Українська мова. Рід іменників.
3 клас
Вчитель: Л. Ф. Ковалюк
2024р.
Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Цілі уроку: ознайомити учнів із поняттям роду іменників; формувати вміння визначати рід іменників, орфоепічні та орфографічні навички;
- розвивати мислення, збагачувати словниковий запас;
- виховувати культуру мовлення.
Обладнання: картки, куб для дидактичної гри, підручник «Українська мова, 3 клас» (Н. Кравцова), малюнки - відгадки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Щоб урок пройшов не марно.
Треба сісти рівно й гарно,
Дарма часу не втрачати,
Думати треба і працювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повторення вивченого з теми « ІМЕННИК».
1.Технологія « Мікрофон»
- Які слова називаються іменниками?
- Назвіть слова назви істот, неістот.
- Які слова є власними назвами, загальними назвами?
- Чи можна від іменників утворити прикметника та дієслова ?
Холод - … малюнок - …
сум- … катання - …
радість - … гра - …
світло - … захист - …
калина -….. дружба-……
2. Каліграфічна хвилинка.
Записати велику і малу літеру Зз. Придумати і записати 5-6 слів зеленого кольору. Підкреслити назви істот.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати дуже цікаву і важливу тему. Послухайте вірш:
- По подвір’ї ходить птах
І співає по складах. (Півень)
- Дивиться на землю, як зерно клює,
Дивиться на небо, як водичку п’є.(Курочка)
-Дзьобик, ніжки, оченята
Хто у курочки , малята?(Курчатко)
2. Пояснення нового матеріалу.
Я пропоную вашій увазі прослухати казку про роди іменників та зробити висновок.
Колись давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник у всьому любив порядок. Був він дуже багатим і пишався цим.
Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих.
Ось прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій!». Заспівав соловей – «Він мій», прилетів горобець – «Він мій», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він мій». Коли ж король бачив дівчинку, то казав «Вона моя». Моя також земля, береза, осика, трава, білка і багато всього.
На все інше Іменник казав: «Воно моє». Моє озеро, море, кошеня, вікно, білченя та інше. Все було записано в журналі у три стовпчики:
«чоловічий рід – він мій»,
«жіночий рід – вона моя»,
«середній рід – воно моє».
Висновок роблять діти, а вчитель корегує.
- Якими словами можна замінити слова чоловічого роду?
- Якими словами можна замінити слова жіночого роду?
- Які слова не відносяться ні до чоловічого, ні до жіночого роду? Які слова-підказки можна дібрати до цих слів? Ці слова запишіть у третій стовпчик. Це іменники середнього роду.
- Діти, іменники, до яких можна підставити слова він мій, належать до чоловічого роду;
-іменники, до яких можна підставити слова вона моя, належать до жіночого роду;
-іменники, до яких можна підставити слова воно моє, належать до середнього роду.
3. Опрацювати правило у підручнику на с.64.
-Назвіть слова – помічники для визначення роду іменників.
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий-значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
Вправа 180 с.64 (усно)
ІV. Узагальнення і систематизація знань про рід іменників.
Записати слова –відгадки у три стовпчики. Малюнки – відгадки розподілити у відповідні колонки на дошці.
Фізкультхвилинка .
V. Закріплення матеріалу.
Від іменників чоловічого роду дібрати слова жіночого та середнього роду. Наприклад: ведмідь- ведмедиця- ведмежатко.
Чол. р. Жін. р. Середн.р.
Кабан
Їжак
Кінь
Бик
Цап
Шпак
Редагування тексту. Гра «Я-вчитель».
Виправити у тесті помилки (червоною або зеленою ручкою) і знайти та підкреслити іменники жіночого роду.
ДВІ БУРУЛЬКИ
Дві бурулька, дві сестричка
Учепилися за дах.
Довгоносі льодянички
Весна стрінули в сльози.
Сонц… лагідне, гаряче
Їх цілує у носи,
А вони ще гірше плачуть,
Від пекучої краса.
Сонц… шепче: «Не чіпляйтесь
За старий іржавий дах!
Із водичка розливайтесь
Та співайте у струмки».
В. Паронова
VI. Підсумок уроку. Гра «КУБУВАННЯ».
Домашнє завдання. Вивчити правило с. 65, вправа 182.