Урок-подорож – один з видів нестандартних уроків. При уявній подорожі може відбуватися все те, що супроводжує кожну справжню подорож – яскраві враження, позитивні емоції, цікаві зустрічі. Основний позитивний момент уроку – подорожі полягає в тому, що учні відчувають себе мандрівниками-дослідниками, першовідкривачами, вченими науковцями, які вирішують важливу проблему. Вони самі роблять висновки, підсумки-узагальнення. Таким чином, урок-подорож сприяє розвиткові уяви і фантазії, мови і мислення, інтересу до вивчення того чи іншого предмету.
7 клас
Тема: Рельєф Євразії (урок-подорож)
Мета: розвивати логічне та критичне мислення, образну пам'ять, уміння самостійно вирішувати навчальні завдання і створювати образ території, вміння висловлювати свою точку зору;
Розширити знання про особливості формування рельєфу, найбільших гірських системах Євразії; удосконалювати практичні вміння і навички характеризувати основні форми рельєфу материка, продовжити формування вмінь і навичок роботи з картами атласу і контурною картою; сприяти формуванню інформаційної, екологічної та природничої компетентностей учнів;
Виховувати моральні якості особистості, здатність естетичного сприйняття навколишнього середовища, любов і дбайливе ставлення до природи, пізнавальний інтерес до предмета.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: Рольова гра.
Обладнання: комп'ютер, фізична карта Євразії, атласи, контурні карти, відеоматеріали, фотографії гір, картини М. К. Реріха.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, створення позитивного емоційного настрою класу.
Учитель. Діти, всім бажаю гарного настрою, взаєморозуміння, приємного спілкування.
Багато людей люблять подорожувати, я думаю - ви не виняток. Тому, я пропоную вам провести сьогоднішній урок незвично: у вигляді уявної подорожі. Ми відправимося з вами в експедиції і будемо підкорювати найвищі гірські вершини.
Клас ділиться на групи - експедиції, в кожній з яких визначаються ролі:
-Керівник експедиції;
-Штурман;
-Альпініст,
-Кліматолог;
-Картограф;
-Поет.
Кожна група отримує «щоденник польових досліджень», картки з індивідуальними завданнями для кожного з учасників експедиції. Учні мають можливість обрати для себе відповідну роль і вид завдання.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Прийом «Приваблива мета».
Учитель. Гори здавна приваблювали людей своєю надзвичайною красою, силою, непокорою. Східна мудрість говорить: «Рівнини дані людям, щоб на них торгувати, а гори - щоб молитися». Поети оспівували їх у своїх творах, згадаємо Лермонтова, Пушкіна
Художники зображують гори на своїх полотнах. Філософи вирушають до них в пошуку відповідей на питання світобудови. Одним з них був відомий російський вчений, поет, художник, археолог Микола Костянтинович Реріх. Організована ним Центрально - Азіатська експедиція, що тривала 4 роки, досліджувала Гімалаї, Тибет, Тянь - Шань і інші гори Центральної Азії. Свою любов до гір Реріх передав через свої полотна, репродукції яких ви бачите.
Презентація картин Реріха
Учитель.У наші дні альпіністи різних країн, підкорюючи найвищі вершини світу, залишають на них прапори своїх країн. Прапори Україні побували на піках Паміру і Гімалаїв, Кавказу та Альп. Сьогодні ми піднімемо прапор нашого міста на найвищих горах Євразії. Хто знає, може в майбутньому хтось із вас зробить реальне сходження і досягне найвищих вершин.
А поки, для того, щоб експедиція пройшла успішно і безпечно, необхідно пройти «інструктаж».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Географічний крос».
1) Основними формами рельєфу є рівнини і ... ... .. (гори);
2) В основі кожного материка лежить величезна ділянка земної кори, яка називається ... (платформа);
3) Гори відповідають складчастим ... .. (областям);
4) За віком гори бувають ... .. (старі і молоді);
Гра «Вірю-не вірю».
1) Чи вірите ви, що молоді гори продовжують рости? (Так);
2) Чи вірите ви, що найбільш активні зони землетрусів відповідають старим горам? (Ні);
3) Чи вірите ви, що під час землетрусу потрібно ховатися в будинках? (Ні);
4) Чи вірите ви, що при підйомі в гори температура повітря збільшується? (Ні);
5) Чи вірите ви, що на висоті повітря розріджене і їм важче дихати? (Так).
Учитель. Для успішної роботи експедиціям необхідно пройти акліматизацію. Тому на певній висоті влаштовують базовий табір, звідки і починається сходження. Поки наші організми звикають до висоти, ми познайомимося з особливостями рельєфу і геологічної будови Євразії.
Прийом «Творчий пошук»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. В основі більшої частини Євразії лежать Євразійська і Китайська літосферні плити, що складаються з окремих ділянок - платформ, «спаяних» між собою областями складчастості. Найдавніші платформи - Східно-Європейська, Сибірська, Корейська та Південно-Китайська. В межах платформ сформувався рівнинний рельєф різної висоти. Східно-Європейська рівнина, на півдні якої ми з вами живемо, - одна з найбільших рівнин світу. Нерівності фундаменту платформи, що лежить в її основі, проявляються у вигляді низовин і височин, однією з яких є Донецький кряж - найбільша форма рельєфу нашої області.
Давнім азіатським платформам відповідають Середньосибірське плоскогір'я, Велика Китайська рівнина, плоскогір'я Декан, рівнина Аравійського півострова.
Більшість гірських систем Євразії віднесені до рухливих складчастих поясів. Великі простори материка відносяться до складчастих споруд палеозойської ери. У цей період 800 - 300 млн. років тому утворилися Скандинавські і Уральські гори, хребти Алтаю, Саян, Тянь-Шаню, Кунь-Луня.
Характерною особливістю Євразії є утворення гірських систем в областях кайнозойської складчастості. Через всю Євразію, від Піренейського півострова на заході до Великих Зондских островів на південний схід простяглися гірські споруди: Піренеї, Альпи, Апенніни і Балканські гори, Карпати, Кримські гори, Кавказ, Памір, Гімалаї, які входять до складу Альпійсько-Гімалайського складчастого пояса .
Прийом «Навчальний кінозал». Демонстрація відеофрагменту «Альпи, Гімалаї».
Учитель. А тепер ми цілком готові працювати над вивченням гірських систем:
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах):
1-а експедиція - Гімалаї;
2-а експедиція - Кавказ;
3-я експедиція - Альпи;
4-а експедиція - Карпати;
5-а експедиція - Тянь-Шань.
Кожен учасник експедиції згідно з його ролі отримує завдання:
1) Керівник експедиції - координує роботу всієї групи, готує звіт, презентує результати роботи;
2) Альпініст - визначає висоту гір і найвищу точку, напрямок хребтів;
3) Кліматолог-вирішує задачу на визначення зміни температури;
4) Штурман - визначає по карті маршрут прямування (називає форми рельєфу, що зустрічаються на шляху до гір);
5) Картограф - позначає у контурній карті гірські системи, їх найвищі точки;
6) Поет - складає сінквейн про гірській системі.
Хвилинка релаксації.
Учитель. Тепер, коли учасники експедицій виконали підготовчу роботу і готові до останнього етапу - сходження на вершину, я пропоную вам хвилинку релаксації, щоб трохи відпочити і набратися сил.
(Демонстрація відеофрагменту з панорамою гір у супроводі класичної музики).
Учитель. Уявіть, що ви бачите гори з висоти пташиного польоту. Нехай гірське повітря наповнює ваші легені, ви дихаєте глибоко, відчуваєте аромат лаванди. У вашій уяві виникають ніжні пелюстки едельвейса, які вселяють у ваші душі добро, любов, злагода.
Прийом «Презентація».
Учні, які виконують ролі «альпіністів» кожної з експедицій, прикріплюють до фізичної карти Євразії на дошці магніти з прапорцями Бахмута на вершинах підкорених гір.
«Начальники експедицій» представляють результати роботи груп, зачитуючи «щоденники польових досліджень».
(Презентації супроводжуються показом слайдів, що зображають панорами Карпат, Тянь-Шаню, Кавказу).
Звучить пісня Володимира Висоцького
Учні - «поети» зачитують сінквейни про гори.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Аукціон»
Учні по черзі називають різні форми рельєфу материка, показують їх на фізичній карті та одним реченням дають їх характеристику
Учитель. Після повернення з експедиції кожен учасник повинен заповнити «звіт про роботу», для цього пропоную відповісти на питання тесту в спеціальному бланку.
Тест.
1.В основі Євразії лежить:
а) одна літосферна плита, б) кілька літосферних плит.
2.Терріторія Україна розташована в межах платформи:
а) Сибірської; б) Східно-Європейської, в) Західно-Європейської.
3.Найвища гірська система Євразії і світу:
а) Гімалаї; б) Альпи, в) Тибет.
4.Гори Карпати входять до складчастого пояса:
а) Тихоокеанського; б) Альпійсько-Гімалайського; в) Північно-Атлантичного.
5.Найвищі гори Європи:
а) Піренеї, б) Апенніни, в) Альпи.
6.Найвища гора світу - Джомолунгма має висоту:
а) 8500 м; б) 7954 м; в) 8850 м.
Ключ: 1б, 2б, 3а, 4б, 5в, 6в.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Проводиться взаємоперевірка тестів, виставляються бали за роботу в групі, «начальники експедицій» підсумовують бали за всі види роботи, виставляють остаточну оцінку.
Прийом «Мікрофон».
Учитель Уявіть, що ви перебуваєте на прес-конференції, присвяченій закінченню експедицій. Дайте відповідь на запитання журналістів (по одній людині від групи):
- Що нового ви дізналися під час подорожі?
- Що нового ви навчилися робити?
- Що найбільше запам'яталося в експедиції?
- Якими враженнями хотілося б поділитися з друзями?
- Чи хочете ви продовжувати подорожувати?
Учитель. Звичайно, подорожувати найцікавіше наяву, але можна підключити свою уяву і подорожувати не виходячи з дому. Для цього є чудові помічники: географічні карти, енциклопедії, телебачення, радіо, комп'ютер. З їх допомогою можна побувати в самих віддалених і екзотичних місцях Землі, можна підкорити нездоланні вершини. Головне - вірити, що немає нічого неможливого, вірити в свої сили. І тоді обов'язково знайдуться способи вирішення найскладніших завдань, виходи з безвихідних ситуацій. Тому я бажаю вам більше впевненості в собі, оптимізму, наполегливості у досягненні поставлених цілей, подолання перешкод і підкорення вершин: у навчанні, спорті, самовдосконаленні. А якщо поруч є люди, які вірять в тебе, допомагають, підтримують у важку хвилину: батьки, друзі, то й «гори по плече».
Всім учням вручаються «Посвідчення підкорювача вершин».
VІІ. Домашнє завдання: вивчити параграф, підготувати повідомлення про вулкани Євразії, скласти сінквейни на тему «Вулканізм».