Урок ": Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів."

Про матеріал
Конспект уроку з української мови. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Перевірка вивченого матеріалу у формі змагання між командами хлопців і дівчат.
Перегляд файлу

  Укр. мова, 3 клас

Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.

Мета:

ключова компетентність: формувати уміння вчитися; формувати вільне володіння державною мовою –  усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти,  виховувати любов до   краси слова;

соціальна: співпрацювати у парі, групі для досягнення спільної мети;

навчальна: ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників: чоловічий, жіночий, середній); вчитися визначати рід іменників, визначати приналежність іменників до одного з родів; розвивати спостережливість, уважність; виховувати бажання вчитися. 

Хід уроку:

І. Організація класу.

  1) Привітання

― Доброго дня!  Сідайте! Розпочинаємо урок!

  2) Очікування дітей

― Продовжіть речення: «Цей  урок буде … » (пізнавальним, цікавим, повчальним, приємним, …)

― А  для того, щоб наш урок був вдалим,  ми повинні на уроці …? (бути активними, гарно працювати, думати, аналізувати, запам’ятовувати, робити висновки, …)

3) Девіз уроку

 ― Тому й девіз нашого уроку буде таким:

 Душу й серце в роботу вклади! 

Кожну хвилину в труді бережи!

4)Робота у зошиті

 — Відгадайте загадку:          «Привітанням журавля я пробуджую поля, небеса і ручаї,

                                                        та заквітчую гаї.» —

                                             Відгадали, хто вона, ця красуня чарівна?          (Весна)

— Вчора розпочалася календарна весна. А чи погодні явища, які ми з вами спостерігаємо зараз, можна назвати весняними?

Давайте складемо невеличку усну розповідь про цю пору року (по одному реченню).

Весна – це пора року, яка настає після зими. Стає все тепліше і тепліше. Природа пробуджується після зимового сну. З’являється зелена травичка, квіти, перші молоді листочки. Повітря наповнюється дзижчанням комах та співом пташок.

Ось яка чудова пора року – весна!

— Дякую за гарну розповідь!

 — Відгадайте ще одну загадку:         

                         Три брати ідуть по світу – від зими назустріч літу.
                         Перший пройде – тане лід,

                         Другий пройде – всюди квіт,
                         Третій пройде – укрива землю шовкова трава!
                         Нерозлучні три брати. Не стрічався з ними ти?       (Березень, квітень, травень)

— Який з них – перший весняний місяць?

— Сьогодні – 2 березня. Яка орфограма є у слові «березень»?  /ненаголошений звук [е] у корені слова/.

— Підберіть перевірне слово. /береза/ Значить будемо писати «березня».

Розгорніть зошити. Запишіть:                            2 березня

                                                                                    Класна  робота

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1) Мозкова атака

― Давайте пригадаємо, що ми знаємо про іменник, і складемо опорну схему.             

                                       

                                                       Іменник

 

                     називає предмети,           хто?               ч. м.              істоти             власні             утвор. від

                     події, явища                     що?                                     неістоти         загальні          прикм., дієслів

 

― Сьогодні, опанувавши новий матеріал, ми доповнимо цю схему новими знаннями про іменник.

2) Творчий диктант

 — Але перед тим, як дізнатися нову інформацію про іменник, давайте закріпимо поняття предметності іменників.

 — Від поданих прикметників та дієслів утворіть і запишіть споріднені іменники.

                         Гратися, працьовитий, книжковий, читати, зимовий, гриміти.

 /1учень біля дошки/

 Розберіть за будовою слово книжка.

 — Молодці!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1) Підведення до визначення теми і мети уроку. Проблемне питання.                                  Слайд

                                      Хлопчик

                         Дівчинка

                         Дитятко

― Прочитайте слова зі слайду. Що їх об’єднує? /Всі вони – іменники, назви істот, відповідають на питання хто?, є загальними назвами/

— Додайте до цих слів прикметник гарний, щоб утворилося словосполучення. /Хлопчик гарний, дівчинка гарна, дитятко гарне./

— Чому довелося змінити форму прикметника? /Тому що іменники різні./

— Чим вони різняться? /Думки дітей/

Ці іменники мають різний рід.

2) Визначення теми і мети уроку

  Отже, тема нашого уроку… : «Рід іменників».                                                                  Слайд

На вашу думку, якими мають бути завдання на цей урок?                                               Слайд

— Прочитайте ще раз, як звучить тема нашого уроку.

— Отже, іменники можуть бути або чоловічого,  або жіночого або середнього роду.

ІV. Сприймання і усвідомлення матеріалу.

1) Проблемна ситуація   /в парах/

― А як же визначити рід іменників: які з них чоловічого, які – жіночого, а які – середнього роду? Нам можуть у цьому допомогти слова-помічники. Я пропоную вам зараз попрацювати у парах і знайти цих «помічників».

― На партах у вас лежать аркуші із завданням.

 

РОБОТА  У  ПАРІ

Заповніть таблицю, користуючись словами з довідки.

 

Іменник

Слово-помічник

Рід іменника

ХЛОПЧИК

 

 

ДІВЧИНКА

 

 

ДИТЯТКО

 

 

 

Довідка: він, мій;  вона, моя;  воно, моє;  чоловічий рід,  жіночий рід,  середній рід.

 

2) Перевірка виконання завдання

 — Перевіримо, що вийшло.                                                                                                     Слайд

3) Виведення правила

 — Який висновок можна зробити?                                    /таблицю- візуалізацію – на дошку/

Висновок:  −Іменники, до яких можна підставити слова «він, мій», належать до чоловічого роду. 

                    − Іменники, до яких можна підставити слова «вона, моя», належать до жіночого роду. 

                    − Іменники, до яких можна підставити слова «воно, моє», належать до середнього роду.

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия (4).jpg                                                                                                                                                                                              Слайд       

       

 

 

                                                          

/На дошку – таблицю-візуалізацію/

 

V. Засвоєння та формування знань, умінь та навичок.  

1) Вправа «Ми – пошуковці»

 — Зараз уявіть, що ви – пошуковці і вам треба знайти у класі назви предметів до слів помічників.

2) Фізхвилинка

— Пропоную відпочити. Фізхвилинка сьогодні у нас буде також на визначення роду іменників. Будьте пильні. Я буду показувати малюнки – зображення предметів. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього – ви всі разом плескаєте у долоні.

3) Каліграфічна хвилинка

 — Для подальшої роботи треба навчитися скорочено записувати назви родів. Потренуємося це робити.

— Розшифруйте запис:  ч. р., ж. р., с. р.

Запишіть у зошит. На новому рядочку. Не забуваємо ставити крапочки при скороченні слів.

4) Розподіл іменників за родами. Робота з підручником: ст. 111 вправа 268.

 — Давайте попрацюємо у зошитах. Потренуємося визначати рід іменників.

    а) Колективно, коментовано біля дошки. / У три стовпчики. 6 слів. 1 слово - 1 учень /

  Прочитайте завдання до вправи. Що треба зробити?

 — Будемо записувати іменники у три стовпчики. Як ми їх підпишемо?

                                       Ч. р.                              Ж. р.                            С. р.

— Давайте ще раз пригадаємо слова-помічників для того, щоб правильно визначати рід іменників.

   б) В парах /до кінця/

 — Закінчіть виконання вправи у парах.

   в) Перевірка - «зловити» оплесками правильну відповідь

5) Словникова робота

 — Подивіться на слова у блакитних рамках. Що це за слова? Навіщо їх обвели рамками?

 — Оберіть тлумачення цих слів.                                                                                          Слайд

     Колектив - сукупність людей, об'єднаних спільною діяльністю, спільними інтересами.

     Хвилина - одиниця виміру часу, що дорівнює 1/60 години, або 60 секундам.

 Запишіть ці слова на новому рядочку. Підкресліть букви, які треба запам’ятати.

 — Визначте рід цих іменників. /надписати над словами скорочено/

Складіть речення, використовуючи обидва слова. Запишіть.

 — Визначте головні члени речення.

6) Робота в малих групах (по 4 учні)

 —Підібрати і записати у колонки таблиці іменники по родам; підібрати самостійно (по 3 іменника в кожну колонку).

 

 

 

Чоловічий  рід

Жіночий  рід

Середній рід

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

1) Бліц-турнір /дівчатка – хлопчики/

 — Давайте проведемо між дівчатками і хлопчиками невеличкий бліц-турнір і перевіримо ваші знання з теми «Іменник».

 — Утворюємо команди.

ЗАВДАННЯ № 1

Знайдіть і підкресліть власні назви

Древній Київ

 Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили поляни родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого – Щек, третього – Хорив. І була в них сестра Либідь. Поселився Кий на одній горі. Щек – на другій, що тепер зветься Щекавицею. А Хорив – на третій горі. Від нього вона називалася Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали його Києвом.

                                                                                                                       (Н. Забіла)           

                                                                                                    Кількість балів: 12 б.  /з назвою/

ЗАВДАННЯ № 2

Заповніть таблицю за зразком

 

 

Істоти

Неістоти

весна

 

+

ведмідь

+

 

сестра

 

 

дерево

 

 

сонце

 

 

комаха

 

 

                                                                                                                              Кількість балів: 4 б.     

ЗАВДАННЯ № 3

Гра  «Четвертий  зайвий»

Знайдіть зайве слово у кожному рядку і закресліть його

Їжак, півень, гуска, ведмідь.

Лисиця, вовк,  корова, коза.

Вовченя, зайченя, лисеня, кіт.

                                                                                                            Кількість балів: 3 б.

                                                                                  

ЗАВДАННЯ № 4

Гра  «Зберіть  врожай»

«Зібрати» тільки стиглі яблука, на яких розміщені іменники всіх трьох родів.

 

 

                                                                                                   Кількість балів:   3 б.

ЗАВДАННЯ № 5

ХЛОПЧИКИ

1) Розподіліть іменники за родами:

    Вовк, мама, вікно, індик, озеро, ікра, йога, ніс, небо, авто.

 

Ч. р.

Ж. р.

С. р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) У кожному слові обведіть першу літеру і прочитайте слова, що утворилися.

ДІВЧАТКА

1) Розподіліть іменники за родами:

    Мак, весна, море, опера, океан, око, ячмінь, євро, нога, осока.

 

Ч. р.

Ж. р.

С. р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) У кожному слові обведіть першу літеру і прочитайте слова, що утворилися.

 

2) Рефлексія

 — Давайте повернемося до опорної схеми. Що ще тепер ми можемо дописати у неї?

менник має рід: чоловічий, жіночий, середній./

                                                       Іменник

 

                     називає предмети,           хто?               ч. м.              істоти             власні             утвор. від

                     події, явища                     що?                                     неістоти         загальні          прикм., дієслів

                                                                       ч. р.,

                                                                       ж. р.,

                                                                       с. р.

3) Зображення співвідношень понять кругами Ейлера – Венна

 — Зобразити співвідношення між групами понять кругами Ейлера – Венна:

А – іменники                                                                      

Б – іменники чоловічого роду                                                                       А

В – іменники жіночого роду                                                        

Г – іменники середнього роду                                                Б    В    Г    Д                           

Д – іменники спільного роду              

                          

 

— Є група іменників, які не відносяться ні до чоловічого, ні до жіночого, ні до середнього роду.  Ці іменники відносяться до спільного роду? Якщо когось зацікавило це питання, пошукайте у довідниках чи в Інтернеті. А завтра на уроці нам поясните що це за іменники.

До якого роду віднести, н-д, такі слова, як забіяка, бідолаха, невдаха, роззява? 

4) Самооцінка

— Чи справдилися ваші очікування від уроку?

— Проведемо самооцінку. Якщо ви почуєте твердження, з яким погоджуєтеся, – затискайте палець, починаючи з мізинця:

  • сьогодні на уроці я дізнався, як розрізняти роди іменників;
  • сподіваюся, що зможу розрізняти роди іменників у будь-якому тексті;
  • зможу назвати щонайменше по п’ять слів кожного роду;
  • коли прийду додому, розповім батькам чого навчився.

— Покажіть, що у вас вийшло? Отже ми працювали з вами ось так!

VІІ. Оголошення домашнього завдання

 — Запишіть д/з на завтра: впр. 269, ст. 111 – правило.

 — Прочитайте завдання до вправи. Всім зрозуміло, як виконувати завдання?

 

docx
Додано
17 квітня 2023
Переглядів
1310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку