Урок «Рельєф та корисні копалини України»

Про матеріал
Урок "Рельєф та корисні копалини України" Мета: навчальна – ознайомити учнів з геологічною будовою та рельєфом України, основними гірськими породами та мінералами й корисними копалинами, показати зв'язок між тектонікою та рельєфом і геологічною будовою території, з’ясувати, на які корисні копалини багата територія України і чим зумовлена їх різноманітність та територіальне поширення; виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті; розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.
Перегляд файлу

Рельєф та корисні копалини України

Мета:

  • навчальна – ознайомити учнів з геологічною будовою та рельєфом України, основними гірськими породами та мінералами й корисними копалинами, показати зв'язок між тектонікою та рельєфом і геологічною будовою території, з’ясувати, на які корисні копалини багата територія України і чим зумовлена їх різноманітність та територіальне поширення;
  • виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті;
  • розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.

Обладнання: фізична та тектонічна карти України (бажано у масштабі 1:1000000), зразки корисних копалин, контурні карти, роздатковий матеріал.

Методи: розповідь, бесіда, робота у парах, робота з контурною картою.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань

Учитель: природа України дивовижна. У нас є мальовничі гори та низини, височини й кристалічні кряжі, багатющі родовища корисних копалин і свій геологічний літопис. Цей світ виник не одразу, а поступову в одвічній боротьбі зовнішніх і внутрішніх сил Землі. Про цю боротьбу, а також про внутрішню будову нашої планети ви знайомилися у 6 класу. Настав час пригадати вивчене. Адже , як кажуть, нове – це добре забуте старе.

[Робота у групах з роздатковим матеріалом. Учні розглядають схеми, малюнки, таблиці, а потім за ними формують коротку доповідь.]


Робота з додатком №1: «Земля».

Завдання: розгляньте схему і коротко охарактеризуйте внутрішню будову Землі та сили, що формують її поверхню.

Робота з додатком №2: «Вивітрювання» та додатком №3 – «Зовнішні сили Землі»

Завдання: розгляньте схеми і сформулюйте відповідь на питання – як зовнішні сили Землі призводять до формування земної поверхні, а саме гірських порід та мінералів.

Робота з додатком №4: «Корисні копалини».

Завдання: розгляньте схему й складіть міні-розповідь про способи класифікації корисних копалин і що собою являють корисні копалини.

Робота з додатком №5: «Земна кора».

Завдання: розгляньте схему й зробіть узагальнення про закономірності формування земної поверхні.

  1. Мотивація пізнавальної діяльності

Учитель: а тепер час поговорити про рельєф, тектоніку й геологію України. Центральною структурою є так званий Український Кристалічний щит. Давайте озброїмось нашими знаннями і спробуємо пов’язати його з основними термінами і поняттями.

Учитель пише на дошці фразу КРИСТАЛІЧНИЙ ЩИТ (по горизонталі чи вертикалі – дивлячись, як зручно). Далі за допомогою ключових слів на дошці формується своєрідний кросворд.

  1. Природний мінерал, оксид кремнію (кварц).
  2. Кварц + слюда + польовий шпат (граніт).
  3. В’язка складова ґрунту на основі алюмосилікатів (глина).
  4. Сипуча порода, теж складова ґрунту (пісок).
  5. Гірські породи та мінерали, видозмінені під впливом високих тисків та температур (метаморфічні).
  6. Гірські породи та мінерали, утворені внаслідок застигання магми чи лави (магматичні).
  7. Нерівності земної поверхні (рельєф).
  8. Гірські породи та мінерали, утворені руйнуванням земної поверхні з наступним осіданням (осадові).
  9. Ділянки суші в діапазоні висот 200 – 500 м (височини).
  10.  Ділянки суші, розташовані нижче 200 м над рівнем моря (низовини).
  11.  Ділянки суші понад 1000 м (гори).
  12.  Мінерал, утворений з черепашок прадавніх одноклітинних істот, незамінний помічник учителя (крейда).
  13.  Кристалічна структура без осадового чохла, за формою нагадує старовинний лицарський щит (щит).
  14.  Однорідні тіла природного походження, що складаються з однієї речовини і є складовими компонентами гірських порід (мінерали).
  15.  Процес руйнування гірських порід (вивітрювання).


  1. Формування нових знань і вмінь
  1. Учитель: погляньте на фізичну карту Україну. Про що вона нам може розповісти? Які кольори на шкалі висот переважають? Який загальний висновок можна зробити, побіжно розглянувши фізичну карту?
  2. Учитель: знайдіть у ваших атласах назви основних форм рельєфу. Покажіть їх на карті, що висить біля дошки.
  3. Учитель: а тепер відшукайте найбільші родовища корисних копалин і покажіть їх на карті. Який висновок про багатства надр України можна зробити?
  4. Учитель: китайський філософ V ст. до н. е. сказав: «На основі минулого можна пізнати майбутнє, на основі ясного можна пізнати приховане». Скористаємося відповідними картами і спробуємо прочитати геологічне минуле та сьогодення України.

Клас поділяється на дві групи дослідників. Робота виконується у парах.

Завдання першої групи: співставити тектонічну й фізичну карту України та пояснити з точки зору геохронологічної історії закономірності утворення основних форм рельєфу на території України.

Завдання другої групи: співставити геологічну карту й карту родовищ корисних копалин та пояснити закономірності територіального поширення родовищ корисних копалин на території України.

Потім кожна група коротко звітує про проведене дослідження.

  1. Закріплення отриманих знань і вмінь

На контурну карту наносяться основні форми рельєфу та головні родовища корисних копалин, позначаються штриховкою межі кристалічного щита.

  1. Домашня робота
  1. Вивчити матеріал параграфа.
  2. Завершити оформлення контурної карти.
  3. Визначити географічні координати вершин Говерла та Роман-Кош.
  4. Доповідь або реферат «Унікальні геологічні пам’ятки України».

 



docx
Додано
6 червня 2020
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку