Урок "Рід іменників"

Про матеріал
Цілі уроку: ознайомити дітей про роди іменників; удосконалювати вміння визначати рід іменників; розвивати пам'ять; збагачувати словниковий запас;виховувати любов до тварин.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Українська мова. Рід іменників.

  3 клас

                

 

                                           Вчитель: Л. Ф. Ковалюк

 

 

 

 

 

 

 

 

2024р.

 

Тема.  Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

 

Цілі уроку: ознайомити учнів із поняттям роду іменників; формувати вміння визначати рід іменників, орфоепічні та орфографічні навички;

- розвивати  мислення, збагачувати    словниковий запас;

- виховувати культуру мовлення.

 Обладнання:  картки, куб для дидактичної гри, підручник «Українська мова, 3 клас» (Н. Кравцова), малюнки - відгадки.

 Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Щоб урок пройшов не марно.

Треба сісти рівно й гарно,

Дарма часу не втрачати,

Думати треба і працювати!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.     Повторення     вивченого з теми « ІМЕННИК».

1.Технологія « Мікрофон»

- Які слова називаються іменниками?

- Назвіть слова назви істот, неістот.

- Які слова є власними назвами, загальними назвами?

- Чи можна від іменників утворити прикметника та дієслова ?

Холод - …  малюнок - …

сум- …  катання - …

радість - …   гра - …

світло - …  захист - …

калина -…..                         дружба-……

 

2. Каліграфічна хвилинка.

Записати велику і малу літеру Зз. Придумати і записати 5-6 слів зеленого кольору. Підкреслити назви істот.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 

- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати дуже цікаву і важливу тему. Послухайте вірш:

             -  По подвір’ї ходить птах

                                     І співає по складах. (Півень)

                                 - Дивиться на землю, як зерно клює,

             Дивиться на небо, як водичку п’є.(Курочка)

                                  -Дзьобик, ніжки, оченята

                                    Хто у курочки , малята?(Курчатко)

  1. Проблемна ситуація.
  •          Замініть назви істот по-іншому. (він, вона, воно)

             2. Пояснення нового матеріалу.

Я пропоную вашій увазі прослухати казку про роди іменників та зробити висновок.

    Колись давно  в одній  країні  жив собі король. Звали його Іменник. Іменник  у  всьому  любив  порядок. Був  він  дуже багатим і пишався цим.

       Одного  разу  він  завів  собі  великий  журнал, щоб  вести  облік  своїх  підлеглих.

    Ось прилетів метелик. Іменник  сказав: «Він мій!». Заспівав соловей – «Він мій», прилетів горобець – «Він  мій», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він  мій». Коли ж король бачив дівчинку, то казав «Вона  моя». Моя також  земля, береза, осика, трава, білка і багато  всього.

   На  все  інше  Іменник  казав: «Воно моє». Моє озеро, море, кошеня, вікно, білченя та інше. Все було записано  в журналі  у  три стовпчики:

«чоловічий  рід –  він  мій»,

«жіночий  рід – вона  моя»,

«середній  рід – воно  моє».

Висновок роблять діти, а вчитель корегує.

- Якими словами можна замінити слова чоловічого роду? 

- Якими словами можна замінити слова жіночого роду?

- Які слова не відносяться ні до чоловічого, ні до жіночого роду? Які слова-підказки можна дібрати до цих слів? Ці слова запишіть у третій стовпчик. Це іменники середнього роду.

- Діти, іменники, до яких можна підставити слова він мій, належать до чоловічого роду;

-іменники, до яких можна підставити слова вона моя, належать до жіночого роду;

          -іменники, до яких можна підставити слова воно моє, належать до середнього роду.

 3. Опрацювати правило у підручнику на с.64.

  -Назвіть слова – помічники для визначення роду іменників.   

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий-значить «він»:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід - «вона»:

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід «воно»:

Вухо, яблуко, вікно.

Вправа 180 с.64 (усно)

 ІV. Узагальнення і систематизація знань про рід іменників.

  1.  Робота із загадками. Вправа 181, с. 65.

Записати слова –відгадки у три стовпчики. Малюнки – відгадки розподілити  у відповідні колонки на дошці.

Фізкультхвилинка .

V. Закріплення матеріалу.

  1. Робота в парах на картках.

Від іменників чоловічого роду дібрати слова жіночого та середнього роду. Наприклад: ведмідь- ведмедиця- ведмежатко.

Чол. р.           Жін. р.       Середн.р.

Кабан

Їжак

Кінь

Бик

Цап

Шпак

 

  1. Розвиток мовлення.

Редагування тексту. Гра «Я-вчитель».

Виправити у тесті помилки (червоною або зеленою ручкою) і знайти  та підкреслити іменники жіночого роду.

    ДВІ БУРУЛЬКИ                                                                                          

Дві бурулька, дві сестричка

Учепилися за дах.

Довгоносі льодянички

Весна стрінули в сльози.

 

Сонц… лагідне, гаряче

Їх цілує у носи,

А вони ще гірше плачуть,

Від пекучої краса.

 

Сонц… шепче: «Не чіпляйтесь

За старий іржавий дах!

Із водичка розливайтесь

Та співайте у струмки».

                       В. Паронова

 VI.  Підсумок уроку. Гра «КУБУВАННЯ».

  •          Назви, на які роди розподіляють іменники.
  •          Поясни, які слова можна додати до іменників чоловічого роду.
  •          Знайди у класі іменники жіночого роду.
  •          Придумай іменники середнього роду.
  •          Поділись, що нового дізнались на уроці?
  •          Згадай, що найбільше запам'яталось на уроці?

 

Домашнє завдання. Вивчити правило с. 65, вправа 182.

        

 

docx
Додав(-ла)
Ковалюк Лариса
Додано
22 жовтня
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку