Урок " Реакція серцево судинної системи на дозоване навантаження . Практична робота."

Про матеріал

Урок № 3 циклу "Кровообіг". Мета уроку поглибити знання учнів про систему кровообігу організму людини, сформувати практичні навички дослідження реакції серцево судинної системи на дозоване навантаження.

Перегляд файлу

1

 

Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи
на дозоване навантаження

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про систему кровообігу організму людини; сформувати в учнів практичні навички дослідження реакцій серцево-судинної системи на дозоване навантаження;

Розвиваюча удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання, уміння застосовувати теоретичні знання на практиці;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих, сприяти розумінню учнями переваг здорового способу життя.

Базові поняття та терміни:. Гіпотонічний тиск, гіпертонічний тиск, дозоване навантаження. тренування серцевого м’яза.

Концепція уроку: Дати кожному учневі можливість отримати практичні навички визначення частоти серцевих скорочень у стані спокою й після фізичного навантаження

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

 Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в группах, практичні

Обладнання  й матеріали: таблиці  «Кровообіг», « Будова серця» , « Еволюція кровоносної системи хребетних», модель серця..

  1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

 Біологічний диктант.

Із запропонованих ознак виберіть:

Ознаки артерій

Ознаки вен

 Ознаки капілярів

2, 3, 6, 8, 10, 11, 13.

1, 4, 6, 9, 12, 14, 15.

5, 7, 16, 17, 18.

 

1. Судини несуть кров до серця.

2. Судини несуть кров від серця.

3. Судини несуть артеріальну кров у великому колі кровообігу.

4. Судини несуть венозну кров у великому колі кровообігу.

5. У судинах кров змінюється з артеріальної на венозну.

6 Стінки утворені трьома шарами тканин.

7. Стінки утворені одним шаром тканини.

8. Стінки судин міцні, щільні, пружні.

9. У судинах мала пружність стінок.

10. Кров у судинах рухається швидко.

11. Кров’яний тиск у судинах найвищий.

12. Кров’яний тиск у судинах найнижчий.

13. На судинах уловлюється пульс.

14. Судини мають клапани.

15. Руху крові по судинах допомагають скелетні м’язи.

16. Судини обплітають легеневі пухирці.

17. Кров у судинах рухається з найменшою швидкістю.

18. Крізь стінки судин відбувається обмін речовини між кров’ю й тканинною рідиною.

Бесіда:

-По яких венах тече артеріальна кров?

- По яких артеріях тече венозна кров?

- Який зв'язок кровоносних судин  з їх функціями?

-Пояснити, що запобігає рухові крові у венах у зворотному напрямку?

3. Мотивація навчальної діяльності

2500 років тому найкращому воїну – скороходу було дано завдання повідомити жителів Афін про перемогу греків над персами в Марафонській долині. Воїн пробіг біля 40 км, за 3 години. З’явившись на площі, він викрикнув « Ми перемогли!», і впав замертво. Відбулася зупинка серця від надмірного навантаження.

Постановка проблемного питання

З 1896 року проводяться змагання  з бігу на марафонську дистанцію в 40 км. і бігунам ця дистанція не шкідлива. Чому?

Повідомлення тему та мети уроку.

Успіх залежить від тренування всього організму. Під час бігу, фізичних навантажень тренується серце. Чим більше працюють м’язи всього тіла, тим більше працює і серце - тренуючи м’язи, ми тренуємо серце. Сила скорочення серцевого м’яза значно підвищується при регулярних навантаженнях, які поступово можна збільшувати тільки під контролем лікаря..

Треноване серце в стані спокою за одне скорочення викидає 100 см. Куб. крові, при посиленій роботі – 300., а нетреноване серце – вдвічі менше. Треноване серце працює економно відпочиває більше, ніж нетреноване. Скорочення його більш сильніші , рідші. і після великих навантажень робота серця швидко приходить в норму, тоді як нетреноване серце продовжує з підвищеною частотою скорочуватись, викликаючи неприємні відчуття.

Діти і підлітки, які займаються фізичною культурою і працею за строго нормованими навантаженнями, тренують серцево-судинну систему, підвищують її функціональні і резервні можливості. Порівняно з нетренованими однолітками в них зростають працездатність і витривалість організму..

У школярів-спортсменів після дозованого фізичного навантаження (20 присідань за 30 с) частота серцевих скорочень збільшується на 60–70 % (у нетренованих — на 100 %), максимальний артеріальний тиск підвищується на 25–30 %, мінімальний знижується на 20–25 % (у нетренованих відповідно на 40 % і 5–10 %).

А які можливості вашої серцево-судинної системи, ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

4. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

 

  •      1.              Виконання практичної частини роботи. 4. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

4.1. Виконання практичної частини роботи.

Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.

1) Інструктаж із правил безпеки учнів під час виконання практичних робіт в кабінеті біології

2) Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).

 

Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.

Мета: за характером змін пульсу й артеріального тиску визначити реакцію серцево-судинної системи людини на дозоване навантаження.

Обладнання: секундомір або годинник із секундною стрілкою, тонометр, фонендоскоп.

Хід роботи

(Робота виконується в парах: перший є піддослідним, другий — експериментатором, а потім — навпаки. Примітка: якщо учні знаходяться в підготовчій групі або звільнені від занять із фізкультури, практичну частину роботи вони не виконують.)

1. Підрахуйте пульс піддослідного в стані спокою за 30 с. Отриманий результат помножте на 2: вийде число серцевих скорочень за 1 хв. Результати запишіть у таблицю.

2. Виміряйте артеріальний тиск піддослідного в стані спокою. Результати занесіть у таблицю.

3. Не знімаючи манжетку з плеча, піддослідний робить 20 присідань у швидкому темпі (приблизно за 30 с). Відразу підрахуйте в піддослідного пульс і виміряйте артеріальний тиск. Дані занесіть до таблиці.

4. Підрахуйте в піддослідного пульс і виміряйте артеріальний тиск через 2 хвилини й через 5 хвилин після присідань. Результати запишіть до таблиці.

 

Показники

У стані спокою

Відразу після присідань

Через 2 хвилини після присідань

Через 5 хвилин після присідань

Число серцевих скорочень

 

 

 

 

Артеріальний тиск

 

 

 

 

3. За результатами роботи зробіть висновок.

 

4. Звіт про виконання роботи.

5. Узагальнення і закріплення знаньБесіда

- Як і чому змінюється кровопостачання м’язів при переході зі стану спокою до роботи і навпаки?-

- Як впливають на серцево – судинну систему куріння і вживання спиртних напоїв?

- До яких ускладнень може привести перенавантаження серця?

6. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку.

Я знав

Я дізнався

 

 

 

7. Домашнє завдання

.

 

 

.

doc
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
3705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку