Урок "Репродуктивне здоров'я молоді"

Про матеріал
Розробка уроку до розділу "Соціальна складова здоров'я" для ознайомлення з новим матеріалом.
Перегляд файлу

    Тема. Репродуктивне здоров`я молоді.

    Мета.

  Освітня:   сформувати уявлення про репродуктивне здоров`я, системні валеологічні знання,про розуміння необхідності дотримання культури статевих стосунків на основі дружби, поваги, вірності.         

  Розвиваюча:  розвивати вміння запобігати ризикам і негативному впливу на репродуктивне здоров’я соціальних та особистісних чинників;  охарактеризувати чинники впливу  і ризику.

  Виховна:  виховувати свідоме ставлення до свого репродуктивного здоров’я,  почуття цінності родинних стосунків, відповідального батьківства.

   Базові поняття: репродуктивне здоров’я, репродукція, ІПСШ .

   Тип уроку: комбінований.

   Міжпредметні зв’язки:    біологія, література, правознавство.

   Форми роботи:   фронтальна бесіда,  робота з картками, робота з опорною схемою, самостійна робота, робота в групах, демонстрація  презентації, рефлексія.

  Навчально-методичне забезпечення: схеми «Репродуктивне здоров’я», ілюстрації про алкоголізм, наркоманію, чинники  репродуктивного здоров’я, презентація, макет «дерева», шаблони гербів.

 

                Епіграф: «Щоб ворога перемогти,    треба знати його в обличчя»    (народна мудрість)

 

Хід уроку

     І. Організаційний момент.

(Привітання, організація учнів, психологічне налаштування до роботи).

   Вчитель.  Добрий день, діти!  У нас з вами сьогодні незвичайний урок. На нашому уроці присутні гості.  Будь ласка, привітайте їх.

 

     ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Ми починаємо працювати  над темою «Репродуктивне здоров`я молоді.»  Для кращого сприйняття нового матеріалу повторимо деякі поняття,  знайомі вам з попередніх уроків.

1. Назвіть вигоди від рухової активності для фізичного благополуччя.

2. Назвіть вигоди від рухової активності для соціального благополуччя.

3. Установіть взаємозв’язок між фізіологічною і соціальною зрілістю людини.

4. Чому потрібно постійно стежити за рівнем свого здоров’я, проводити його моніторинг?

5.  Чи може низький рівень здоров’я вплинути на самооцінку підлітка?

6. Тепер усі кажуть, що здоров’я – понад усе. Це данина моді чи нагальна потреба?

 

  1.  Оголошення теми, мети уроку та мотивація навчальної діяльності.

        Вчитель.

Сьогодні ми поговоримо про визначну подію в житті кожної людини. Народження дитини – це диво, щастя для кожної людини. ( Слайди 3, 4)

 

Коли народжується син,

Сягає радість до вершин:

Радіють мама, тато, дід –

Це ж розбруньковується рід!

Коли народжується доня,

Маленьке сонечко в долонях,

Несе вона для всіх під стріху

Лад, затишок, любов і втіху!

Коли народжуються діти,

Чому б нам всім і не радіти?

Надію й сили дай їм, Боже,

Що виросли вони всі гожі!

 

      Але, на жаль, цього дива може і не статися, якщо змолоду недбайливо ставитися до свого здоров’я.

   Хтось на даний час свого життя бачить своє щастя в тому, що він в майбутньому стане митцем, хтось – фінансовим генієм, хтось – майбутнім олімпійцем, хтось – у матеріальних благах. Та більшість людей можуть дійсно почуватись щасливими, лише виконавши особливе призначення – продовження роду. Можливо ви ще не замислювалися над цим питанням.  ( Слайд 5) Проте недарма у народі кажуть:

                              «Хочеш мати гарні троянди, не псуй бутони.

                               Якщо зірвеш яблуневий цвіт, то звідки матимеш яблука?

                               Дівчата – квіти народу.»

  Отже, відповідальне ставлення до свого здоров’я в підлітковий період сприятиме зміцненню репродуктивного здоров’я. Воно як і здоров’я загалом, виявляється у фізичній, психічній, соціальній і духовній складових.

    Сьогодні ми спробуємо  перевірити правдивість нашого епіграфу ( Слайд 6) та знайти відповіді на такі питання:

    Проблемні  питання. ( Слайд 7)

  • Що, на вашу думку, означає термін «відповідальне батьківство, материнство»?

   - Що впливає на репродуктивне здоров’я?

  Ми  розглянемо фактори впливу на всі складові  репродуктивного здоров’я.

 

      ІV.  Вивчення нового матеріалу

  1. Родинні цінності

      У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладення шлюбу. Яким є цей вік в Україні?

Згідно із Законом «Про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо підвищення шлюбного віку», опублікованим у газеті «Голос України» (№ 64 від 7 квітня 2012 року), шлюбний вік для чоловіків та жінок встановлюється з 18 років.

Крім того, передбачено, що за заявою особи, яка досягла 16 років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.

 

       - Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. (Слайд 8) Лише у шлюбі людина найповніше себе реалізовує як чоловік і жінка, голова родини і господиня, батько і матір. Є  в народі такі прислів’я:

                              «Де чоловік голова, а жінка серце, там і сім`я щаслива.

                               Найкраща спілка – чоловік і жінка!

                               Нащо й ліпший клад, коли в сім`ї лад.»

 Дружна родина завжди надихає, підтримує, допомагає, задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби дітей.

       - Яким же чином родина задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби?

      Фізіологічні – мати й батько створюють затишний дім, дбають про їжу, одяг.

      Соціальні – дають любов, повагу, належність до групи. Дитина вчиться спілкуватися, розв’язувати конфлікти і будувати свої стосунки з батьками, братами, сестрами; засвоює цінності й норми поведінки.

      Духовні – знайомиться вперше з прекрасним: кімнатні рослини, вишиті рушники, намальовані картини; тут співають колискову, читають книжки, навчають народних ремесел; задовольняють пізнавальні, естетичні та потреби в самореалізації.

   Сім’я – маленька частинка держави, а кожна держава має свої символи. Один з символів – герб - ми спробуємо з вами створити.

           Виконання вправи «Герб».

   Створіть герб своєї родини.( В гербі зашифровані цінності народу)

(Учням роздають шаблони, які вони заповнюють: у першому віконці вони записують три слова, які найточніше характеризують їх родину; у другому – три найголовніші цінності їх родини; у третьому – три найбільш пам’ятні сімейні події; у четвертому – три правила їх сім`ї; у п’ятому – імена трьох членів сім`ї, з якими вони мають особливо тісні стосунки.)

   А зараз ми з вами створимо символічне дерево родини. (Прикріплення гербів до гілочок «дерева»)

 

 

 

  1. Важливі чинники міцної родини

Лев Толстой писав: «Усі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива – нещаслива по-своєму». Це тому, що родинне щастя ґрунтується на коханні і важливих побутових та життєвих навичках.  Однак, далеко не всі юнаки і дівчата готові до сімейного життя в такому молодому віці. Для створення міцної сім’ї замало лише кохання, зокрема, коли молоде подружжя не усвідомлює відповідальності своєї нової ролі.

«Човен кохання розбився об побут». Всі чули цю фразу і всі розуміють, що під човном мається на увазі сім’я і стосунки між подружжям.  Зараз ми спробуємо цьому запобігти.

 

       Вправа «Пантоміма»

(Кожна група по черзі демонструє іншим групам пантомімою необхідні в родині побутові навички (готування їжі, прибирання, забивання цвяхів…))   Ви бачите, що в сім’ї важливо розуміти один одного без слів.

 

  1.  Репродуктивне здоров`я

    Сім’я вважається неповною якщо в ній немає дітей.

    З біології ви знаєте, що відтворення організмом нових особин, розмноження – це репродукція.

    А що ж тоді репродуктивне здоров’я? (Слайд 9)

  Репродуктивне здоров’я – це здатність чоловіка або жінки протягом плідного віку народжувати здорових дітей.  Дана проблема є актуальною і важливою на сьогоднішній день (наводяться статистичні дані)

- Які чинники на вашу думку впливають на репродуктивне здоров`я?

      - Чи завжди інформація, яка надходить із ЗМІ позитивно впливає на репродуктивне здоров`я?

      - Чим можуть бути небезпечні ранні статеві стосунки?  ( На дошці складається схема.) 

             

Репродуктивне здоров’я

 

  1. Спосіб життя.

  2.   Спадкові хвороби.

  3.   Державна політика в галузі медицини.

  4.   Суспільні норми моралі.

  5.   Ризикована поведінка.

  6.   Низький рівень поінформованості про небезпеку ранніх статевих стосунків.

  7.   Традиції місцевості, родинні цінності.

  8.   Пресинг реклами, ЗМІ.

  9.   Шкідливі звички.

 10.  Приклад і тиск однолітків, невміння опиратися тиску компанії.

 11.  Дискримінація прав і свобод; гендерна нерівність.

     Чинники, що руйнують здоров'я, діють не ізольовано, а разом, вони взаємопов'язані. Це істотно підсилює їхній несприятливий ефект. Так, паління підвищує ризик появи хворого потомства в 1,5 рази, зловживання алкого­лем — в 1,3 рази, а спільний вплив цих чинників підвищує ризик у 6 разів.

Зупинімося докладніше на деяких із них.

 

  1. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров`я.

  Важливими чинниками негативного впливу на репродуктивне здоров’я є психоактивні речовини.

( Слайд 10)

     Опрацювання матеріалу, зібраного   «домашніми групами».

На минулому уроці ви розподілились на групи. Кожна група отримала певне завдання. 

 (Перша група доповідає про вплив куріння, друга – зловживання алкоголем, третя – про вплив наркотиків)

     Куріння: передчасні пологи або мертвонародження; недостатня маса тіла дитини при народженні; синдром раптової смерті новонароджених; респіраторні інфекції, бронхіальна астма, отит; відставання інтелектуального розвитку, проблемна поведінка. ( Слайди 11-13)

     Зловживання алкоголем: безпліддя чоловіка і жінки; викидень на ранніх термінах вагітності; народження дітей з фізичними та розумовими вадами (дефекти розвитку голови, обличчя, кінцівок і серця, сплющення верхньої щелепи, розумова відсталість і підвищене емоційне збудження.)

(Слайди 14-16)

         Наркотики: вроджені вади розвитку плода, передчасні пологи і мертво народження.( Слайди 17-18)

       5. Вплив раннього статевого життя.

Раннє статеве життя призводить до багатьох негативних наслідків.  Організм підлітка не готовий до цього фізіологічно й психологічно. Підлі­ток не може брати на себе відповідальність за складні стосунки, оскільки соціально й економічно він залежить від батьків. (Слайди 19-21)

      Раннє статеве життя пов'язане з великим ризиком і для власного здоров'я, і для здоров'я майбутнього покоління. Тільки доросла, фізіоло­гічно й соціально дозріла людина може створювати родину, народжувати й виховувати своїх дітей. Материнство буде щасливим тільки в тому разі, коли жінка сформувалася для цього фізіологічно, психологічно й соці­ально.

     Рання вагітність шкідлива для організму підлітка, вона важко протікає, пологи стають справжньою медичною проблемою. Крім того, з'являється й інша проблема — соціальна. Підліток не готовий ростити свою дитину, виховувати її, оскільки він іще сам потребує батьківської опіки. Важко переноситься рання вагітність і психологічно.

     Раннє статеве життя часто призводить до захворювань, що передають­ся статевим шляхом. (Слайд 22)

     Раннє статеве життя зазвичай починають підлітки з несформованими моральними принципами. Не маючи необхідних відомостей про особливості свого власного розвитку, такі підлітки через незнання легковажно ставлять­ся до свого здоров'я та здоров'я своїх нащадків. Низький рівень загальної культури підлітків супроводжується й низькою сексуальною культурою, невмінням будувати свої стосунки з протилежною статтю, відповідати за ці стосунки.

           Відмова від раннього статевого життя не означає відмови від стосунків із протилежною статтю. Якраз навпаки, така поведінка є запорукою нормального статевого життя в зрілості.

( Слайди 23-24)

    Отже, до ризиків, пов'язаних з раннім статевим життям, належать:

- рання вагітність, що наражає на небезпеку здоров'я матерів-підлітків та їхніх дітей;

- нервові стреси й невдачі, пов'язані з неготовністю нервової системи підлітка до таких стосунків;

- зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом (ІПСШ), зо­крема ВІЛ/СНІДом.

 

       V Узагальнення і систематизація знань  

      1. Обговорення життєвих ситуацій (робота в групах).

Завдання: прочитати і обговорити історію, подібні до якої трапляються в житті.

Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися на мотоциклі. Дівчина одразу погодилась, адже Максим давно їй подобався. «Головне – не розчаровувати його», – подумала вона. Коли вони залишилися на самоті, Максим запропонував їй фізичну близькість, і Олена не насмілилася відмовити…

Наступного дня вона побачила Максима у школі. Привіталася, але він навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з Максимом (який, навпаки, всіляко уникав її). Невдовзі вона відчула, що вагітна…

- Обговоріть у групі наслідки одного з можливих варіантів розвитку подій:

Група 1. Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб і народити дитину.

Група 2. Олена зважується на аборт – штучне переривання вагітності.

Група 3. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.

 

     2. Обговорення на тему «Небезпека ранніх статевих стосунків».

- У чому небезпека ранніх статевих стосунків? (Вагітність і пологи, аборт, безпліддя, статевий розлад, осуд оточуючих).

 

 

 

     3.  Школа майбутніх батьків.

- Кожен з батьків мріє про народження здорової дитини, але, на жаль, так трапляється не завжди. Що ж потрібно робити майбутнім батькам, щоб мати здорову дитину?

         (Учні об’єднуються у три групи і за допомогою підручника готують повідомлення про планування вагітності й необхідність: перегляду способу життя (1 група); перевірки стану здоров`я (2 група); профілактичних заходів (3 група)

- Отже, щоб народити здорову дитину треба підготовку до майбутньої вагітності починати завчасно: батькам треба переглянути свій спосіб життя, перевірити стан здоров`я і вжити необхідних профілактичних заходів  ( Слайд 25)

 

     VI .   Підсумок уроку

        Узагальнююча бесіда.

 Робота над проблемним запитанням.

 

 Вправа «Мозковий штурм».

   Продовжіть по черзі фразу: «Я думаю, що буду готовий(а) до сімейного життя, коли…»

 

     VII. Оцінювання учнів.

     VIII.  Домашнє завдання:

  • § – опрацювати матеріал;
  • розробити проект  «Вплив чинників ризику на репродуктивне здоров`я»;
  • * написати твір-роздум на тему: «Стежинка до дорослого життя через моє репродуктивне здоров`я».

 

    Слово вчителя. - Готуючись до дорослого життя, підліток повинен вміти оцінювати свої дії, вчинки, ситуацію, що виникла. Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам зміцнити та зберегти здоров’я та реалізувати своє найважливіше призначення.

Мені хочеться висловити вам побажання словами В.Сухомлинського(Слайд 26):

                Побажання учням:

         ( Настанови В. Сухомлинського для батьків):

  • Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати людську любов – найтонше й найпримхливіше, найтендітніше й найміцніше, найкрихкіше й наймогутніше, наймудріше й найблагородніше багатство людського духу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Усатівський НВК «школа-гімназія»

 

 

 

 

                                Урок з основ здоров’я на тему:

                        «Репродуктивне здоров’я молоді»

 

                            

 

                                                                        Підготувала

                                                                                                       вчитель біології

                                                                                                       Ротар  Ірина  Іванівна

            

 

 

                                                                     2014

 

                     

 

 

                  

 

 

               

 

            

doc
Додав(-ла)
Ротар Ірина
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
1564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку