Регіональні особливості оздоблення виробів.
Практична робота « Виготовлення ескізів рушника»
Мета:
Навчити:
характеризувати регіональні особливості оздоблення вишитих виробів в українських народних традиціях;
створювати ескіз вишивки для виробу, представляти результати своєї роботи;
формувати почуття гордості за рідний край, історію свого народу, знати етнографічні особливості свого регіону;
Забезпечити:
національну спрямованість навчання, розвиток образного, абстрактного мислення, позитивного досвіду майстерності.
формування активної позиції учнів на здобуття знань;
засвоєння учнями раціональних способів навчально – пізнавальної діяльності відповідно до санітарно – гігієнічних умов та ергономіки.
Формувати ділові та товариські стосунки в групах, створювати атмосферу
співробітництва.
Формувати психологічні процеси :
- розвиток відчуттів (зорових, тактильних)
- вибірковість спостереження (відрізняти фон - головне)
- забезпечення раціонального формування уваги.
Забезпечити фізіологічні передумови праці (забезпечувалось зміною видів
діяльності, перерозподілом уваги)
Тема: Регіональні особливості оздоблення виробів.
Практична робота « Виготовлення ескізів рушника»
Мета:
Навчити учнів:
Забезпечити:
Формувати ділові та товариські стосунки в групах, створювати атмосферу
співробітництва.
Формувати психологічні процеси :
- розвиток відчуттів (зорових, тактильних)
- вибірковість спостереження (відрізняти фон - головне)
- забезпечення раціонального формування уваги.
Забезпечити фізіологічні передумови праці (забезпечувалось зміною видів
діяльності, перерозподілом уваги)
Матеріали, обладнання, наочність: зразки готових вишитих рушників, інструкційні картки, стіннівки, тематичні книги, проектор, комп’ютер.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
Я бачу, що ви знайомі з вишивкою. Дуже добре.
Фронтальне опитування (гра «Мікрофон»)
Вчитель. Пропоную вам об’єднатися в пари та виконати завдання.
ЗАВДАННЯ № 1 «Я це знаю» в опорному конспекті (додаток 1 )
Розкладіть зображення орнаментів у такій послідовності (зверху вниз):
(вставити орнаменти в кишеньки файлу)
Вчитель. Перевіримо, чи правильно ви виконали завдання.
Перегорніть готову картку. Що ви бачите?
Очікувана відповідь: Костюми різних регіонів України.
Якщо ви отримали чітке зображення фотографії то ви набрали 3 бали.
Якщо –ні, то виправте помилку. Отримані результати розташуйте на дошці.
Фотографії костюмів розташовуються на карті регіонів України (додаток 2).
Вчитель. А зараз ми відправляємось у подорож по етнічних регіонах України. Подорожуючи, ви ознайомитесь з особливостями оздоблення виробів за технікою вишивання та кольоровою гамою.
В опорний конспект запишіть тему уроку.
Тема: Регіональні особливості оздоблення виробів.
(На слайді записана тема, мета, очікувані результати)
Розглянути кольорову гамму вишивок на слайдах .
Вчитель. Під час нашої подорожі в опорному конспекті вам необхідно виконати ЗАВДАННЯ № 2 «Я вивчаю» (вправа «Подорож по Україні»)
У подану таблицю вписати типові техніки та кольорову гаму вишивок різних етнічних регіонів
Починаємо нашу подорож.
1) Доторкніться до колосків. І ми потрапляємо до Полісся
(слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
2) Доторкніться до шишки - і ми потрапляємо до Карпат
(слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
3) Доторкніться до буряка-і ми потрапляємо до Поділля
(слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
4) Доторкніться до соняшника - і ми потрапляємо до Слобожанщини (слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
5) Доторкніться до яблука - і ми потрапляємо до Наддніпрянщини.
(слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
6) Доторкніться до винограду - і ми потрапляємо до Півдня
(слайд з природою
слайд з описом технік вишивання, кольорової гами)
ЗАВДАННЯ № 2 «Я вивчаю»
У подану таблицю вписати типові техніки та кольорову гаму вишивок по ходу демонстрування слайдів
Назва регіонів |
Техніки вишивок |
Кольорова гама вишивок |
Полісся |
Занизування, хрестик |
Вишневий, синій, чорний |
Карпати |
Хрестик, виколювання, качалочка |
Червоний, зелений, жовтий, чорний |
Поділля |
Низь |
Червоний,чорний |
Слобожанщина |
Хрестик, гладь |
Переважно червоний |
Середня Наддніпрянщина |
Верхоплут , стебнівка |
Білий, темно-червоний |
Південь |
Гладь, стебловий шов, тамбурний(ланцюжок) |
Червоний, чорний, білий |
Вчитель. Перевірте себе. Якщо у вас збігаються відповіді, то отримуєте 4 бали.
Вчитель.
Вічна пісня барв і кольорів,
Неповторна музика натхнення,
Шепіт трав і шелест яворів
І дзвінкі турботи сьогодення.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею і світом
І над світом, гляньте, і над світом
Українська вишивка цвіте
Я з великим задоволенням представляю вам роботи своєї бабусі, яка народилася і прожила своє життя в Полтавській області. Її роботи несуть тепло душі, вражають своєю неповторністю, та колоритом.
І сьогодні є багато майстрів з вишивання. З деякими з них я вас познайомлю.
Особливу увагу хочу звернути на ці роботи. Їх виконав майстер - вишивальник із Чернівців , заслужений майстер народної творчості України Михайло Покиданець відомий чи не кожному, хто береться за голку чи просто цікавиться мистецтвом вишивки. Митець має одну з найбільших в Україні колекцій візерунків народної вишивки Поділля, Буковини, Гуцульщині, Бойківщини – понад 4 тисячі. Найстаріша із них датована шістнадцятим століттям.
Від своєї матері, знаної вишивальниці, перейняв Михайло Григорович мистецтво вишивання і став не тільки майстром і колекціонером, а створив численні власні візерунки.
Майстер володіє різними вишивaльними техніками: від хрестика – до низинки, мережок, стебнівки, ретязів, виколів, ляхiвок, настилy, поверхниці, кісок тощо.
VII. Виконання практичної роботи
Вчитель. Використовуючи візерунки цього майстра, та враховуючи регіональні особливості за технікою вишивання, пропоную Вам створити свій ескіз рушника.
ЗАВДАННЯ № 3 «Я вчусь»
Звертаю вашу увагу на техніку безпеки при роботі з клеєм.
Ви будете користуватись контактним клеєм, який миттєво висихає. Тому, щоб клей не залишався на шкірі рук, його треба наносити дуже тонким шаром на одну з поверхонь. Потім притиснути поверхні та залишити висихати.
Практична робота: «Створення ескізу рушничка за регіональними
особливостями технік вишивання»
Матеріали та інструменти: папірці (умовні рушники), орнаментальні стрічки (додаток 3), клей.
Послідовність виконання роботи:
I група – Полісся, Карпати
II група – Поділля, Слобожанщина
III група – Середня Наддніпрянщина, Південь
VIII. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. Тему, яку ми сьогодні вивчали на уроці, потрібна нам у подальшій роботі над проектом «Вишиті вироби».
IX. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
В опорному конспекті виконайте завдання «Продовжити речення».
X. Виставлення учнями оцінок за урок.
Підрахуйте бали, які ви отримали на уроці.
Всі молодці.
XI. Домашнє завдання.
Знайти в журналах, Інтернет різні види орнаментів, які використовуються в Дніпровській області.
Я вдячна вам за сьогоднішній урок.
XII. Прибирання робочих місць.
Додаток №1
Прізвище та ім’я _______________________________Дата __________
Завдання № 1 «Я це знаю»
Розкладіть зображення орнаментів у такій послідовності (зверху вниз):
(закріпити стрічки орнаментів клейкими квіточками)
Тема ________________________________________________________
Завдання № 2 « Я вивчаю»
В подану таблицю вписати типові техніки та кольорову гаму вишивок по ходу демонстрування слайдів
Назва регіонів |
Техніки вишивок |
Кольорова гама вишивок |
Поділля |
|
|
Карпати |
|
|
Полісся |
|
|
Слобожанщина |
|
|
Середня Наддніпрянщина |
|
|
Південь |
|
|
Завдання № 3 «Я вчусь»
Практична робота: «Створення ескізу рушничка за регіональними особливостями технік вишивання»
Матеріали та інструменти: папірці (умовні рушники), орнаментальні стрічки, клей.
Послідовність виконання роботи:
I група – Полісся, Карпати
II група – Поділля, Слобожанщина
III група – Середня Наддніпрянщина, Південь
Зразки орнаментів
Геометричні орнаменти
Рослинні орнаменти
Зооморфні орнаменти
Каліграфічні орнаменти
Додаток № 2
Додаток № 3
1