Урок "Речення, його граматична основа"

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі на тему "Речення, його граматична основа". Мета уроку - поглибити знання п'ятикласників про речення, його граматичну основу, формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи; розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Перегляд файлу

 

   Дігтярівський навчально-виховний комплекс                         Новгород-Сіверської районної ради                          Чернігівської області

 

 

 

 

План-конспект уроку української мови на тему «Речення, його граматична основа»(5 клас)

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

 української мови та літератури

Якименко Олена Павлівна

 

 

 

 

 

2020

Тема.  Речення, його граматична основа.

Мета: поглибити знання п'ятикласників про речення, його  граматичну основу, формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи; розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

НЛ 3: формування розуміння важливості здорового способу життя та створення довкола себе безпечного середовища.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання. Проектор, ноутбук, картки із завданнями,запис мелодії, відео «Лікувальні властивості калини», мультимедійна презентація «Граматична основа речення».                       

 

Хід уроку

 

Епіграф

 

Щирий сміх продовжує життя.

 

Народна мудрість

  1. Організаційний момент.

 

1) Вправа «Спіймай мій настрій» (під релаксаційну спокійну мелодію). Робота в парах. Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «при­красьте» нею своє обличчя.

2) Слово учителя. На минулому уроці ми з вами вивчали тему «Словосполучення», тож зараз пропоную виконати вправу на повторення матеріалу, вивченого напередодні.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

 Виконання завдання на повторення.

1) Інтерактивна вправа на картках „Сито” (із запропонованих сполучень слів обрати лише ті, які є словосполученнями)

 

Найбільша цінність

людина замислюється

щасливе майбутнє

малиновий чай

у організмі

почалася застуда

поганий зір

біля лікарні

на відпочинок

спортивні заходи

втратити здоров’я

свіже повітря

САМОПЕРЕВІРКА

2) Робота біля дошки.  Метод «Чиста дошка».  (Завдання: продовжити речення. Якщо відповідь правильна, учень витирає це речення. Діти виконують завдання до того часу, поки дошка не стане чистою)

  1. Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає ...
  2. Словосполучення – це змістове й … поєднання двох повнозначних слів.
  3. До словосполучень не належать:
  4. Головним називають слово…
  5. Залежним називають слово…
  6. Від речення словосполучення відрізняється тим, що…

3)Слово учителя. Молодці, діти, добре справилися із завданням!  А тепер давайте добре подумаємо і розгадаємо таку загадку: воно робить людину найбагатшою, але його не можна купити. Що ж це? Так, це – ЗДОРОВ’Я. Дійсно, здоров’я є найціннішим скарбом, без нього ми нічого не варті.

4) Інтерактивна вправа «Картинна галерея» (намалювати на аркуші           А-4 символи, образи, записати слова, які асоціюються зі словом  «здоров’я»)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Слово учителя. Сьогодні подорожуючи країною «Синтаксис», ми поглибимо знання про речення, граматичну основу,  дізнаємося, якими частинами мови  найчастіше виражаються підмети й присудки; навчимось визначати граматичну основу; розвиватимемо  усне й писемне мовлення. Запишіть у зошити дату, тему уроку.

Епіграфом уроку є слова народної мудрості, які будуть супроводжувати нас протягом уроку.

Мандруємо разом! У добру путь!

Цю землю Синтаксисом звуть!

 

ІV. Перевірка домашнього завдання.

Слово учителя. У початкових класах  ви ознайомлювалися із темою «Речення». Вдома вам  потрібно було  повторити вивчений матеріал та виписати прислів’я і приказки про здоровий спосіб життя.

V. Вивчення нового матеріалу.

 1) Робота над епіграфом уроку (завдання: довести, що епіграф уроку – це речення).

2) Опрацювання теоретичного матеріалу у підручнику – с.142.

3) Робота з мультимедійною презентацією «Граматична основа речення»                                  

VІ. Виконання системи вправ.

1) Лінгвістична вправа «Синтаксичний бар’єр».

(Завдання. Спишіть, поділіть текст на речення. Розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи)

Калина

Споконвіку українці любили калину вони  садили її біля хати  ягоди калини милують око кожного  стоїть кущ рум’яний, аж горить  коли ягоди поспіють, люди їх збирають  і в’яжуть у пучки.

2) Перегляд відео «Лікувальні властивості калини» https://www.youtube.com/watch?v=ButLI2Af8vQ

3) Гімнастика для очей

Не працювати є причина –

 Очам даємо відпочинок!

 Мерщій рівнесенько сідаймо.

Очима кліпать починаймо .                                                                              Очі щоб відпочивали 
Дивимось ми вліво – вправо. 
Потім блимаєм очима. 
І знову ними вправо - вліво. 

4) Творче завдання у парах.  (Завдання: із поданих слів скласти речення. Підкресліть граматичні основи).

  1. Настрій, покращує, веселий, здоров’я.
  2. Люди, здоров’я, ні, за, які, не, куплять,гроші.
  3. Хвороби, лікар, але, лікує, природа, виліковує .

5) Фізкультхвилинка

Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби.

 

6) Робота з підручником (вправа 378-усно)

VІІ. Підсумок уроку

1) Слово учителя. Щоб перевірити,  як ви засвоїли вивчений матеріал, чи уважні були на уроці, проведемо лінгвістину гру.

2) Лінгвістична гра із сигнальними картками «Так!», «Ні!» (Зелені картки – так, червоні - ні)

  1. Речення – це одне або декілька слів, які виражають закінчену думку.
  2. Одне речення від іншого відділяємо комами.
  3. Слова в реченні пов’язані між собою лише за змістом.
  4. Граматична основа – це підмет і присудок.
  5. Підмет – це головний член речення, що називає предмет і відповідає на питання що робить?
  6. Присудок найчастіше виражається дієсловом,  рідше-прикметником або іменником.
  7. Підмет відповідає на питання  хто? що?
  8. Підмет  найчастіше виражається дієсловом.

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника с. 142-143. Виконати вправу 384, додатково:: вправа «Рекламний ролик» (Завдання – підготувати текст реклами, за допомогою якого ви змогли б переконати учнів нашої школи в тому, що здоровим бути – круто!).

ІХ. Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку