Урок УЗАГАЛЬНЕННЯ З ТЕМИ : “ ХІМІЧНИЙ ЗВ`ЯЗОК” ЦІЛІ УРОКУ :
- УЗАГАЛЬНИТИ І СИСТЕМАТИЗУВАТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ТИПИ ЗВ’ЯЗКІВ, МЕХАНІЗМ ЙОГО УТВОРЕННЯ,ТА ТИПИ КРИСТАЛІЧНИХ ГРАТОК.
-ЗАКРІПИТИ ЗНАННЯ ПРО ЕЛЕКТРОНЕГАТИВНІСТЬ ТА СТУПІНЬ ОКИСНЕННЯ.
-НАБУТИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК СКЛАДАЮЧИ СТРУКТУРНІ І ЕЛЕКТРОННІ ФОРМУЛИ СПОЛУК.
-ЗАКРІПИТИ ВМІННЯ ВИЗНАЧАТИ ТИП ЗВ’ЯЗКУ І ГРАТКИ, ТА СТУПЕНІ ОКИСНЕННЯ В СПОЛУКАХ.
ПОГЛИБИТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПО ПРОГНОЗУВАННІ І ХАРАКТЕРИСТИЦІ
РЕЧОВИН ЗАЛЕЖНО ВІД ТИПУ ЗВ’ЯЗКУ І ТИПУ ГРАТКИ
ПОКРАЩИТИ ВМІННЯ:
-Наводити приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв'язками, та приклади речовин із атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками;
-Розвивати творче мислення, логіку, вміння працювати в команді.
ОСНОВНІ КОМПЕТЕНЦІЇ
Знаннєві компетенції:
Учні повинні знати типи хімічного зв'язку та типи кристалічних ґраток.
Учні повинні знати приклади речовин із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв'язками, вміти наводити приклади із атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками.
Учні повинні знати, як пояснювати і складати утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків.
Учні повинні знати, як давати характеристики цих речовин, прогнозувати їх практичне використання залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток.
Діяльнісні компетенції:
Учні повинні вміти виконувати тестові завдання, розраховувати задачі, виконувати практичні роботи.
Учні повинні вміти аналізувати, узагальнювати та систематизувати отриману інформацію.
Учні повинні вміти застосовувати отримані знання для вирішення практичних завдань.
Компетенції спілкування та співробітництва:
Учні повинні вміти працювати в групі, обмінюватися інформацією, висловлювати власну думку та аргументувати її.
Ціннісні компетенції:
Учні повинні розуміти значення хімічного зв'язку для існування речовин та їхніх властивостей.
Учні повинні усвідомлювати практичне значення хімічного зв'язку для людини" Обладнання:
Роздатковий матеріал;
Презентація, яку підготували учні.
Класна дошка, крейда, маркери; Музика для 2хвилин релаксу.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
НА ДОШЦІ ЗОБРАЖЕНО СОНЦЕ І ВІД КОЖНОГО ПРОМЕНЯ УЧНІ
ЗАПИСУЮТЬ РІЗНІ СЛОВА, (НАПРИКЛАД 9 –А КЛАС) НАПИСАЛИ CЛОВА: УКРАЇНА, ШКОЛА, ХЛІБ, ІСТОРІЯ, ТЕЛЕФОН, МАМА, МОРЕ.
ЗАВДАННЯ:
ПРИДУМАТИ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ЦИМИ СЛОВАМИ В ЗМІСТОВНЕ УСНЕ ОПОВІДАННЯ, А ТОДІ ЦЕ ОПОВІДАННЯ ЗВ’ЯЗАТИ З ТЕМОЮ УРОКУ.
(2 хв)
II. Актуалізація опорних знань 1 Метод "мікрофон".
Метод "мікрофон"( використовую часто ) дозволяє учням висловити свою думку з цієї,чи іншої теми, не боячись помилитися.
Учні передають мікрофон і висловлюють свої теоретичні знання з теми “ХІМІЧНИЙ ЗВ'ЯЗОК”.
Назвають приклади речовин і тип зв'язку і інше і при цьому дужеуважні, повторення не допускається. (3хв)
2.ОБГОВОРЕННЯ В ПАРАХ НА ПИТАННЯ : ЗВ’ЯЗКИ МІЖ БУДЬ ЧИМ, ЦЕ ДОБРЕ ЧИ ПОГАНО? ( Учні висловлюють і обгрунтовують свою точку зору.) (2хв)
III. Узагальнення і систематизація знань
1.Фронтальне опитування:
-Що таке хімічний зв'язок?
-ЯКІ ТИПИ ЗВ’ЯЗКІВ ВИ ЗНАЄТЕ?-
-В ЧОМУ ПОДІБНІСТЬ І ВІДМІННІСТЬ МІЖ НИМИ?
-Що таке кристалічна ґратка?
-Які типи кристалічних ґраток ви знаєте?
2.Виконання тестових завдань
1.ЯКИЙ ТИП ЗВ’ ЯЗКУ МІЖ АТОМАМИ АЛЮМІНІЮ І ХЛОРУ?
А ЙОННИЙ.
Б КОВАЛЕНТНИЙ НЕПОЛЯРНИЙ.
В КОВАЛЕНТНИЙ ПОЛЯРНИЙ.
Г4 ВИБЕРІТЬ СПОЛУКУ З КОВАЛЕНТНИМ НЕПОЛЯРНИМ ЗВ’ЯЗКОМ. 4
2 ВКАЖІТЬ ТИП ЗВ’ЯЗКУ МІЖ АТОМАМИ З РІЗКОВІДМІННОЮ ЕЛЕКТРОНЕГАТИВНІСТЮ?
А: МЕТАЛІЧНИЙ.
Б КОВАЛЕНТНИЙ НЕПОЛЯРНИЙ.
Г КОВАЛЕНТНИЙ ПОЛЯРНИЙ.
3 ПОЗНАЧТЕ ЧИСЛО СПІЛЬНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ПАР В МОЛЕКУЛІ КИСНЮ.
А 1
А Н20
Б Н2
В К20
Г СО2
5 BИБЕРІТЬ ПАВИЛЬНУ ФОРМУЛУ СКЛАДЕНУ ЗА СТУПЕНЯМИ ОКИСНЕННЯ.
А НS
БН2S
BН2S2
Г НS2
6 ПОЗНАЧТЕ СТУПІНЬ ОКИСНЕННЯ СУЛЬФУРУ В НАТРІЙ СУЛЬФАТІ
А -2
Б+6
В-1
Г+4
7 ПОЗНАЧТЕ СПОЛУКУ З ЙОННИМ ЗВ’ЯЗКОМ.
А Н2О
Б N2
ВМgO
Г РН3
3.Індивідуальні завдання
Вставте число відданих, або приєднаних електронів .
1 S+2 =S+6
2 P+5 = P+3
3 P-3= P+3
4 N-2= N+4
5 Cl +3= Cl +5
4. Практичне заняття:
- ГРУПА УЧНІВ ЯКІ ЗАСВОЇЛИ ТЕМУ НАЙКРАЩЕ (4 УЧНІ)
ПОЯСНЮЮТЬ КЛАСУ КЛЮЧОВІ МОМЕНТИ З ТЕМИ "Хімічний зв'язок", використовуючи презентацію до уроку "Узагальнення знань з теми хімічний зв'язок ( яку самостійно підготували) ( 5хвилин) -Робота в групах.
Учні об'єднуються в групи по 4-5 осіб. Кожна група отримує завдання, яке необхідно виконати.
-Учні отримують кристалічні гратки в розібраному стані і на час складають гратку кухонної солі і графіту і алмазу(4-5хв)
Завдання для групи 1:
-Опишіть утворення йонного зв'язку.
-Наведіть приклади речовин із йонним зв'язком.
-НАВЕДІТЬ ПРАКТИЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ РЕЧОВИН З ЙОННИМ ЗВ’ЯЗКОМ
- ЧИ Є РЕЧОВИНИ З ЦИМ ЗВ’ЯЗКОМ В НАШОМУ ОРГАНІЗМІ І ЇХ РОЛЬ
Складіть схему будови молекули азоту,(електронну і структурну).
Завдання для групи 2:
-Опишіть утворення ковалентного зв'язку.
-Наведіть приклади речовин із ковалентним зв'язком.
-З ЯКИМ КОВАЛЕНТНИМ ЗВ’ЯЗКОМ Є РЕЧОВИНИ ЩО ВХОДЯТЬ ДО СКЛАДУ ПОВІТРЯ.
-ЯКА ЇХ РОЛЬ ДЛЯ ЖИТТЯ.
-Складіть схему будови молекули сірководню (електронну і структурну)
Завдання для групи 3
-Охарактеризуйте атомні кристалічні ґратки.
-Наведіть приклади речовин із атомними кристалічними ґратками.
-ПОЯСНІТЬ ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ МІЖ ЗВ’ЯЗКОМ І ВЛАСТИВОСТЯМИ НА ПРИКЛАДІ АЛМАЗУ.
- Складіть схему будови молекули азоту,(електронну і структурну)
Завдання для групи 4:
-Охарактеризуйте молекулярні кристалічні ґратки.
-Наведіть приклади речовин із молекулярними кристалічними ґратками.
-Складіть схему будови молекули амоніаку,(електронну і структурну)
-Запропонуйте СВОЮ ГІПОТЕЗУ: Яка причина у ВІДМІННОСТЯХ СТРУКТУРИ ЗВИЧАЙНОЇ І СВ’ЯЧЕНОЇ ЗАМОРОЖЕНОЇ ВОДИ?
Завдання для групи 5:
Охарактеризуйте йонні кристалічні ґратки.
Наведіть приклади речовин із йонними кристалічними ґратками.
-ПОЯСНІТЬ ЧОМУ НАТРІЙ І ХЛОР ЯК ПРОСТІ РЕЧОВИНИ, МАЮТЬ
АБСОЛЮТНО ІНШІ ВЛАСТИВОСТІ, ЯК НАТРІЙ ХЛОРИД (КУХОННА
СІЛЬ)
- Складіть схему будови молекули води,(електронну і структурну)
Після виконання завдань представники кожної групи презентують свої результати класу. 6-7 (хв.)
Хвилинка відпочинку Учні зручно сідають і закривають очі і під тихеньку мелодію згадують всіх своїх близьких людей і посилають їм в думках щирі побажання, а тоді відповідають, чому родинні зв’язки дуже важливі ?
Деякі відповіді учнів:
Родинні зв'язки - це важлива частина нашого життя. Вони дають нам почуття безпеки, підтримки та любові. Підтримуючи родинні зв'язки, ми можемо:
Частіше спілкуйтеся зі своїми близькими. Дзвонити, відвідувати дідусів і бабусь.
Займайтися спільними справами. приготування їжі, поїздки на природу.
Бути уважними один до одного. Слухати , що говорять ваші близькі, і виявляйте їм свою підтримку.
Підтримуючи родинні зв'язки, ми робимо внесок у своє власне щастя та добробут. Ми також допомагаємо зміцнити наше суспільство в цілому. P.S.З свого досвіду, пройшло 5 років і учні мене зустріли і згадали не про хімічний зв'язок, а про родиниий.
Додаткове завдання (Якщо є час )
( В (9-А ЗРОБИЛИ ДАНЕ ЗАВДАННЯ А в (9-Б не встигли)
1. Завдання: ГРА "Хімічний детектив"
-Уявіть, що ви можете змішати будь-які речовини. Які речовини ви змішаєте, щоб отримати речовину з такими властивостями: температури плавлення високі, розчинні у воді , розплави проводять електричний струм?
Учні обговорюють це завдання в групах. Потім представник кожної групи відповідає, наступна група доповнює.
2.Групи за бажанням складають таблицю Хімічні зв'язки , яка відображає основні види хімічного зв'язку та їхні характеристики і типи граток
V. Підсумки уроку.
Підводять підсумки уроку учні, я акцентую увагу учнів тільки на ключових проблемах моментах теми.
Домашнє завдання
1 Підготуватися до контрольної роботи 2 Повторити вивчений матеріал.
Для бажаючих учнів (Кожен обирає одне питання )
-підготувати проекти"Хімічні зв'язки в природі", "Хімічні зв'язки в побуті".
-Проблемне питання Пояснити, чому алмаз є найтвердішою речовиною, а вода замерзає при 0 °C.
-Напишіть коротку розповідь про те, як різні типи хімічних зв'язків взаємодіють між собою, щоб утворювати біологічні молекули,наприклад білки
-Створіть модель біологічної молекули, використовуючи різні типи хімічних зв'язків.
-Складіть свій тест до теми.