1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок " Що таке гірські породи? Корисні копалини."

Про матеріал
: формувати уявлення про гірські породи, корисні копалини, значення гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи; виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

Тема: Що таке гірські породи? Корисні

           копалини. (3 клас)

 

Мета:   формувати уявлення про гірські породи, корисні копалини, значення       

              гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи; 

             виховувати пізнавальний інтерес.

 

Обладнання: картки для індивідуального опитування, зразки гірських порід,

             географічна карта, таблиці, мультимедійна презентація.  

 

Хід уроку

І. Організаційний  момент.

          Вже дзвінок нам дав сигнал                                                                    

          Працювати час настав                                                                                             

          То ж і ти часу не гай                                                                                  

          Працювати починай.

       - На уроці ми будемо працювати під девізом:

                                Діяти – активно!

                               Думати – оперативно!

                               Сперечатись – доказово!

                              Творчо мислити – обов’язково!

ІІ. Хвилинка спостереження.                                                                                              

  1. - Яка пора року?
  • Які зміни відбулися у живій природі?
  1. Розповідь синоптиків про погоду.
  • Сьогодні 21 жовтня температура повітря _____. Стан неба _______. Вітер ________. Без опадів.
  • А зокрема у 3 – В класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості  високих балів.

                      -        Сьогодні наш урок незвичайний. Ми з вами вирушаємо у подорож рідним краєм. Допомагатимуть нам подорожувати спеціалісти різних галузей знань. В дорозі ми будемо вести шляхові листки, в яких запишемо отримані знання та робити зупинки, де будемо насолоджуватися…. (загадка про повітря)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Розповіді про повітря.

 - Що таке повітря?

- Чому сніг називають теплою «ковдрою»?

- Чому повітря рухається?

-  Як вітер впливає на природу?                     

          2. Робота на картках.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                                                                                                                    

      А зараз визначте тему нашої подорожі і запишіть у шляховий лист. Для цього скористуйтеся математичним алфавітом.

  • Яка тема нашої подорожі?

     - Протягом подорожі ми будемо говорити про гірські породи та корисні копалини. Дізнаємося що таке гірські породи, корисні копалини? Для чого вони потрібні? Чи потрібно їх охороняти?

V.  Мотивація навчальної діяльності.

  • Як ви думаєте, де знаходяться гірські породи?
  • До якої природи віднесемо гірські породи?

VІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Гірські породи створила природа багато мільйонів років. Вони є скрізь: у горах, на рівнинах, під морями, океанами, річками. За формою гірські породи різні: одні тверді і міцні, інші плавляться і міняють форму. Ще первинні люди вміли їх використовувати. Із каменів робили знаряддя праці, зброю, прикраси. Вони знайшли камінь, який дає вогонь.
  2. Перша  зупинка «Експертів». Вони розкажуть, що цікавого дізналися про гірські породи?
  3. Слово експертам.

- Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться в Землі або на її

поверхні. Це гранітні гори, які височать на заході та півдні нашої країни, це пісок, глина, які лежать у нас часто під ногами, це кухонна сіль, яка знаходиться під землею у різних місцях України. Гірські породи називають природними скарбами або корисними копалинами.

  • Усі гірські породи, що  використовуються людьми, називають

корисними копалинами.

(запис у шляховий лист п.1,2)

                - Як ви думаєте, чому гірські породи називають корисними

копалинами. (відповіді дітей)

                - Багато гірських порід використовуються людиною в господарських потребах: у промисловості, у будівництві. За використанням корисні копалини поділяють на групи.

                - Книги розгортаємо,

                  Знання здобуваємо.

          4. Наша наступна зупинка «Книжкова»

          5. Робота з підручником. ( с. 48 - 49 )

                - прочитайте розповідь «Пана Крота» і знайдіть відповідь на запитання: у яких станах бувають  корисні копалини? Де добувають корисні копалини?

(запис у шляховий лист п.3,4)

                - Для ознайомлення з найвідомішими корисними копалинами ми зробимо зупинку «Геологічну» і надамо слово геологам, які шукали родовища.

         6. Слово геологам.

                - Я розшукував камяне вугілля. Це тверда, чорного кольору, горюча корисна копалина. Його видобувають в шахті або в кар’єрах. Людей, які видобувають кам’яне вугілля, називають шахтарями. З вугілля виготовляють фарбу, ліки, гуму.

                - Я розшукував нафту. Це масляниста рідина темного кольору, з різким запахом, горюча. Залягає нафта глибоко в землі. Щоб її добути пробурюють вузькі свердловини, в які опускають труби. Із нафти отримують бензин, машинне мастило, використовують в медицині.

                - Я розшукував торф. Це крихка, коричневого кольору горюча копалина. Торф складається з решток відмерлих рослин. Добувають на болотах. Торф використовують для опалення.

                - Я розшукував природний газ. Це прозора, без кольору, з легким запахом, горюча копалина. Ми бачимо його, коли він голубим полум’ям горить на кухні. Коли горить, то виділяє багато тепла.

( розкласти корисні копалини на групи, записати в шляховий лист п.3 )

VІІ.  Робота з картою.

              1. Розповідь вчителя

                - Подивіться на карту нашої Батьківщини. На ній показані гори, височини, річки, моря, населені пункти. Зверніть увагу на різноманітні знаки, нанесені на ній. Вони вказують, що знаходиться у надрах Землі і на її поверхні. Кам’яне вугілля позначається чорним квадратом. Найбільше родовище кам’яного вугілля у Донецькому краї. Нафта позначається чорним трикутником. Природний газ – порожнім трикутником. Видобувають у Полтавській, Сумській областях. Торф позначається трьома цеглинками. Видобувають на півночі України: Житомирській, Волинській, Чернігівській областях.                                                                                                                                   

    - На території нашої області теж є корисні копалини. Які?                          

      Зробимо зупинку «Дослідник».

  2. Слово досліднику.

                - презентація, робота з картою (Додаток 9)

(розповідь про корисні копалини нашого краю)

 VІІІ. Хвилинка – цікавинка

                -  А чи знаєте ви, що:

                - Щоб перевезти всі корисні копалини, що за один рік видобувають із надр Землі, треба було б побудувати такий велетенський поїзд, який би 17 разів оперезав земну кулю

                - Запаси вапняків на Землі казково великі, деякі шари вапняку завдовжки у сотні кілометрів і навтовшки до 3 кілометрів. Деякі гори світу складені з вапняків. Кримські, Жигулівські, Альпи.

                - У надрах Землі є цілі моря і річки нафти, порожнини, заповнені газом, підземні палаци різних дорогоцінних металів.

Зупинка «Рухлива»

( фізкультхвилинка )

ІX. Наступна наша зупинка «Творча»

           1.Практична робота.

( кожна група отримує корисну копалину і заповнює таблицю;

захист робіт;  розкласти усі корисні копалини по групам )

  • То чи потрібні корисні копалини людям?

              -  Корисні копалини дуже потрібні людям. Територія України багата на корисні копалини. Є майже всі копалини, які трапляються на планеті Земля. Але людям необхідно використовувати їх дуже економно. Чому?

             2. Зупинка «Екологічна». Слово екологам.

                   - колись людина не мала того, що має тепер. Люди стали підкоряти природу. Через таку діяльність забруднювалися повітря, вода. Під загрозою зникнення стали тисячі видів рослин, тварин. Нафтопродукти потрапляють в моря, річки. Гинуть звірі і птахи. 

                   - Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося, треба оберігати її, дбати про неї. Все що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, рослинний і тваринний світ, поля гори і вода – то народне надбання, і кожен із нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.

X.  Закріплення вивченого матеріалу.

                - Яку тему вивчали? Що таке гірські породи? Що таке корисні копалини? На які групи поділяються корисні копалини? Яким способом видобувають корисні копалини?

                1. Гра - блискавка «Відгадай  породу»

                2. Гра «Істине чи хибне»

                3. Тест                    (Додаток 10)

XІ.  Підсумок уроку.

  • Ось і добігає до кінця наша сьогоднішня подорож. Але подорож по рідному краю ще триватиме на наступних уроках.
  • На Землі, у домі вселюдському –                                                       протиріч і негараздів тьма.                                                                                    Будьте, люди, обережні в ньому!                                                                            Іншої домівки в нас нема.

XІІ.  Домашнє завдання.

           1 група – опрацювати матеріал підручника;

           2 група – підготувати розповідь про корисні копалини нашого краю

           3 група – підготувати міні – проект «Шляхи збереження корисних

                              копалин»

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку