Тема уроку. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
3 клас
Підготувала:
Сук Ірина Миколаївна,
вчитель початкових класів
загальноосвітньої школи І- ІІІст.№12,
Покровської міської ради
м. Покровськ
Українська мова 3 клас
Урок української мови з використанням мультимедійних технологій
Тема: Рід іменників
Мета:
Обладнання: комп’ютер, презентація « Рід іменників» , картки зі словами ( іменниками), будиночки для груп, підручник «Українська мова, 3 клас» ( М.С. Вашуленко),
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Щоб урок пройшов не марно.
Треба сістирівно й гарно,
Дарма часу не втрачати,
Думати і працювати!
ІІ. Актулізація опорних знань.
1.«Мозкова атака».
Що ми знаємо про іменник? ( самостійна частина мови,називає предмет, відповідає на запитання хто? що? , в реченні виступає підметом та другорядним членом, буває загальним та власним, є назвою істот та неістоти.)
ІІІ. Повідомлення теми та мети. Постановка проблеми.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося ще про одну властивість іменника. Іменники мають рід. Але ж вони не люди ! (Слайд 1 )
1.Технологія «Асоціативний кущ»:
Доберіть слова, щоасоціюютьсязі словом « Рід» (Слайд 2 )
( Рід – це турбота, повага, щастя, сім’я, тато, матуся, дитя, дідусь, бабця.)
До якої частини мови належать ці слова ?
Це загальні чи власні назви?
Назвіть іменники назви істот (неістот ).
Назвіть іменники в яких різна кількість звуків та букв . Чому?
2.Каліграфічна хвилинка
Рр ро ру рід
Доберіть до слова «рід» споріднені слова різних частин мови . Визначте корінь. Що відбувається в коренях цих слів ? (чергування голосних)
Рід, рідний, народився .
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.Виберіть які слова належать до цих звукових моделей(Слайд 2 )
(матуся ) (тато )(дитя)
Утворіть словосполучення з цими словами та прикметником «рідний»
Рідний тато, рідна матуся, рідне дитя.
2. Проблемне питання. Чому ви змінили слово «рідний »на слова « рідна», «рідне» ? ( тато – це чоловік , матуся – жінка ,а дитя –це щось середнє між ними. )
Діти, ось ми і дізналися, що іменники бувають чоловічого, жіночого та середнього роду. Подивіться на таблицю ( Слайд 3 )
Визначте рід цих іменників умовними позначками ( ч. р., ж. р. ,с. р. )
3. Робота в парах Як же визначити рід іменників? Які слова нам допомагатимуть? Попрацюйте в парах та зробіть висновки. (сторінка 23 ,вправа 49)
Які слова ви дібрали до у першому реченні ? (мій, він) У другому та третьому реченнях?(моя, вона; моє, воно ) Зробіть висновок. ( Слайд 3)
4. Опрацювання правила з підручника.
- Прочитайте правило у підручнику на сторінці 23.
Висновок:
- Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.
- Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.
- Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.
V.Фізкультхвилинка
Пропоную відпочити. (Слайд4)
Фізкультхвилинка на визначення роду іменників. Будьте пильні.
( На моніторі з’являються зображення предметів. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього–діти плескають в долоні.)
VІ.Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.
1.Робота в групах ( Слайд 5) Допоможіть розселити іменники у будиночки. Групи працюють за інструкцією.
Інструкція
1. Із поданих слів випишіть іменники свого роду у стовпчики.
2.Розкласти їх так ,щоб з перших літер вийшло слово
3. Визначити у словах закінчення.
(трава, місяць, намисто, убрання, аґрус, естрада, зайченя, уява, носоріг, калина, дім, небо, авто, равлик, ріка, урок, намисто, айстра, йод, їжа, кольє)
1 група - Чоловічий рід.
2 група - Жіночий рід.
3 група- Середній рід
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р. |
ШКОЛЯР АБРИКОС НОСОРІГ УРОК ЙОД
|
СЕКУНДА ВЕСНА ОЛЕНКА ЇЖА ХУСТИНА
|
БЛЮДЦЕ АВТО ТЕЛЯ КОЛЬЄ КОЛО ІМ'Я ВІКНО
|
Обгрунтуйте свою відповідь. За якими ознаками ви розселили слова ? Перевірте свою роботу. (слайд 6) Які закінчення мають іменники чоловічого роду ? жіночого ? середнього ?
Прочитайте слова по першим літерам. Складіть спонукальне речення зі звертанням. Запишіть його.
Дитино, шануй своїх батьків !( Слайд 7)
Визначте рід у слові «дитино»
2. Розвиток мовлення
Поясніть значення слова «шанувати». Чому треба шанувати
та поважатибатьків ?
Прочитайте прислів’я, поясніть зміст.Шануй батька й неньку, буде тобіскрізь гладенько. Без сім'їнема щастя на землі.
Запишіть друге прислів’я та визначте рід іменників.(Взаємоперевірка зошитів)
3.Проблемне питання ( пропедевтичні знання) Слайд 8
Допоможіть хлопчикові. Визначте рід іменників ( забіяка, плакса, невдаха)
Чи змогли ми визначити рід цих іменників ? ( Ні ) Чому ?
Це іменники спільного роду. Їх небагато, але вони є. Рід цих іменників можливо визначити тільки тоді, коли вони знаходяться у реченні. (Ця плакса. Петро був забіякою.)
Д іти, подобаються вам ці слова ? Чи є їм місце у нас на уроці ?
Правильно, діти, я теж вважаю , що їм не місце на уроці та у нашому класі . Я впевнена, що я ніколи не вживатиму ці слова . В мене в класі найкращі учні. Ви - краса та гордість вашого роду.
Запишітьприслів’я« Діти - окраса роду»( слайд 9 ) і запам’ятайте його. Я хочу, щоб ваші батьки завжди пишалися своїми дітьми.
VIІ.Заключна частина.Рефлексія.
Якого роду бувають іменники? (Чоловічого, жіночого, середнього)
2.Технологія « Незакінчене речення»
На уроці я дізналася…
Для мене було цікавим ….
Технологія «Асоціативний кущ»
Робота в групах
Складаємо спонукальне речення
Дитино, шануй своїх батьків !