;
  • аналізувати та  робити аргументовані висновки щодо наслідків політики радянізації та боротьби з українським національно-визвольним рухом в 1944–1950-х рр.;
  • пояснювати причини й наслідки операцій «Вісла» та «Захід»;
  • формулювати власні судження щодо ролі та місця УГКЦ на західноукраїнських землях;
  • застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Йосип Сліпий, Василь Кук.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник Струкевич О.К. Романюк І.М. Дровозюк С.І. –К:Грамота 2011 р.; проектор ( конспект складений так, що можна напряму використовувати конспект, тобто не має потреби у створення окремо презентації до уроку)

https://www.phoenicis.com.ua/quizzes/wp-content/uploads/2017/01/map-68.pngХід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Робота з картою
  • Вкажіть послідовність входження західноукраїнських земель до складу СРСР.
  • Який процес стрілками показаний на карті.
  • Поясніть поняття Закерзонія.
  1. Робота з карикатурою
  • Наслідки, якої угоди висвітлено в карикатурі.
  • Яке ставлення автора до даного процесу.
  • Чому автор звинувачує лише Сталіна в даному процесі.
  1. Фронтальна бесіда
  • Які особливості розвитку західноукраїнських земель?
  • На яких міжнародних конференціях періоду Другої світової війни було піднято питання входження західноукраїнських земель до складу СРСР, як це було вирішено?
  • Які особливості та складові радянізації західноукраїнських земель у 1939 році?
  • Як сприймало населення перші спроби радянізації?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Завдання для учнів (до цього питання можна повернутись наприкінці уроку)

Спрогнозуйте:

  • Чи може змінитися ставлення населення до радянської влади після звільнення території від німецьких загарбників?
  • Що може стати на заваді радянізації?
  • Як зміниться ставлення до населення західних областей радянського керівництва?
  • Які будуть складові радянізації .
  1. Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Робота зі схемою «Складові радянізації»

Індустріалізація і колективізація

  1. Складання інформаційного плакату «Індустріалізація західноукраїнських земель другої половини 1940-х -1950-ті роки».
  • Складові плакату: мета, зміст, наслідки, особливості індустріалізації. Використовуючи матеріал підручника, учні відповідають на запитання, так складається інформаційний плакат. 

Мета

  • Пригадайте, що включає в себе поняття індустріалізація?
  • Якою  була мета  індустріалізації Наддніпрянщини?
  • Користуючись підручником, назвіть цілі індустріалізації західноукраїнських земель.

Зміст : Які збудовані нові та відновлені старі промислові центри?

Наслідки: Які зміни відбулись у промисловості?

Особливості:  Які особливості індустріалізації західноукраїнських земель в порівнянні з Наддніпрянщиною?             


Індустріалізація (результат роботи)

Мета

  • Входження краю в промисловий комплекс СРСР
  • Модернізація промисловості
  • Розробка місцевої сировини
  • Зміна соціальної структури населення.

Особливості

  • Промислова відсталість регіону.
  • Відсутність спеціалістів, тому більшість спеціалістів та керівних кадрів направлено зі Сходу України (Чому?!!!!)
  • Спротив населення.

Зміст

Згідно п’ятирічного плану 1946-1950 відбудови, були побудовані нові  та реконструйовані старі галузі.

 

Вугледобувні п-ва

 

Теплові електростанції

 

Машинобудівні п-ва

 

Газодобувні п-ва

 

Нафтове родовище

 

Гідроелектростанції  

C:\Users\Марина\Desktop\IMG_20180113_201949.jpg

Позитивні             Наслідки              Негативні

  • Сировина оброблялась на місці.
  • З’явились нові  галузі індустрії  металообробна, машинобудівна, приладобудівна, електролампова, інструментальна, хімічна.
  • реконструйовані - деревообробна, харчова, нафтодобувна, гірнича.
  • диспропорція у розвитку важкої і легкої промисловості на користь першої.

Колективізація

  1. робота з зображувальними джерелами.
  • Чому політика колективізації викликала таке ставлення населення?
  • Згадайте процес колективізації на Наддніпрянщині та спрогнозуйте, які цілі та наслідки колективізації на західноукраїнських землях.
  • http://ukrmap.su/images/uh11a/11_7/12.jpghttp://ukrmap.su/images/uh11a/11_7/11.jpgЧи є різниця колективізації перед війною та після її закінчення?

Антирадянські малюнки, видані підпільною типографією на Західній Україні в 1949 р.

  1. Формування проміжних висновків

«Культурна революція»

  1. Складання логічного ланцюжка  за темою «Культурна революція» (вчитель за допомогою навідних запитань підштовхує учнів до складання логічного ряду).

«Культурна революція» – це…

(відповідь учнів) докорінний переворот у культурному житті

Мета «культурної революції»…

(відповідь учнів) змінити суспільство на засадах комуністичної ідеології 

Як цього досягти…?

(відповідь учнів) Через освіту, а вірніше через її ідеологізацію.

  • Ліквідація не писемності, через підручники пронизані наскрізь комуністичними ідеями. 

Що могло перешкодити «Культурній революції»…?

(відповідь учнів) УКГЦ

Чим вона загрожувала радянській владі…?

(відповідь учнів) вона мала великий вплив на суспільство, зберігала традиції і культуру українського народу.

(розповідь учителя)

 Знищення УГКЦ

          Після смерті у 1944р. митрополита А.Щептицького влада посилила тиск на нового митрополита Й. Сліпого, Похожее изображение прагнучи використати церкву для вирішення питання ліквідації УПА. В свою чергу Й.Сліпий закликав загони УПА здати зброю. Однак заклик було сприйнято, як зраду національним інтересам українського народу.

        У березні 1946 р. греко-католицькі священики підтиском влади проводять Собор, де оголошується «об’єднання» православної і греко-католицької церков. Влада прагнула переконати суспільство в добровільності прийняття рішення тому в інформація подавалась, як саме об’єднання, а не як ліквідація УГКЦ.

  1. Робота з відео джерелом
  • Перегляньте фільм та складіть тези до біографії  Й. Сліпого.
  • Вискажіть своє ставлення до цієї особистості.
  1. Формування проміжних висновків

C:\Users\Марина\Desktop\IMG_20180113_201949.jpgБоротьба з ОУН і УПА

  1. Робота з картою
  • Вчитель показує райони де діяли загони УПА до 1950р.
  1.  Запитання для учнів
  • Чом саме загрожували ОУНівці радянській владі?
  • Як змінилось положення ОУН після завершення Другої світової війни?
  • Як ви оцінюєте шанси ОУН на відновлення боротьби за незалежну Україну? 
  1. Складання схеми  за допомогою матеріалу підручника

Орієнтований вигляд таблиці.

Етапи боротьби ОУН та УПА

 

Дії ОУН та УПА

Дії радянської та польської влади

1944- 1945

  • Терористичні  диверсійні акти

 

  • Близько 27 тис. бойових операції
  • Розпорядження НКВС СРСР про виселення оунівців до дальніх районів СРСР. Засновувались спец поселення де проживали громадяни, які не мали права виїхати за межі. 

1946р.

  • Прийнято рішення про демобілізацію.
  • Партизанська боротьба
  • Підпільна робота (антирадянська пропаганда)
  • Операція «Велика блокада».
  • Амністії тим хто сам здасть зброю.
  • Численні депортації 

1947р.

  • Активні дії в Закерзонії
  • Проведення в Закерзонії операції «Вісла» радянською та про радянською польською владою.

1949р. 1950р.

  • Наказ Шухевича про припинення бойової діяльності.
  • Василь Степанович КукЗагибель Р. Шухевича – згортання спротиву.
  • Призначено керівником УПА – Василя Кука

 

1954р.

 

  • Заарештований Кук

1959р.

 

  • Вбивство Степана Бандери
  • Ліквідація останньої боївки УПА

 

  1. робота з відео джерелом «Операція «Вісла». 

Переглянувши сюжет учні:

  • дають визначення операції «Вісла» та її дату.
  • називають, якими були привід, причини,хід та наслідки проведення операції.

Орієнтовний вигляд відповіді:

Операція Вісла -  депортації українців у 1947р. з їхніх етнічних територій,  Лемківщини, Надсяння, Підляшшя і Холмщини («Закерзонія») — на території у західній та північній частині польської держави.

Причини проведення:

  • Завершити перетворення Польщі на мононаціональну держави
  • Придушити український національно-визвольний рух на Холмщині, Підляшші, Надсяння, Лемківщині (“Закерзоння”).
  • Завдати поразки УПА

Привід:  загибель у сутичці з вояками УПА 28 березня 1947 р. заступника міністра національної оборони Польщі Кароля Сверчевського.

Дата: Період здійснення: 28 квітня 1947 р. - липень 1947 р. (фактично завершилася у жовтні 1947 р.).

Хід: Польські війська і міліція загальною чисельністю 30 тис. чол., за підтримки радянських і чехословацьких військ, які встановили заслони на кордонах, здійснили насильну депортацію українського населення. Для особливо непокірних було створено концтабір в Освенцимі на боці колишнього німецького. Через табір з травня 1947 по січень 1949 рр. пройшло 3870 чол. з яких 160 загинуло.

Картинки по запросу Укладення Договору про радянсько-польський державний кордон 1945 р. та угоди про обмін територіями 1951Результати і наслідки: Припинення бойових дій УПА на Закерзоннії

  1.  Розповідь учителя супроводжується показом на карті.
  • Вчитель вказує напрямки депортації.
  • Території  де було розселено українців.
  • Місця розташування таборів для українців.
  1. Вивіз на Сибір. Листівка УПА, 1947 р.Картинки по запросу операція западПовідомлення учня

Операція «Захід»- примусове виселення населення Західної України (за винятком Закарпаття), проведене 21 жовтня 1947 року. Старт цієї операції дав указ «Про виселення із західних областей УРСР до областей: Карагандинської, Архангельської, Вологодської, Кемеровської, Кіровської, Молотовської, Свердловської, Тюменської, Челябінської та Читинської членів родин „оунівців“ і активних бандитів, заарештованих та вбитих у боях».

Головним завданням операції було послабити український визвольний рух на Західній Україні. Протягом одного дня з Західної України депортували понад 76 тисяч осіб. На всіх них чекали каторжні роботи в копальнях і колгоспах Сибіру. Під час транспортування, яке відбувалося в товарних вагонах, сотні дітей та літніх людей померли. Майно виселенців передали колгоспам. В далеких, чужих районах Росії для них було організовано спец поселення, де» «Найголовнішими обов’язками були суспільно корисна праця та перебування в межах району розселення під наглядом комендатури НКВС. Переїзд до іншої області категорично заборонений…».

  1. Формування проміжних висновків

Картинки по запросу Укладення Договору про радянсько-польський державний кордон 1945 р. та угоди про обмін територіями 1951V. Узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Робота з візуальним джерелом
  • Як ви вважаєте, чи міг такий плакат з’явитись на західноукраїнських землях? Відповідь аргументуйте.
  1.  Узагальнююча бесіда
  • Оцініть наслідки радянізації західноукраїнських земель.
  • Які зміни відбулись в суспільстві.

(Можна повернутись до питань, які були поставлені на початку уроку)

VІ. Підбиття підсумку уроку.

docx
Додано
28 січня 2018
Переглядів
14274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку