5 клас
Тема уроку : речення з однорідними членами (без сполучників , зі сполучниками а ,але, і ).
Мета уроку: повторити вивчене з даної теми в молодших класах , поглибити матеріал ; розвивати спостережливість, увагу, уміння співставляти, аналізувати ; виховувати любов, бережливе ставлення до природи ,працьовитясть.
Хід уроку
I Організаційна хвилина
Поетичний діалог вчителя із учнями.
– Що з весною настає?
– Сніг у полі розтає.
– А чому то так буває?
– Сонце його пригріває.
– Що ж синіє на землі?
– Ніжні проліски малі.
– А що пнеться з-під листа?
– То травичка вироста.
– А над полем що бринить?
– Любий жайворон дзвенить.
(Мікрофон)
II .Повідомлення теми , мети. Мотивація навчальної діяльності.
Мої дорогі діти, сьогодні ви будете бджілками. А допоможе вивчити дану тему бджілка-розумниця Жу-жу , з якою ми будемо разом збирати нектар знань. Ось її портрет перед вами, трудівниця надихатиме нас на плідну, творчу працю. Подивіться, на дошці розміщено паперовий будинок- вулик , до якого працьовиті бджілки будуть зносити вивчений матеріал.
У нас є окремі соти з певним матеріалом, у процесі роботи кожна група-вулик буде обирати потрібну інформацію. У кінці уроку ми разом «знесемо» отримані знання, складемо пазл.
III. Актуалізація опорних знань.
1.Порівняйте записані сполучення слів у двох колонках (таблицю спроектовано на екран)
Чарівна весна |
Березень , квітень та травень |
Тендітний пролісок |
Лелеки й журавлі |
Посланці весни |
Сонечко й хмаринки |
2.(бесіда)
-Яка відмінність між словами першої та другої колонки?
- Поставте питання між словами першої та другої колонки.
-Що ви можете сказати про слова другої колонки?
IV.Опрацювання нового матеріалу.
1 (Робота у вуликах)Підкресліть члени речення.
1.Ніжна, добра, чарівна, свято нам несе весна!»
2 Надійшла весна прекрасна , многоцвітна , тепла , ясна.
3 Марійка вплела у віночок любисток, барвінок , волошку.
4 Ніжна , добра , чарівна свято нам несе весна .
5 І стежками ходить вітер, грає пісню на дуду.
(Бесіда)
-На яке відповідають однорідні члени речення?
- Від якого слова залежать?
- Прочитайте речення без однорідних членів?
- Яка їх роль у реченні?
Вулик, який перший виконав завдання, бере пазл з надписом «Відповідають на одне й те саме питання», друга група - «Залежать від одного слова».
2.Знайдіть однорідні члени речення, дослідіть, якими частинами мови вони виражені?
1.Надійшла весна прекрасна , многоцвітна , тепла , ясна . 2.І стежками ходить вітер , грає пісню на дуду 3. Марійка вплела у віночок любисток, барвінок , волошку. 4. Ніжна , добра , чарівна свято нам несе весна .
(Бесіда)
-Які члени речення можуть бути однорідними?
-Чи залежать дані слова одне від одного?
Соти «Незалежні один від одного», «Є одним і тим самим членом речення».
3.(Чарівний капелюх)Назвіть однорідні члени у даних прислів'ях., прослідкуйте за засобами зв'язку однорідних членів речення.
- (бесіда). За допомогою чого з' єднуються однорідні члени речення?
Соти: «З'єднуються сполучниками та без них».
У лісах струмки пустила ,
Землю травами встелила,
Перші квіти принесла
Чарівна моя … (весна)
Чудова квітка , немов яскравий вогник.
Пишний , важливий , наче пан ,
Ніжний , оксамитовий … (тюльпан)
Гостя нова завітала –
Холод-сніг увесь прогнала.
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки… (весна)
З-під снігу з' явився,
Прокинувсь від сну ,
Усіх запросив зустрічати весну. ..підсніжник
Представники вуликів зносять зібрану інформацію до вулика
Вправа «Змоделюй речення» .Учні у вулику по черзі додають слова. Речення має бути певної тематики та з однорідними членами.
III. Підсумок уроку.
Вправа «Незавершене речення»)
Мені спобалось сьогодні на уроці…
Я дізнався про…
Урок запам' ятався тим, …
Новий матеріал було цікаво вивчати тому, що…
IV. Домашнє завдання: вивчити правило ст. 115, впр. 134