Три стани води. Кругообіг води
Мета уроку: поглибити знання учнів про стани, у яких може перебувати вода, ознайомити школярів із кругообігом води в природі; розвивати увагу, уяву, пам’ять та мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; формувати екологічне мислення, виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів планети.
Очікувані результати: учні називають три стани води, кругообіг води в природі; пояснюють значення властивостей води в кругообігу; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену лексику в самостійних усних повідомленнях.
Базові поняття та терміни: вода, пара, лід, айсберг, океани, моря, озера, річки, опади, дощ, сніг.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Повідомлення теми уроку.
Тема на дошці закрита. Учитель зачитує учням висловлювання.
Лід напередодні весни тане і перетворюється на воду. Вода і лід чергуються, неначе біжать один за одним по колу. (Х. Цзи)
— Чи здогадались ви про що сьогодні піде мова на уроці? (Про кругообіг води в природі, стани, у яких може перебувати вода.)
Учитель відкриває на дошці напис теми уроку, оголошує її.
3. Оголошення мети та завдань уроку.
(Учитель повідомляє учням мету та завдання уроку, ознайомлює з планом роботи на уроці, який записано на дошці.)
4. Обговорення вислову.
Як казав Геракліт: «Ми входимо і не входимо в один і той самий потік». Ім’я потоку залишається, проте вода вже збігла. (Луций Анней Сенека-молодший)
— Що мав на увазі філософ?
Учитель підводить учнів до розуміння того, що вода постійно перетікає з однієї форми в іншу, тому вода в річці ніколи не буває тією ж із плином часу. Це є підтвердженням кругообігу води в природі, який буде вивчено сьогодні.
5. Слово вчителя.
Вода зустрічається повсюди на планеті: у вигляді річок, морів, калюж, дощів, снігів, айсбергів, вода є в повітрі, у тілах тварин, у ґрунті — усюди. Навіть у пустелях, у найглибших шарах землі та в рослинах можна зустріти воду. Таке розповсюдження вода змогла отримати завдяки своїй чарівній властивості — переходити з одного стану в інший.
6. Інтерактивна гра «Сніжки».
Учитель називає прізвище учня і пропонує йому назвати властивість води, яку було вивчено на попередньому уроці. Після цього учень називає прізвище однокласника, який повторює властивість, яку називав його товариш, і називає ще одну і т. д.
7. Фронтальне опитування.
— Що таке вода?
— Яка її хімічна формула?
— У яких станах може перебувати вода?
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Три стани води. (а) Частково-пошуковий метод (робота з підручником); б) виступи учнів; в) демонстрація досліду; г) складання схеми; д) опрацювання таблиці «Погодні явища».) (Роздавальний матеріал.)
2) Кругообіг води в природі. (а) Слово вчителя з елементами бесіди; складання схеми.)
2. Фізкультхвилинка «Ми на морі».
1. Інтерактивна гра «Упіймай слово».
Учитель ставить до школярів запитання й пропонує їм декілька варіантів відповідей. Учні мають обрати правильну відповідь і плескають у долоні, коли її почують.
2. Дидактична гра «Склади домашнє завдання для сусіда».
Учням пропонується виконати завдання, скласти сусідові по парті завдання аналогічне до тих, що розглядалися на уроці, або придумати якесь інше.
3. Дидактична гра «Намалюй як зрозумів».
Учням пропонується зробити малюнок у зошиті, як вони зрозуміли кругообіг води в природі. Учні виконують малюнки протягом 3 хвилин, потім демонструють їх та пояснюють, що намалювали та чому.
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати малюнки розчинних і нерозчинних речовин та повідомлення про них.
1. Дидактична гра «Загублене речення».
2. Вправа «Згадаємо основне».
1