Конспект уроку містить теоритичний матеріал з теми, цікаву додаткову інформацію про риторичні фігури, різноманітні завдання, спрямовані на формування в учнів творчих здібностей,навичок дослідницької діяльності,а також на підвищення стилістичної культури мовлення. На уроці для аналізу використано твори українських письменників
Конспект уроку на тему
«РИТОРИЧНІ ФІГУРИ
(запитання, звертання, градація,
антитеза, повтори)»
Підготувала
Анисенко Наталія Миколаївна,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії,старший учитель
ТЕМА: РИТОРИЧНІ ФІГУРИ (запитання,звертання,градація, антитеза, повтори)
МЕТА: закріпити знання з практичної риторики; розвивати комунікативні вміння, логічне мислення, творчі здібності, навички дослідницької діяльності; виробити вміння використовувати засоби мовного вираження для активізації уваги слухачів; підвищувати стилістичну культуру мовлення, виховувати толерантність
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: література,риторика
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник,мультимедійна презентація, учнівські повідомлення, ілюстративний матеріал, завдання на картках
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Слово — це найточніший різець,
здатний доторкнутися до найніжнішої
рисочки людського характеру.
Уміти користуватися ним — велике мистецтво.
Василь Сухомлинський
Слово вчителя:
Мабуть, не дуже хочеться почути такі слова на свою адресу. Уроки риторики в рамках шкільної програми з української мови дають можливість попрактикуватися у виробленні навичок спілкування,аби ,як мінімум,не потрапити в подібну ситуацію.
Пропоную вам бліцопитування,аби згадати вивчене на попередніх уроках практичної риторики.
БЛІЦОПТУВАННЯ
Слово вчителя:
ІV. Засвоєння теоретичних понять
Бесіда за питаннями
Слово вчителя:
Прослуховування поезії Григорія Сковороди “De Libertate”
Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,
Проти свободи воно лиш болото.
О, якби в дурні мені не пошитись,
Щоб без свободи не міг я лишитись.
Слава навіки буде з тобою,
Вольності отче, Богдане-герою!
Слово вчителя:
Слово вчителя:
Слово вчителя:
Презентація візуалізованих карток
І група картка «Антитеза»
ІІ група картка «Градація»
ІІІ група картка «Повтори»
Слово вчителя:
Лінгвістичне дослідження
Групова робота
ЗАВДАННЯ на картках: визначити найяскравіші засоби мовного вираження в кожному тексті, а також стильову приналежність текстів.
Слово вчителя:
І група: поезія «Комусь – щоб хліба скибка…»
Комусь – щоб хліба скибка.
Комусь – щоб тільки лаври.
Одна душа – як скрипка,
а друга – як літавра.
А тут не все так чітко.
То крила, то вериги.
Від Баха – до чечітки.
Від “чижика” – до Ґріґа.
Від ніжного ноктюрна –
до громових симфоній.
Від буйного обурення –
до сміху саксофонів.
Всі голоси природи,
всі види й різновиди,
від голосу народу –
до писку індивіда.
Все в душу входить вперто.
Ввійшло – навік зосталось.
Оце такі концерти.
Аж серце надірвалось.
ІІ група: виступ письменниці в Києво-Могилянській академії із лекцією «Гуманітарна аура нації, або дефект головного дзеркала».
Коли ми чуємо: Іспанія, іспанці,- які це у нас викликає асоціації? Ну, звичайно ж, Лопе де Веґа, Кальдерон, Сервантес, Ґойя, музей Прадо, Федеріко Ґарсіа Лорка. Але ж дозвольте, а вогнища інквізиції, а конкістадори, а вигнання євреїв з Іспанії, а диктатура генерала Франко? Це ж теж Іспанія. Але чому образ нації визначається не цим? Або німці. Нація філософів і композиторів, хіба не так? Хто дав світові Бетховена, Ґете, Шіллера, Геґеля, Канта, Ніцше? І хоч Бухенвальд недалеко від дуба Ґете, і дуб той спиляний, і солдати вермахту відкривали на тому пні бляшанки,- все одно, не Гітлер визначає образ нації з його Геббельсом, що хапався за пістолет при слові культура, і не Ельза Кох, а доктор Фауст і Лореляй над Рейном.
Презентація результатів по групах
Лінгвістичне спостереження
Оголошується набір учнів 9-11-х класів до «Школи майбутнього спортсмена»,яка розпочне свою роботу з 2 вересня 2019 року за адресою: вулиця Героїв Крут,14. Реєстрація триватиме до 31.08.2019 року. За додатковою інформацією звертатися за телефоном 066-112-56-18
Слово вчителя: «Усе йде,все минає…»- писав свого часу Шевченко. Життя не стоїть на місці, вносить корективи,тому й зазнав змін суворий,на перший погляд, офіційно-діловий стиль.
Ваша дитина цікавиться спортом і думає про те, щоб зробити в цій сфері кар’єру? Хоче бути професійним спортсменом? Тоді їй до нас! «Школа майбутнього спортсмена», яка розпочне свою роботу з 2 вересня 2019 року, запрошує на навчання та тренування учнів 9–11- х класів. Поспішайте! Реєстрація завершується 31.08.2019 року. Не втратьте шанс стати батьками майбутнього олімпійського чемпіона!
Слово вчителя:
Пригадайте художні твори, у назвах яких використані риторичні фігури ( Наприклад, "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (Панас Мирний), «Чому являєшся мені у сні…» (Іван Франко), «Ви знаєте, як липа шелестить…» (Павло Тичина), «О панно Інно,панно Інно…» (Павло Тичина), «О слово рідне,орле скутий…» (Олександр Олесь)
Відповіді учнів
Слово вчителя:
Мінідебати
ЗАВДАННЯ: сформулюйте по два аргументи ЗА і ПРОТИ відповідно до зазначеної теми „Жінці не місце в політиці”. Презентуючи їх, використовуйте риторичні фігури
Відповіді по групах
Хвилинка релаксації
Слово вчителя:
О, каво! Саме зараз, як ніколи, я відчуваю необхідність подякувати тобі за ті миттєвості натхнення, коли спалахують ,наче блискавки, нові ідеї, за підтримку в безсонні ночі, проведені за виснажливою роботою, за енергію, яку дарувала ти мені, даючи змогу долати життєві перешкоди.
Ти буваєш гірка і солодка, гаряча і тепла, натуральна і розчинна, і навіть без кофеїну – але завжди ти неповторна і непередбачувана.
Бувають моменти у житті, коли ми не почуваємо себе досить вільно і комфортно, коли доводиться робити те, чого не бажаємо, коли мозок бунтує проти одноманітності та відмовляється працювати, коли руки опускаються під тиском життєвих негараздів, коли просто не знаємо, що робити. У такі хвилини найкращим для мене завжди була розмова з товаришем за філіжанкою твого божественного напою. І вихід із скрутної ситуації приходив сам собою, наче вечірня прохолода після виснажливого спекотного дня. Що є кращим за каву у дощову негоду, коли настрій зіпсований, коли летять шкереберть наполеонівські плани на вихідні, і не залишається нічого іншого, як замислитись над власним життям, власними вчинками, заглибитись у читання книг?
Я п’ю і славлю тебе, каво! Бо розливаєшся ти по тілу енергетичною лавою. І серце починає радісно стукотіти, мозок напружено працювати, відчуття загострюються, світ стає кращим і цікавішим. Життя триває!
Лінгвістичний практикум
Мрія в житті людини має важливе значення. Життя без мрії перетворюється на нудне й одноманітне існування. Можна все життя мати мрію ,але так і не наважитися зробити крок до її реалізації.
Бесіда за прочитаним мінітекстом
Учениця читає напам’ять поезію «І як тепер тебе забути?»
І як тепер тебе забути?
Душа до краю добрела.
Такої дивної отрути
я ще ніколи не пила.
Такої чистої печалі,
Такої спраглої жаги,
Такого зойку у мовчанні,
Такого сяйва навкруги.
Такої зоряної тиші.
Такого безміру в добі!..
Це, може, навіть і не вірші,
А квіти, кинуті тобі.
І ГРУПА скласти сенкан на тему «Риторичні фігури»
1.Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три дієслова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово-синонім до теми).
ІІ ГРУПА прийом «Три – Два – Один»
Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці
Два факти, які здалися нецікавими, некорисними, або вже були відомі
Один факт, який хотілось би вивчити детальніше
Слово вчителя: