Мета:навчальна: вивчити: а) дію кислот на індикатори; б) взаємодію з металами; в) взаємодію з основними оксидами; г) реакцію заміщення; відпрацювати вміння складати хімічні рівняння;розвиваюча: розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати вміння спостерігати, аналізувати перебіг реакцій;виховна: виховувати почуття відповідальності, бережливого ставлення до памяток історії, патріотизму, творчий підхід до навчання, здатності до дослідництва та експериментування; виховувати здоров’язбережувальні компетенції.
Форма проведення уроку: урок-дослідження. Очікувані результати: Учень:знає і дотримується правил безпечного поводження з кислотами в лабораторії та побутових умовах;розрізняє реакції, що характеризують хімічні властивості кислот від інших класів речовин; реакції заміщення;пояснює хімічні властивості кислот, особливості взаємодії кислот з металами;характеризує дію кислот на індикатори, взаємодію з металами, основними оксидами;складає рівняння реакцій заміщення та обміну;
Ключові компетентності : Компетентності: ✓ Спілкування державною мовою. ✓ Математична грамотність. ✓ Компетентності в природничих науках і технологіях. ✓ Інформаційно – цифрова компетентність. ✓ Уміння навчатись впродовж життя. ✓ Соціальні і громадянські компетентності. ✓ Підприємливість. ✓ Загальнокультурна грамотність. ✓ Екологічна грамотність і здорове життя.
Цікаві факти Факт 3. Само слово “кислота” з’явилося через помилкове припущення знаменитого французького хіміка А. Лавуазьє, що всі кислоти містять в собі кисень. Наступні за цим дослідження показали, що це не так, але назва вже встигла закріпитися, і її вирішили не міняти. Факт 4. Кислота присутня і в організмі людини. Наш шлунок виробляє шлунковий сік, який потрібен для нормального перетравлення їжі, а основною складовою шлункового соку є соляна кислота. Зрозуміло, вона роз’їдає і сам шлунок, і кишечник, тому стінки цих органів постійно оновлюються, і розчиняємі в кислоті тканини замінюються новими. А шлунковий сік і зовсім здатний за тиждень-другий розчинити навіть невеликий шматочок заліза. Факт 5. Більшість благородних металів не розчиняються в кислотах, за що вони і отримали свою назву. Однак, в суміші соляної та азотної кислот розчиняються навіть золото і платина, і саме тому така суміш отримала назву “царська горілка”. Факт 6. Кислота зустрічається і в природі. На острові Сицилія в Італії є унікальна природна пам’ятка – озеро Смерті. На його дні знаходяться джерела, що викидають у воду сірчану кислоту. Підсумок закономірний – життя немає ні в самому озері, ні на його берегах, так як це місце дійсно смертельно небезпечне.
Україні сало – культовий продукт, національна страва. Слово САЛО походить від праслов’янського sadlo. Корінь sad — той же, що і в слові «сідати», садло — це те, що посаджено на м’ясо. З часом буква «d» випала з давньослов’янської мови і вийшло слово САЛО. Проте у словацькій мові воно дотепер так і називається – sadlo. Вважається, що найсмачніше сало виходить, якщо свиню годувати жолудями. Сало добре виводить токсини і радіонукліди з організму, а також допомагає запобігти похміллю — з’їжте маленький шматочок, вирушаючи на вечірку. Якщо під час застілля є можливість закушувати салом — обов’язково скористайтеся цим. Дієтологи рекомендують для кращої засвоюваності їсти сало з часником. У добре засвоюваному вигляді в салі міститься селен. Більшість населення страждають від нестачі цього елемента в організмі. Всім кому за 40, слід їсти сало, адже він – жовчогінний засіб. Достатньо вживати 50 грамів сала на день. Більше – то вже загроза для таліїКоли ви підете купувати сало, візьміть з собою сірники. При виборі проткніть сало сірником: якщо ж дерево без проблем увійшло в продукт, значить, сало свіже та його сміливо можна купувати. Отже, сало та ще й з часником – профілактика захворювань, виведена на рівень національної традиціїо – відмінний
Памятник «українскому наркотику» – салу. Пам’ятник «українському наркотику» – салу. Пам’ятників «офіційному українському наркотику» – салу – в Україні аж два. Один із них знаходиться в місті Ромни, що на Сумщині. Він навіть оригінально підписаний: «Свині – від вдячних роменців». Монумент з посміхаючою свинкою відкрили ще в 2000 році в часи Першого всеукраїнського гумористичного фестивалю любителів сала. Він знаходиться в одному із старійших дендропарків країни – Роменскому парку, якому майже 130 років. Другий памятник салу відкрили в 2011-м на трасі Київ-Одеса біля ресторану Михайла Поплавського.
Перевірка Горіння – це процес взаємодії речовин з киснем, внаслідок чого виділяється світло і тепло. Більшість речовин горючі, але кожна речовина має своє температуру займання. Основні оксиди- це оксиди, при взаємодії яких з водою утворюються основи. Амфотерні це оксиди, які проявляють і основні і кислотні властивостіC+O2=CO2 реакція горіння вуглецю, реакція окиснення, в результаті якої утворюється карбон (ІV)оксид або вуглекислий газ, який також у утворюється в результаті дихання організмів. Окиснення це процес взаємодії речовин з киснем. H2 O природний оксид, 2\3 площі Землі покрито водою, без якої не можливе життя на Землі, щодня людський організм повинен споживати 1,5 – 2 л води, з біології: всі обмінні процеси протікають у водному середовищі. З молекулярної формули видно, що до складу входять 2 атоми гідрогену і один атом оксигену. Оксиди це складні речовини, до складу яких входить 2 елементи, один з яких оксиген. Na₂O + SO₃= взаємодія натрій оксиду з сульфур (VІ) оксидом. Si. O₂ - пісок, природний оксид, нерозчинний у водіКислотніSO₂ + H₂O= взаємодія двох оксидів ( сульфур ( ІV) оксиду (кислотного ) та гідроген оксиду. Ca. O + H₂O= взаємодія двох оксидів ( кальцію оксиду ( основного оксиду) та гідроген оксиду, оскільки оксиди можуть взаємодіяти між собою)
Природні індикатори. Забарвлення плодів, квітів, листя рослин зумовлене наявністю у їх цитоплазмі клітин антоціанів. Ці речовини здатні змінювати забарвлення в залежності від середовища, в яке потрапляють. Тому більшість рослин можуть мати властивості індикаторів. В результаті проведеної роботи було отримано кислотно - основні індикатори із рослинної сировини (вишня, смородина, горобина, буряк, червона капуста, петрушка, троянда, пеларгонія). Вони були використанні при досліджені на значення р. Н побутових розчинів. Експериментальним шляхом було доведено, що точність визначення р. Н рослинними індикаторами дорівнює точності універсального індикатору.
Домашнє завдання. Дякую всім учасникам подорожі. Ви були активними мандрівниками і компетентними дослідниками, толерантними співбесідниками. Сподіваюся, що знання, вміння, отримані сьогодні на уроці знадобляться вам в житті. Кожен мандрівник, повертаючись з подорожі, переглядає домашню пошту. Такою поштою для вас стане домашнє завдання у конвертах.
Різнорівневе домашнє завдання Середній рівень : з даного переліку виписати тільки формули кислот: HNO3, K2 SO4, H2 SO4, Cu. Cl2, , H2 S, H3 PO4, Na2 O, KOH і назвати їх. Достатній рівень : Допишіть рівняння реакцій: а) Cu. O + HCl → ; б) CO2 + Ca. O → ; в) Zn + H2 SO4 → ; г) SO2 + KOH → . Високий рівень: Складіть рівняння можливих реакцій між хлоридною кислотою та речовинами: мідь, алюміній оксид, натрій гідроксид, натрій нітрат.