Рельєф та корисні копалини України
Мета:
-
навчальна – ознайомити учнів з геологічною будовою та рельєфом України, основними гірськими породами та мінералами й корисними копалинами, показати зв'язок між тектонікою та рельєфом і геологічною будовою території, з’ясувати, на які корисні копалини багата територія України і чим зумовлена їх різноманітність та територіальне поширення;
-
виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті;
-
розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.
Обладнання: фізична та тектонічна карти України (бажано у масштабі 1:1000000), зразки корисних копалин, контурні карти, роздатковий матеріал.
Методи: розповідь, бесіда, робота у парах, робота з контурною картою.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
-
Актуалізація опорних знань
Учитель: природа України дивовижна. У нас є мальовничі гори та низини, височини й кристалічні кряжі, багатющі родовища корисних копалин і свій геологічний літопис. Цей світ виник не одразу, а поступову в одвічній боротьбі зовнішніх і внутрішніх сил Землі. Про цю боротьбу, а також про внутрішню будову нашої планети ви знайомилися у 6 класу. Настав час пригадати вивчене. Адже , як кажуть, нове – це добре забуте старе.
[Робота у групах з роздатковим матеріалом. Учні розглядають схеми, малюнки, таблиці, а потім за ними формують коротку доповідь.]
Робота з додатком №1: «Земля».
Завдання: розгляньте схему і коротко охарактеризуйте внутрішню будову Землі та сили, що формують її поверхню.
Робота з додатком №2: «Вивітрювання» та додатком №3 – «Зовнішні сили Землі»
Завдання: розгляньте схеми і сформулюйте відповідь на питання – як зовнішні сили Землі призводять до формування земної поверхні, а саме гірських порід та мінералів.
Робота з додатком №4: «Корисні копалини».
Завдання: розгляньте схему й складіть міні-розповідь про способи класифікації корисних копалин і що собою являють корисні копалини.
Робота з додатком №5: «Земна кора».
Завдання: розгляньте схему й зробіть узагальнення про закономірності формування земної поверхні.
-
Мотивація пізнавальної діяльності
Учитель: а тепер час поговорити про рельєф, тектоніку й геологію України. Центральною структурою є так званий Український Кристалічний щит. Давайте озброїмось нашими знаннями і спробуємо пов’язати його з основними термінами і поняттями.
Учитель пише на дошці фразу КРИСТАЛІЧНИЙ ЩИТ (по горизонталі чи вертикалі – дивлячись, як зручно). Далі за допомогою ключових слів на дошці формується своєрідний кросворд.
-
Природний мінерал, оксид кремнію (кварц).
-
Кварц + слюда + польовий шпат (граніт).
-
В’язка складова ґрунту на основі алюмосилікатів (глина).
-
Сипуча порода, теж складова ґрунту (пісок).
-
Гірські породи та мінерали, видозмінені під впливом високих тисків та температур (метаморфічні).
-
Гірські породи та мінерали, утворені внаслідок застигання магми чи лави (магматичні).
-
Нерівності земної поверхні (рельєф).
-
Гірські породи та мінерали, утворені руйнуванням земної поверхні з наступним осіданням (осадові).
-
Ділянки суші в діапазоні висот 200 – 500 м (височини).
-
Ділянки суші, розташовані нижче 200 м над рівнем моря (низовини).
-
Ділянки суші понад 1000 м (гори).
-
Мінерал, утворений з черепашок прадавніх одноклітинних істот, незамінний помічник учителя (крейда).
-
Кристалічна структура без осадового чохла, за формою нагадує старовинний лицарський щит (щит).
-
Однорідні тіла природного походження, що складаються з однієї речовини і є складовими компонентами гірських порід (мінерали).
-
Процес руйнування гірських порід (вивітрювання).
-
Формування нових знань і вмінь
-
Учитель: погляньте на фізичну карту Україну. Про що вона нам може розповісти? Які кольори на шкалі висот переважають? Який загальний висновок можна зробити, побіжно розглянувши фізичну карту?
-
Учитель: знайдіть у ваших атласах назви основних форм рельєфу. Покажіть їх на карті, що висить біля дошки.
-
Учитель: а тепер відшукайте найбільші родовища корисних копалин і покажіть їх на карті. Який висновок про багатства надр України можна зробити?
-
Учитель: китайський філософ V ст. до н. е. сказав: «На основі минулого можна пізнати майбутнє, на основі ясного можна пізнати приховане». Скористаємося відповідними картами і спробуємо прочитати геологічне минуле та сьогодення України.
Клас поділяється на дві групи дослідників. Робота виконується у парах.
Завдання першої групи: співставити тектонічну й фізичну карту України та пояснити з точки зору геохронологічної історії закономірності утворення основних форм рельєфу на території України.
Завдання другої групи: співставити геологічну карту й карту родовищ корисних копалин та пояснити закономірності територіального поширення родовищ корисних копалин на території України.
Потім кожна група коротко звітує про проведене дослідження.
-
Закріплення отриманих знань і вмінь
На контурну карту наносяться основні форми рельєфу та головні родовища корисних копалин, позначаються штриховкою межі кристалічного щита.
-
Домашня робота
-
Вивчити матеріал параграфа.
-
Завершити оформлення контурної карти.
-
Визначити географічні координати вершин Говерла та Роман-Кош.
-
Доповідь або реферат «Унікальні геологічні пам’ятки України».