Урок "Різноманітність птахів України. Культура українського народу, пов'язана з птахами"

Про матеріал

Поглибити знання про птахів, розкрити значення, розвивати інтерес до українських традицій. Сприяти виробленню соціальних та культурних компетентностей.

Перегляд файлу

Біологія 7 клас

Тема уроку: Різноманітність птахів. Птахи України. Культура українського народу, пов'язана з птахами.

 

Мета уроку:

  • поглибити знання про птахів, ознайомити з класифікацією птахів, екологічними групами птахів України, розкрити значення птахів у житті нашого народу;
  •  розвивати інтерес до українських традицій, сприяти виробленню соціальних та культурних  компетентностей;
  •  виховувати патріотизм і дбайливе ставлення до природи рідної землі. 

 

Обладнання: таблиці із зображенням птахів, аудіозапис  "Голоси птахів", українських пісень про птахів: "Прилетіла ластівочка", "Летіла зозуля і стала кувати", "Журавлі", "Ой, у вишневому садочку", презентації учнів, журнали "Колосочок" № 8/2012, "Історія одного лелеки" №6/2012, "Білий лелека" №11/2015, "Рожевий пелікан – птах 2015 року", аркуші паперу, ножиці.

 

Тип уроку: узагальнення знань.

Хід уроку

№ з/п

          План

                  Зміст

Час

1

Організаційний  етап

Продовжити  фразу: "Я очікую від уроку...", "Мені цікаво дізнатися про..."    

3хв.

2

Актуалізація знань

Запис пташиних голосів, запитання до класу, вірш-загадка.

3хв.

3

Мотивація уроку

Розповідь вчителя .

2хв.

4

Вивчення нового матеріалу

Виступ учнів з міні-проектами про птахів України, презентації, пісні про птахів

20хв.

5

Узагальнення

Відповіді на питання, загадки про птахів України

4хв.

6

Творча майстерня

Виготовлення паперового лелеки

10хв.

7

Підсумки уроку, зворотній зв'язок

"Я дізнався на уроці...", "Мені сподобалося..."

3хв.

8

Прощання

Промовити разом: "Білий лелека –живий символ України!"

1хв.

 

 

1. Організаційний етап.

Продовжити фразу "Я очікую від уроку...", "Мені цікаво дізнатися про..."

2. Актуалізація знань учнів

Урок починається з пташиних пісень (запис голосів птахів лісу)

Вчитель: "Як ви вважаєте, чому наш урок почався з пташиних пісень?  

Є пташкималенькі тваринки…,

На світі та в нашому краї

Їх пісні, веселі та дзвінкі,

І в грудні дзвенять, і в травні.

Зустрінуться в рідному краї

З ключем журавлиним вгорі…,

Синичок і щигликів зграї,    

І повзики, і снігурі.

У кору застукає дятел

Сигналом робочого дня,

І знову почне працювати

Корисне мале пташеня.

Тримайтесь, жуки і комахи,

Де сад або нива цвіте,

Там скрізь наши друзі пернаті,

Вони проспівали про те.

 

А зараз перевіримо вашу увагу. Про яких птахів згадується у вірші? Хто знає які птахи живуть поблизу нашого села?

3. Мотивація уроку

         Сьогодні на нашій планеті живе близько 8700 видів птахів. Це не дуже багато, оскільки на одну людину припадає 25 птахів.  На території  України  мешкає 400 видів птахів. Місця, де їх можна зустріти, − це ліси та степи, болота та гори, берега річок та морів. Вони займають різні екологічні простори, тому вони різні і зовнішньо доволі різноманітні.

4. Вивчення нового матеріалу

Як класифікують птахів?

         У зв'язку з поширенням у різних географічних умовах птахи характеризуються великою різноманітністю, через що їх класифікація значно ускладнена. Найчастіше в межах класу Птахи виділяють три групи – Безкілеві (Бігаючі), Пінгвіни (Плаваючі) і Кільогруді (Літаючі).

       Африка, Австралія, Нова Зеландія, Південна Америка це материки Південної півкулі. Безкілеві живуть на відкритих степових просторах або в чагарниках, живляться рослинною їжею і дрібними тваринами. Ці птахи не здатні до польоту, в них довга шия, недорозвинені крила, груди без кіля і добре розвинені задні кінцівки, тип розвиткувиводковий. Представники: страус африканський, американські страуси (північний нанду і довгодзьобий), казуар звичайний, ківі, ему.

         Пінгвіни група птахів, які втратили здатність до польоту і пристосувалися до плавання і пірнання. В них обтічне тіло з чешуєвидним пір'ям, крила перетворилися на ласти, пальці з плавальною перетинкою, груди мають розвинений кіль. Пінгвіни живуть у Південній півкулі, від берегів Антарктиди до Австралії.

        Представляють цю групу: пінгвін імператорський, королівський, галапагоський.

       (Завдання: за 3 хвилини вибрати цих птахів і розмістити на материках їх проживання. Беруть участь дві команди)

         Кільогруді група птахів, які зберегли здатність до польоту. Ці птахи складають значну частину сучасних видів. У них груди мають добре розвинений кіль, кістки пневматичні, пір'я мають зімкнуті опахала, розвинена куприкова кістка. Кільогруді об'єднують близько 35 загонів птахів, серед яких виділяють: Куроподібних, Гусеподібних, Дятлоподібних, Соколоподібних, Совоподібних, Голубеподібних, Лелекоподібних, Журавлеподібних та Горобцеподібних. У процесі еволюції птахи заселили різні місця проживання, тому їх об'єднують в екологічні групи: птахи лісів, птахи боліт, птахи водойм, птахи степів.

 

Виступ учнів з ілюстраціями і короткою розповіддю про птахів лісів України:

1. Іволга звичайна – українська назва: Вивільга. Дуже гарна, трохи більша ніж шпак. Її пісня дуже своєрідна, як звук флейти, а якщо вона перелякана, її крик нагадує котячий, за що отримала назву «лісова кішка». Гніздиться на всій території України, зимує в Африці.

2. Малинівка, зарянка – Вільшанка, менша від горобця, пісня коротка, мелодійна. Гніздовий, перелітний і зимуючий птах. Живиться комахами. Живе в лісах, садах, парках, в густих кущах.

3. Кропивник Волове очко, дуже маленька пташка, побачити її в природі непросто, вона рухлива і добре ховається в заростях. Гніздо нагадує кулю, живиться комахами, павучками.

 4. Співочий дрізд дрізд співочий, в Україні гніздовий, перелітний. Пісня гучна, дзвінка, мелодійна ( фі-лі-пп, фі-лі-пп, при-ді, чай-пити). Їдять дрозди комах, червяків, влітку їдять ягоди. Прилітають наприкінці березня, відлітають у вересні-жовтні.

5. Корольок жовтоголовий Золотомушка жовточуба, дуже рухлива пташка, завжди живе на верхівках дерев, іноді, швидко махаючи крилами, зависає близько гілок, як колібрі.

 6. Соловей східний — Соловейко східний, непримітний, розміром з горобця, його не просто побачити, але легко почути. Співає тільки самець, переважно вночі або на світанку. Гніздиться на всій території України, зимує в Східній Африці. Першими в кінці квітня прилітають самці, займають гнізда і починають співати, чекаючи самку.

       Питання: Що покладено в основу класифікації птахів? (Отже, в основу класифікації птахів покладено особливості, пов'язані з будовою скелета, внутрішніх і зовнішніх органів, розмноженням, розвитком і способом життя)

 

 Яке значення птахів в природі та в житті людини?

  •            поширення насіння рослин (сойки, дрозди, кедрівки);
  •            перехресне запилення квітів (нектарниці, колібрі);
  •            комахоїдні птахи корисні для рослин (Горобцеподібні);
  •            птахи-санітари екосистем (грифи, стерв'ятники);
  •            декоративні птахи (щиглики, папуги, канарки, павичі);
  •            сільськогосподарські птахи (кури, індички, качки, гуси);
  •            птахи як об'єкт полювання (куріпки, перепели, фазани);
  •            завдають шкоди людині: живляться корисними комахами (осоїди, бджолоїди),
  •            завдають шкоди садівництву, переносять збудників інфекційних і глистових хвороб людини (голуби, качки, чаплі).

 Птахи є господарями кліщів, які переносять хвороби людини і тварин (енцефаліт).

 

Презентації проектів:

1.  «Птахи, що живуть у мене вдома» (Презентація про домашніх птахів зроблена учнями)

      До Червоної книги України занесені 67 видів птахів: рожевий пелікан, малий баклан, жовта чапля, лелека чорний, лебідь малий, скопа, лунь польовий, канюк степовий, беркут, орлан-білохвіст, гриф чорний, сип білоголовий, сокіл сапсан, боривітер степовий, глухар, журавель сірий, пугач, бородата сова, рожевий шпак, очеретянка, корольок червоноголовий, кам'яний дрізд строкатий та ін. («ПтахиЧервоної книги України»-учнівський проект)

      2.  У кожного народу птиці – небожителі, тому їм приділяють особливу увагу в усній народній творчості, піснях, прикметах, загадках, прислів’ях. У ході вивчення теми «Птахи» школярі підготували проекти на тему: «Птахи в творчості українського народу».

 

       5. Узагальнення.  «Загадки та прикмети про птахів».

Загадки про птахів:

  •        Бється, стука молоток, поправляє наш садок. (Дятел)
  •        У воді купається, водою обливається, вода до неї не чіпляється. (Качка)
  •        Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
  •        Довгі ноги, довгий ніс. Прилетів обід приніс: смачних жабеняток для своїх маляток. (Журавель)
  •        За вікном гніздо будує, тільки в нас не зимує. (Ластівка)
  •        Маленьке, сіреньке, по полях літає, уночі співає. (Перепілка)
  •        Не людина, а живе в хатці. (Шпак)
  •        Біла хатка, чорна латка по березі скаче. (Сорока)
  •        Без сокири й без рук, а дім будує. (Пташка)
  •        Пташенята якого птаха не знають матері? (Зозулі)

Народні прикмети пов язані з птахами:

  •         Пищить снігур весна забариться, сова кричить холод віщує.
  •         Синичка зранку починає пищати чекай на мороз.
  •         Курка на одній нозі стоїть на холод.
  •         У полі перепілка сильно кричить на дощ.
  •         Коли зозуля кука, тоді квітує лука.
  •         Ластівки літають низько – божий дощик близько.
  •         Дикі гусі відлітають кінець бабиного літа.
  •         Звиті ластівкою гнізда в будинку віщують щастя тому сімейству.
  •         Побачивши першу ластівку, вмиваються, щоб не мати на обличчі веснянок.
  •         Хто зруйнує гніздо лелеки, той не уникне нещастя.
  •         Птахи перед теплом сідають на верхівки дерев.

 

6. Творча майстерня

 Майстер-клас із виготовлення з паперу символу України Білого лелеки.

       Усі діти на уроці роблять птахів під супровід українських пісень про птахів: «Прилетіла ластівочка», «Ой, у вишневому садочку», «Летіла зозуля, та й стала кувати», «Журавлі».

 

7. Підсумки уроку, зворотній зв'язок

"Я дізнався на уроці...", "Мені сподобалося..."

 

8. Прощання

Промовити разом: "Білий лелека – живий символ України!"

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Журнали "Колосочок" № 8/2012, №6/2012, №11/2015.

2. http://mp3co.co/song/115651101/Zvuki_prirodi_Spv_ptashok_vranc.

3. https://soloveiko.ua/artists/nina-matviyenko/songs

4. http://www.uaestrada.org/pisni/o/oj-u-vyshnevomu-sadochku.

5. http://proridne.com/content/

6. http://womencenterck.org.ua/ptahy-na-foto-krasy-vi-karty-nky-samy-h-rizny-h-ptahiv.html

7.https://www.google.com.ua/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjo2-vWps_YAhVEZVAKHYFvBB4QjhwIBQ&url=http%3A%2F%2Firynabiologyforall.blogspot.com%2F2013%2F03%2Fblog-post_7893.html&psig=AOvVaw3NPgmfBjSkTDJEq3HHoq-2&ust=1515739189972546

8.https://www.google.com.ua/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwidkLywp8_YAhUSmbQKHQlcDKoQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Fbird.at.ua%2Findex%2Fshhiglik%2F0-103&psig=AOvVaw0DFFcyMM_sTmBxe_NGQq7G&ust=1515739380809864

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 березня 2018
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку