Тема уроку: Рівняння стану ідеального газу.
Мета уроку:
навчальна: вивчити рівняння стану ідеального газу і перевірити на досліді його справедливість. Навчити учнів розв’язувати задачі з його використанням;
розвиваюча: розвивати спостережливість, логічне та творче мислення, інтерес до фізичної науки; сприяти розвитку пізнавальних здібностей учнів;
виховна: розширити світогляд учнів про газоподібні речовини, виховувати вміння формулювати і відстоювати свою думку, впевненість у власних здібностях і знаннях.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Гофрований циліндр, манометр, з’єднувальні трубки, посудина з теплою водою, термометр, портрети Менделєєва і Клапейрона, таблиці, карточки тестів для контролю знань.
ХІД УРОКУ.
I. Актуалізація опорних знань.
1. Завдання на карточках тестового контролю(для 4 учнів).
2. Дати відповіді на запитання:
а) Назвіть основні положення МКТ.
б) Назвіть основні властивості газів і як вони залежать від молекулярної будови.
в) Який газ називають ідеальним?
г) Якими основними параметрами характеризують газ(термодинамічну систему - p, V, T)?
д) Що визначає основне рівняння МКТ?
е) Записати і пояснити рівняння МКТ.
; ;
є) Записати рівняння залежності тиску ідеального газу від концентрації і температури. ( p=nkT )
ж) Що називають концентрацією? Як її визначити?
з) За якою формулою можна визначити кількість молекул газу, якщо відомий газ і його маса?
; ;
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Рівняння для визначення тиску ідеального газу ми вивчили, це основне рівняння МКТ. А як визначати інші параметри ідеального газу – об’єм і температуру, без використання термометра і вимірювання об’єму посудини? І чи пов’язані тиск, об’єм і температура між собою?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Сприйняття та первинне усвідомлення матеріалу.
Рівняння стану ідеального газу – це рівняння що пов’язує між собою параметри стану ідеального газу - тиск, об’єм і температуру.
2. Приклади взаємозвязку між тиском , обємом і температурою газу.
а). змінюємо об’єм – змінюється тиск ( демонструємо дослід з гофрованим циліндром з’єднаним з манометром ).
б). змінюємо температуру – змінюється тиск ( гофрований циліндр поміщуємо в гарячу воду ).
в). від зміни температури може змінюватися об’єм ( наводимо приклади зміни об’єму м’яча на сонці або морозі ).
г). від раптової зміни тиску або об’єму змінюється також температура газу ( це використовують в холодильниках і в теплових насосах ).
3. Виведення рівняння Менделєєва-Клапейрона.
Виведемо рівняння, яке повязує між собою тиск, об’єм і температуру, використавши основне рівняння МКТ.
; ; ;
; ;
R – універсальна газова стала; R=8.31 Дж/моль∙К
;
4. Виведення рівняння Клапейрона.
Для даної маси газу m=Const; M=Const; R=Const;
; ;
Перевіряємо значення pV/T даної маси газу, який знаходиться в гофрованому циліндрі, при кімнатній температурі і помістивши циліндр у теплу воду.
Робимо висновок про те що рівняння стану ідеального газу (рівняння
Клапейрона) справджується.
6. Для чого потрібне рівняння стану?
а). воно дає змогу визначити одну з величин, якщо відомі дві інші( в термометрах, в газових балонах);
б). для дослідження теплових явищ( в двигунах, холодильниках, в теплових насосах);
в). можна передбачити, як будуть відбуватися різні процеси при певних зовнішніх умовах;
г). можна визначити як змінюється стан системи, якщо вона виконує роботу або дістає теплоту від навколишніх тіл.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Дати відповіді на запитаня:
а) Що називають рівнянням стану ідеального газу?
б) Сформулюйте рівняння Менделєєва-Клапейрона?
в) Сформулюйте рівняння Клапейрона?
2. Повідомлення про Менделєєва і Клапейрона.
Два учні зачитують короткі повідомлення, підготовлені ними, про Д.І.Менделєєва і Б.П.Е.Клапейрона.
3. Розв’язати задачу. Вправа 3(4).
Під яким тиском перебуває вуглекислий газ у вогнегаснику об’ємом
2 дм3, якщо маса вогнегасника до заповнення газом була 4,2 кг, а після заповнення 5,6 кг? Температуру газу вважати рівною 37 0С.
Дано:
m = 4.2 кг
m = 5.6 кг
V = 2 дм = 2∙10-3 м3
t = 37 0C
R = 8,31 Дж/моль·K
М = 44∙10-3 кг/моль
p=? Відповідь:
VI. Підведення підсумків уроку.
Підсумовуємо вивчене на уроці.
Виставляємо і мотивуємо оцінки активним учням.
Дано:
V=150 см3=1,5∙10-4 м
m=0.4 г=4·10-4 кг
t=20 0C
p=8·104 Па
R = 8,31 Дж/моль·K
M=? Відповідь: М=0,084 кг/моль, газ криптон.
Використана література: