Урок "Речові історичні джерела. Археологія. Музеї."

Про матеріал
Тема. Речові історичні джерела. Археологія. Музеї. Мета: подати початкові відомості про допоміжну для історії науку — археологію, працю археологів та їх відкриття, дати визначення понять «археологія», «музеї»; на елементарному рівні отримувати певну інформацію, що міститься в історичних джерелах; робити найпростіші висновки, узагальнення; виховувати інтерес до історії.
Перегляд файлу

 

Тема. Речові історичні джерела. Археологія. Музеї.

Мета: подати початкові відомості про допоміжну для історії науку — археологію, працю археологів та їх відкриття, дати визначення понять «археологія», «музеї»; на елементарному рівні отримувати певну інформацію, що міститься в історичних джерелах; робити найпростіші висновки, узагальнення; виховувати інтерес до історії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Власов В.. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2018; роздавальний матеріал, ілюстрації, старовинні речі, презентація «Археологія».

Поняття: «речові історичні джерела», «археологія», «археологічні розкопки», «трипільці», «нумізматика», «музей».

Очікувані результати

Учні зможуть:

  • Розрізняти історичні джерела за видами
  • Розповідати по те, як історики дізнаються про минулі часи на основі речових джерел;
  • Пояснювати, що таке археологія, хто такі археологи;
  • Розуміти, як історики довідуються про минулі часина основі археологічних розкопок;
  • Висловлювати судження щодо ролі музеїв.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

Система оцінювання (діти мають скласти пазл з  12 частин розрізаного трипільського горщика, за відповіді учитель дозволяє вийняти з конверта певну кількість частин)

ІІ . Перевірка домашнього завдання

Учні представляють виконані вдома карти-схеми («Мій шлях до школи»)

Бесіда за запитаннями.

  1. Поясніть, про що може «розповісти» історична карта?
  2. Що таке легенда карти?
  3. Знайдіть на карті України:
  • кордон України
  •  столицю України
  • Чернівецьку область
  • Івано-Франківську область
  • Місто, що є центром вашої області (2)

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Звідки історики отримують інформацію про події, які відбувались сотні, тисячі років тому? Хто приносить їм звістку з давнини?

Складання таблиці «Історичні джерела» на дошці всі по черзі.

Речові

Писемні

Усні(етнографічні)

Зображувальні

 

 

 

 

Учні беруть ілюстрацію і відносять їх до певної групи.

Ілюстрації: малюнки, легенди, зброя, уламки глечика, берестяні грамоти, написи на каменях, листи, монети і т. ін.

Ілюстрації кріпляться у стовпчик під назвою тієї групи історичних джерел, до якої належать.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Що таке - археологія.

Сьогодні ми дізнаємося більше про речові джерела. Як їх знаходять, хто знаходить і як зберігають. Чи замислювались ви над тим, як глибоко під землею опиняються речі, якими користувалися люди. Уявіть, що дуже давно слов’янське поселення оточили вороги. Хто встиг –залишив поселення. Свої речі вони забрали або сховали, розраховуючи повернутися.  Після запеклої боротьби вороги захопили поселення. Більшість споруд було зруйновано, їхніх мешканців вбито або забрано в полон. Минали роки. Залишене поселення з часом остаточно зруйнувалося, вкрилося пилом. Пригадайте, як часто доводиться вдома витирати пил з речей. Скільки ж пилу вкриє речі, залишені людьми 2 тисячі років тому? Знаходити ті речі та досліджувати їх допомагає наука – археологія.

Працюємо з поняттями

Археологія (від грецьких слів «архео» - давнє та «логос» - вчення) – наука, що вивчає життя людини за речовими джерелами отриманих під час розкопок. (записати в зошит)

  1. Як працюють археологи.

Розповідь вчителя за ілюстраціями презентації

Працюємо з текстом підручника

Ст. 59 3 - 4 абзац.  Починається словами «Археологи виробили….»

Обговорення питань

Чому археологічні розкопки здійснюються за певними правилами і потребують спеціальних знань?

 Чим, по-вашому, відрізняються пошуки скарбошукачів та археологів?

Робота в парах – з переліку речей виберіть ті, які можуть стати в пригоді під час археологічних розкопок.

  1. Як історики «оживлюють» минуле.

Повідомлення учня

Видатним відкриттям археологів ХІХ ст. називають знахідки відомого українського археолога Вікентія Хвойки. У 1893 році археолог розкопав рештки поселення так званих трипільців, які жили на території України 5 тис років тому.  Інша визначна знахідка зроблена 21 червня 1971р. археологом Б. Мозолевським – золота пектораль скіфського царя з кургану Товста Могила.

(презентація)

Підручник с. 63 – що зображено на прикрасі?

Робота зі стрічкою часу

Позначте на лінії часу дату відкриття В. Хвойкою трипільської культури, відкриття Б.Мозолевського. Скільки часу минуло  між цими подіями?

Робота в групах.

Уявіть себе істориками-дослідниками. Проаналізуйте історичне джерело на основі інструкції. Як джерела  використати – стару монету, горщик, виріб з дерева тощо. 

Як дослідити історичне джерело

Досліджуючи історичне джерело, послідовно відповідайте на запитання:

  • Що це таке? Написане чи виготовлене?
  • З яких частин складається?
  • Коли і де було створене?
  • З якою метою було створене?
  • Кому могло належати?
  • Які припущення ми можемо зробити щодо людей, котрі виготовляли та використовували цю річ?

Групи звітують про виконану роботу.

Аби створити якомога детальнішу картину життя в минулому, дослідники порівнюють інформацію з різних історичних джерел.

Науку яка досліджує монети називають – нумізматика.

  1. Музеї

Де зберігаються речові джерела?

Робота з ілюстраціями підручника с. 61

Робота з ілюстраціями презентації - музеї

Бесіда за запитаннями.

Який музей є в нашому селі?

Що там представлено?

Які музеї і де ви відвідали?

V. Рефлексія

 

Що з матеріалів уроку зацікавило найбільше?

Чи важливою для себе вважаєте інформацію, яку довідалися?

Як ви думаєте, чи потрібно відшукувати, досліджувати та зберігати речові джерела?

Робота з таблицею , встановіть відповідність

Наука про минуле людства

Археологія

Наука, що вивчає способи обчислення часу

Етнографія

Наука, що досліджує народні традиції, звичаї, пісні, орнаменти

Історія

Наука, що вивчає життя людини за речовими джерелами отриманих під час розкопок.

Хронологія

Наука, що досліджує монети

Нумізматика

 

VІ. Оцінювання

Чи зуміли ви скласти цілий горщик?

 Домашнє завдання

1. Читати, переповідати текст підручника § 8 ст. 58-65 ( Власов В.. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2018)

2. Принести старий журнал, газету чи лист, які присвячені найважливішим подіям вашої родини..

3. Д/з на с. 65 – одне на вибір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Узагальнення учнів за темою «Знайомство з історією»

Мета: повторити, узагальнити та закріпити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, які формувалися на попередніх уроках; виховний аспект уроку реалізується в результаті осмислення учнями подій минулого емоційно-особистісного ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення знань.

Тип уроку:повторювально-узагальнюючий.

Обладнання: підручник, стінні карти, плакати, матеріали підготовлені вчителем для проведення дидактичних ігор.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

Учитель повідомляє учням тему уроку, його завдання та інформую про основні форми роботи. Клас ділиться на команди, учні обирають командирів, назву.

Система оцінювання: за кожну правильну відповідь команда отримує жетон; за порушення дисципліни знімається один жетон; капітани фіксують відповіді на маршрутному листі.

ІІ. Повторення й узагальнення знань учнів

Учитель. Сьогодні ми вирушимо в незвичайну подорож. Але спочатку нам необхідно з’ясувати, куди саме ми вирушимо. Відповідь отримаємо, якщо правильно розгадаємо ребус.

ІСТОРІЯ

  1. Подорожуючи країною «Історія», ми маємо орієнтуватися у часі, щоб мати змогу повернутися в наше 21 століття (командам дається окреме завдання для кожного учня)
  • Перевести роки в століття
  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

 

Зупинка перша « Історичні джерела»

Учні по черзі розподіляють картки з історичними джерелами по групах.

(за правильно виконане завдання 1жетон)

  1. Розкажіть, які історичні науки і як саме допомагають історикам досліджувати минуле?  ( археологія, хронологія, нумізматика, геральдика, етнографія, топоніміка)

Зупинка друга «Наукова»

 Роздати конверти.  У конверті 3 – 4 набори слів, які становлять визначення вивченого учнями поняття або терміна. Учням необхідно скласти зі слів визначення і назвати поняття, якому воно відповідає. Час виконання обмежено. У кожному конверті лежить бонус-сюрприз, картка з кількістю додаткових хвилин на виконання або додаткові бали.

Зупинка третя « Археологічна»

  1. Що таке археологія?
  2. Кого називають археологами?
  3. Назвіть видатного археолога ХІХ ст.
  4. Яке відкриття зробило його видатним?
  5. Де знаходяться, зберігаються, вивчаються речові пам’ятки?
  6. Які музеї є в нашому селі?

Зупинка четверта «Загадкова»

  1. Перше слово – число, друге – частина тіла людини, разом – символ держави Україна. (тризуб)
  2. У природі це початок річки, а в науці – це основа вивчення чогось. (джерело)
  3. Ця наука розповість про минуле. (історія)
  4. Тільки вона може зберегти все, що створене людиною, і передати іншим поколінням. (книга, пам'ять)
  5. Предмет для гри в більярд а також ім’я князя. (Кий)

Зупинка п’ята «Пошукова»

 Завдання для капітанів показати на карті

Зупинка шоста «Краєзнавча»

  1. Як називається наш край?
  2. Як називається найбільша річка України?
  3. Українські гроші –
  4. Предки українського народу-
  5. Яке дерево служило матеріалом для письма?
  6. Найвища гора в Карпатах –

Зупинка сьома «Ерудит»

Команди мають швидше розв’язати кросворд.

ІІІ. Підсумок уроку

Підраховує жетони і виставляє учням бали.

Д/З  Скласти ребус або кросворд до теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Перевести роки в століття

1947р. –   1549 р. -

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

1680р. , 20р.

 

  • Перевести роки в століття

476р. –    1600р.-

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

1580р. , 200р.

 

  • Перевести роки в століття

1200р. -    561р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

16р. , 2000р.

 

  • Перевести роки в століття

1601р. -    300р. -

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

80р. ,1320р.

 

 

  • Перевести роки в століття

1200р. -    401р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

2011р. , 45р.

 

 

  • Перевести роки в століття

1980р. -    2101р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

201р. ,1945р.

 

 

  • Перевести роки в століття

1871 р. -    600р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

11р. , 1780р.

 

 

  • Перевести роки в століття

1111р. -    1401р. -

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

1р. , 500р.

 

 

  • Перевести роки в століття

1501р. -   2064р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

1000р., 2001р

 

  • Перевести роки в століття

1201р. -    1500р. –

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

10р., 2045р.

 

  • Перевести роки в століття

1645р. -    1000р.-

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

100р., 1665р.

 

  • Перевести роки в століття

1376р. -    2001р. -

  • Накреслити лінію часу і позначити на ній дані роки

50р., 1891р.

 

Вивчає історію походження географічних назв.

Наука, що вивчає історію походження та значення

гербів.

Наука, що досліджує способи обчислення часу.

Наука, що досліджує історію за матеріальними

залишками життя і діяльності людини.

Наука, що досліджує історію

виготовлення,використання монет.

Наука, що досліджує минуле за народними звичаями,

традиціями, обрядами.

 

3

 

 

1

 

 

4

5

6

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Запис подій за літами (роками)
  2. Давній кочовий народ, який проживав на території України, створив свою державу. Своїх  вождів ховали  у великих курганах.
  3. Умовне позначення певної території, на якому нанесено назви географічних об’єктів (річок, гір, міст та ін..)
  4. Це цінне історичне джерело, на якому зображували портрети володарів, державні символи і використовували для купівлі і продажу або накопичення.
  5. Головний елемент Державного Герба України.
  6. У перекладі з грецької мови це слово означає «переказ», відтворює уявлення давніх народів про світ та його будову.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 « Історичні джерела»

 

 «Наукова»

 

 « Археологічна»

 

 «Загадкова»

 

 «Пошукова»

 

 «Краєзнавча»

 

 «Ерудит»

 

« Історичні джерела»

      1   2   3

 «Наукова»

 

 « Археологічна»

 

 «Загадкова»

 

 «Пошукова»

 

 «Краєзнавча»

 «Ерудит»

 

Розташуйте події в хронологічному порядку

А)повстання під проводом С. Наливайка, Г.Лободи та Шаули

Б) підписання «Ординації Війська  Запорозького»

В) страта І.Підкови у Львові

Г) «Тарасова ніч»

Д) руйнування фортеці Кодак І.Сулимою

Е) повстання М. Жмайла.

 


Складіть таблицю «Козацькі повстання 20 -30-х років ХУІІст.»

повстання

дата

учасники

Подія

наслідок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складіть таблицю «Козацькі повстання 20 -30-х років ХУІІст.»

повстання

дата

учасники

Подія

наслідок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
1398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку