урок Різноманітність птахів

Про матеріал
Матеріал можна використовувати для проведення уроку з даної теми.Мета: сформувати знання про особливості розмноження та розвитку птахів; ознайомити учнів з різноманітністю птахів; схарактеризувати окремі види птахів; розкрити особливості будови птахів у зв’язку зі способом життя; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів, уміння працювати у групах; формувати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, почуття відповідальності, працелюбність, культуру спілкування.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа № 29»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Урок біології у  7 класі

Тема: Різноманітність птахів.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         

 

Підготувала:

     вчитель біології

 Босенко А. Е.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Різноманітність птахів

Мета: сформувати знання про особливості розмноження та розвитку птахів; ознайомити учнів з різноманітністю птахів; схарактеризувати окремі види птахів; розкрити особливості будови птахів у зв’язку зі способом життя; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів, уміння працювати у групах; формувати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, почуття відповідальності, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні наводять приклади птахів своєї місцевості; розпізнають тварин на зображеннях; характеризують особливості розмноження та розвитку, різноманітність птахів.

Обладнання:зошит, підручник, таблиці, роздавальний матеріал, схеми

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну або декілька правильних відповідей.

1. Ознаки, спільні для птахів і плазунів:

А відділи тіла   Г  похідні покривів

Б покриви              Д  три повіки

В дзьоб

2. Установіть причини поширення птахів у різних кліматичних зонах.

А великі розміри 

Б теплокровність

В здатність у разі настання несприятливих умов упадати в сплячку

Г пір’яний покрив

3. Укажіть залози шкіри птахів.

А отруйні   В  пахучі

Б куприкова   Г  потові

4. Укажіть частини будови пера, відсутні у пухових перах.

А опахало

Б борідки першого порядку

В стрижень

Г борідки другого порядку

5. Укажіть функцію, яку виконують рульові пера.

А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри

Б створюють підйомну силу

В дають можливість змінювати напрям польоту

Г створюють обтічну форму

6. Укажіть функцію, що виконують покривні пера.

А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри

Б створюють обтічну форму

В створюють підйомну силу

Г дають можливість змінювати напрям польоту

Відповіді: 1 — А, Б, Д; 2 — Б, Г; 3 — Б; 4 — Г; 5 — В; 6 — Б.

2.3. «Поміркуйте».

— Чим відрізняється процес линяння у птахів і змій?

— Під час зміни оперення деякі птахи дуже худнуть. Які це птахи і чому вони худнуть?

2.4. «Мозковий штурм».

— У людини після фізичного навантаження спостерігається задишка. Поясніть, чи буде задишка у птаха після тривалого перельоту.

— Будь-який зайвий вантаж заважав би під час польоту. Які зміни у зв’язку із цим відбувалися в травній і видільній системах птахів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Послухайте сповідь птаха:

«Я — дуже дивний птах. Про мене розповідають багато цікавого, але не все із цього відповідає дійсності. За поширеною думкою, коли я відчуваю небезпеку, то ховаю свою голову в пісок, і в цей час можна легко підійти й схопити мене. Однак насправді ніхто цього ніколи не бачив. Адже я просто не роблю цього! А наштовхнути людей на таку думку могли ті обставини, що коли я в небезпеці, то лягаю на землю, витягую шию й уважно спостерігаю. Але як тільки небезпека наближається, я поводжусь так само, як і інші тварини,— підхоплююсь і тікаю! Я не вмію літати, але це компенсується моєю здатністю швидко бігати. Я можу пересуватися зі швидкістю 80 км/год і підтримувати цю швидкість принаймні кілометр! Усе в мені пов’язано з префіксом «най»: найшвидший, найбільший, найважчий».

Запитання учням:

— Оповідь якого птаха ви почули? (Страуса.)

— Як ви вважаєте, чи мають ці птахи розвинений кіль?

У світі налічують понад 8500 видів птахів, їх поділяють на три групи: безкільові, пінгвіни та кілегруді.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Особливості розмноження і розвитку птахів

Розповідь учителя

Розмноження у птахів передбачає:

 установлення гніздової території,

 шлюбну поведінку,

 спарювання,

 створення пари,

 побудову гнізда,

 відкладання яєць,

 насиджування,

 піклування про потомство.

Після прибуття самки на гніздову ділянку самець активізує свої звукові та зорові демонстрації, він співає все голосніше і періодично переслідує самку. Спочатку вона не здатна до запліднення, але через декілька діб її фізіологічний стан змінюється, і проходить спарювання. При цьому нерідко встановлюється більш-менш міцний зв’язок між партнерами — виникає пара.

Співочі птахи — у переважній більшості моногамні. Протягом усього сезону розмноження вони мають лише одного партнера, утворюючи з ним стабільну пару. У деяких видів кожне гніздування протягом одного сезону супроводжується зміною партнера. Гуси, лебеді та великі хижі птахи утворюють пару на все життя.

Для ряду видів, у тому числі й деяких співочих, характерна полігамія. Якщо самець спарюється з двома і більше самками, говорять про полігінію; якщо самка з двома і більше самцями — про поліандрію. Полігінія трапляються частіше (наприклад, у рисового трупіала); поліандрія відома у плямистого американського перевізника. Невпорядковані спарювання без утворення стійких пар між партнерами називають проміскуїтетом. Він характерний, наприклад, для тетер.

Після утворення пари самці піклуються про її збереження. Вони приносять матеріал для гнізда, іноді допомагають його будувати і, як правило, годують самку, що насиджує.

Запитання до учнів:

— Який матеріал можуть використовувати птахи для будівництва гнізда?

(Обговорення відповідей учнів.)

(Демонстрування таблиці або проектування зображення на екран.)

Гнізда птахів

«Мозковий штурм»

— Деякі птахи, наприклад пінгвіни, чайки, гагари, не влаштовують гнізд. Чому?

(Учні в процесі обговорення повинні дійти висновку, що це пов’язано із браком природного матеріалу.)

Розповідь учителя

Зробивши гніздо, птахи починають відкладати яйця. Форма яєць, їх розмір та кількість дуже мінливі. У більшості видів яйця видовжені, один кінець тупий, другий гостріший. Значне звуження одного кінця і розширення другого спостерігається у кайр. У деяких птахів, наприклад сов, яйця майже круглі.

Запитання до учнів:

— Чи однакову кількість яєць відкладають різні види птахів?

Кількість яєць у різних птахів буває різною. Одні птахи (кайри, деякі великі хижі) відкладають одне яйце, інші (багато голубів, гагари, журавлі) мають кладку з двох яєць. Три яйця відкладають більшість мартинів, рябки; чотири яйця — кулики. Горобині мають кладку із чотирьох-шести яєць (іноді — 15, наприклад у синиці). Найбільшу кількість яєць у кладці мають качині (16), курячі (куріпка сіра — до 25, кеклик — до 26 штук). Розміри кладок змінюються в одних і тих самих видів. Більш-менш постійна кількість яєць характерна для тих птахів, які відкладають небагато яєць. Значно більші коливання яєць у кладках бувають у птахів, що відкладають багато яєць.

Яйця за вагою: колібрі — 2 мг; зозуля — 3 г; курка — 25 г; індичка — 80 г; пінгвін — 500 г; страус — 1500 г.

Запитання до учнів:

— Від чого залежить кількість і розміри яєць у птахів? (Обговорення відповідей учнів.)

— Як довго відбувається зігрівання яєць в очікуванні вилуплення?

(Жайвір, шпак 12 днів; лелеки 13 днів; голуби 19 днів; пінгвіни 56 днів; альбатроси 80 днів.)

— Якого кольору можуть бути яйця у птахів?

— Від чого залежить колір яєць? (Обговорення відповідей.)

 

 

 

Запитання для обговорення:

Які особливості будови яйця птаха?

Це цікаво

 Найтонша шкаралупа в яєць, що відкладають чаплі, у той час як у тропічного птаха турача шкаралупа яєць є найтовстішою серед птахів і становить до 28 % від ваги яйця.

 Шкаралупа складається з кальцій карбонату СаСО3, який накопичується в організмі самки птахів протягом усього року, і зберігається, відкладаючись у кістках ніг. У випадку забарвлення шкаралупи вона також виконує функцію камуфляжу.

Розповідь учителя

У зародка на кінці дзьоба розвивається спеціальний наріст — яйцевий зуб, за допомогою якого, коли наближається час вилуплювання, він шкребе зсередини шкаралупу, зменшуючи її міцність. Потім, упираючись ногами і крилами, він прочавлює в ній тріщини, тобто прокльовується. Після цього вилуплювання може зайняти від кількох годин у дрібних птахів до кількох діб у найбільших. Весь цей час зародок попискує, на що батьки відповідають підвищеною увагою, іноді роздзьобуючи тріщини в шкаралупі і відриваючи її дрібними шматками.

Залежно від того, які вилуплюються пташенята, птахів поділяють на дві групи: нагніздні і виводкові.

Самостійна робота учнів

Завдання для опрацювання

I варіант — Які особливості будови і життєдіяльності нагніздних пташенят?

II варіант — Які особливості будови і життєдіяльності виводкових пташенят?

(Обговорення відповідей учнів, складання опорної схеми.)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

— Чому в цьому гнізді різні за кольором яйця?

 

Очікувані відповіді учнів:

Зозуля підкинула яйце в чуже гніздо.

Повідомлення учнів про зозулю.

2. Різноманітність птахів

Розповідь учителя

Усі види птахів об’єднують у три групи:

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні ми розглянемо представників безкільових птахів та пінгвінів.

Повідомлення учнів про безкільових птахів (страусів та ківі).

Заповнення таблиці

Різноманітність птахів

Назва групи птахів

Представники

Характеристика

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, чи щільною є шкаралупа яйця страуса?

(Шкаралупа яєць страуса здатна витримати вагу масою до 15 кг.)

Повідомлення учнів про пінгвінів.

Запитання до учнів:

— Чому в пінгвінів добре розвинений кіль, хоча вони не літають?

— З якою швидкістю пінгвіни плавають? (До 40 км/год.)

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Поміркуйте».

— Чому в насиджуваного яйця жовток завжди повертається зародковим диском угору?

— Чому яйця з вимитою шкаралупою швидко псуються?

— Чому в нагніздних птахів про нащадків, як правило, піклуються самка і самець, а у виводкових — тільки самка?

5.2. «Мозковий штурм».

У чому переваги в будові яйця птахів порівняно з яйцем плазунів?

5.3.«Творча лабораторія».

— Чому в Стародавньому Єгипті символом справедливості був знак, що зображував перо страуса? (Це пов’язано з тим, що в страуса стрижень ділить перо на дві рівні половини, у той час як перо інших птахів поділяється на більш вузьку та ширшу частини, а значить «несправедливо».)

VІ.  Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати або скласти загадки про птахів.

2. Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у якому допущено декілька помилок).

3. Підготувати повідомлення на тему «Пам’ятники птахам».

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 березня 2020
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку