25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок "Різноманітність рослин"

Про матеріал
Урок природознавства розширює та уточнює уявлення дітей про різноманітність рослинного світу (про водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини) , їх ознаки; формує уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти значення їх у природі і у житті людини; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки; виховує спостережливість, допитливість, взаємоповагу у спільній діяльності, здатність до самовираження кожного учня, любов до рослин, любов до рідного краю, прагнення пізнавати і шанувати традиції свого народу, його культури. Обладнання презентація
Перегляд файлу

Природознавство 3 клас

Тема.  Різноманітність рослин.

Мета: Розширити та уточнити уявлення дітей про різноманітність рослинного світу (про водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини) , їх ознаки;
 формувати уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти значення їх у природі і у житті людини; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки;
 виховувати спостережливість, допитливість, взаємоповагу у спільній діяльності, здатність до самовираження кожного учня, любов до рослин, любов до рідного краю, прагнення пізнавати і шанувати традиції свого народу, його культури.
Обладнання: презентація, таблиці із зображенням рослин.

Тип уроку: інтерактивний урок, вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Дзвінко продзвенів дзвінок,
 Всім пора нам на урок,
 На роботу налаштуйтесь!
 Міркувати приготуйтесь.

1. Хвилинка спостережень.
 - Яка зараз пора року?

 - Який місяць?

 - Яке число?

 - Що ви можете сказати про небо?
- Чи є сьогодні сонце?

 - Чи є надворі вітер?

- Яка сьогодні температура?
- Що можна сказати, порівнюючи температуру листопада і грудня?
- Що можна сказати про довжину світового дня?
- Коли буде день дорівнювати ночі? 22 грудня буде найдовша ніч, буде день зимового
 сонцестояння.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— Ми починаємо вивчати нову тему «Рослини, тварини та їх середовища життя».

Ви дізнаєтеся:

• Про рослини, тварин, гриби, бактерії, віруси.

• Які бувають рослини і чому життя на Землі не можливе без рослин?

• Чим квіткові рослини відрізняються від хвойних?

• За якими ознаками можна впізнати комах, риб, птахів, звірів?

• Для чого природі потрібні гриби і бактерії?

• Як пов’язані між собою організми і нежива природа?

IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фронтальне опитування

- Що вивчає природознавство?
- Яка буває природа?
- Що таке жива природа? Приведіть приклади.
- Що таке нежива природа? Приведіть приклади.
- Яку тему ми вивчаємо? Рослини - зелене диво природи.
- Чому рослини називають зеленим дивом природи?
Рослини – це зелене диво природи, тому що вони виділяють кисень,
 необхідний нам для життя, дають нам їжу , одяг, предмети побуту.
- Чи багато рослин росте в нашому місті? Назвіть які рослини ви знаєте, бачили?
- Як розрізняють рослини? (за видами, за ознаками).
 Дерева, кущі, трав’янисті рослини.
- Які ознаки мають ці рослини?
Дерево – це рослина, яка має одне міцне дерев’янисте стебло (стовбур). Наведіть приклади.
Кущ – це рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших стебел. Наведіть приклади .
Трав’нисті рослини – це рослини, які мають м’яке соковите стебло. Наведіть приклади
2. Відгадайте загадки.
Чорно-біла одежина,                                                 Зріст у неї, як в ліщини,
Зверху - листяна хустина.                                         А плоди, немов в калини.
Як весна – дарує сік, -                                                Взимку пташечок годує,
П’ємо радо цілий рік. (береза)                                  Ягідками їх частує. (горобина)
   

- Це – дерева. Доведіть свою думку.
                    В неї гарні, пишні віти,
                     І колючок не злічити...
                     Не байдужа до прикрас,
                       На свята спішить до нас. (троянда)
- Це – кущ. Доведіть свою думку.
                      У землю теплу піду, до сонця колоском зійду.
                        У ньому таких як я, буде ціла сім'я. (Зерно)

- Це трав’ниста рослина. Доведіть свою думку.
- Чи ростуть в нашому місті рослини, які є символами України? Що таке символи?
3. Народні символи України
 - Які народні рослини - символи ви знаєте? (калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці)
Вони здавна уособлюють красу нашої України, міць народу, засвідчують любов до рідної землі.
Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом є верба. „Без верби і калини – нема України”, – говориться в народній приказці. Важко уявити нашу землю без верби. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду.
Символом сили, могутності, довголіття є дуб.
Дуб живе довго. В Україні є 1300-річний дуб, 800-річний дуб. Обхват його стовбура - 8м. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним. Дуб має лікувальні властивості. Дубовою корою полощуть зуби, солять огірки, помідори, яблука в дубових діжках.
Любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності.
 Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли
багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди.
Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.
 Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди.

Верба й тополина.
- Якими бувають дерева і кущі?
Дерева можуть бути листяними і хвойними. У хвойних - листя- хвоя. Наведіть приклади.
- Якими бувають рослини (багаторічні, дворічні, однорічні)
Дерева і кущі – це багаторічні рослини.
- Які дворічні рослини ви знаєте?
Морква, петрушка, буряк, капуста – дворічні рослини. Вони виростають з насіння, але не квітують. Квітка і плоди з насінням з’являються на другий рік. Давши насіння дворічні рослини відмирають.
- Які однорічні рослини ви знаєте?
Однорічні рослини живуть протягом одного року. Навесні проростають із насіння, влітку і восени квітують, дають плоди з насінням і відмирають. (горох, гречка, огірки, лобода, щириця, соняшник)

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про ознаки рослин та їх різноманітність,

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення нового матеріалу. Розповідь з елементами бесіди. 

Навколо нас дуже багато рослин. Сьогодні ми продовжимо знайомитися з новими рослинами. Для того щоб орієнтуватися у світі організмів, учені поділили їх на

Царства : Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.
 Науку про рослини називають ботанікою.

 Рослини  поділяються на  водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини.
Водорості

                          Зайшли ми в річку босі
                          И стали раптом взуті:
                          «Русалоччині коси»
                          Ноги нам заплутали. (водорості)

 Поміркуйте, з яких двох слів утворилась назва.
 Водорості – це рослини, які живуть у воді. Водорості розрізняються за кольором:
 - зелені: - бурі: - червоні. 
Тіло водоростей бувають у формі: куль, пластинки, ниток.
Водорості, у величезній кількості живуть у морській воді. Водорості подібні маленьким гронам винограду; вони утримуються на поверхні завдяки численним сферичним пухирцям, роздуваються від повітря. Водорості мають запаси йоду.
Водорості не мають справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток, плодів із насінням.
Вони вільно плавають або прикріплюються до дна. Вони поглинають вуглекислий газ. А виділяють кисень, яким дихають всі жителі водоймі.
Завдяки тому, що морська капуста «вбирає» в себе різні поживні речовини, це робить її за багатьма показниками дуже корисною. Корисна морська капуста - ламінарія .В морській капусті міститься велика кількість йоду. Вони здатні виводити з організму радіонукліди, важкі метали та їх солі, а також токсини, що утворюються в організмі.
Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».

- Як ви думаєте, як зелені водорості утворюють поживні речовини?
- Хто використовує у воді кисень, який виділяють водорості?
- Хто живиться водоростями?
Бурі водорості
Бурі водорості особливо багаті йодом, який утримують у органічній формі, що дозволяє добре засвоюватись організмом людини. Існують мікроскопічні форми та гіганти, розміри яких сягають десятків а іноді сотень метрів. .
У водоростей немає коріння і всі поживні речовини вони отримують з оточуючого середовища. Прикріплюються водорості за рахунок ризоїдів та присосок.
Червоні водорості 
Негативна роль водоростей виявляється за їх масового розмноження, коли вони призводять до загибелі риби, заважають судноплавству, зумовлюють «цвітіння» води.
 Ризик для здоров'я
Високий вміст йоду в морських водоростях може привести до отруєння йодом, якщо споживається дуже велика кількість водоростей.
Морська водорость (гнильна) є потужним джерелом дуже токсичного газу сірководню, який може викликати блювоту і понос. Відомі випадки очевидного сірководневого отруєння.
Мохи

У вологих лісах і на болотах ростуть цікаві рослини – мохи. У них є стебло і листя, а немає кореня. Нові рослини виростають із дуже дрібних спор. Спори утворюються в коробочках на верхівках рослин. Найпоширеніші в Україні зозулин мох і сфагнум.
Хвощі і папороті. 
Мільйони років хвощі і папороті були велетенськими лісами. Хвощі і папороті - це багаторічні рослини. Ростуть хвощі на луках, папороті – у лісах. Ці рослини мають корінь, стебло, листя, але немає квіток, плодів. Нові рослини виростають із спор спор. 
                                             Легенда про папороть.
З давніх-давен відомо всім, а особливо старим бабусям, які люблять про це оповідати зимовими вечорами біля печі, що на Яна Купала, коли буває найкоротша літня ніч, у лісі зацвітає папороть. Хто ту квітку знайде, зірве й сховає, матиме щастя на все життя.
Оце тільки горе, що така ніч буває лише раз на рік, і то дуже коротка, та й цвіте тоді один-однісінький кущ папороті в усьому лісі. А росте цей кущ у такому закутку, що Добратися до нього майже неможливо.
Хвойні рослини 
 Лише у модрини восени опадає хвоя
Ялівець (можжевельник рус.). Шишкоягоди. Ялівець вічнозелена рослина.. Шишкоягоди містять дуже багато ароматичних речових, що є приводом використання їх у фармакології, косметології та кулінарії. Сама рослина дуже цілюща, очищує добре повітря.. Також ароматична деревина. В Закарпатті роблять підставочки під посуд із кружечків тонкого стовбура. Від гарячого чайника чи каструлі підставка виділяє аромат.
Квіткові рослини

Квіткових рослин найбільше на землі. Серед них є дерева, кущіі, трав’янисті рослини. Вони мають корінь, стебло, листі, квіти, плоди з насінням. Виростають нові рослини з насіння.

2. Робота за підручником (с.  77 80)

- Наведіть декілька прикладів листяних і хвойних дерев.

— Як називають науку про рослини?

— На які групи вчені-ботаніки розподіляють царство рослин?

— Які «групи рослин зображені на с. 78? Що ви про них дізналися?

— Які ознаки мають групи рослин, зображені на с. 79?

— Розгляньте малюнок 61 на с. 80.  Придивіться уважно до квіток і листків волошок

різних видів. Порівняйте їх. Чим вони відрізняються? Що в них спільного?

— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих» ?

Висновки

• Рослини дуже різноманітні за будовою.

• Серед рослин розрізняють водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні, квіткові.

3. Фізкультхвилинка

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

— Звідки взялося так багато рослин?

ЛЕГЕНДА

В одному царстві росла црекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але

квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина,

з якою вона розмовляла, яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний

вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала,

поливаючи насінинку дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там,

де впала насінина, виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу

квітка вже не була сама.

2. Гра «Упізнай мене»

• Ми — найбільше царство рослин, ми маємо всі органи, (квіткові)

• Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір'я. (Папороті)

• Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота. (М о х и )

• У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні)

3. Робота в парі

— Поміркуйте, до яких груп рослин відносять: троянду, ялівець, ламінарію

«морську капусту», калину, мох, зозулин льон, конвалію.

VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Прочитайте висновки на с. 80.

— У чому виявляється різноманітність рослин? Наведіть приклади.

— Поясніть назву рослин — водорості.

— Де ростуть мохи?  Чим мохи відрізняються від водоростей?

— У яких умовах ростуть хвощі й папороті?

— До якої групи належать рослини що мають усі органи?

— У якої групи рослин немає органів?

— У якої групи є тільки стебла і листя?

— Яка група рослин не має квітів і плодів?

— У якої групи рослин є корінь, стебло, листя, але ніколи не буває квітів, плодів і насіння?

Словничок: водорості, мохи, хвощі і папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, спори, шишка.

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 77-80.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 лютого
Переглядів
210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку