Тема: лужні метали.
Мета: - сформувати знання учнів про лужні метали, поняття про взаємозв’язок будови атомів з властивостями;
- розвивати вміння дослідницької діяльності, вміння добувати інформацію з різних джерел, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;
- виховувати інтерес до предмету, самостійність, відповідальне ставлення до дорученої справи.
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів, ряд активності металів, таблиця з техніки безпеки, комп'ютер, екран, натрій, вода, кристалізатор, фенолфталеїн, NaOH, CuSO4, H2SO4, штатив з пробірками.
Хід уроку
Ми вивчаємо розділ «Метали», метали мають велике значення в житті людини. На попередніх уроках ми вивчили загальні відомості про метали. Сьогодні приступаємо до вивчення найбільш яскравих представників у хімічному відношенні, найактивніших лужних металів. Для того щоб засвоїти матеріал уроку, нам необхідно пригадати найбільш важливі питання, які розглядали на попередніх уроках. Поставити бали у листах самооцінки поряд з цим завданням.
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
|
|
|
|
|
- На які дві великі групи поділяються хімічні елементи?
- Де знаходяться метали у періодичній системі Д.І.М.?
- Які родини металів вам відомі?
- Які особливості будови атомів металів?
- Як особливості будови атомів металів впливають на їх фізичні та хімічні властивості?
4. Повідомлення теми уроку.
Тема нашого уроку – «Лужні метали». Яку мету ми поставимо з вами на уроці? Сформуємо знання про лужні метали, поняття про взаємозв’язок будови атомів з властивостями.
Будемо розвивати вміння дослідницької діяльності, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Виховувати інтерес до предмету, самостійність, відповідальне ставлення до дорученої справи.
Наш план уроку, за яким ми будемо працювати:
5.Вивчення нового матеріалу.
1) Виходячи, з добутих раніше знань відповімо на наступні питання. Для цього нам знадобиться періодична система хімічних елементів Д.І.М.:
- Перерахуйте лужні метали.
- Чому ці метали назвали лужними?
- Де знаходяться лужні метали у періодичній таблиці?
- Чому дані метали Д.І.М. об’єднав в одну групу?
- Як змінюється активність цих металів?
- Зробимо висновок про будову атомів лужних металів.
Далі ми працюємо в парах з поряд сидячим.
Написати електронні конфігурації атомів елементів Na та К. Два учня працюють біля дошки. Самоперевірка (2 б. – графічно – електронна формула). Поставити бали у листах самооцінки поряд з цим завданням.
2) Ми розглянули положення лужних металів у періодичній таблиці та будову атомів, а зараз послухаємо доклад про те, як були відкриті лужні метали – Натрій і Калій.
3) У якому вигляді лужні метали зустрічаються в природі? Послухаємо…
Що з себе являють лужні метали за фізичними властивостями? (демонстрація).
Робота з таблицею.
Який зовнішній вид та твердість лужних металів?
Порівняйте фізичні показники густини металів, температури плавлення та кипіння.
Припустимо, які хімічні властивості притаманні цим металам.
Вони реагують з простими речовинами (з галогенами, воднем, утворюючи гідриди) та зі складними (з водою, кислотами).
Хімія – це наука, де ми можемо дослідити речовини, спостерігати за хімічними реакціями. Це доцільно робити в групах, адже інколи у групах ви швидше знаходите вірне рішення. Згадаємо правила групи.
Правила роботи групи:
1 група – Na + Н2О→
2 група – NaOH+ф-ф→
3 група – NaOH +H2SO4→
4 група – NaOH +СиSO4→
Робота в групі кожному учню 1бал, виступ 1 бал.
5)Добування лужних металів.
6)Застосування лужних металів.
6.Закріплення матеріалу.
Самостійна робота (6 б.)
Варіант 1. Варіант 2.
Na→NaОН →NaС1 → Na→ Na2О К →КОН→КС1→К→К2О
↓ ↓
NaH →NaОН KH→ КОН
7.Підведення підсумків, оцінювання.
Давайте перевіримо, чи впоралися ми з поставленими завданнями. Порахуйте свої бали.
8 .Домашнє завдання. Конспект, повторити §
9.Рефлексія.
- я сьогодні дізнався…
- мені було важко…
- дуже сподобалося…
- у мене вийшло…
- я зрозумів, що можу…
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
|
|
|
|
|
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
|
|
|
|
|
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |
Лист самооцінки
Прізвище, ім’я |
Питання (1 пит.-1 бал) |
Самоперевірка (граф.ф.-1бал, ел.ф.-1 бал) |
Робота у групі (1 бал, виступ-1 бал) |
С/р (6 бал.) |