Урок "Різноманітність тварин. Умови, необхідні для життя тварин. Спостереження за птахами в довкіллі (бьординг). Фіксація результатів. Робота з інформацією природничого змісту."

Про матеріал
Різноманітність тварин. Формування в учнів понять різних класів тварин та взаємодії між живою та неживою природою.
Перегляд файлу

Різноманітність  тварин.

Умови, необхідні для життя тварин. Спостереження за птахами в довкіллі (бьординг). Фіксація результатів. Робота з інформацією природничого змісту.

Тема місяця «Світ невидимий»

Тема дня «Що таке бьординг»

Мета уроку Формувати ключові компетентності:

природничу компетентність: уточнити і розширити уявлення учнів про різноманітність тварин, середовище їх існування, залежність життя тварин від факторів неживої  і живої природи; розвивати вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд. Розвивати логічне мислення, спостережливість, бажання пізнавати навколишній світ. Виховувати любов до природи, бажання берегти й примножувати природні багатства; математичну компетентність: формувати навички використання арифметичних дій під час виконання природничо-математичних завдань та працювати з даними;

уміння вчитися впродовж життя: вчити  спостерігати за природними явищами  і процесами та їх наслідками; розвивати вміння планувати власні дії,

оцінювати свою роботу та діяльність однокласників, розвивати пізнавальний

інтерес;

соціальну, комунікативну: розвивати вміння продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі; виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення  спільного результату;

компетентність спілкування державною мовою: для правильного використання термінів, формування понятійного  апарату, розвитку комунікативної компетентності;

здоровʼязбережувальну компетентність: сприяти формуванню свідомого ставлення до власного здоров’я та життя  інших об’єктів живої природи;

інформаційну компетентність:  здійснювати пошук потрібної  інформації в різних джерелах.

Очікувані результати: учні уміють спостерігати за рослинами, тваринами, визначати ознаки живого у тварин, рослин, грибів; з’ясовувати, за яких умов відбуваються зміни; розпізнають червів, комах, павуків, риб, земноводних, плазунів, птахів, звірів (ссавців); дотримуються правил безпеки під час спостережень та дослідів.

Тип уроку урок-дослідження; урок формування компетентностей, інтегрований (літ.читання)

Обладнання:мультимедійна презентація,   відеоматеріали, ноутбук/планшет, ілюстративний матеріал (картки із завданнями), 6 цеглинок лего для кожного учня (для розгадування загадок).

Технології навчання: технології розвитку критичного мислення,   елементи інтегрованого навчання,  ігрові технології.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні.

Перебіг уроку:

*заздалегідь, до початку уроку, запропонуйте учням з’явитися на  урок із своєю улюбленою м’якою ( і не тільки) іграшкою-тваринкою.Вчитель теж може мати біля себе таку іграшку.

I . Організація класу. Емоційне налаштування на урок

-         Сьогодні наш урок ми проведемо разом зі своїми  помічниками – улюбленими іграшками-тваринками. То ж привітаймося! Наші друзі-помічники можуть вітатися лапами, хвостом, вушками. Тепер вітаються один з одним наші іграшки! Чудово, бачу, у всіх сьогодні гарний настрій.

Слайд 2-5

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі краплинка!

Доброго ранку, тобі хмаринко!

-         Але якщо у вас на душі похмуро,

Згадайте, що після дощу часто буває райдуга.

Нехай у вас на душі буде сонячно!

І своїм теплом ви зможете зігріти своїх друзів!

Слайд 6-8

Ранкове коло. «Як почуває себе ненька Україна?»

-А яка зараз пора року?

-Який місяць?

-Яке сьогодні число?

-Яким було вранці небо, коли ми йшли до школи?

-Що стосовно опадів?

-Кому відома температура повітря?

Гра «Добавлянка». Заповнення щоденних новин

-         Яка сьогодні погода? Чи вплинула вона на ваш настрій?

-         Який день тижня сьогодні? Який був учора?

-         Який день тижня буде завтра?

-         Який сьогодні день тижня за порядком?

-         Яке число сьогодні? Який місяць? (Січень – другий місяць зими)

-         Пора року?

-         Які зміни відбуваються в неживій природі? (День стає довшим, але морози та заметілі ще люті. Сонце піднімається вище над горизонтом, ніби робить перші несміливі кроки до весни і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені. Все навкруги вкрите снігами та кригою.)

-         Які зміни відбуваються в живій природі?(Рослини не ростуть, вони перебувають у стані спокою. На них менше залишилося плодів – їх або з’їли птахи, або зірвав вітер.)

- Які прикмети зими ви знаєте?

       Кішка розтягується на підлозі - до тепла.

     Ворони в'ються в повітрі - перед снігом, сідають на сніг - до відлиги, сідають на верхівки дерев - до морозу.

     Синичка починає з ранку пищати - очікуй уночі морозу

ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ

Слайд 9

-         Що таке бьордінг? (Відповіді-припущення дітей)

Слайд 10-11

Хто ж оце мене вітає? Діти! Хто із вас впізнає? (Синиця)

*на слайді 10,коли увімкнуто режим «показ слайдів»,  натискайте на

З’явиться аудіо запис співу синиці.

Слайд 12-13

*натискайте на чорний екран (слайд 12), з’явиться відео

Бьординг — це не просто меланхолійне спостереження, а змагання. Хто більше побачить видів птахів протягом року, той і чемпіон. Існує конкурс «Великий рік», де враховують птахів, побачених чи сфотографованих за рік. Також є «Великий день», що проводиться у різні пори року.

Слайд 14-15

Долучаємось до міні-проєкту «Ми - дослідники».

-         З’ясуємо, яке спорядження потрібно бьордеру.

-         Впродовж одного тижня спостерігайте за птахами в довкіллі, фіксуючи результати спостережень.

Слайд 16-17

Гра «Допоможи пташці»

-         Виберіть малюнки із зображенням тих птахів, які зимують у нашій місцевості.

Слайд 18

Свої спостереження занотуйте до свого щоденника вражень, до прикладу,

     Як я допомагаю птахам узимку.

     Як я робив (робила) годівничку.

     Чому я допомагаю птахам узимку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотиваця навчальної діяльності

 

-         Пропоную вам зараз відгадати загадки. Уважно дослуховуйте загадку до кінця, а відгадку можна не тільки сказати, а й показати, якщо вона поруч, я маю на увазі ваші іграшки, можливо, серед назв ваших іграшок є відгадки – покажіть їх цеглинкою лего відповідного кольору:

Слайд 19

  1. Пазуристий він, гривастий, як збирається напасти,

Рявкне – ох і лютий рев. Відгадали? Та це ж… (лев)

Слайд 20

  1. Не олень він і не бик,в краях теплих жити звик.

Є на носі в нього ріг. Хто це, друзі? (Носоріг)

Слайд 21

  1. Живе спокійно, не спішить,вона ніколи не біжить.

Під панцирем без страху гуляє… (черепаха)

Слайд 22

  1. Відлітають за моря, у краї далекі,

На будинку гнізда в’ють. Звуть же їх … (лелеки)

Слайд 23

  1. Хоч у нього шуба є,та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п’є, і не ходить, не гуляє,

А у лігво залягає. (Ведмідь)

Слайд 24

  1. Ось вона яка – розбійниця морська

Всіх би проковтнула зажерлива … (акула)

Слайд 25

- Як назвати відгадки одним словом?

 Проблемне питання 1– звірі чи тварини? Як правильно?

- Якою тваринкою ви хотіли б стати? Чому?

Проблемне питання 2 – що спільного і відмінного у рослин, грибів, тварин?

Слайд 26

Гра «Впізнай тваринку»

Умова гри – один учень зображає  тваринку за допомогою жестів, інші відгадують.

Слайд 27

Читання разом з другом

Про їжачка

 

Їжачино-їжачок,

Де купив ти голочок?

Я у лісі побував,

 

Голочок собі придбав

Ще минулої весни

У колючої сосни!

 

Білочка

 

Де ти, білочко, живеш?

Що ти, білочко, гризеш?

- У зеленому ліску,

У дуплі, у сосняку.
А гризу горішки,

І гриби, і шишки.

- У морози люті, злі

Ти не мерзнеш у дуплі?

- Затишна моя хатинка,

Тепла в мене кожушинка,

І мені зимові дні

Зовсім, зовсім не страшні.

Оберіть собі друга, з ким бажаєте читати вірш, домовтеся, які рядки буде читати кожен із вас.

Пригадайте, які вірші, оповідання, казки про тварин ви читали?

Слайд 28

Самооцінювання «Вподобайка»

-Оцініть будь ласка свої відповіді вподобайкою.

* учні можуть  продемонструвати їх рукою.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Слайд 29

-З ваших відповідей я зрозуміла, що вам хочеться більше дізнатися про життя тварин. За першими літерами малюнків прочитайте тему нашого уроку.

Різноманітність тварин.

На уроці ми навчимося:

     Розрізняти істотні ознаки різних груп тварин;

     поділяти тварин на групи за їх істотними ознаками;

     розподіляти тварин до певної групи.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Слайд 30-31

Розповідь вчителя

На роботу налаштуйтесь!
      Міркувати приготуйтесь,   висновки робити.
          У чарівний світ природи   вирушаєм, діти!

Слайд 32

     Створення проблемної ситуації.

-         Подивіться на малюнок. Чи всі тварини однакові? Ми говоримо, що тварини – це частина живої природи, а значить живі організми. Доведіть це! (Відповіді учнів).

Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку царством Тварин. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.

 

Слайд 33

За спільними ознаками  вчені об’єднали тварин  в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування , а саме за істотними ознаками  - такими, яких немає у інших тварин.

  На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

 

Слайд 34

А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин. І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група Звірі. В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі ( зайці, лосі), плавають у воді ( бобри), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).

Ознака: тіло вкрите шерстю, годують малят молоком.

Слайд 35

Подумайте: кого людина приручила першою? Чому?

Слайд 36

Виявляється, що звірі сплять по-різному:                                        

Лев спить  на спині — черевом догори і безтурботно піднімає вгору

напівзігнуті лапи.

Мабуть, багато хто бачив, як спить кінь — стоячи.

Кажани сплять, вчепившись кігтями в гілку дерева, склепіння печери або горища, вони загортаються в крила, мов у ковдру, і засинають, повиснувши головою донизу.

Коти, їжаки, борсуки сплять, згорнувшись клубочком.  

 

Слайд 37

В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.

А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 людей, загублених в горах.

 

Слайд 38

Наступна група тварин, яку ми вивчатимемо -  риби.

-         Що ви знаєте про цю групу тварин? (Живуть в морях, океанах, річках, ставках. Тіло вкрите лускою.)

Риби живуть в різних водоймах: морях, річках, озерах, ставках. Усе своє

 життя від самого народження вони проводять у воді. А вода, як відомо, буває різною.

 

Слайд 39-40

Риби річок і ставків живуть у прісній воді, а риби морів і океанів живуть у солоній воді.

  Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Дихають риби зябрами. Живляться різноманітною їжею.                                                                                                                              Взимку риби повільно плавають у холодній воді, шукаючи залишки водоростей, іншу їжу. Важко дихати під водою, над якою крига. Тому люди прорубують ополонки, вставляють комиш у воду, через стебло якого кисень, потрібний для дихання риб, потрапляє у воду.                                                                    Риби – багатство наших водойм. М'ясо та ікра риб – корисні продукти харчування для людини.

 

Слайд 41

Риба, здатна залізати на дерево. Анабас, що мешкає в Південно-східній Азії, - єдина риба, здатна виходити на сушу і навіть лазити на дерева. Вона гуляє по землі у пошуках більш відповідного житла. Зябра анабаса пристосовані до поглинання кисню з вологого атмосферного повітря.

 

Слайд 42                      

 Птахи. Яка ж істотна ознака птахів? (У них є дзьоб, крила, а тіло вкрите пір’ям.)

Ознака: тіло вкрите  пір’ям.

 

Слайд 43                      

         - Що ви знаєте про птахів?

-         Пригадайте та назвіть причини, з яких перелітні птахи залишають рідні краї і летять у вирій (відсутність їжі).

-         А що роблять зимуючі? (Перелітають ближче до житла людей.)

 

Слайд 44                     

Дуже важко птахам взимку. Особливо маленьким. Із десяти, можливо тільки 1-2 доживають до весни. Вони потребують нашої допомоги.

Розвішуючи годівнички, підгодовуючи птахів, як це роблять учні нашої школи, ми рятуємо не одне пташине життя.

Як правильно підгодовувати пташок?

Універсальний корм для зимуючих птахів – насіння соняшника. Тільки пам'ятайте, що солоне та смажене насіння шкідливе для них.

Багато пташок подякують вам за пшоно, просо, овес, пшеницю.

Ягоди горобини привернуть увагу найкрасивіших зимових гостей – снігурів. Їм сподобаються і «крилатки» - насіння клена та ясена, які заготовляють восени. Адже більша їх частина облітає з дерев і стає недоступною для птахів.

 Несолоне сало та м'ясо також використовують для підгодівлі птахів. Їх люблять синички. Як правило, шматочки сала нанизують на мотузку і розвішують на гілках дерева або куща.

 

Слайд 45                    

Змії, вужі, ящірки, крокодили, черепахи – це плазуни. Чому ця група тварин має таку назву? ( На суші вони тягнуть своє тіло «плазуючи» по землі.) тіло плазунів укрите сухими лусочками.

Ознака: рухаються плазуючи, тіло вкрите лусочками чи панцирем.

Тіло у плазунів складається  з голови, тулуба, хвоста. У всіх плазунів, крім змій, вужів, безногих ящірок, є чотири ноги. Шкіра суха, вкрита лусочками. А у черепах лусочки зрослися, утворюючи  міцний панцир.                                                                                                     Більшість плазунів – хижаки.      

  Плазуни – корисні тварини: ящірки, змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників.   Укус багатьох змій небезпечний. Але змії, як правило, ніколи не нападають на людей без причини, навпаки, вони якомога

уникають зустрічі з ними.

-         Які правила треба знати, перебуваючи в лісі? (в лісі не можна ходити босоніж, при пошуках грибів слід розгрібати лісову підстилку палицею – тоді не буде неприємностей. А побачивши змію, краще обережно обійти її стороною).                                                                                                                                

-         Крім того, що отрута зміїна небезпечна, що ви ще про неї знаєте? (З неї виготовляють ліки.)     

                                            

Чи знаєте ви, що змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи  їжі?

А крокодили ковтають крім їжі каміння. Воно потрібне для перетравлення їжі. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.

 

Слайд 46                    

Земноводні. Чому їх так назвали? З яких двох слів складається ця назва? (Земля і вода).

Ознака: тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять

 на суші , а частину -  у воді. Всі земноводні - корисні тварини. Вони знищують комах–шкідників сільського господарства. Більшість земноводних живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.

 

Слайд 47                

-         Проте людська невдячність не має меж! На жаль, жаби,   чомусь стали належати до бридких для людини істот. І нікому немає діла, що вони знищують безліч  шкідливих комах. Слиз, який виділяє  гола жаб'яча шкіра, вбиває шкідливі бактерії, а тому перебування  «веселих, зелених, булькатих» у будь-якій  водоймі дуже бажане. Як шкода, що жабки беззахисні.

Ось  скільки користі від жаб, тому давайте домовимося більше їх не

ображати і не вважати  бридкими.

У давнину жаб опускали у молоко, щоб воно не кисло. Жаб’ячий слиз не дозволяє розвиватися молочнокислим бактеріям.

 

Слайд 48-49                

Розглянемо  найчисленнішу група тварин. До неї належать метелики, мухи, джмелі, бабки, мурашки та багато інших. Чи здогадалися яку назву має ця група? (Комахи)

Яка  ж будова комахи? Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце. Вони мають ноги та крильця. Порахуйте, скільки ніг у комахи? Отож, це головна ознака: мають 6 ніжок.

На голові є вусики і рот. За допомогою вусиків комахи відчувають запах. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі. Живуть комахи всюди: у воді, у ґрунті, у траві, на деревах, в будинках, на тілі тварин і людей.

Без комах природа була б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин.                                                          

Проте комарі, мухи є переносниками хвороб, є багато комах – шкідників саду, городу. Та все ж користь від комах значно більша, ніж шкода!

 

Слайд 50                

Подумайте і дайте відповідь, чому павука не відносять до групи «комахи».

Підказка – порахуйте скільки в нього ніг. Порівняйте з істотною ознакою комах.

Слайд 51

В одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин.

Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.

Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль — трохи більше 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.

 

Слайд 52

Є ще окремі групи тварин: черви, молюски, раки, павуки, про них більше дізнаєтесь на уроках біології у старших класах.

 

Слайд 53

Настав час зробити перепочинок.

Руханка «Зоодискотека»

https://www.youtube.com/watch?v=bUKs6Ft5xCM

 

Слайд 54

Об’єднаємось в групи «Барсики», «Мурчики» та «Смугастики» (Учні у довільному порядку обирають малюнки котиків, об’єднуються в групи.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання для «Барсиків»:

Перевіримо свої знання (усно).

З’єднайте назву тварини з групою, до якої вона належить.

 

Слайд 55

Завдання для «Мурчиків»:

Гра «Хто зайвий?»

         Метелик, оса, джміль, павук, сонечко.

         Снігур, журавель, жук-олень, ластівка, лелека.

         Щука, карась, жаба, краснопірка, сом.

 

Слайд 56

Завдання для «Смугастиків»:

Назвіть тільки звірів.

Пугач, черепаха, миша, гадюка, ящірка, чапля, ведмідь, короп, лящ, оса, ластівка, корова, жаба, заєць, півень, муха.

 

Слайд 57

Колективне дослідження та фіксація результатів

– На які групи поділяють тварин?

– Які є спільні ознаки цих груп?

– Як поділяють тварин за  способом живлення?

(складання асоціативного куща)

 

Слайд 58

 

Гра  «У колі друзів»

-         Станьмо в коло разом зі своїми улюбленими іграшковими тваринами та виконаємо наступне завдання разом:

-         Плескають в долоні ті, в кого улюблена іграшка – пташка.

-         Пострибають в долоні ті, в кого улюблена іграшка – звір.

-         Покружляють навколо себе ті, в кого улюблена іграшка належить до групи комах.

-         Потупочуть ніжками, ті, в кого улюблена іграшка належить до плазунів.

-         Поміняються місцями ті, в кого улюблена іграшка належить до земноводних.

-         Потиснуть руки сусіду справа і зліва  ті, в кого улюблена іграшка павук.

Слайд 59

-         Розкажіть будь ласка про свою улюблену тварину-іграшку за планом:

(декілька учнів, за їх бажанням)

ПЛАН

  1.   Назва тварини
  2.   Де живе ця тварина?
  3.   Чим вкрите тіло?
  4.   Чим живиться?

 

Слайд 60

  Робота в групах «Презентація тварини» та кросворд на вибір.

Завдання для «Мурчиків», «Барсиків», «Смугастиків».

 

Слайд 61

Самооцінювання «Було важко-було легко»

-         Молодці, ви добре справилися із завданням, можна обійняти себе та поаплодувати себе, навіть похвалити себе і погладити себе по голівці.


 

Слайд 61-62

VІ. Підсумок уроку

«Мікрофон»

       З якими групами тварин познайомились на уроці?

       Чим відрізняються звірі від птахів?

       Чим відрізняються плазуни від земноводних?

       Яка основна ознака комах?

        – Уявіть, що змінилося б у житті людей, якби на Землі зникли тварини?

Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.

 

VIІI. Домашнє завдання

 

  1.     Розкажіть батькам, друзям,знайомим про наш урок, поставте їм питання, на які ми відповідали сьогодні на уроці.
  2.     Проведіть спостереження за птахами, подбайте, що покласти птахам у годівничку та  занотуйте до картки спостережень.

 

Нехай любов до тварин, спілкування з ними – стане вашою природною потребою кожного.

Дякую всім за роботу, увагу і бажаю і  надалі так працювати. 

 

Слайд 63

«Будуємо вежу успіху нашого класу»

-         Оберіть цеглинку лего – як ви оцінюєте свою роботу на уроці, підніміть її вгору. Пропоную  збудувати вежу успіху нашого класу з обраних цеглинок, дізнатися, який колір переважає, поміркувати, чому.

І наш урок я хочу закінчити словами:

Прошу вас тільки не забувати:

Кожна тварина варта любові

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку звіринку

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагайтеся не ображати.

 

Дякую за урок.

 

1

 

docx
Додано
29 лютого
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку