Урок "Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній."

Про матеріал
Іменник -це самостійна частина мови, що означає назву предмета чи явища та відповідає на питання хто? або що? Іменники бувають чоловічого, жіночого або середнього роду.
Перегляд файлу

Тема:  Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Мета:  формувати предметні компетентності:  формувати в учнів уміння визначати рід іменників; вчити творчо працювати; розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостережливість і увагу; формувати позитивне ставлення до навчання; виховувати інтерес  до вивчення рідної мови.

Обладнання: Мультимедійна дошка, картки для роботи в парах, роздатковий матеріал для індивідуальної роботи, підручник для 3 кл. « Українська мова»  М.Д. Захарійчук.

                                    Хід уроку

I. Організаційний  момент

Пролунав дзвінок,

Нас покликав на урок.

Завдання наші такі:

  •          Не просто слухати, а чути.
  •          Не просто дивитися, а бачити.
  •          Не просто відповідати, а міркувати.
  •          Дружно і плідно працювати.

Продовжте « Я очікую…»

- Давайте зробимо рекламу нашого уроку.  

Урок буде:

цікавим,

 творчим,  

науковим, 

 розвивальним.

 

Учитель. Сьогодні на уроці  ми продовжуємо опрацьовувати тему «Іменник». Сподіваюсь, ваш настрій протягом уроку буде позитивним.

II.Актуалізація опорних знань

1. Вправа «Очікування»

­­- Чого ви очікуєте від уроку?

-Наш урок –урок буде проходити в атмосфері творчості, натхнення і радості.

Вчитель. Щоб наші очікування здійснилися, треба мати добрий настрій. Посміхніться один одному.

Яку тему ми вивчаємо? (Іменник)

-Пригадайте все, що знаємо про іменник і складемо асоціативний кущ.

 

 

2. Складання асоціативного куща «Іменник»

  • Іменники – це слова що називають…
  • Іменники бувають…
  • Іменники вказують на слова- назви…
  • На які питання відповідають?
  • Іменники  змінюються за числами? Як?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок сім’ї

Вчитель.

 Діти, погляньте на дошку,  що ви бачите на малюнку? (Сім’ю)

Слово сім’я це яка частина мови? (іменник)

На яке питання відповідає? (що?) 

Це власна чи загальна назва? (загальна).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Вчитель. Сім’я – це скарб для кожного з нас. Варто пам’ятати про це . Наші родичі-  це тато, мама, брат, сестра, дідусь, бабуся. Вони  найщиріші, найрідніші, найдобріші люди у нашому житті.

2. Каліграфічна хвилинка

Вчитель. Давайте розгадаємо ребус.

Яке слово тут сховалося? (сім’я)

Який перший звук у цьому  слові?[с’]

 Який це звук? Дайте йому характеристику. (приголосний,  глухий, м’який, парний)

Яку букву позначає? ( ес)

Давайте напишемо цю букву  голівкою, оченятами, ліктями.

Запишіть у зошиті велику букву «ЕС» і маленьку  «ес» і буквосполучення «сі»

4. Словникова робота. Давайте зі словом сім’я утворимо словосполучення. (Велика сім’я, маленька  сім ’я, дружна сім’я, гарна сім ’я, відповідальна сім ’я, весела сім’я.)

4. Вчитель. Діти, у слові сім’я  яка орфограма? (апостроф)

Давайте спробуємо дібрати синонім до слова сім’я  (родина)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Послухайте загадку і відгадайте її.

1. Відгадування загадки

Хто усіх нас захищає,

 Матінці допомагає?

 З ним нічого не боюсь,

Здогадались? Це… (татусь)

Дитина записує відгадку на дошці.

Вчитель. А тепер пригадайте, ми з вами пишемо тексти, складаємо речення,твори. Для того, щоб слово не повторювалося ми його замінюємо словом (він).

А коли ви кажете, що тато найкращий, ви його так любите. Як ви говорите? (мій). 

Записуємо на дошці.   

Тато, він, мій ( ч .р.)

Вчитель. Діти, ми підійшли до тема нашого сьогоднішнього уроку

 - Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

 Вчитель.  Для того, щоб визначити рід іменників ми використовуємо слова (він, мій). Вони вказують на те ,що іменник чоловічого роду.

Погляньте на екран, хтось один  прочитає вірш, а ми  його доповнимо.

Учень. Дітям пам’ятати слід,

             Що іменник має рід

             Чоловічий – значить «він»

             Учень, вітер, дім, дзвін…

 Вчитель. Назвіть ще слова до яких ми можемо поставити слово він, мій.( м,яч, понеділок, рюкзак, каштан, день, дядько, олівець, кран.)

Отже,  іменники чоловічого роду ми визначаємо за допомогою яких слів?  (він,мій).

3. Відгадування загадки 

Ніжна, лагідна і мила,

На цей світ нас народила.

Я до неї пригорнуся,

Це ріднесенька… (матуся)

Дитина записує відгадку на дошці.

- Як можна замінити це слово?  ( вона, моя)  

Вчитель. Мама  моя, бо для кожного найрідніша, наймиліша, найкраща.

Записуємо на дошці.

 Мама, вона, моя ( ж.р.)

Погляньте на екран, учень зачитає вірш, а ми його продовжимо.

Учень. А жіночий рід вона

              Дружба, казочка, весна…

Діти наводять приклади (лялька, ручка, кицька, тополя, калина).

Отже, іменники жіночого роду ми визначаємо за допомогою яких слів? (вона, моя).

4. Відгадування загадки

А для кожної родини

Найдорожче – це дитина.

Найцінніше для життя

Це малесеньке – (дитя)

Дитина записує відгадку на дошці.

Дитя ,воно, моє ( с.р.)

Учень. Є й середній рід «воно»

                                  Сонце, теля, вікно, вухо…

(дерево, сонечко, цуценя, кошеня, слоненя)

- Ви назвали іменники якого роду?

Отже,   іменники середнього роду ми визначаємо за допомогою слів  воно, моє.

Вчитель. Діти, у вашій сім’ї є тато, мама, ви. А хто ще є? (сестра) А сестра чия? (моя) То це іменник якого роду? (ж.р.)

А ще у вас є брат. Брат чий?  Це іменник якого роду? (ч.р)

Подивіться на екран і давайте скажемо хором.

Ч.р. він, мій.

Ж.р. вона, моя

С.р. воно моє.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з підручником.  Ст. 111, вправа 268.

Будемо читати слова і визначати до якого роду вони належать. Запишемо їх у 3 колоночки.

Почнемо виконувати колективно, а далі самостійно.

 

          Ч.р.

      Ж.р.

          С.р.

  Ліс

книжка

поле

  чай

сукня

слоненя

комп’ютер

антена

радіо

колектив

хвилина

 

Вчитель. Перевірте свою роботу.    Підніміть руку ті діти, в кого слова були записані правильно.

Діти, ви мабуть уже втомилися? Давайте трішки відпочинемо. 

2. Фізкультхвилинка.

У нашій сім’ї працьовиті ми всі, (Стоять прямо, руки на поясі)

 Ось так ми витрушуємо килими. (Імітаційні рухи)

Ось так ми збирали опеньки в гаю! (Присідають і зображують збирання грибів)

 Ось так підмітаємо хату свою! (Імітаційні рухи)

 Ось так ми покупки в сумках несемо! (Імітаційні рухи)

 Ось так  подушки всі ми переб’ємо. (Змахують долоньками і виконують нахили тулуба в сторони)

 А так ми навшпиньках будем ходить,

Коли хтось в родині захоче спочить! (Обережна ходьба на носочках)

 

3. Творча робота. 

Вчитель. Давайте попрацюємо творчо. У вас на парті є жовті листочки. Вам треба списати речення і вставити слова мій, моя, моє, він, вона, воно відповідно до змісту речень. Виконайте це завдання самостійно.

(мій, моя, моє) брат – лікар. … працює в лікарні.

(мій, моя, моє) сестра – вчителька. …працює в школі.

(мій, моя, моє) сонце сяє в небі … яскраве.

4. Робота в парах  

Діти, у вас на парті є хатинки. На кожній інший дах є завдання. Прочитайте його уважно і виконайте завдання в парах.

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – свято (ім., с.р.)

Добрий – добро (ім., с.р.)

Поважний – повага (ім., ж.р.)

Улюблений – любов (ім., ж.р.)

Здоровий – здоров’я( ім. с.р.)

Давайте складемо 2-3 речення з іменниками, які ви утворили.

Робота в групах

  •           Гра «Хто зайвий?»
  •          Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
  •          І група –Музика, музичний, музикант.
  •          ІІ група –Здоровий, поздоровлення, здоровя.
  •          ІІІ група –Мова, розмова, розмовляти.

Гра «Незакінчене речення»

Слова, що є назвами предметів, це...

Іменники можуть бути назвами істот і...

Іменники належать до роду: ..., ..., ...

Іменники мають число: ... та ...

З великої букви пишуться ... іменники.

 

 

Вчитель. В якій хатинці які живуть іменники?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

  •          Вправа “ Кубування”
  •          (Завдання записані на кожній грані куба)
  •          Що таке іменник?
  •          Які є іменники?
  •          За чим змінюються іменники?
  •          Який рід мають іменники?
  •          Як визначити до якого роду належить іменник?
  •          Яке число мають іменники?

 

Ромашка «Блумма»

 

 

C:\Users\admin\Desktop\001.jpg

Творче питання.

-Де можна застосувати знання, одержані на уроці?

Уточнююче питання.

-Наскільки Ви зрозуміли тему уроку?

Оціночне питання.

-Вам більше подобається відгадувати загадки чи складати речення?

Інтерпретуюче питання.

-Чому ,на Вашу думку ця тема така важлива?

Практичне питання.

-Як ми можемо швидко шукати іменники в реченні?

Просте питання.

-Що таке іменник?

- Якого роду бувають іменники?

- Які слова допомагають визначити рід іменників?

Вчитель. Я вважаю, що ви добре засвоїли матеріал на уроці і легко впораєтесь з домашнім завданням. 

3.Завдання додому. Ст.111 - правило, вправа 269

Вам треба виписати виділені слова з тексту і визначити рід.

1.Рефлексія. Метод «Мікрофон»

-Чи вдалося вам виконати всі завдання?

-Яке завдання вам сподобалось  найбільше?

2. Прийом
«Незавершені речення»

- Дякую за увагу .

1

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку