Урок узагальнення знань з теми "Закономірності формування природи материків і океанів"

Про матеріал

Пропонується розробка уроку узагальнення знань з теми "Закономірності формування природи материків і океанів", проведеного у формі інтелект-шоу "Розумники і розумниці" з використанням мультимедійної презентації. Шість етапів інтелектуальної гри дозволяють повторити і узагальнити значний обсяг матеріалу теми.

Перегляд файлу

Інтелект-шоу

«Розумники і розумниці»

(урок узагальнення за темою «Вступ. Закономірності формування природи материків і океанів»)

Мета уроку:

  •  повторити , закріпити і узагальнити знання учнів про загальні географічні закономірності;
  •  формувати вміння розкривати загальні причинно-наслідкові зв’язки утворення і розміщення на Землі основних компонентів природи;
  • закріпити знання про географічну карту як важливе джерело географічних знань;
  • розширити  уявлення про наслідки руху Землі навколо своєї осі та навколо Сонця;
  • розвивати вміння працювати з картами, робити висновки;
  • виховувати відповідальність, організованість, самостійність.

Обладнання: мультимедійний проектор, фізична карта світу, атласи,

Тип уроку: урок узагальнення знань.

Хід уроку

І етап «Світлофор» - гра  «Так чи ні»

слайд 2

Ставлю запитання всьому класу. Учні піднімають сигнальні картки: так-зелена, ні-червона.  4 учні , які наберуть найбільше балів,виходять до наступного етапу.

  1. Географічну довготу визначають за меридіанами. (так)
  2. Паралель показує напрям «схід-захід» (ні)
  3. Чи може мати точка широту 95° пн.ш.? (ні)
  4. Чи може точка мати довготу  10° сх.д.? (так)
  5. Найдовша паралель 30°(ні)
  6. Довжина екватора 40000 км(так)
  7. Карта масштабу 1: 100 000 – дрібномасштабна(ні)
  8. Лондон знаходиться на схід від Києва(ні)
  9. Географічна широта Києва- 51° пн.ш.
  10. Географічна довгота Києва - 30°30´зх.д.(ні)
  11. Фізична карта світу (масштаб 1: 22 000 000) належить до великомасштабних. .(ні)
  12. Фізична карта України належить до тематичних карт. (так)

4 переможці І етапу отримують ордени.

 

ІІ етап «Тема»

слайд 3

Пропоную вибрати тему. Послідовність вибору  теми учасниками другого етапу визначаємо  так: пропоную розв’язати задачу.

Задача. Обчисліть протяжність Атлантичного океану вздовж екватора(9°+52°=61°; 111 км ×52°= 5772 км)

 Хто перший і точніше  – в такій послідовності і вибирають тему.

Теми:

Літосфера і рельєф Землі

Атмосфера і клімати Землі

Географічна оболонка

Рух Землі. Годинні пояси

 

 

слайд 4

Запитання по темі «Літосфера і рельєф Землі»

слайд 5

  1. Типи земної кори
  2. Давні, вирівняні, відносно стійкі ділянки земної кори
  3. Потужність материкової земної кори
  4. Складчастим областям у рельєфі відповідають …
  5. Виступи кристалічного фундамента платформи на поверхню називаються ….
  6. Де виникають сейсмічні пояси Землі?

 

Запитання по темі «Атмосфера і клімати Землі»

слайд 6

  1. Багаторічний режим погоди в даній місцевості називається….
  2. Тип клімату, який характеризується високими температурами протягом року, рівномірним випаданням опадів (2000-3000мм на рік)_________
  3. Область з високим тиском у центрі, низхідними потоками повітря за годинниковою стрілкою у північній півкулі.______
  4. Постійні вітри, що дмуть від 30-х паралелей до екватора…………………
  5. Переважаючі вітри помірних широт……………….
  6.  Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка погода з опадами….

 

Запитання по темі «Географічна оболонка»

слайд7

  1. Однією з основних закономірностей географічної оболонки є  зміна природних комплексів від екватора до полюсів, це…..
  2. Зміна природних комплексів в горах  від підніжжя до вершини називається …..
  3. Складовими географічної оболонки є нижня частина атмосфери, верхня частина літосфери, біосфера і …..
  4. Всі компоненти природи в географічній оболонці тісно…..
  5. Основними закономірностями географічної оболонки є цілісність, широтна зональність, ритмічність і ……
  6. Скільки існує географічних поясів Землі?

 

Запитання по темі «Форма і рухи Землі»

слайд 8

  1. Зміна дня і ночі відбувається внаслідок ………..
  2. Форма Землі називається ……..
  3. Який кут нахилу земної осі до площини орбіти?.....
  4. Земля робить повний оберт навколо Сонця за…….
  5. Назвіть основний наслідок обертання Землі навколо Сонця……..
  6. Площа поверхні Землі становить …….

 

Якщо учні-учасники затрудняються відповісти на запитання, «болільники» мають право відповісти і набирати собі бали.

 

ІІІ етап. « Оратор»

слайд 9

 Даю учням проблемне питання. Висловити свою думку щодо вирішення цієї проблеми учасники можуть протягом 30 секунд.

Приклади проблемних питань:

  1. Чому рельєф Землі дуже різноманітний?
  2. Чим пояснити наявність двох сезонів (вологого і сухого) у субекваторіальному поясі?
  3. Значення карт для людини.

За кращу відповідь 4 бали.

 

ІV етап. « Канікули»

слайд10

Практичне завдання:  Заповніть таблицю:

Географічна назва

Об’єкт

Материк

Уральські (зразок)

Гори

Євразія

Байкал

 

 

Ельбрус

 

 

Амазонка

 

 

Анди

 

 

Кіліманджаро

 

 

 

Vетап  «Темна конячка»

слайд11

Кожному учаснику пропонуються на екрані комп’ютера зображення географічних об’єктів , явищ, процесів, які він повинен пояснити так, щоб інший учень (»друг») відгадав, що це.

  

Слайд12                                                       слайд13

І учень                                                                ІІ учень

1.Компас.                                                   1.Корали

2.Білий ведмідь.                                     2.Біг-Бен

3. Австралія.                                           3. Христофор Колумб

4. Кенгуру.                                              4.Коала

5.Зона пустель.                                       5.Глобус

6. Ейфелева вежа.                                   6.Гори

7. Давід Лівінгстон.                                7.Страус ему

8.Вітус Берінг.                                        8.Вологі екваторіальні ліси

 

Слайд 14                                                             Слайд15

ІІІ учень                                                            ІV учень

1.Білка                                                    1. Водоспад

2.Автомобіль                                         2. Жирафа   

3.Джеймс Кук                                        3.Блискавка

4.Великобританія                                  4.Бриз

5. Ожеледь                                             5.Дюни

6.Горила                                                 6.Смерч

7.Айсберг                                               7.Острів

8. Степ                                                    8.Магеллан

 

 

Слайди 16-19

VІ  етап. Фінал  «Дуель»

слайд20

слайд21

Два учні, які набрали найбільше балів у попередніх етапах виходять у фінал.

Питання для «дуелі»:

  1. В перекладі з грецької слово географія означає …(землеопис)
  2. Невеликі за розміром ділянки суходолу, з усіх сторін оточені водою називаються …(островами)
  3. Карта масштабу 1:300 000 належить до групи карт за масштабом…(середньомасштабних)
  4. Час на кожному меридіані в даний момент називається …(місцевим)
  5. Яка різниця в часі між поясами? (1 година)
  6. У якому годинному поясі розташована  Україна? (другому)
  7. На скільки відрізняється час в Україні від західноєвропейського? (на 2 години )
  8. В межах якої літосферної плити ми живемо?(Євразійської)
  9. Назвіть острів Атлантичного океану, що лежить на межі літосферних плит..(Ісландія)
  10.  Атмосферний вихор з низьким тиском у центрі називається …(циклон)
  11.   Зміна природних зон від екватора до полюсів називається…(широтна зональність)
  12.  В якій природній зоні ми живемо? (лісостеп)
  13. Назвіть ґрунти нашого краю…(чорноземи)
  14. Який материк найбільший за площею? (Євразія)
  15. Найбільша потужність земної кори під…(материками)
  16.  Ширина кожного часового поясу становить …(15°)
  17.  Давнім платформам на поверхні Землі відповідають…(рівнини)
  18.   В якому кліматичному поясі протягом року високі температури повітря, літо вологе, зима суха? (субекваторіальному).
  19. Які повітряні маси панують в субарктичному поясі влітку? (помірні)
  20.  Який клімат нашої місцевості? (помірно континентальний).

 

Підсумок гри. «Нагородження» кращих учасників оцінками.

   

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Даушкіна Анна Василівна
    Ще якби і презентацію до уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
4124
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку