Урок "Різноманітність тварин у природі"

Про матеріал
Мета: розширити такі поняття: звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні понятття-риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’кт серед їх сукупності; розвивати бажання дізнатися більше про тварин, їхню поведінку; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до тварин, прагнення їх охороняти, піклуватися про них.
Перегляд файлу

ТЕМА: Різноманітність тварин

Мета: розширити такі поняття: звірі, птахи, комахи; сформувати 
елементарні понятття-риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти 
тварин цих груп; вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити 
зайвий об’кт серед їх сукупності; 
розвивати бажання дізнатися більше про тварин, їхню поведінку; 
виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей 
до самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до тварин, 
прагнення їх охороняти, піклуватися про них. 

Обладнання: картки для роботи в групах, парах; картки з назвами груп 
тварин; виставка книг; малюнки; комп’ютер; проектор; презентація 
«Різноманітність тварин». 

Тип уроку:комбінований, з використанням інтерактивних технологій. 

Хід уроку 
1.Організаційний момент 
Учитель: Любі діти, у наш клас 
Завітали люди щирі. 
Привітайте в добрий час 
Гостей посмішкою й миром. 
Учні: Ми вам раді, люди добрі, 
І вітаєм щиро вас. 
І запрошуєм ласкаво 
На урок у 3 клас. 
Учитель: Сьогодні у нас багато гостей, які завітали, щоб побачити, як ви вмієте працювати на уроці природознавства, які ви творчі, активні. Наші пращури вірили, що кожний гість-посланий від Бога. Тому гостей пригощали, радо зустрічали. Сьогодні ми подаруємо нашим гостям цей урок. 

2) Гра «Очікування» 
Перед вами лежать зачаровані сніжинки. На них ви напишете, що очікуєте від уроку. І в кінці уроку, якщо ваші очікування здійсняться, ви свої сніжиночки повісите на ялиночку, а якщо ні - залишите у себе на парті. 
- Давайте зачитаємо, що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати потрібно зі слів: «Я хочу, щоб на...» 
** Я хочу, щоб на уроці було цікаво. 
** Я хочу, щоб на уроці я зрозумів матеріал. 
** Я хочу, щоб на уроці збагатилися мої знання. 
** Я хочу, щоб урок приніс мені радість. 
** Я хочу, щоб урок приніс хороший настрій. 
** Я хочу, щоб на уроці я здобула найкращі знання. 
** Я хочу на уроці активно працювати. 
- Впевнена, що ваші очікування виправдаються. 
А в мене є також картка. Вона підкаже, що я очікую від уроку. 
** Навчитеся творити, мислити. 
** У класі не буде жодного учня, який би не впорався із завданням. 
** Правильно і точно висловлюватимете свої думки. 
** Злагоджено працюватимете. 
** Робитимете висновки. 

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень 
- Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе черговий зеленогайський синоптик. 
Синоптик 
*Сьогодні 18 лютого, вівторок, середина місяця і останній місяць зими. 
Над Зеленим Гаєм сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Температура повітря мінус дев’ять градусів. Вітер помірний. 
Синоптики радять бути обережними на дорогах, щоб не спричинити небезпечних ситуацій під час руху. 
Черговий синоптик Тетяна. 
- Погода сприятлива, морозяна, але в класі тепло, затишно. Отож, бажаю вам гарного настрою і плідної праці. Почнемо працювати. 

ІІІ. Актуалізація опорних знань 
- Зараз я вам загадаю загадку, а ви повинні її відгадати. 
Мають хвіст і гострі зуби, 
Кігті випускають. 
Що брати це наші менші, 
Люди добре знають. 
Вміють плавати, стрибати, 
Вигинають спини. 
Спробуй їх тепер назвати 
Звісно це... 
(тварини). 
- Яку тему ми почали вивчати на попередньому уроці? 
*Тварини в природі. 
- Діти, до нас сьогодні в гості завітав кореспондент шкільної газети «Зеленогайський вісник». Вона хоче взяти у вас інтерв’ю і написати статтю про тварин., яку потім надрукує у шкільній газеті. 
Кореспондент 
- Добрий день, дорогі гості! Добрий день, діти! 
Я хочу написати статтю про тварин. А ви якраз вивчаєте їх. І от я завітала до вас, щоб задати вам декілька запитань і більше дізнатися протварин. 
- Що ще належить до живої природи, крім рослин і людей? 
*Тварини. 
- Що спільного між рослинами і тваринами? 
*Рослини і тварини дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають. 
- Чим же різняться тварини? 
*Тварини різняться зовнішнім виглядом, формою, розмірами, забарвленням, поведінкою. 
- Де живуть тварини? 
*Вони живуть скрізь: високо в горах, в океанах і морях, у лісах, на луках, у пустелях і серед вічних снігів. 
- Як переміщаються тварини? 
*Тварини бігають, стрибають, повзають, літають, плавають. 
- Доведіть, що тварини належать до живої природи. 
*Тварини, як і всі живі організми, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають. 
- Молодці! Спасибі вам за гарні відповіді. А зараз я з вами прощаюся, але не надовго. Я ще завітаю до вас на наступних уроках. До побачення. 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку 
- Ми вже з вами багато знаємо про тварин. Сьогодні продовжимо мандрівку царством Тварин. На Землі живе більше 1мільйон 500тисяч різноманітних тварин. Хоча вони всі різні, порте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками вчені об’єднали тварин у групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками ( за тими, яких немає у інших тварин). Наше завдання- вчитися розрізняти тварин за їхніми характерними ознаками. 
Сьогодні мені будуть допомагати учні, які теж готувалися зі мною до цього уроку. Вони будуть моїми асистентами – помічниками.

V. Вивчення нового матеріалу

 1) Робота з підручником. Створення проблемної ситуації. 
- Відкрийте підручник на с. 133. Розгляньте малюнок. 
- Назвіть мені, яких тварин ви бачите на малюнку? 
* Черв’як, лисиця, рак, равлик, павук, метелик, карась, синичка, вуж, жаба. 
- Чи однаковий вигляд вони мають? 
* Ні, вони зовсім різні. 
- Давайте порівняємо зовнішню будову лисички і рибки. 
- Чим вкрите тіло у лисички? А у рибки? 
Висновок. Оце і є істотні ознаки за якими ми розрізняємо тварин.Зараз ми детальніше познайомимося з істотними ознаками тварин. Запрошую першу свою помічницю.

2)Складання асоціативного куща 

шсть ніг тіло вкрите лускою тіло вкрите 
та слизом пір’ям 

комахи риби птахи 

ТВАРИНИ 

земноводні плазуни звірі 

тіло вкрите тіло вкрите тіло вкрите 
м’якою, слизькою, сухими лусочками, шерстю, вигодовують 
вологою шкірою рухаються «плазуючи» малят молоком 

3) Групування тварин за зовнішнім виглядом. 
- Я запрошую до дошки першу свою помічницю. 
а) Я представляю групу «Комахи». 
Комахи – найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, жуки, мурашки, коники, дєжмелі та багато інших комах. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають. 
Шість ніг – це істотна ознака комах. 
Їх тіло поділено на три частини: голова, груди, черевце. На голові є очі, вусики і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. 
- Отже, яку назву має перша група тварин? 
* Комахи. 
- Яка ж істотна ознака комах? 
* Істотна ознака комах – шість ніг. 
б) Я представляю групу «Риби». 
В океанах, морях, річках і ставках живуть риби. 
Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. 
Плавають риби за допомогою хвосткового плавця, якому допомагають інші плавці. 
Дихають зябрами, киснем, розчиненим у воді. 
- Отже.яку назву має друга група? 
* Риби. 
- Яка ж істотна ознака риб? 
* Тіло вкрите лускою та слизом. 
в) Я представляю групу «Птахи». 
Ці тварини добре пристосувалися до польоту. Тіло вкрите пір’ям, яке захищає від холоду, - це істотна ознака птахів. 
Розміри дуже різні. Птахи є окрасою природи та її друзями. 
- Яку назву має третя група? 
* Птахи. 
- Яка ж істотна ознака птахів? 
* Тіло вкрите пір’ям. 
г) Я представляю групу «Звірі». 
Вкрите шерстю тіло і вигодовування малят молоком – це істотні ознаки звірів. За цими ознаками вони відрізняються від інших тварин. 
Всі звірі народжують малят живими і вигодовують молоком. 
- Яку ж назву має четверта група? 
* Звірі. 
- Яка ж істотна ознака цієї групи? 
* Тіло вкрите шерстю і вигодовують малят молоком. 
ґ) Я представляю групу «Плазуни». 
Черепахи, ящірки, змії, крокодили – це тварини, яких називають плазунами. 
На суші вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі. Тіло плазунів укрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир. Вони живуть повсюду, немає їх лише там, де дуже холодно. 
Взимку вони залягають у сплячку. 
- Яку ж назву має п’ята група? 
* Плазуни. 
- Яка ж істотна ознака плазунів? 
* Тіло укрите сухими лусочками, на суші рухаються «плазуючи». 
д) Я представляю групу «Земноводні». 
Жаби і тритони – це земноводні, їхнє тіло вкрите м’якою, слизькою, вологою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст. 
Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем. Вони не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину – у воді. 
- Яку ж назву має шоста група? 
* Земноводні. 
- Яка ж істотна ознака цієї групи? 
* Тіло вкрите м’якою, слизькою, вологою шкірою. 
 

Висновок. 
- Отже, робимо висновок: тварини – це комахи, риби, птахи, звірі, плазуни, земноводні. 
- Давайте ще раз повторимо істотні ознаки тварин. 4) Робота з виставкою книг. 
Багато тварин приносять нам велику користь. Ми з вами повинні любити, охороняти і піклуватися про них, а особливо взимку, коли багато снігу і їм важко знайти їжу. 
- Як же ми повинні піклуватися про тварин взимку? 
* Для птахів повинні виготовляти годівнички? 
- Що потрібно класти в годівнички? 
* Крихти хліба, насіння, сало, зерно. 
- Нещодавно по телебаченню розповідали, що шматочки сала можна прямо нанизувати на гілочку. Пташки будуть прилітати до гілочки і клюватимуть сало. 
- В кого вдома у вас є годівнички? 
- Я думаю, що ви теж вдома повісите годівнички. 
Діти, а як ви думаєте, де можна ще більше дізнатися про тварин та їхнє життя? 
* У книгах, по телебаченню, у дитячих журналах. 
- Зверніть увагу на виставку книг, у яких міститься багато цікавих відомостей про життя різних тварин. Ці книги ви вже неодноразово брали у бібліотеці. І надалі будете ними користуватися. Вони допоможуть вам стати розумнішими, дізнатись багато несподіваних речей. А в Ані і Богдана в особистій бібліотеці є такі книги. Вони неодноразово приносили нам і ми ними користувалися. 

5) Вправа «Четвертий – зайвий» 
Наступне наше завдання: серед названих тварин потрібно визначити зайвий об’єкт і пояснити свій вибір. 
а) Бджола, муха, комар, окунь. 
- Хто зайвий серед названих тварин? 
* Окунь зайвий, тому що окунь-це риба, а бджола, муха, комар-це комахи. 
б) Вуж, ящірка, черепаха, черв’як. 
- Як ви думаєте, а в цьому рядочку хто зайвий? До якої вивченої групи ми віднесемо черв’яка? 
Висновок: черви, молюски, раки, павуки-це окремі групи тварин. Із ними ви будете знайомитися в старших класах. А кому цікаво, то можете взяти книги в бібліотеці, прочитати про них і на наступному уроці розповісти нам. 

VІ. Фізкультхвилинка 
Вчитель Хтось постукав тихо в клас, 
Та перерві ще не час. 
Тут підказує билинка... 
Діти Це ж у нас фізкультхвилинка. 
Пташка високо літає. 
Зайчик високо стрибає. 
Тихо лис десь пробіжить. 
Їжачок в траві сидить. 
Десь в барлозі спить ведмідь. 
Всіх звіряток цих любіть! 
- Рухи яких тваринок ви виконували? До якої групи ми відносимо їх? 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу 
1) Робота в парах. Гра «Відгадай, хто ми». 
(Кожній парі я даю картки, ви повинні прочитати і сказати, про яку групу тварин ви прочитали. Ані пари немає. Вона сама прочитає і дасть відповідь). 
 

1-ша пара. У більшості із нас росте шерсть. В основному ми пересуваємося на чотирьох лапах. Ми годуємо своїх дитинчат молоком. 
(Звірі) 
 

2-га пара. Ми живемо тільки у воді. У нас немає лап, але є плавці. Наша шкіра або гола, або вкрита лускою та слизом. Наші малята вилуплюються з ікринок. Більшість із нас дихають зябрами. (Риби) 

3-тя пара. Наші малята вилуплюються з яєць із твердою шкаралупою. Ми пристосовуємося до життя: мостимо гнізда, запасаємо їжу. Наші тіла вкриті пір’ям. Ми маємо крила та хвіст. (Птахи) 

Аня. Наше тіло поділяється на голову, груди й черевце. У декого з нас є одна чи дві пари крил. Багато з нас відкладає яйця, з них вилуплюються личинки.Личинки перетворюються на лялечок, лялечки на дорослих. У кожного з нас по шість ніг. (Комахи) 
- А для цих груп немає пари. Тому я зачитаю, а ви відгадаєте. 
а) Одні з нас мають видовжені тіла, інші носять панцир. Не важливо, що ми різні, головне-наша шкіра вкрита або лусочками, або щитками. Наші малята вилуплюються з яєць. (Плазуни) 

б) У більшості з нас шкіра м’яка, гола, вкрита слизом. Наші дитинчата вилуплюються з ікринок. Зовні вони неподібні до нас, їхніх батьків. Частину свого життя ми проводимо на суші, частину у воді. (Земноводні) 
Висновок. Молодці! Ви гарно справилися із цим завданням. 

 

2) Робота в групах. 
Наступне наше завдання «Впізнай, домалюй, доведи». Ми будемо працювати в групах. Кожній групі даю аркуш, на якому намальовано лише частину тваринки. Ви повинні впізнати і домалювати цю тварину, а потім довести, до якої групи вона належить. Завдання 1 групі (малюнок їжачка) 
- Яку тварину ви домалювали? 
Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів. 
Завдання 2 групі (малюнок черепахи) 
- Яку тварину домалювали? 
Доведіть, що черепаха-плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром. 
Висновок. Молодці! Із цим завданням ви також гарно справились. 

3) Хвилинка-цікавинка. 
Зараз ви трішки відпочинете і послухаєте дуже цікаву інформацію, яку підготувала для вас наш зоолог Аня. Вона використала свої книги і журнали. 
* Шпак працює на добу 17 годин, ластівка-18годин, стриж-20годин. 
* У середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне-двох малят. 
* Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм. 
* Пара синиць з’їдає до 3 тисяч гусениць за день. 
* Комах на землі у 250мільйонів більше, ніж людей. 
- Спасибі тобі за такі гарні цікавинки про тварин. Продовжуйте шукати і виписувати все, що стосується тварин. 

4) Давайте посперечаємося. 
- Зараз ми обговоримо дискусійне питання: «Принести з лісу маленьке зайченятко-це добре?» Перша група буде доводити, що це добре, а друга буде заперечувати. 
Висновок. Зайченятко-це тваринка, яке живе тільки на волі, тому не треба їх приносити додому. 

5) Міжпредметні зв’язки. 
Ми вже з вами багато разів звертались до різних тварин. 
- Що ми робили на уроці математики? ( Розв’язували задачі про тварин) 
- А на письмі? (Складали речення). 
- На уроках образотворчого мистецтва? (Малювали тваринок) 
- А на уроках трудового навчання? (Робили аплікації із зображенням тварин). 
- А коли ми згадували про тварин на уроках читання? 
* Коли читали вірші, казки, скоромовки, оповідання, прислів’я, приказки, байки. 
- Хто з вас розповість скоромовку, в якій зустрічаються тварини. 
- Про яку тварину йдеться мова в цій скоромовці? 
- До якої групи ми віднесемо її? 
- Згадайте оповідання Миколи Сингаївського «Осіння гра», 
- Про кого говориться в цьому оповіданні? 
* Про білочок. 
- До якої групи ми віднесемо їх?. 

VІІІ. Підсумок уроку 
1) Запитання 
- На які групи поділяються тварини? 
- Які істотні ознаки тварин? 
2) Зворотній зв’язок. Закінчити речення 
- На цьому уроці я навчився ... 
- На цьому уроці мені найбільше сподобалося ... 
- Найцікавішим для мене було ... 
3) Оцінювання 
- Сьогодні на уроці ви гарно працювали. Особливо я висловлюю свою подяку моїм помічникам-асистентам. 
4) Домашнє завдання 
Опрацювати статтю у підручнику, підготувати розповідь про улюблену тваринку і намалювати її. 
5) Очікування 
- Чи збулися ваші очікування? Якщо да, то повісте на ялиночку ваші сніжиночки. 
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. miruha valentina
    Супер!. Дуже Вам дякую за Вашу роботу. Бережіть себе.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
986
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку