План-конспект уроку № 9.
Тема: «Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів.»
Тип уроку: Комбінований.
Цілі уроку:
Обладнання: підручники.
Основні методи навчання: Бесіда, аналогія, порівняння, гра.
Основні форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Фронтальна та індивідуальна робота .
Основна література:
Структура уроку:
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
ІІІ Актуалізація опорних знань
ІV Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення вивченого матеріалу.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І Організаційний момент
Привітання. Визначення відсутніх. Перевірка наявності підручників та виконання домашнього завдання.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Як ви вже знаєте, тіл існує дуже багато і вони відрізняються між собою. Але спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з речовин. Точне визначення речовини ви зможете дати після того, як опануєте різні науки про природу. Вивчаючи природознавство, ми називатимемо речовиною те, що входить до складу тіл.
Все, що існує в природі, - ліси і гори, тварини і рослини, сама людина - складається з речовин. Тримаючи в руках цей підручник, ви тримаєте речовини, що входять до складу паперу, з якого виготовлено сторінки, клею, яким їх склеєно, фарб, якими надруковано літери. Речовин надзвичайно багато, і вони різноманітні. Ми живемо у світі речовин. Наш організм також складається з багатьох речовин.
Давайте пригадаємо, яка наука вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші. (Хімія)
Чи знаєте ви , що Дмитро Іванович Мєнєлєєв у 1869 році розробив Періодичну систему елементів.
А як ви гадаєте, чого більше тіл, або речовин? (тіл) Чому тіл набагато більше ніж речовин, ви знаєте? Давайте на це питання ми разом з вами, поміркуючи, відповімо.
Чи знаєте ви, що існують двигуни що приходять у дію через пар. Англійський винахідник Томас Ньюкомен збудував один із перших парових двигунів.
Як ви вважаєте що ще крім двигунів працює завдяки пару?
Яким чином можна отримати будь-які металеві прилади?
Найраніше відоме людству використання залізного лиття відбулося у 200 році нашої ери, та саме тоді була вилита китайська кухонна піч.
Як ви здогадалися, сьогодні мова піде про агрегатні стани речовин, про їх властивості у кожному з агрегатних станів.
Тема нашого уроку: Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів.
ІІІ Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
ІV Вивчення нового матеріалу
1) Чому тіл більше, ніж речовин
Вам добре відомі сніжинка, крига, краплі роси. Виявляється, що всі вони утворилися з однієї речовини - води. З речовини, яка називається алюмінієм, виготовляють дріт, кухонний посуд, місткості для зберігання інших речовин. З алюмінію також зроблено фольгу, в яку загортають шоколад тощо. Із срібла чи золота можна виготовити багато жіночих прикрас: ланцюжки, каблучки, сережки. Білий і солодкий на смак цукор вам відомий у вигляді цукрового піску, рафінаду чи цукрової пудри. Подібних прикладів ви самі можете навести чимало. Як бачите, з однієї речовини можуть утворюватись різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.
З однії й тієї ж речовини можна утворити багато тіл, які матимуть різні характеристики. Які ? Наведіть приклади речовин і тіл, які утворено.
Але крім того, як ми вже зазначили і тіла, які матимуть деякі однакові характеристики можуть складатися з різних речовин.
Давайте наведемо приклади.
Кожна речовина має свої властивості.
Властивості речовин – це ознаки, за якими розрізняють речовини або встановлюють між ними подібність.
Розрізняють фізичні й хімічні властивості речовин.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо фізичні властивості речовин.
Фізичні властивості речовин:
- Колір
Давайте проведемо паралелі між двома речовинами та визначимо їх фізичні властивості.
№ з/п |
Властивості |
Речовини |
|
Цукор |
Мука |
||
1. |
Колір |
Білий, коричневий |
Біла, коричнева |
2. |
Блиск |
Має |
Не має |
3. |
Запах |
Має |
Не має |
4. |
Прозорість |
Непрозорий |
Непрозора |
За аналогією вам необхідно заповнити таблицю №3, що знаходиться на сторінці 33 підручника – це домашнє завдання.
2) Давайте пригадаємо агрегатні стани речовин. (твердий, рідкий, газоподібний).
А яка речовина може бути у цих 3-х станах? ( Вода)
Від чого залежить агрегатний стан води та при яких умовах вона змінює свій стан? ( залежить від температури)
Давайте спробуємо спів ставити агрегатні стани і характеристики. На прикладі води розглянемо основні характеристики – об’єм і форму речовини у 3-х агрегатних станах.
1. Яку форму має вода? - вода набуває форму посудини, в якій вона знаходиться, але при цьому її об’єм не змінюється. Вода має окрему властивість, завдяки агрегатному стану, в якому знаходиться – текучість.
2. Яку форму має лід? – лід має таку форму в якій він став льодом, його об’єм не змінюється ( проте молекули води при заморожуванні розширюються), але під зовнішнім впливом лід може змінювати як форму так і об’єм.
3. Яку форму має пар? – пар не має ні об’єму, ні форми, бо він заповнює увесь доступний йому об’єм.
Крім зазначених фізичних властивостей можна звернути увагу на те, що деякі речовини можуть проводити електричний стум, а деякі ні. Ця властивість називається електропровідністю. Давайте подумаємо, і скажемо, які речовини можуть проводити електричний струм, тобто є провідниками, а які ні – тобто є діелектриками.
Провідники – усі метали – провідники 1 порядку, водні розчини солей і кислот( електроліти) – провідники 2 порядку, гази при великих температурах.
Діелектрики або ізолятори – фарфор, скло, янтар, ебоніт, резина, шовк, гази при кімнатній температурі.
Також існує така властивість речовин як теплопровідність. Метали мають високу теплопровідність. А низьку які мають речовини, як ви гадаєте?
Агрегатні стани, як ми знаємо залежать від температури речовини. Явище перетворення рідини в пару називається пароутворенням. Існує два способи переходу рідини в газоподібний стан: випаровування і кипіння.
Випаровування – перехід речовини із рідкого в газоподібний агрегатний стан, що відбувається на вільній поверхні рідини. Випаровування твердих тіл називається возгонкою або сублімацією.
Швидкість випаровування залежить від:
- роду рідини – наприклад, гарячий чай охолоне швидше ніж гаряче молоко або жирний суп.
- температури рідини – чим вище температура, тим випаровування відбувається швидше, наприклад, у спеку мокра білизна сохне швидше, а ніж у прохолодний день.
- площі поверхні рідини – наприклад, щоб чай швидше охолонув, його наливають у блюдце.
Кипіння - процес переходу рідини в пар, що відбувається з усієї маси рідини, а не тільки з її поверхні. Кожна рідина кипить при певній температурі. Температуру, при якій відбувається кипіння рідини, називають температурою кипіння. Наприклад, ацетон кипить при температурі 56,2 ºС, ртуть – при 357ºС, спирт етиловий – при 78 ºС, ефір етиловий – при 35 ºС. А при які температурі кипить вода? (100 ºС, важка вода – при 101, 43 ºС).
Крім того існує процес протилежний випаровуванню та кипінню. Я ви гадаєте як він називається? ( конденсація)
Конденсація – процес переходу речовини з газоподібного агрегатного стану в рідкий. Цей процес звичайно відбувається одночасно з випаровуванням. Наслідком конденсації водяного пару в атмосфері є утворення снігу, дощу, роси. Конденсація широко використовується в енергетиці, хімічній технології, холодильній техніці, тощо.
Які ще переходи можуть відбуватися з речовинами?
Плавлення – процес переходу речовини з твердого агрегатного стану в рідкий. Температура при якій речовина плавиться, називається температурою плавлення. Наприклад, лід плавиться при температурі 0ºС, а мідь – при 1085ºС. Самими тугоплавними із простих речовин є: вуглевод – 3750 ºС, вольфрам - 3387 ºС.
Кристалізація або отвердіння – процес переходу речовини з рідкого агрегатного стану в твердий. За аналогією, скажіть як називається температура, при якій речовина кристалізується? ( температура кристалізації)
Наприклад, температура замерзання чистої води - 0 ºС, а солоної - (-20 ºС).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра « Відгадайка»
Вчитель називає явище, а учні згадують що це за процес.
VІ. Підсумок уроку.
Ще багато існує нерозкритих питань про природу, довкілля, Всесвіт! А чи знайдемо відповіді на них,—залежить тільки від нас з вами, нашої роботи на уроках природознавства, а також від бажання вчитися!
Бажаю вам успіхів у цій складній і цікавій справі. А я вам у цьому буду допомагати на кожному уроці!
VІІ. Домашнє завдання.