Алгебра 7 класс
Тема. Рівняння як математична модель задачі
Мета: освітня: привчати учнів до поетапного самоконтролю і аналізу всіх елементів розв'язування задачі за допомогою складання рівнянь; формувати вміння аналізувати здобуті корені рівняння відповідно до умови задачі; розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію; виховна: виховувати рішучість і упевненість під час прийняття рішень, інтерес до математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: плакат з опорними схемами для розв’язування задач
Очікуванні результати: Після уроку учні зможуть складати математичну модель задачі.
Компетентності : комунікативна, соціальна
Епіграф уроку:
Розв'язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення.
В. Джеймс
ХІД УРОКУ
II.Перевірка домашнього завдання
1.Аналіз самостійної роботи
2 Учні виконують завдання , яке подібне було домашньому.
Складіть рівняння і вирішіть їх:
III .Актуалізація опорних знань
Ще з курсу математики ви набули певного досвіду складати буквені вирази, які виражають різноманітні залежності між величинами. Оскільки на сьогоднішньому уроці ці вміння нам знадобляться, то зараз проведемо невелике тренування в переведенні залежностей між величинами на мову алгебри.
Усна робота:
Розв'яжіть задачу, склавши числовий вираз:
Перейдіть від словесної моделі до математичної:
Створіть реальну ситуацію по моделі:
А)a = 2b ;Б) a +7 = b ;В) a-b = 3 ;Г) 3a = b
IV. Мотивація навчальної діяльності
« Весела хвилинка»
Чи було таке, чи ні,
Чи приснилось уві сні,
Що сидить хлопчина, наче
Водночас сміється й плаче.
Просить без перестороги
У навчанні допомоги:
— Хоч ти смійся, хоч ти плач
Маю клопіт від задач:
Човен з пункту А відплив,
Хтось води в басейн налив,
Десь кущі пересадили,
Щось відсотками ділили,
Там задумали число…
І пішло, пішло, пішло.
— Не біда – відповідаю,
Алгоритм для тебе маю
Як задіяти рівняння,
Щоб полегшити завдання.
Отже, перший пункт – умова,
Виділи три дієслова:
Що було, що відбулося,
В результаті що вдалося.
Другим кроком «Х» введи,
По умові всій пройди.
Слід при цьому пам’ятати
Які дії треба брати:
Якщо «більше на» – додай,
«менше у» – діли; і знай,
Додаються величини
Однойменні – чи години,
Чи то літри, кілометри,
Може за хвилину метри;
А процент переведи
В десятковий дріб завжди.
Змінну введено в умову?
Що ж, шукай потрібне слово –
«Стало менше», «стали рівні»…
Зосередься і порівнюй.
Склав рівняння – розв’яжи,
Сам собі допоможи –
Перевір його і знову
Повертайся до умови,
Поміркуй, чи все знайшов,
Дій рішуче, час пішов!
Рішення задач методом складання рівняння є могутнім засобом при вирішенні багатьох питань з області техніки, виробництва, будівництва і народного господарства.
Пояснення вчителя. Ми навчилися розв'язувати лінійні рівняння з однією змінною для того, щоб застосовувати це вміння для розв'язування текстових задач. текстових задач. Як правило, задача являє собою деяку життєву ситуацію. Щоб розв'язати задачу, необхідно цю життєву ситуацію перекласти на мову алгебри — це називається скласти математичну модель задачі| Математична модель — це опис якогось реального об'єкту або процесу мовою математичних понять, відношень, формул, рівнянь.
Для того ,щоб скласти математичну модель задачі, потрібно спочатку вибрати основне невідоме, а потім, поетапно аналізуючи умову задачі, скласти відповідні рівняння. Само по собі рівняння, складене за умовою задачі, не є повною математичною моделлю реальної ситуації, відображеної в умові/Воно не враховує фізичних властивостей предметів і явищ, про які йдеться в задачі, реальних співвідношень між допустимими значеннями відповідних фізичних величин. Тому розв'язки рівняння можуть не відповідати дійсності, і треба обов'язково перевірити, чи задовольняють корені рівняння умову задачі, чи враховують змістові обмеження для значень величин, що розглядаються. Отже, відповідь, яку дістали за складеним рівнянням, необхідно перевірити за змістом задачі. Чи задовольняє знайдений розв'язок саме умову, а не рівняння, складене за умовою задачі, адже можна неправильно скласти рівняння, а розв'язати його правильно.
Корисно з метою перевірки скласти й розв'язати задачу, в якій шукане число беруть за дане, а одне з даних - за шукане
Наприклад . В кошику було в два рази менше яблук, ніж в ящику. З кошика переклали в ящик 10 яблук, у ящику їх стало в 5 разів більше, ніж в кошику. Скільки яблук було в кошику і скільки в ящику?
Задаються питання:
Висновок: Потрібно вирішувати завдання за допомогою рівнянь.
1. Нехай в кошику було х яблук, тоді в ящику 2х яблук. Після того як з кошика переклали 10 яблук в ящик, в ящику стало (2х +10) яблук. За умовою задачі в ящику стало в 5 разів більше яблук, ніж в кошику. Значить, 5 (х-10) = 2х +10
2. Вирішимо рівняння разом (один учень біля дошки)
5х-50 = 2х +10;
5х-2х = 10 +50;
3х = 60;
х = 20.
Отже, 20 яблук було в кошику , а в ящику 2*20=40
3. Відповідь: 20 яблук, 40 яблук.
в) Оцінює, як зрозуміли рішення цієї задачі.
Складання моделі рішення задачі (алгоритм рішення)
VI Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Розв’язати задачі №123, 127,130
VII Підбиття підсумків уроку
Оціни ступінь складності уроку:
"+" - Легко
"0"-звичайно
"-" - Важко
VIII.Домашнє завдання:
№ 129,131